Ga naar inhoud


Zonnepanelen, wel of niet doen?


Neptunus

Aanbevolen berichten


Dat soort garanties zijn zinloos.

De kans dat de dealer en de fabrikant van je panelen over 5 jaar nog bestaan is klein, laat staan over 25 jaar.

 

Ik krijg garantie van de leverancier neem ik aan.

De dealer is een electrobedrijf dat er niet plots mee op kan houden.

Hoe hij dit met de fabrikant oplost is zijn probleem.

Ook al bestaat het fabriek niet meer het blijft een probleem van de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik de algemene leveringsvoorwaarden van die dealer en nog maar eens bij gaan zoeken want nog garantie krijgen naar 5 jaar terwijl er geen leverancier meer is?????

 

Denk dat je dan beter die speld in de hooiberg kunt gaan zoeken.

 

Maar zal je een beetje uit de droom helpen.

Jij claimt garantie bij de dealer terwijl de fabrikant er niet meer is, is overgenomen of een andere constructie is bedacht om onder claims uit te komen.

Je dealer kan je dus niet helpen omdat hij niet terug kan vallen op zijn leverancier, dan zal er vrijwel zeker in zijn kleine letterjes staan dat hij hier niet op aangesproken kan worden of hij heeft het niet goed voor elkaar en is wel aansprakelijk maar kan dit niet betalen en valt om zodat je alsnog met lege handen staat.

 

Hetzelfde als de stroombedrijfjes waar je je bij aan kunt sluiten om stroom te leveren via je zonnepanelen.

Ik heb een dergelijk contract nog niet gezien maar bij mij gaan de haren rechtop staan als ik hoor dat ze dan gezamelijk eigenaar van zo'n bedrijfje zijn.

Op zich heel mooi zo lang e rgeld verdient wordt, maar wat als blijkt dat er meer geld opgemaakt wordt dan wat er binnen komt?

Ik zie ze al weer bij radar en kassa ed. zitten met verhalen dat ze nog ik weet niet hoeveel geld moeten hebben vanwege geleverde stroom maar dat het geld op is.

 

Meestal worden er maar een paar rijk van nl. degene die de constructie bedacht hebben en die wat vroegtijdig de subsidie hebben opgemaakt.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deel 1

Een aardige verzameling voorbeelden.

Aardig om te zien.

En aardig omdat er nogal wat informatie te vinden is.

http://www.polderpv....nne-energie.htm

 

We zijn aan het kijken naar de optimale opstelling + aantal m2

We kijken ook naar actief en passieve opstellingen (zie beweegbare zonnepanelen)

We rekenen "duurzaam" en ontdekken dan dat niet alles goud is wat blinkt het rekenmodel is hier echter niet te vinden, daar zijn auteursrechten op van professionele adviesbureaus.

Een indikatie over de nieuwe manier van energiehuishouding staat echter wel hier iets nader verklaard en uitgelegd... http://www.sbr.nl/producten/infobladen/phpp-passief-huis-projectenreken-pakket

 

Wij kijken naar ontwerp voorwaarden en ontwerp geintegreerde toepassingen.

 

Een en ander lijkt na een studie van enkele weken voor midden/centraal nederland (spreek Utrecht) op 19 jaar terugbetaaltijd uit te komen indien je de gasprijzen en electriciteitsprijzen geinterpoleerd hebt tot 2020 en minimaal 5m2 zonnepanelen toepast.

 

Die beweegbare panelen lijkt logischer maar is extreem veel duurder (mast met polarmount en actuators < ha lijkt een sat-schotel :D )

Dus voor dat model veel meer kosten ten opzichte van die gratis opbrengsten. (productie - aanschaf - onderhoud - vervanging)

 

45 graden pal zuid lijkt het meest economische (bij ons) en met 10m2 vaste opstelling 45 graden heb je na 9 jaar de investering en onderhoud kosten eruit.

Vergeet niet de vervanging van bepaalde onderdelen van het systeem (daar werdt al op gewezen door andere sprekers).

En de "huidige" zonnenecellen PV nemen gedurende hun leeftijd langzaam af in effectiviteit, maar gaan niet kapot, tenminste niet door pure zoninstraling. Enkel Hagelbuien die van jaar tot jaar wegens de klimaatveranderingen toenemen. (van 100% nieuw tot 70% na 20 jaar)

 

Vergelijk je het echter met de toename van stroomkosten of gasprijzen kun je stellen dat het ten dele een vernieuwbare betaalbare energie is. Je moet echter wel die investeringskosten in eenmaal NU VOORSCHIETEN.

