Ga naar inhoud


Zonnepanelen, wel of niet doen?


Neptunus

Aanbevolen berichten

Onlangs is gepubliceerd dat zonnepanelen nu rendabel zijn, en dat was nog voor de nieuwste subsidie regeling, het is in ieder geval rendabeler dan rente op je spaargeld.

 

Dus ik ga ervoor!

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb nog even een technische vraag.

 

Stel ik heb een installatie van 5000 watt p/uur bij volle zon.

Als de bewolking overwaait zakt dit terug naar 1000 watt p/uur.

Mijn verbruik /sluipstroom overdag is rond de 1500watt p/uur

Bij zon lever ik terug.

Bij bewolking neem ik dit weer op.

 

Hoe vangen ze dit probleem op bij de energie leverancier. ?

De ene keer krijgen ze een piekbelasting van alle zonnepanelen en plots moeten ze weer vol gas leveren want er komt een wolk over gewaaid.

Worden ze bij het opwekken van de energie niet hartstikke gek van de windmolen en zonnepanelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene keer krijgen ze een piekbelasting van alle zonnepanelen en plots moeten ze weer vol gas leveren want er komt een wolk over gewaaid.

Aangezien we niet allemaal op hetzelfde adres wonen bedekt die wolk eerst het ene adres en trekt dan naar het volgende adres.

Die zonnepanelen zij dus niet allemaal in één keer bedekt en in één keer onbedekt.

Daar komt dus verdeeld over het land een gemiddelde waarde uit.

Evenals dat niet iedereen zijn wasmachine gelijktijdig aan en uit zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Worden ze bij het opwekken van de energie niet hartstikke gek van de windmolen en zonnepanelen?

 

Volgens mij is het antwoord gewoon JA

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feit blijft dat zonne-energie volstrekt gevaarloos is, ook bij een tsunami.

En ik heb liever een paar panelen op m'n dak dat een kerncentrale in mijn achtertuin.

 

HG CC

 

Hmmm wij hadden een paar weken terug brand op het dak van onze firma, goeie fik ontstaan door kortsluiting aan een zonnepaneel!!

Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

daarom worden kleine installaties hier in Duitsland verplicht begrenst op 70% van het maximale vermogen en de grote installaties moeten op afstand terug/uitschakelbaar zijn....

dus bij te veel stroom zet de enwb gewoon je installatie uit.... geld weg

Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denk je zelf? Dat je iets gratis krijgt van die gasten?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

daarom worden kleine installaties hier in Duitsland verplicht begrenst op 70% van het maximale vermogen en de grote installaties moeten op afstand terug/uitschakelbaar zijn....

dus bij te veel stroom zet de enwb gewoon je installatie uit.... geld weg

Dat is logisch. De elektrische infrastructuur is niet gemaakt voor decentrale opwekking, d.w.z. aan de "rand" van het netwerk, maar op centrale opwekking.

 

De vermogens, de stromen, spanningen en dus de kabels worden steeds kleiner / dunner naarmate je dichter bij de eindgebruikers komt.

 

Als de gebruikers zelf stroom gaan opwekken en die gaan leveren aan het net klopt het hele model niet meer. De kabels naar de eindgebruikers moeten allemaal dikker worden, om maar een "kleinigheid" te noemen.

 

Een zonnepaneel installatie zou m.i. dan ook altijd een grote accubatterij moeten bevatten zodat je je opgewekte stroom ZELF kunt verbruiken.

 

Bovendien: elektriciteit moet opgewekt worden op het moment dat die nodig is. En dat is niet alleen op het moment dat de zon volop schijnt. Juist tijdens de donkere en koude dagen produceert die installatie vrijwel niets en ben je volledig afhankelijk van je leverancier.

 

De mensen met zonnepanelen denken lekker van 2 (of 3) walletjes te kunnen eten: subsidies bij aankoop, volledige (of zelfs dubbele) kWh prijzen voor teruglevering en het net kunnen gebruiken als opslagbuffer. Maar ik denk dat dit niet lang goed kan gaan.

aangepast door joopv
Link naar reactie
Delen op andere sites

Was daar in mei niet iets in belgie mee, ja even googlen: http://www.knack.be/nieuws/belgie/elektriciteitspanne-dreigt-door-teveel-zon-voor-zonnepanelen/article-4000106658506.htm

Te veel stroom gaat dus niet goed.

