Ga naar inhoud


Zonnepanelen, wel of niet doen?


Neptunus

Aanbevolen berichten

Een ander steeds groter probleem wordt de onbeheersbaarheid van groene stroom, de koppelnetten staan op het punt van instorten.

Men wil nu in Duitsland 5.000 Km nieuw koppelnet tussen de windparken in Noord-Duitsland en het achterland aanleggen.

 

Klopt, vooral windparken zijn berucht in dit opzicht. Ik vraag mij wel eens af of je windenergie niet beter kunt gebruiken in combinatie met buffer stuwmeren. Daarbij wordt bij een overschot aan stroom een stuwmeer gevuld door water van beneden naar boven te pompen, en als je dan stroom nodig hebt laat je het meer leeg lopen via waterturbines. Gebruik het sterk variërende aanbod van windenergie om het meer te vullen, en de constante stroom van de turbines om het net te voeden.

 

Overigens kunnen ook de gebruikers het koppelnet (bijna) onderuit halen. De BBC had een tijdje geleden een programma over "the national grid", ofwel het Engels hoogspanningsnet. Je zag daar een man achter een bureau zitten met allemaal schermen die hem inzicht gaven wat er gebeurde op het net. Maar hij had ook een TV toestel staan, en daarmee keek hij naar de soap East Enders. En zodra de aftiteling begon te lopen schakelde hij allerlei piek-centrales bij om meer stroom te kunnen leveren? Waarom? Al die Engelse huisvrouwen liepen dan naar de keuken om met de elektrische waterkoker theewater op te zetten... Ze moesten zelfs kortstondig stroom uit Frankrijk importeren.

 

En er staan ondertussen steeds meer conventionele energie centrales voor Jan met de korte achternaam energie te verstoken zonder de elektriciteit af te kunnen zetten. En die moeten blijven draaien voor het moment dat de wind gaat liggen of er een wolk voor de zon trekt.

 

Misschien meer centrales met gasturbines ("straalmotoren") bouwen? Die zijn veel beter geschikt om heel snel bij te springen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien meer centrales met gasturbines ("straalmotoren") bouwen? Die zijn veel beter geschikt om heel snel bij te springen.
Gasturbines zijn heel duur om te gebruiken. Als je een gasturbine met een hoog rendement wilt gebruiken, dan moet je hem op 100% gaan belasten en alle restwarmte uit de uitlaatgassen gebruiken om stoom te produceren welke je dan weer in een stoomturbine gebruikt. Als je dat niet doet dan wordt het toch wel erg dure energie.

Ik heb zelf ervaring met een GE LM2500 met een 14.5MW generator. (Geen stoomturbine eraan) Die turbine was gemodificeerd zodat hij op gasolie (diesel) kan draaien. Bij volle belasting op de generator (14.5MW), gebruikt de turbine +/- 4000 - 4500 liter per uur. Gasolie zit op > $1000 per ton, dus zeg maar > $1.00 per liter. Voor 14.5MWh betaal je dus $4000-4500 . Dat komt dus neer op 27.5 cent per kWh. (En dan zijn nog niet de onderhoudskosten meegerekent, welke aardig oplopen).

Als de turbine nu op 100% vermogen zal worden belast (wat dus 25MW is), dan zal het brandstofgebruik beter zijn (rendement neemt toe). Als je dan ook nog de restwarmte gaat gebruiken, dan wordt het totale rendement nog beter. Maar "goedkoop" wordt het nooit.

Dit voorbeeld is met "goedkope" brandstof. Nadeel is dat het een minuut of 7 duurt voordat de turbine klaar is om gesynchroniseerd te worden. Wil je het veel sneller hebben, dan moet je andere brandstof gaan gebruiken (jetfuel). En dat is "een klein beetje" duurder...

Dus naar mijn mening is een gasturbine geen optie voor grootschalige energie opwekking, ook niet voor piekbelastingen op te vangen. Het is domweg veel te dure energie.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

En aangezien dat allemaal nog in de toekomst ligt, kan je met zonnepanelen, net als met een elektrische auto beter nog een paar jaar wachten.

 

Mvg,

 

Michel

 

Ik ben blij dat niet iedereen gewacht heeft. Dat heeft een betere kwaliteit gebracht en

hogere rendementen nu fabrikanten zien dat er animo bestaat met betrekking tot PV panelen.