 

(of je verhuurd je dak aan derden en hebt enkel een energieprijs korting die ook duurzaam berekend op een procent of 0,5% ~ a ~ 1,0% uitkomt)

 

Heb je die financiële reserves, dan doe het installeren van PV cellen, maar doe het goed.

Heb je die financiële reserves niet, Tja.

 

Deel 2:

Je leefwijze en je gebruik van energie aanpassen kan ook bepalend zijn voor de kosten de komende 20 jaar.

Passieve bouwtechnische toepassingen om klimaattechnisch binnenshuis te besparen staan echter nog steeds bovenaan als de meest zinvolle.

 

Maar ook heel simpele maatregelen (die enkel een aanpassing van je leefwijze en gebruik betekenen) kunnen een kostentechnische bijdrage leveren. (supersimpele voorbeelden hieronder)

voorbeeld 1:

je verzameld de vuilnis / het huisvuil en brengt die naar buiten 's avonds {'s winters of zomers }

je verzameld de vuilnis / het huisvuil en brengt die naar buiten als je 's morgens toch naar je werk gaat {'s winters of zomers }

de aktie is een deur eenmaal dagelijks extra openen OF die deur openen als je toch weg moest... <zulk een dramatische luchtuitwisseling in zomer of winter via de plank van de deur kan je energiehuishouding - het klimaat binnenshuis - zeer negatief beinvloeden>

voorbeeld 2:

je verzameld je inkopen / levensmiddelen en brengt die naar binnen avonds (als extra inkoop actie)

je verzameld je inkopen / levensmiddelen en brengt die naar binnen 's avond als je thuis komt

de aktie is een deur eenmaal dagelijks extra openen OF die deur openen als je toch al thuis kwam... <zulk een dramatische luchtuitwisseling in zomer of winter via de plank van de deur kan je energiehuishouding - het klimaat binnenshuis - zeer negatief beinvloeden>

voorbeeld 3:

u gaat douchen 's ochtends als enkeling en verfrist u tijdens de zomer maanden door koud water te gebruiken

u gaat baden 's avonds als enkeling en warmt u tijdens de winter maanden op door warm badwater in te laten

de aktie is het water niet onnodig te verwarmen en snel weg te laten lopen maar het badwater te laten staan en laten afkoelen in het bad in je huis, met de deur van de badkamer open naar de hal. { de warmte meteen in het riool laten verdwijnen is dom}

 

extreem simpel misschien zo simpel dat enkelen het niet waard vinden er eens over na te denken.

net zoals een vest of trui aantrekken als je het koud is

Rocket

Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriend heeft enkele 3 weken gelden zonepanelen laten plaatsen.

Kosten incl. plaatsen € 11.681

Aangezien hij ook een zaak heeft krijgt hij direct 19% terug.

Daarbij een investeringsaftrek van ongeveer 25%.

Maar laten we even uitgaan van een investering van € 10.000 ( particulier krijg je subsidie )

Hij kan ook extra aflossen maar dat leverde maar een rendement van 4.5 % op ( Rente lening )

De panelen leveren hem nu een rendement op van 655 Kw in 3 weken.

De installateur geeft hem een garantie van 5200 KW per jaar of hij krijgt gratis panelen er bij.

5200 x € 0.22= € 1144.00 P jaar

 

Dit komt neer op ongeveer 10 jaar dus een rente van 10% lijkt mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt alleen 1 belangrijk punt over het hoofd gezien nl. krijgt hij ook voor 10 jaar de garantie dat hij 0,22 per KW krijgt?

 

Daarnaast als hij die 10.000 aflost dan is hij die schuld kwijt + 10 jaar lang 450 euro rente betalen dus samen €. 14.500

Koopt hij voor 10.000 euro zonnepanelen dan is hij na 10 jaar ook zo ongeveer die 10.000 kwijt en heeft hij €. 11.440.00 aan opbrengsten en zit hij dus nog steeds in de min tov. extra aflossen.

