Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als beginneling heb ik veel informatie kunnen vinden op dit forum om e.e.a. beter te kunnen begrijpen. Ik ben er al uit en wil ook de schotel om tv te kijken.

Mijn situatie:

- Zelf woon ik in Rotterdam, mijn positie op Google maps is: http://g.co/maps/n835x

- GPS locatie: Latitude: 51.885578 (51° 53' 8.08'' N), Longitude: 4.559755 (4° 33' 35.12'' E)

- Ik wil met name de Nederlandse kanalen bekijken (zoals op de kabel), de Indiase/Bollywood kanalen en Engelse filmkanalen.

- Ik wil boven en beneden tv kunnen kijken, d.w.z. twee ontvangers en mijn voorkeur gaat uit naar de DM800SE

- De schotel komt op mijn garagedak en de afstand van schotel naar tuner 1 = 12m en afstand naar tuner 2 = 20m

- Kijken en tegelijk opnemen is niet van belang

Gaarne zou ik het advies van de experts hier willen krijgen vwb de aanschaf van de diverse materialen, aangezien ik van twee winkels verschillende dingen te horen heb gekregen. De één adviseert een Multiyenne en de andere adviseert bv een schotel van 78 cm.

Om zo min mogelijk signaalverlies te hebben wil ik weten wat het beste is qua:

- schotel - welke diameter, grootte is geen issue

- specifieke multiblock voor het plaatsen van 4 LNB's - welke merk/type ivm ruimtegebrek op de rail als de LNB te dik is?

- 4 stuks TWIN LNB - welk merk?

- 2 stuks DISEqC 4/1 switch? Welk merk?

- 16 stuks F-connectoren - Voorkeur voor merk?

- 8 stuks 1,5 meter goede kwaliteit coax-kabel. Welk merk is aan te raden?

Aangezien ik optimaal wil genieten van het HD-beeld en de kwaliteit ben ik bereid om te investeren in goed materiaal. Ik ga voor het beste alhoewel ik weet dat het goedkoper kan. Ik wil dus zo min mogelijk haperingen tijdens een stevige windvlaag, regen of sneeuwbui.

Geplaatst:

Hi Suriboy,

Radenko heeft hier: http://www.sat4all.c...bird-welke-lnb/ een uitgebreid antwoord gegeven welke in de buurt komt van jou vraag.

Je zult alleen de berekening moeten maken mbt afstand tussen LNB's voor de specifieke sat's je wilt kijken.

Dank, dat draadje had ik al gezien en wilde geen topic jacking doen vandaar mijn vraag hier.

Dus volgens Radenko@onsbant kan ik gaan voor:

-2 stuks Spaum diseqc 4/1 type SAR 411, 2 dB verlies

Voor wat betreft de LNB's: zoals ik al aangaf de grootte van de schotel maakt niet uit. Ik las dat Triax de RollsRoyce is qau kwaliteit. Is een 88 of 110 aan te raden?

Zijn 4 stuks van de ALPS universal TWIN LNB's aan te raden of 4 stuks Inverto Black Ultra Twin of een combinatie hiervan, denkende aanhet gewicht als dit parten gaat spelen.

Geplaatst:

Hallo Siriboy.

Ik zal proberen je een beetje op weg te helpen. Voor ik iets voor je kan doen. Zul je zelf eerst moeten bepalen welke grootte van schotel je wenst.

Dit is weer afhankelijk van welke zenders (satelliet) je wenst te ontvangen en de regenreserve die je daar boven op wilt hebben. Ga voor jezelf na welke zenders op welke satellieten je wenst. Dan kun je op LynSat of SatBeams kijken wat de footprint van de betreffende zender. Er zit ooit wat verschil tussen Lynsat en SatBeam houdt dan de grootste schotelmaat van de 2 site,s aan i.v.m met voldoende regenreserve. Als je bij lyngSat een zeder gevonden hebt waar je belangstelling naar uit gaat. Klik dan met de curser op de Beam en er komt een keuze en ga dan voor de KU band. Bij SatBeam is het iets directer. Als de grootte van de schotel vast staat kunnen we verder. Belangrijk is afhankelijk welke satellieten je binnen wilt halen dat de schotel dat aankan. Neem voor de Triax max 15gr sat. afstand, voor BigBisat 40 gr en voor een Maximum E85 45 gr.

De versterkingsfactor bij de div. schotels is BigBisat 36 dBi , Max E85 38,7 dBi , Triax 88 38,8 dBi en de Triax 110 is 40,2 dBi. Kijk maar of je hier iets ver mee komt Succes

Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel

Dreamb 800SE met T55 4x lnb

Geplaatst:

@Radenko@onsbant: dank voor je support.

Mbv de Lyngsat pagina ben ik er zo'n beetje uit. Ik wil graag: 28.5 of 28.2 (Sky UK) - 23.5 - 19.2 - 13.0.

Dit zijn dus de gebruikelijke sats. Ik denk dat je nu hier wat mee kan.

Geplaatst: (aangepast)

Ik wilde ook weten als ik de zenders kan ontvangen van de:

- Intelsat 17 op 66.0

- Intelsat 10 op 68.5

Mijn voorkeur gaat er naar uit om de 13.0 te vervangen door 66.0. Graag advies in deze.

aangepast door suriboy
Geplaatst:

Halo Suriboy,

Het is mooi als je 13Oost wil inleveren voor 66 of 68 Oost. Dan spelen er zeker 2 dingen. Met de schotels die in topic voorbij zijn gekomen gaat dat niet lukken en voor de elevatie hebben we nog maar een graad of 7 bij 68 Oost dus geen obstakels in de richting van de Sat. Zaterdag zie mensen die daar praktijk ervaring mee hebben en zal er op terug komen.