 

HG CC

  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Big Fellow:

 

Ik heb jaren geleden een tijdje voor de Gasunie gewerkt, en die hadden toen in Ommen GE en Rolls Royce gasturbines staan. Ze gebruikten veel liever de RR's want die waren aanzienlijk zuiniger. Als ik de specificaties van een Rolls Royce MT30 bekijk, dan heeft die een thermisch rendement van ca. 40%, en dat is wel nog wat lager dan van een stoomturbine maar niet heel veel lager. Andere gasturbines die speciaal voor stroomopwekking gebouwd worden kunnen wellicht een nog hoger rendement halen als die 40%. Tel daar bij op dat je een gasturbine ook op aardgas kunt laten draaien, en binnen 10 minuten kunt starten zodat er geen brandstof gebruikt wordt in standby mode, en het rendement verhaal wordt al heel anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels bijna 3 jaar ervaring met zonnepanelen.

Het begon met 3 kleine 35 Wp zonnepaneeltjes die ik gekregen had.

Ze zijn nu ongeveer 20 jaar oud en doen het nog altijd prima.

Via Marktplaats kocht ik een 215 Wp zonnepaneel van Amerikaans fabrikaat.

Dit ene paneel produceert twee keer zoveel energie als die 3 kleine paneeltjes samen.

Vorig jaar kocht ik nog eens 8 amorphe zonnepanelen van 40 Wp, ook weer via Marktplaats.

Dit allegaartje heeft een totaal Wp vermogen van ongeveer 620 Watt.

Tot nu toe is het behoorlijk rendabel en dat heeft alles te maken met de lage aanschafprijzen, maar het meeste was dan ook tweedehands.

Al deze 12 panelen van diverse pluimage hebben mijn elektriciteitsrekening inmiddels aardig omlaag gebracht.

Het smaakt naar meer, de zonnepanelen liggen op mijn platte dak, maar mijn schuine dak is nog leeg.

En dat gaat volgende week veranderen omdat ik 6 nieuwe zonnepanelen heb gekocht, 190 Wp per paneel.

Er komt dus 1140 Wp vermogen bij, en met de al aanwezige zonnepanelen kan ik dan over in totaal 1760 Wp vermogen beschikken.

Ik verwacht zeker 65% van mijn verbruik zelf te kunnen produceren, maar het zou ook nog wel meer kunnen zijn, maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen.

De nieuwe panelen kosten mij slechts € 1,40 per Wp vermogen, en dat is met inbegrip van het montagesysteem voor op een schuin dak, bekabeling en nieuwe inverters.

Kostte me wel wat tijd om het bij elkaar te zoeken, omdat ik alles heb gekocht bij 3 verschillende leveranciers, maar met de komende verhoging van de energiebelating en de BTW verhoging is het zeker lucratief te noemen, want wat doet je spaargeld nu? 2,6%?

Dat is niet eens genoeg om de inflatie bij te benen!

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen sluiten ook goed aan bij de energie behoefte voor particulier gebruik. Met zonnig weer is er meer behoefte aan energie voor airco en koeling.

 

Dat is natuurlijk onzin. Airconditioners verslinden stroom. Door verantwoord te bouwen spaar je energie, Zowel in de zomer en in de winter. Ik zit hier in een woning waar de airco dag en nacht raast en het lawaai is niet echt prettig te noemen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

. . . . Airconditioners verslinden stroom. . . .

 

Die tijd hebben we gehad, airco's (warmtepompen) hebben tegenwoordig

een COP van 3 tot 5. Gebruik je deze om te verwarmen dan kunnen ze

een gedegen concurrent van een HR ketel zijn.

(bv COP van 3 wil zeggen 3 kW uit 1 kW elektra)

 

Dan moet je natuurlijk niet denken aan een bouwmarkt-airco.

Ook die techniek is absoluut niet stil blijven staan.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gasturbines in combinatie met stoomturbines duur zijn is onzin; zeker in geval van warmtekrachtkoppeling is een rendement te bereiken van >90% Dat is met geen enkele andere techniek (kernenergie uitgezonderd) niet mogelijk. Het probleem is de liberarisering van de electriciteitsmarkt, kleine WKK's kunnen geen vuist maken richting gasleveranciers en electriciteitsafnemers. Hierdoor moet men veel voor het gas betalen en krijgt men een minimale prijs voor verkochte electriciteit. De overheid heeft begin jaren 80 WKK terecht gestimuleerd maar laat nu de zaak in de steek. Ten koste van milieu en kleinere bedrijven en ter voordeel van de grote electriciteitsproducenten.

Zonnepanelen die teveel stroom opwekken? laat me ff niet lachen, die verhalen dat in Belgie teveel stroom werd opgewekt zijn belachelijk, meer dan voorzien ja waardoor kern en conventionele centrales een procentje minder moesten produceren. Het aandeel van zonnepanelen slaat geen deukje in een pak boter. Beetje gasturbine doet 400MW, daar heb je nogal een paneeltje voor nodig. Stemmingmakerij door de media die geen idee hebben waar het over gaat.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat is natuurlijk onzin. Airconditioners verslinden stroom. Door verantwoord te bouwen spaar je energie, Zowel in de zomer en in de winter. Ik zit hier in een woning waar de airco dag en nacht raast en het lawaai is niet echt prettig te noemen.

