Ga naar inhoud


Zonnepanelen, wel of niet doen?


Neptunus

Aanbevolen berichten

Ik heb de grootste gasturbine maar komt weliswaar uit 2007 . . . . 340MW.

 

HG CC

 

Heel bijzonder. Ik had de indruk dat alle gasturbines voor stationair en scheepsgebruik afgeleid zijn van vliegtuigmotoren. Dit in verband met de zeer hoge ontwikkelings- en productiekosten. Maar blijkbaar bouwt Siemens dus ook heel grote stationaire gasturbines.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wij hebben toch als gebruikers (mede afhankelijk van de energie-politiek) geen echt helder beeld en of echt goede vergelijkingen over deze of die andere energie micro generators.

 

Ook al om dat de ene die het uitrekend een deel van de rekening niet invult... OF juist heel bepalend mee in de berekening opneemt

bijvoorbeeld 1 ) de Vissterfte bij waterkrachtcentrales (recent nog Borgharen-Maastricht) etc etc

bijvoorbeeld 2 ) de slagschaduw of laagfrequente geluid overlast van het geplande Windpark ( Lanakerveld - Maastricht )

 

zo zijn er massa's aan voorbeelden, ook het voorbeeld dat de photovoltaische zonnecellen uit een ander deel van de wereld moeten komen met reusachtige containerschapen die voor die ene reis hierheen dezelfde hoeveelheid CO2 ( als afvalproduct) uitstoot als al het jaarlijkse auto woonwerkverkeer uitstoot.

 

Dat geld dan natuurlijk voor al die overwegingen hoe en wat te doen om "cradle to cradle" / "groen" en "blauw" milieutechnisch duurzaam bezig te zijn.

Con je stelling als reactie op m'n bericht dat je juist zeer efficient warmte kan worden gegenereerd uit electriciteit wordt tegengesproken door veel energiedeskundigen.

 

(wel is het zo dat de afvalwarmte uit apparaten of lichtbronnen reeds voelbaar genoeg zouden kunnen zijn >>> indien je warmtebehoefte hebt, ruimteverwarming, dan isoleer je de woning beter => nul en of energie-Pluswoningen)

 

Maar volgens mij is niet de warmtebehoefte het Probleem maar de koeltebehoefte gezien ons warmer wordende wereldklimaat en dan is electriciteit daarvoor gebruiken als pomp inefficient (carnotcyclus). Dus de brandstofcel past daar beter gezien cradle to cradle.

 

Maar onwetend en halfblind probeert de gebruiker zich toch binnen die publieke en algemene kennis die er over bestaat te voorzien van energie. De Photovoltaische zonnecellen.

en passant: de airco als product is een gedrocht op basis van de ouderwetse technologie die ons leken ter beschikking staat, daartegenover is goede buitenliggende zonwering veel effectiever. (maar ook passief met beschutting door begroeiing aan of voor de zonbelaste gevels zoals de zomerlinde die je woning beschut)

 

Tot dat de zonnepanelen macro-economisch en milieutechnisch gezien enkel nog lokaal geproduceerd worden / mogen worden en door mensen worden gekocht is het een ieder voor zich: voor niets gaat de zon op.

Maar tegelijkertijd moet de evolutie in de techniek van photovoltaische zonnecellen doorbreken opdat we niet afhankelijk worden van de Landen die de belangrijke Grondstoffen hebben welke nodig zijn voor productie van de huidige zonnecel.

 

Dat weloverwogen omgaan met de wereld doe je niet als eenling dat doen we samen, al lerende.

Ook dat besef is er reeds en mede daarom zijn heel grote energieleveranciers begonnen met de intelligente energie meter, die we allemaal zullen krijgen.

 

Ook zijn er weer stemmen en ideen over het tropenrooster... -in de extreem koude regio's met weinig daglicht gedurende het jaar doe je al je werk tijdens het daglicht <en dus> in de extreem warme regio's met nagenoeg constant dag nacht ritme, doe je van 07:00 tot 14:00 uur alles wat je moet doen en daarna niets meer.

dat komt op een zelfde aantal uren werk en rust per jaar, toch simpel eigenlijk...

de nederlander + belg (ja die moet erbij :P ) spendeerd maar effectief 6 uur gemiddeld aan arbeid.

 

dat betekend na x uur schakel je economische enegrie footprint uit en bepaal je de leasure energie footprint.

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het product zal wel verbeterd zijn zo een twee jaar geleden heb

ik een onderzoek op tv gezien dat na 2 jaar het rendament

van de cellen met 50% afgenomen was waardoor de hele

berekening voor afschrijving totaal mis liep.

 

Ze verwachten binnenkort goedkope cellen uit india en china

Het hele verre oosten gaat zich erop toeleggen hoorde ik naarmate de vraag toeneemt word dat meer lonend natuurlijk.

De prijzen zullen daardoor ook nog zakken vraag is dus moet je nu kopen of straks pas.

Kijk naar de prijs van de eerste platte tv s bv en wat ze nu nog kosten.

Ik denk dus nog even wachten en straks erin duiken.

Want de vraag is niet of het lonend is maar alleen wanneer.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je ziet ze regelmatig op discovery die containerschapen :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar volgens mij is niet de warmtebehoefte het Probleem maar de koeltebehoefte gezien ons warmer wordende wereldklimaat....