Geplaatst:

Hallo Suriboy,

Vandaag zoals beloofd heb ik jouw vraag met een kennis/schotellaar door genomen. Daar komt uit dat voor 66 en 68 gr oost vanuit jouw positie wel schotels nodig hebt, van 1.2mtr en dan separaat opgesteld voor die zenders. voor de overige satellieten moet je dan toch naar een 2e multi focus schotel. Op 68gr oost zitten veel afrikaanse religieuze kanalen denk wel aan de elevatie van slechts 7 gr en 66gr oost zijn maar een 6 tal kanalen te ontvangen. met een elevatie van 10gr. Succes ermee.

Geplaatst:

@Radenko@onsbant: ik laat mijn droom maar varen vwb de 66 en 68.5.

Ik zal het houden op de 28.5 of 28.2 (Sky UK) - 23.5 - 19.2 - 13.0.

Gaarne je advies als dit wel 'goed' is:

-Triax 88cm

- 3x Inverto Black Ultra Twin

- 1x Alps universal

- 2x Spaun switch

- 1x Triax mulitblock houder

- 1x tegelvoet voor het zetten op mijn garagedak

Gaan deze LNB's wel passen op de houder en ook nog goed uitgericht kunnen worden?

Geplaatst:

Ik wil dus 4 receivers aansluiten, dus dat worden de quad lnb's.

Geplaatst:

Ik zal voor een Visiosat Bisatellite G4-Quadro gaan ipv een triax 88cm met multifeed houder.

Niet vergeten dat het "gewicht" van 4x quad lnb's + 16x aangesloten coax kabels een zware beproeving wordt voor de lnb-arm van de Bisat !

Voor een "kleine" meerprijs heb je de Bigbisat die standaard geleverd wordt met 4x lnb-houders + 2x extra ondersteunende draagarmen

Ik meld dit gewoon o.w.v. opgedane ervaring.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Geplaatst:

@Ventura en @Marc-sim: dank voor het helpen meedenken.

Gaarne zou ik willen weten of er een wezenlijk singnaal verschil waar te nemen zal zijn tussen de Triax 88cm en de Visiosat Bisatellite G4B?

Als leek moet ik het hebben van de mensen die meer weten. Ik heb ondertussen twee installateurs gesproken en die prijzen de Triax 88cm voor mijn situatie de hemel in.

Helaas heb ik twee linkerhanden en gaat het ombuigen mij niet lukken. Zijn deze selfmade blocks sterker dan de blocks in de handel?

Geplaatst:

Hallo Suriboy,

Dit gaat een lang verhaal worden maar eens zal je moeten kiezen. We nemen even alles door. Je zegt dat je de opstelling maakt met een tegelvoet. Omdat we hier het toch hebben over de wat forsere schotel zou ik adviseren een voet te nemen voor tegelmaat 40 x 60CM. Dan heb je de keuze uit thermisch verzinkt en verzinkt middel een dompelbad. Thermisch verzinkt daar is de zinklaag niet zo dik als verzinken in een dompelbad en is dus veel bestendiger. Als je de tegelvoet plaats op je betumen garagedak leg er dan wat onderleg rubbers onder. Deze zijn per pakje bij de bouwmarkt te verkrijgen. Of gebruik een rubberen speelplaats tegel 50 x 50 CM maar die moet je wel in 16 stukken zagen (geen goed idee voor je) Dan de coaxkabel de betere coaxkabel met weing demping is de Belden H125 en de Hirschmann Koa 799. De koka799 heeft iets minder demping maar de H125 die kun je wat makkelijker buigen. Een rol Hirschmann Koka 799 koop je al voor € 68,- / 100mtr incl. verzendk. Nu de Bigbisat ook in beeld komt. Daar hangt wel een ander prijskaartje aan maar is kwalitatief heel goed. De versterkings factor is 36dBI en de Triax 38.8 dBi. Maar omdat de Bidbisat een speciale mutifocus schotel is waar ook de schotel skew van in te stellen is verwacht ik dat hij met een beter rendement werkt en weinig of niet onder doet voor de Triax 88. Bij toepassing van een BigBisat adviseert men wel toepassing van smallere LNB's ( Megasat of Alp's) De Inverto Black Ultra is beter. Maar nu ik lees dat je Quad LNB's wilt toepassen, dan moet je er wel aan denken dat de Qaud Invert Black Ultra, aan de achterzijde wel breed is (4aansluitingen). Ik heb zelf geen ervaring hoe dat uitpakt bij een triax 88 waarvan de LNB afstand van A1 - A3 60mm is. Dit is aan de voorzijde van de feethoorns gemeten hart op hart dus waar het signaal binnen komt. Nu volgen de instellingen van een Triax 88 Voor de elevatie zou ik 28.5 gr nemen . De Lnb afstanden worden Hotb - A1 = 90 MM A1 - A3 = 60MM (2 inverto's zitten met de koppen tegen elkaar) A3 - A2 = 64 MM. De Multirail moet 12 gr aan de kant van hotbird zakken dit is net iets meer als de aanslag dus wat materiaal wegvijlen. De afzonderlijke skew's voor de LNB's moet zijn HB. 7gr rechtsom A1 4 gr rechtsom A3 7 gr rechtsom en A2 10 gr rechtsom. Dit gezien als je vanuit de satelliet naar de schotel kijkt. De uitgangs positie Skew is van uit precies vertikaal en dan het aantal gr rechts om. Succes ermee laat maar eens horen hoe het uitpakt.

Radenko

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...