 

Al isoleer je jouw huis nog zo goed, als het 2 weken achter elkaar goed warm is, zal je huis binnenin toch vrijwel net zo warm worden.

 

Wil je dat voorkomen, moet je alle ramen vervangen door goed geïsoleerde muren en niet meer ventileren ;)

 

Ik heb een Daikin Airco en die hoor ik in de nachtstand niet en is gezien zijn rendament zeer zuinig.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen die teveel stroom opwekken? laat me ff niet lachen, die verhalen dat in Belgie teveel stroom werd opgewekt zijn belachelijk, meer dan voorzien ja waardoor kern en conventionele centrales een procentje minder moesten produceren. Het aandeel van zonnepanelen slaat geen deukje in een pak boter.

 

Dat geldt niet voor Duitsland, daar wordt heel veel zonne-energie opgewekt.

 

Beetje gasturbine doet 400MW

 

Dat lijkt mij wat erg veel. De grootste gasturbine voor energie opwekking van Rolls Royce is de Trent 60, en die levert ca. 50MW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe dan ook, binnen de elektrische energievoorziening dienen productie en verbruik in evenwicht te blijven.

Door de steeds groter wordende niet beheersbare zon en wind energie wordt dit evenwicht steeds meer verstoord, wat achter de schermen tot steeds grotere problemen leidt.

 

In mijn ogen zou de windenergie moeten worden omgezet in waterstof, wat lokaal gebruikt kan worden voor elektrische auto's, brandstofcellen of verwarming.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

Zonnepanelen die teveel stroom opwekken? laat me ff niet lachen, die verhalen dat in Belgie teveel stroom werd opgewekt zijn belachelijk,

Stemmingmakerij door de media die geen idee hebben waar het over gaat.

 

Je kan wel alle media ( ook de doorgaans betrouwbare hadden dit bericht ) tegenspreken , maar dan moet je ook wel met goede tegenargumenten komen : zeggen dat het stemmingmakerij is is makkelijk , maar ik denk dat er , net zoals ceesv hierboven vermeld , echt wel een " beheersprobleem " kan zijn .

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de grootste gasturbine maar komt weliswaar uit 2007 . . . . 340MW.

 

HG CC

post-36489-0-50879100-1338760042_thumb.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. . .Ik heb een Daikin Airco en die hoor ik in de nachtstand niet en is gezien zijn rendament zeer zuinig. Michel

 

Maar dan heb je een unit uit het topsegment welke niet te vergelijken is met bouwmarkt kwaliteit en prijs.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Big Fellow:

 

Ik heb jaren geleden een tijdje voor de Gasunie gewerkt, en die hadden toen in Ommen GE en Rolls Royce gasturbines staan. Ze gebruikten veel liever de RR's want die waren aanzienlijk zuiniger. Als ik de specificaties van een Rolls Royce MT30 bekijk, dan heeft die een thermisch rendement van ca. 40%, en dat is wel nog wat lager dan van een stoomturbine maar niet heel veel lager. Andere gasturbines die speciaal voor stroomopwekking gebouwd worden kunnen wellicht een nog hoger rendement halen als die 40%. Tel daar bij op dat je een gasturbine ook op aardgas kunt laten draaien, en binnen 10 minuten kunt starten zodat er geen brandstof gebruikt wordt in standby mode, en het rendement verhaal wordt al heel anders.

 

25 a 30 jaar geleden mocht ik ook eens een kijkje nemen in het zeer zwaar bewaakte Ommen. Een paar zaken staan me nog bij,

zonder gehoorbescherming was het geen harden bij de turbines. Maar de geluiddempende omkastingen deden redelijk goed hun werk.

 

En dan de hal waar ze stonden opgesteld, Giga-groot met luchtbehandelingskasten om de (ik denk) 25 meter, alleen om de lucht

te spoelen vanwege de onvoorkoombare gaslekkages. De gasleidingen waren zo groot met flensverbindingen (volgens mij diameters

van 600mm) dat ze de verbindingen niet gegarandeerd gasdicht kregen.

 

De bewaking was uitgevoerd met dubbele hekken met daartussen honden en camera's. Een compleet fort tegen terroristische aanslagen.

 

Het was indrukwekkend en leuk om er een keer te mogen zijn als techneutje.

 

Maar nu weer terug naar zonne-energie.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...