Ga naar inhoud


Zonnepanelen, wel of niet doen?


Neptunus

Aanbevolen berichten

Volgens Semprius zelf een amazing 33.9%

 

Maar goed, dat gaat er een beetje op lijken. Nu nog een fors lagere prijs en ik ga er misschien ook over nadenken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


de terugverdientijd is maar één keerzijde van de medaille

(of je die investering enkel per rendement beoordeeld)

de andere is: je hebt stroom wanneer anderen in het donker zitten => Autarc / Selfsupporting

 

(dat komt steeds vaker voor en gezien de ongebreidelde toename van technische complexiteit en energie politiek een steeds vaker terugkerende problematiek inzake "Energie blackout"

dat is geen doemdenken maar feit en de economische afhankelijkheid is daarmee minder complex indien je je zelf kunt bedruipen.)

 

Overigens is het combineren van dergelijke autarc funktionerende systemen aan te bevelen > 70% voltaisch 30% warmte.

want electriciteit gebruiken voor warmte is extreem inefficient.

De vacuum tube collector voor je warmwater voorziening en fotovoltaische cellen voor je stroom.

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Semprius zelf een amazing 33.9%

 

Maar goed, dat gaat er een beetje op lijken. Nu nog een fors lagere prijs en ik ga er misschien ook over nadenken.

 

Er zijn ook nog wat nieuwere tests geweest waarbij een rendement van ca. 40% werd gemeten. Ik ben benieuwd wat de productieversie gaat doen, en tegen welke prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt nog een nieuwe subsidie regeling voor de aanschaf van zonnepanelen. Eerst was er het plan het lage BTW tarief.

 

Nu komt er een subsidie op de aanschaf van zonnepanelen gelijk aan het verschil tussen hoge en lage BTW tarief.

 

Omdat ik mij destijds heb aangemeld voor de SED 1e subsidie regeling. Ontvang ik voor mijn productie over een langere periode € 564,- per mW. En dat is nu bereikt in 10 maanden.

 

Bovendien wordt je hiermee een stuk energie bewuster, omdat je dagelijks in de meterkast kijkt naar de stand van zaken.

 

Dat in combinatie met een andere CV ketel, zuiniger computers, gedeeltelijk led verlichting, heeft tot gevolg dat mijn recente energie afrekening € 700,- minder is dat het jaar ervoor.

 

Eigen energie productie en besparing loont al heel snel,

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zonnepanelen bedoel je Photovoltaik panelen?

Daar zou ik ten alle tijden een gecertificeerd vakbedrijf bijhalen en niet zelf gaan lopen knutselen.

Google even hierop: "brandgefahr photovoltaik" en je hebt leesvoer tot en met. Er zijn in Duitsland al meerdere TV uitzendingen aan besteedt.

ook is niet ieder dak ervoor geschikt vooral vanwege hitte ontwikkeling en brandgevaar onder de pannen.

In Duitsland wordt Photovoltaic vol ondersteund en het is zeker lonend. De zonuren zijn zeker in het zuiden meer dan in NL.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zonnepanelen bedoel je Photovoltaik panelen?

Daar zou ik ten alle tijden een gecertificeerd vakbedrijf bijhalen en niet zelf gaan lopen knutselen.

etc

heb ik nagenoeg ook allemaal gezien die TV uitzendingen.

is natuurlijk ook zo dat je er een vergunning voor moet hebben. (inmiddels)

geen moeilijke kwestie maar wel een certificering t.a.v. de veiligheid, ook de veiligheid van een brandweerman die de installatie moet kunnen ontkoppelen.

 

maar dat kan men regelen en conform de vereiste voorwaarden opnemen.

 

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandgevaar is inderdaad een onderschat risiko... en als je dat bij de terugverdientijd optelt, denk ik dat je er momenteel nog niet veel aan hebt.

Ik zou het allerliefste een klein nucleair energiestation in de kruipkelder hebben, zoals in de sovjet onderzeeers... maar goed, dat is weer wat anders ;)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de installatie uiteraard doen volgens de regels en zeker niet improviseren met de bekabeling.

 

Het is echter niet moeilijker dan een andere gelijkstroom installatie.

 

Uiteraard moet er een schakelaar tussen het gelijkstroom circuit en een in de 230 volt omvormer aansluiting..

 

In feite is een 12 volt gelijkstroom installatie ook gevaarlijk vanwege brandgevaar.

 

Maar op een pannendak met de panelen ruim boven de dakpannen lijkt brandgevaar mij te verwaarlozen.

 

Er zijn echter geen bijzondere complicaties, dan bij een willekeurige andere installatie.

 

Een goede handleiding is het boekje: Zonne-Energie (zonnepanelen plannen en zelf installeren) ISBN 978-90-5381-223-5

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Vergeet even niet dat je jouw zonnepaneleninstalatie van XX duizend euro ook apart mee moet verzekeren en de meest opstalverzekering duurder zijn als je zonnepanelen op je dak geïnstalleerd hebt (controleer de voorwaarden goed).