 

 

Ik merk op dit moment bar weinig van dat warmere klimaat, het is buiten 8 graden en ik heb net de verwarming aangezet. ;)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt, dankzij het lente-akkoord, in ieder geval weer een subsidie regeling voor zonnepanelen. Er is nu ook weer een limiet aangesteld. De subsidie aanvraag is eenvoudig. Dit wordt gedaan naar aanleiding van een verklaring van de leverancier.

 

Als men plannen heeft voor het aanbrengen van panelen, dan is een snelle actie aan te bevelen voordat de subsidiepot weer leeg is. Bovendien komen er mogelijk importheffingen op de Chinese panelen, omdat deze beneden de kostprijs in Europa en de VS worden gedumpt. De importheffing is in de VS al het geval.

 

Duitsland is de grote kampioen op dit gebied. Op 26 mei werd er door de zonnepanelen in Duitsland 20.000 megaWatt geproduceerd. Dit zou overeenkomen de met de productie van zo´n 20 kerncentrales.

 

Zonnepanelen moeten echter wel esthetisch goed aangebracht. Anders komt er naast de windmolen-plaag ook nog een zonnepanelen epidemie. Er zijn echter gebouwen waar dit geen enkel probleem oplevert.

 

Waar blijven overigens de panelen op overheidsgebouwen, gemeentehuizen etc ?

 

Groeten uit een lichtbewolkt Zeeland,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duitsland is de grote kampioen op dit gebied. Op 26 mei werd er door de zonnepanelen in Duitsland 20.000 megaWatt geproduceerd. Dit zou overeenkomen de met de productie van zo´n 20 kerncentrales.
Het was 22.4GWh ... Maar als je 20 kerncentrales nodig hebt voor dat vermogen dan is er wat mis denk ik... De capaciteit van 1 reactor ligt rond de 1GW, maar een centrale heeft over het algemeen meerdere reactoren. Dus ik gok dat er minder dan 10 centrales nodig zijn om dit vermogen te produceren.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste BF,

 

ik heb dit niet zelf uitgerekend. Maar, als ik kijk naar de kerncentrale in Borsele dan heeft deze de volgende capaciteit:

 

in eerste instantie was dit 449 mW en later met een nieuwe turbine 485 mW.

 

Volgens de gegevens is dit meer dan alle windmolens, in Nederland op het land, bij elkaar en ook nog continue.

 

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op google de vraag ingetypt wat het gemiddelde vermogen per reactor is... Verschillende antwoorden komen naar boven met een gemiddelde voor ourdere reactoren van +/- 800 MW, en de nieuwere van +/- 1100MW...

Zonnepanelen hebben het nadeel dat hun opbrengst zeer afhankelijk is van de hoeveelheid beschikbare zon, en de hoek waar de zon op het paneel valt. (En de temperatuur van het paneel). Dus ik weet niet waar je op doelt met de opmerking over continue vermogen?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feit blijft dat zonne-energie volstrekt gevaarloos is, ook bij een tsunami.

En ik heb liever een paar panelen op m'n dak dat een kerncentrale in mijn achtertuin.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echter, wat te doen bij windstille dagen in combinatie met een zwaar bewolkte lucht ?

 

Vandaar de vergelijking met een kerncentrale, die vrijwel continue stroom levert. En in het geval van Borsele al zo´n 30 jaar.

 

In de materie is veel energie aanwezig en het vrijmaken daarvan in de vorm van kernenergie of kernfusie levert een hoge energie productie op.

 

Het enige punt is de veiligheid en het afval probleem. Met nieuwe reactor systemen kan men ook het bestaande kernafval weer grotendeels ¨opstoken¨. In de UK zou het radioactieve ¨afval¨goed zijn voor minstens tientallen jaren energie productie op basis van het huidige energie gebruik.

 

Voor gewoon particulier gebruik is opwekking van zonne-energie en prima en vrijwel probleemloos systeem om grotendeels in het eigen stroomgebruik te voorzien. Men zou dit verder ook nog kunnen combineren met de buren. De woning corporaties kunnen hier een grote rol gaan spelen.

 

Waar blijft overigens het goede voorbeeld van de overheid ? Met vele gebouwen, scholen, kantoren etc. Waarop panelen geplaatst kunnen worden. Deze gebouwen zijn hoofdzakelijk overdag in gebruik dus past zonne-energie hier prima bij.

 

Wind-energie is helaas een waardeloze en achterhaalde technologie. Is materiaal intensief, onderhoudsgevoelig, dingen geven geluidsoverlast en zijn landschap verpestend, voorzover ze niet bij industriegebieden zijn geplaatst. De Flevopolder is hiervan een goed voorbeeld. En de windturbines worden bovendien alsmaar hoger en passen niet meer in een kleinschalige landschap..

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

@allen

Google eens op LENR Rossi .... misschien is "cold fusion" bijna realiteit, temeer daar partijen als o.a. M.I.T, NASA en CERN positieve geluiden maken. Zo ja kan er geen zonnepaneel of windmolen tegenop.

aangepast door FritsV

Mabo schotel 1,80 mtr op Astra1, Hotbird en Astra3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...