Ga naar inhoud


Ketel temperatuur veranderen bij -10 graden?


Rasta 87

Aanbevolen berichten

Bij mij op de zaak heeft de verhuurder 2 nieuwe HR ketels geplaatst.

Omdat het op verschillende verdiepingen toch wel koud was ben ik naar de ketel gaan kijken.

Ik zag dat de cv water temperatuur was ingesteld op 62 graden.

Het retourwater meet zo'n 40 graden.

Volgens mij is de watertemperatuur veels te laag en hoort het zeker bij de huidige koude zo'n 90 graden te zijn.

 

Bij het googelen vond ik nog wel dat het retour water niet warmer dan 55 graden mag zijn.

 

Wie weet of de huidige instellingen toch wel voldoende zijn of moet de temperatuur worden aangepast?

VU+ Duo, dreambox 500s, Rebox 4000, Openbox, cccam, Wavefrontier 90 met 13,19,23,en 28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij een conventionele stooklijn geldt: buitentemperatuur -10 >> 90ºC watertemperatuur.

Bij lage-temperatuurverwarming gelden andere waarden.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de nieuwste ketels is de retour water temperatuur 45 graden en de aanvoer 65 graden.

De aanvoer verhogen heeft niet veel nut. Als de ketel meet dat het water 45 graden retour is zal hij ook niet de aanvoer temperatuur verhogen.

Remeha kun je geloof ik niet hoger als 80 graden zetten dus 90 graden word dan nooit gehaald.

Uit zuinigheids overweging word dit gedaan.

Een aantal middelen om het sneller warm te krijgen.

Retour water temperatuur verhogen naar 50 of 55 graden.

aanvoer verhogen naar 70 of 75 graden.

Minimum snelheid van de pomp proberen te verhogen te.

Dit is vaak te doen,ik zou de pomp toeren tal minimaal op 50% zetten en maximaal toeren tal op 90%

Hierdoor komen de radiatoren sneller op temperatuur.

Alles geeft dan wel een lager rendament.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

. . . .Remeha kun je geloof ik niet hoger als 80 graden zetten . . . .

 

De Calenta heeft een fabrieksinstelling van 80ºC. Je kunt hem instellen van 20-90ºC.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Topic plaatser stelt een vraag en vervolgens gebeurt er verder niets.

 

Mijn antwoord was:

Bij een conventionele stooklijn geldt: buitentemperatuur -10 >> 90ºC watertemperatuur.

Bij lage-temperatuurverwarming gelden andere waarden.

 

Dus als het een cv is die ouder is dan 10 a 15 jaar, de keteltemperatuur op 90ºC zetten.

Jongere installaties kunnen zijn uitgelegd op "lage-temperatuur" verwarming.

 

HR-ketel of niet, dan maar niet condenseren maar wel warm zitten . . . toch? Dan maar geen HR maar wel comfort.

 

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm ,zeker bevroren.

retoer temp.instellen ,daar heb ik nog nooit van gehoord ,wel max aanvoer temp.ca 90* is voldoende zo dat de ketel zijn werk kan doen,echter als je dergelijke max ingestelde water temp. berijkt gaat de ketel gewoon niet verder,is het dan nog te koud dan in huis dan is er iets mis met je CV instalatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vroegere ketels (non-HR) hadden een temperatuurtraject van 90 aanvoer - 70 retour. HR ketels hebben iets van rond 70 - 50 of zelfs 60 - 40. Als je keteltje netjes retourwater krijgt van 40gr hoeft er niks aan de hand te zijn.

 

Wat meestal vergeten worden is dat de radiatoren ook aangepast moeten worden op HR ketels. Als ze zijn uitgelegd op de oude conventionele ketels met 90 gr water heb je maar heel weinig verwarmend oppervlak (VO) nodig om een ruimte op te warmer. Met de lagere temperatuur van de HR ketels worden de radiatoren dus ook minder warm en heb je dus minder vermogen met dezelfde radiator. Vandaar dat je bij HR ketels radiatoren het een groter VO moet plaatsen. Doe je dit niet, dan gaat het 95% van het jaar goed, maar kom je tekort op de extreem koude dagen.

 

Als ik de topicstarter zo hoor is dit daar ook aan de hand. Wel een lekker zuinig CV keteltje gepaatst maar te zuinig geweest om de radiatoren aan te passen. Een klassiek gevalletje dus...

 

Waarschijnlijk kun je je HR ketel gewoon lekker opstoken tot 80 graden ofzo (zie reactie van Clemens). Maar dan is het wel einde HR. Dan verbruikt zo'n ketel ineens meer dan de conventionele non-HR ketels....

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

. . . Waarschijnlijk kun je je HR ketel gewoon lekker opstoken tot 80 graden ofzo . . .

 

Bij bijvoorbeeld Remeha is dat niet zo. Remeha zorgt dat de aanvoertemperatuur niet hoger wordt dan 5-30ºC (instelbaar) dan de retourtemperatuur.

 

Ofwel, een retourtemperatuur van 40º een max aanvoertemp van 70ºC, afhankelijk van de installateurs-instelling. Remeha zet dat standaard op 25ºC.

Dus dat wordt dan max 65ºC.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...