Pas na na 15 jaar zou de balans zijn:

lening €. 16.750 (even er vanuit gaan dat de rente hetzelfde is gebleven en er geen rente aftrek meer is)

zonnepanelen €. 17.160 (als hij in de tussentijd geen defecte regelaar oid. heeft gehad, de prijs die hij krijgt nog steeds hetzelfde is, hij niet is verhuisd of wat dan ook)

 

 

Voor mij dus een veeeeeel te lange periode voordat je de investering terug hebt kunnen verdienen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geld op de bank hebben staan is volgens mij op dit moment niet interessant.

Er moet nog te veel geld in de unie worden gepompt en dit geld is er niet.

De enigste mogelijkheid is om geld bij te drukken wat weer inflatie oproept.

De grote bedrijven zoals shell enz. zijn hun centje`s al over aan het hevelen naar andere landen en valuta`s.

 

Al met al is er meer inflatie dan de rente die u krijgt waardoor je zonder je het weet verlies krijgt op het geld dat op de bank staat.

Als je het dan weer investeert in grond of zonepanelen levert het in ieder geval weer wat op.

 

Maar we hadden het nu over extra aflossen of investeren in zonnepanelen.

De berekening van gerrit B klopt als je de rente doorberekend ook weer niet helemaal.

 

Per maand levert het zonepanel ook weer een besparing op van rond de € 100.00

Als je dit weer aflost is dit in het eerste jaar € 1200.0 tweede jaar € 2400.00 enz.

Hier hoef je dan weer geen rente over te betalen.

Op een gegeven moment zal dit zelfs omslaan in een positief bedrag omdat je meer af kunt lossen dan er is gedesinvesteerd.

Wanneer dit om slaat weet ik niet maar daar zou je een berekening op los kunnen laten.

 

Of het altijd € 0.22 cent zal blijven weet niemand niet.

Ik zelf denk meden door de inflatie en duurdere dollar de ollie prijzen gaan stijgen waardoor het nog duurder gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CDzakelijk,

 

Hoe kun je nu losgekoppeld van onderstaande punten,

 

-de aantal vierkante meters paneel

-de orientatie van het paneel tov van de zon (dus mogelijk optimale opstelling)

- dus de totale investering voor alles aanschaf inclusief BTW en installatiekosten

-de opbrengst in kiloWatt/uur per annum (locatie afhankelijk)

-de afname van die opbrengst to 20% (Frauenhofer Instituut Duitsland)

-de afname door mogelijke schaduw van andere objecten (die komen door buurgebouwen of bomen = in nederland 25%)

-de onderhoud kosten per jaar en eventueel vervanging of noodzakelijke vervanging (dus kosten die je tzt maakt)

-de steigende energie prijzen

-de inflatie

-de mogelijke uitval door hagel of molest/vandalisme

 

een bedrag ophoesten wat aangeeft dat je per maand 100euro bespaard.

 

Je moet je eigen jaar verbruik dekken door de opbrengst (dus aantal vierkantemeters paneel = kW/jaar ++) en liefst een overschot terugverkopen aan die (nu) 0,24 cent/kiloWatt aan de energieleverancier.

Pas als je een ruim overschot hebt aan opbrengst en dat kunt terugverkopen aan de energie leverancier voor een afgesproken bedrag mag je 9~10 jaar in ogenschouw nemen qua terugverdientijd per kW/uur OF reductie op je initiele verbruik van electra.

 

De vervanging van het geheel zal na 20 jaar zeker plaatsvinden, dus er zijn 10~11 jaar winst te boeken.

Bedenk ook wat het kost de vervanging na 20 jaar en zijn we dan zover dat die panelen veel goedkoper zijn. (of de technologie dramatisch verbeterd is? )

 

Je eerder gegeven rekenvoorbeeld dat jouw kennis/vriend BTW kan terugkrijgen EN bovendien een belastingtechnische truuk voor investeringsaftrek kan geldend maken als bedrijf ( en tegelijk bewoner ) is niet voor onze lezers en jan modaal geldig.

moge duidelijk zijn dat zulks een oneigenlijke aanwending is om de subsidies voor nieuwe / vernieuwbare energiebronnen die niet kosjer is.

 

Mijn rekenvoorbeeld genoemd in deel 1 over terugverdientijd gaat ook uit van aannames, maar ik kan nergens als privé persoon zulke reducties in de investering plaatsen zoals jouw vriend doet als je een koper van een grondgebonden woning bent.