Echter, met dat beetje subsidie hier verwacht ik niet dat dat een probleem gaat worden.

Zelf heb ik 1600 Wattpiek op mijn dak liggen. Zou ca. 1500 kwh moeten opleveren. Maar ja, met een jaarverbruik van 7400 lever ik netto niets terug maar verlaag

alleen mijn rekening een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vermogens, de stromen, spanningen en dus de kabels worden steeds kleiner / dunner naarmate je dichter bij de eindgebruikers komt.

 

Als de gebruikers zelf stroom gaan opwekken en die gaan leveren aan het net klopt het hele model niet meer. De kabels naar de eindgebruikers moeten allemaal dikker worden, om maar een "kleinigheid" te noemen.

Daar klopt natuurlijk helemaal niks van.

Als jouw huis is afgezekerd op een maximale stroom van bv 3x 80A dan kan je niet alleen maximaal 3x80A afnemen maar ook niet meer dan 3x80A leveren.

Die kabels hoeven dus helemaal niet dikker te worden.

 

Aangezien er nog weinig zonnepanelen zijn zal ook de energie lokaal weer verbruikt worden.

Ook zal er bij warme dagen steeds meer airco gebruikt gaan worden en er gaan steeds meer mensen hun elektrische auto laden.

Zelfs als er veel zonnepanelen komen is de kans klein dat er dikkere kabels moeten komen.

Bovendien: elektriciteit moet opgewekt worden op het moment dat die nodig is. En dat is niet alleen op het moment dat de zon volop schijnt. Juist tijdens de donkere en koude dagen produceert die installatie vrijwel niets en ben je volledig afhankelijk van je leverancier.

Die installatie levert dan nog steeds energie en elk beetje helpt.

In Zwitserland worden op dit moment zelfs collectoren ontwikkeld die nog steeds volop energie leveren als er een pak sneeuw op ligt.

Groene energie is volop in ontwikkeling.

Gelukkig ziet niet iedereen alleen maar beren op de weg en wordt er constructief nagedacht en gehandeld ipv alleen maar boe roepen en dat het niet kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar klopt natuurlijk helemaal niks van.

Als jouw huis is afgezekerd op een maximale stroom van bv 3x 80A dan kan je niet alleen maximaal 3x80A afnemen maar ook niet meer dan 3x80A leveren.

Die kabels hoeven dus helemaal niet dikker te worden.

Met de stromen is niks mis, maar bedenk eens wat er gebeurt met de spanningen. De wijktransformator staat vanwege het kabelverlies ingesteld op b.v. 245V, omdat de gemiddelde spanning bij de gebruikers 230V (+6 tot -10% = 207 tot 244V) moet zijn.

 

Aan de gebruikerskant varieert de spanning tussen 240V of minder, maar nooit meer.

 

Maar nu wordt er vermogen opgewekt aan de gebruikerskant, die niet locaal afgenomen wordt en dus het net ingevoed moet worden. Het gevolg is dat de spanning hoger gaat worden (wederom vanwege het kabelverlies) dan 245V.

 

Er zijn al meerdere gevallen bekend van PV installaties die afschakelden omdat de netspanning boven de 256V kwam.

 

Dat heeft ook allerlei neveneffecten zoals lampen die te vroeg overlijden, apparatuur die defect raakt, stroomverbruik wat van veel apparaten toe zal nemen enz.

 

Het is niet dat ik beren op de weg wil gooien, maar wel wat inzicht geven in de problemen waar elektriciteits leveranciers mee te maken krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het product zal wel verbeterd zijn zo een twee jaar geleden heb

ik een onderzoek op tv gezien dat na 2 jaar het rendament

van de cellen met 50% afgenomen was waardoor de hele

berekening voor afschrijving totaal mis liep.

 

Ze verwachten binnenkort goedkope cellen uit india en china

 

wat jij hier schrijft klopt helemaal niet.

 

ik heb zelf 5 jaar geleden 1200 watt aan zonnepanelen hier op het dak liggen.

en ze geven op de dag van verdaag nog steeds 1200 watt.

 

na 10 jaar worden ze wel iets minder.

maar dat is maar heel weinig.

 

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...