Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Kan men met een Dreambox een opname sturen naar een NAS, dus de opnamen naar de NAS sturen evt. via NFS protocol?

Wie weet hier meer over?

Alle informatie is welkom!

Alvast Bedankt!

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Geplaatst: (aangepast)

tuurlijk kan dat, doen we al jaren

er zijn echter meerdere methodes dat te bewerkstellen.

simpel en eenvoudig is de netwerkbrowser / mountmanager gebruiken voor die share (naar vooraf ingestelde) gedeelde map op NAS

voorwaarde de NAS en Dreambox behoren in de zelfde workgroup te staan > na herstart van dreambox, is de NAS dan bereidt je te laten zien wat en welke Mappen gebruikt kunnen worden.

mensen die NFS willen gebruiken moeten echter daarenboven in de NAS ook die NFS-access inschakelen ( per share = gedeelde map ) en wegens de veiligheid hun netwerk IPadressen toevoegen om dus toegang te krijgen

a) workgroup aanpassen

b )gebruikers op NAS rechten geven

c) mappen op NAS inrichten <> liefst geen private folder voor specifieke gebruikers maar standaard deelbare map

d) NFS access toestaan op die Hoofdmap die standaard gedeeld is

e) de IPfilter, of security aanpassen wie van buiten "de NAS" zomaar recht heeft om te mounten

d) de mount zelf aanmaken op dreambox , via 1) netwerkbrowser OF 2) aanpassen auto.network OF 3) aanpassen fstab

dus enkele voorwaarden en acties vooraf

dan het echte mounten zelf d)

ciao

aangepast door Tonskidutch

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Voor een ouder projectje met informatie erover, verwijs ik naar http://www.sat4all.com/forums/topic/307612-mounten-les-1-tot-en-met-les-volgt/page__view__findpost__p__1981894

heb het project echter in de ijskast gezet wegens ontbreken van feedback

maar

het is onbelangrijk of het nu een Dreambox of een VU is, de methode die ik er voorstel is supersimpel

ciao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Ik zie dat ik in mijn Dreambox (OpenPLi) ook CIFS kan sellecteren maar op het moment heb ik NFS genomen.

Maakt het iets uit om CIFS te nemen en wat zouden de voor en nadelen zijn?

Thx!

Groetjes, Vaako

Geplaatst:

Ik heb een officiele NAS die ik ervoor wou gebruiken, maar ik herinnerer me net dat er een originele Ubuntu Server als Oscam server draait en die staat 99,5% van de tijd niets te doen.

Ga me er later deze week eens in verdiepen.

80cm Schotel, 2 x Alps LNB's (23.5E/19.2E), 2 x Smart LNB's (28.2E/13E), Triax Multifeed rail.
XTrend 8000 (Openpli 4.0), XSarius Fusion HD SE (Openpli 6.0 release Candidate), DVB-C Stick Sundtek.

Geplaatst:

Ik zie dat ik in mijn Dreambox (OpenPLi) ook CIFS kan sellecteren maar op het moment heb ik NFS genomen.

Maakt het iets uit om CIFS te nemen en wat zouden de voor en nadelen zijn?

Thx!

NFS wordt meestal gebruikt in Unix & Linux systemen terwijl CIFS de Windows variant is.

CIFS heeft een iets betere prestatie ivm snelheid terwijl NFS veiliger zou zijn ivm "file caching".

Beide protocollen werken perfect, dus je mag kiezen.

Ikzelf gebruik NFS om op te nemen van de 7020HD naar de hoofdmap "dreambox" op mijn Synology NAS.

Daarentegen, om andere folders van mijn NAS te benaderen vanaf de dreambox gebruik ik CIFS.

groet

Geplaatst:

Hoe, kan je ook andere folders benaderen op je nas, waarom zou je dat doen?

Bij mij staat daar Software, Muziek en DVD's bestanden op.

Groetjes, Vaako

Geplaatst:

bij mij ook foto's, muziek, divx, mkv's enz... en dat kan de 7020HD allemaal netjes afspelen.

Het voordeel van die folders in combinatie met CIFS is dat je die kan instellen als "read-only" zodat je via de dreambox per ongeluk niks wegwist.

Geplaatst:

afhankelijk van hoe je de mappen (hoofdmappen, standaard gedeeld) op de NAS hebt ingericht kun je zonder problemen meerdere mountpoint aanmaken

dat doe je door per mount ook een apart mountpoint aan te maken middels symbolic link

standaard heb je enkele mountpoint op je enigma1-2 receiver die dan natuurlijk maar één map representeren op de NAS

dus wil je meer mountpoint lokaal op de receiver koppelen aan de mappen op de NAS maak je extra symboliclinks

media/net/film

media/net/foto

media/net/muziek

het is echter afhankelijk van de desbetreffende plugin of dat ook echt nodig is, daar de betere plugin onthoud welke submap op de share gelezen wordt.

symlink:

ln -s /media/net/film /Public/movie

ln -s /media/net/foto /Public/foto

ln -s /media/net/muziek /Public/mp3

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Kan ik met mijn DM500HD ook een Divx of MVK streamen van mijn NAS?

Ik neem aan dat ik dan iets moet installeren om dit te doen niet?

Groetjes, Vaako

Geplaatst:

streamen of afspelen...?

er is een klein verschil

de mount maakt mogelijk dat je op externe mappen kunt en dus middels mediaplayer of andere players kunt afspelen

een streamserver plaatst een vooraf samengestelde playlist samen en geeft middels broadcast die door aan allerlei clients

de MKV moet je gewoon kunnen afspelen direkt vanaf de NAS met de mediaplayer

een DVD moet je ook gewoon kunnen afspelen direkt van de NAS (bij mij met DVDplayer) ~ klein verschil welk image er draaid

ciao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

MPEG2 en MPEG4/H264 videostreams zou je gewoon moeten kunnen afspelen via MediaPlayer of via de file browser.

De DM500HD kan echter niet overweg met divx of xvid compressie en ook DTS geluidsporen werken niet.

groet

Geplaatst:

Dus dan heb ik een Plug-in nodig voor de DM500HD om te kunnen streamen van mijn NAS.

Ik heb hier een A.C. Ryan MediaPlayer waarmee ik stream van mijn NAS zonder problem dus met de DM500HD zou dat ook moeten gaan volgens jullie.

De image die ik gebruik is van OpenPLi 2.1 meer weet ik er niet van.

Groetjes, Vaako

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...