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskiditch schrijft;

 

“je hebt stroom wanneer anderen in het donker zitten”

 

Ha,ha,ha, als het donker is levert jou zonnepaneel ook geen elektriciteit meer of je moet alle energie die je over hebt in accu’s opslaan. Nou, daar wens ik je veel succes mee want als je een installatie hebt die zo werkt, kost het alleen maar geld in plaats er voordelig mee uit te zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uiteraard moet er een schakelaar tussen het gelijkstroom circuit en een in de 230 volt omvormer aansluiting..

 

 

Maar op een pannendak met de panelen ruim boven de dakpannen lijkt brandgevaar mij te verwaarlozen.

 

 

 

In Duitsland zijn er ondertussen brandweer korpsen die niet meer blussen, wanneer het dak voorzien is van zonne panelen.

Die schakelaar schakelt niet de hoge spanning af die die panelen geven, de panelen blijven spanning geven.

De ruimte tussen dak en panelen is een ideaal schoorsteen kanaal waardoor de brand behoorlijk aangejaagd wordt.

 

Het is niet meer mogelijk om een gat in je dak te breken, om toegang te krijgen tot de vlammen.

 

Een ander steeds groter probleem wordt de onbeheersbaarheid van groene stroom, de koppelnetten staan op het punt van instorten.

Men wil nu in Duitsland 5.000 Km nieuw koppelnet tussen de windparken in Noord-Duitsland en het achterland aanleggen.

 

En er staan ondertussen steeds meer conventionele energie centrales voor Jan met de korte achternaam energie te verstoken zonder de elektriciteit af te kunnen zetten.

En die moeten blijven draaien voor het moment dat de wind gaat liggen of er een wolk voor de zon trekt.

 

Ikzelf heb wel zonne panelen, maar uitsluitend voor warmwater voorziening, wanneer je stroom efficiënt kunt opslaan ga ik nadenken over elektriciteit opwekking.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

quote :

En er staan ondertussen steeds meer conventionele energie centrales voor Jan met de korte achternaam energie te verstoken zonder de elektriciteit af te kunnen zetten.

En die moeten blijven draaien voor het moment dat de wind gaat liggen of er een wolk voor de zon trekt.

unquote.

 

Dit hebben we hier een paar geleden voorgehad in Belgie : prachtig zonnig weer en tegelijkertijd veel wind , dit alles in een weekend en dus liggen veel bedrijven stil . gevolg : een overschot aan stroom die geen enkel buurland wou . Uiteindelijk aan Frankrijk kunnen " verkopen " : lees : Frankrijk was akkoord om het surplus over te nemen indien Belgie extra betaalde om er vanaf te zijn . Gevreesd wordt dat dit soort problemen zich in de toekomst nog meer gaan voordoen .

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

. . . .electriciteit gebruiken voor warmte is extreem inefficient. . .

 

Ik denk dat elektra omzetten naar warmte een bijna 100% rendement geeft.

Maar dan moet deze elktra wel worden opgewekt door de zon.

 

Je moet echter niet de elektra gebruiken die opgewekt is door organische

branstoffen, zoals gas, olie en of kolen, daar zit een bedroevend

rendement in nog los van de transportkosten.

Daarom is elektra uit het net ook 4 a 5 keer duurder dan aardgas als je het

gebruikt voor omzetting naar warmte.

 

Ik zou graag zonnepanelen willen hebben, ik geef liever een keer een groot

bedrag uit om daarmee mijn maandlasten te kunnen drukken. Daarnaast

heb je bij spanningsuitval inderdaad (zoals al is gezegd) een eigen kleine

voorziening en last but not least ben je goed bezig voor de uitstoot CO2 en NOx.

 

Ik denk een win-win situatie, zeker als het rendement van de panelen nu

eindelijk een keertje fatsoenlijk worden want daar lag het ook wel een beetje aan.

 

HG CC

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen sluiten ook goed aan bij de energie behoefte voor particulier gebruik. Met zonnig weer is er meer behoefte aan energie voor airco en koeling.

 

Verder wordt er juist overdag de nodige energie gebruikt voor elektrische apparaten.

 

Grote voordeel is dat je een deel van de opgewekte energie direct ter plaatse gebruikt. Waardoor geen netwerk verliezen ontstaan.

 

En wil je een noodvoorziening voor verlichting, voip telefoon etc. dan kun je eenvoudig een accu geladen houden. Met een eenvoudige omvormer erbij.

 

Bovendien werkt led verlichting ook prima op 12 of 24 volt gelijkstroom. Het stroomgebruik voor verlichting zal echter drastisch teruglopen. Een 60 watt gloeilamp kun je nu vervangen door een 7 watt Led lamp met dezelfde schroeffitting.

 

Technische zijn er ontwikkelingen om panelen goedkoper te produceren met dunnere silicium lagen, bedrukbare folie komt eraan en verder blijkt met het aanbrengen van filters zodat er meer licht kan worden omgezet worden in stroom.

 

Opvang van de overcapaciteit zal zeker worden opgelost. Denk hierbij aan electrolyse van water voor de productie van waterstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

En aangezien dat allemaal nog in de toekomst ligt, kan je met zonnepanelen, net als met een elektrische auto beter nog een paar jaar wachten.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...