(dat hebben we vandaag nog eens integraal doorgerekend en besproken )

 

En vergeet niet, ik zag net even mijn jaar afrekening, voor mij alleen met 2000kW/jaar (hetgeen bij 4 persoons gezinnen gemiddeld 3500 is) die pas bij een opbrengst van van 20000kW/jaar en rendabel wordt. Omdat ik een veelvoud kan verkopen, meer dan ik verbruik. indeed 10% of10 x zoveel installeren en investeren NU.

Dat zijn 50m2 panelen. (dat lijkt veel, maar 5m x 10m dak is niet ongebruikelijk als optie voor het plaatsen)

 

Gezien de steigende energieprijzen "kan" het sneller rendabel worden met minder m2 oppervlak

 

Maar je moet rekenen met de werkelijke prijzen en geen subsidies of illegale belastingvoordelen.

aangepast door Tonskidutch

Rocket

Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De praktijk:

 

gisteren waren de zonnepanelen precies 1 jaar in gebruik.

 

6 panelen polykristal van 220 Watt per stuk van de gerenommerde producent Sharp.

Geen risico genomen met onbekende Chinese producenten.

 

Omvormer van Mastervolt (gebruikt gekocht). Was verkeerde aankoop van de verkoper. Want omvormer en capaciteit panelen moeten bij elkaar passen. Dit in verband met het start voltage.

 

Gunstige ligging 30 o dakhelling op pannendak in de richting vrijwel pal zuid.

 

Plaats Schouwen Duiveland in de relatief zonrijke provincie Zeeland.

 

De totale productie van de panelen over 12 maanden was 1380 kWh.

 

Teruglevering aan de Delta Energie maatschappij

 

Tarief 1 394 kWh

Tarief 2 191 kWh

 

Totaal teruglevering aan de Delta 585 kWh

 

Eigen gebruik zonne-energie derhalve 795 kWh

 

De gegarandeerde subsidie (SDE 1 regeling) is 0,564 per Kwh. Hier gaat

uiteraard het normale stroomtarief (dat jaarlijks wordt vastgesteld)

vanaf. Want dat had je anders ook moeten betalen.

 

Kortom de totale opbrengst van de panelen is in de periode van 12

maanden € 778,32

 

Subsidie regeling SDE 1 loopt tot 31-10-2023.

 

Gebruik totaal Delta was:

 

Tarief 1 2077

Tarief 11 1815

 

Totaal 3892 kWh (Dit dan is exclusief de teruglevering)

 

Dit is nog wat te hoog. Ik wel naar 50 % van het stroom gebruik door

zonne-energie.

 

De investering waren:

 

6 panelen € 1960,- (inclusief BTW)

omvormer (gebruikt) € 350,-

Geanodiseerde alu rails voor op het dak Kliksysteem Esdec € 180,-

 

Zelfde materiaal als de randen van de panelen. Dit om corrosie tegen te gaan.

 

Investering van circa € 2.490,-

 

Dan nog wat kabelmateriaal en extra groep in de meterkast. Niet apart opgenomen.

 

Uiteraard met eigen montage. Wat op zich erg eenvoudig is uit te voeren.

 

Zo ziet na 12 maanden de praktijk eruit.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het overigens met de energie belasting die je wel of niet terug gaat krijgen.

Ik heb ooit behoort dat als je boven een bepaalde grens komt meer belasting betaald.

De energie maatschappij berekend nu ook € 31.59 Teruggave energiebelasting.

 

Als ik geen stroom meer krijg van de leverancier krijg ik dit bedrag dan nog wel terug op mijn gas verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk gaat het er toch om of je zuinig met het milieu om wil gaan kijk hoe ze dat hier in Duitsland doen gewoon met de hele gemeente

post-33513-0-03038500-1345282986_thumb.jpg

post-33513-0-16909900-1345283013_thumb.jpg

aangepast door Sigma

Mvrgr Sigma

DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525

Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D

Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De donkere kant van zonne energie.....

http://www.lowtechma...nkere-kant.html

 

De waarheid in België...

http://www.jomiproje...nnepanelen.html

 

Iedereen vergeet dat je zonnepanelen eerst moet produceren voordat ze "gratis" energie kunnen gaan leveren.

En het bedrag wat je ervoor betaalt wordt voor een groot deel bepaald door (vuile) energie.

In bovenstaande artikelen wordt ook ingegaan op het rendement in relatie tot de opstelplaats hetgeen voor onze omgeving negatief werkt t.o.v. zuidelijk gelegen landen.

En de "goedkope" zonnestroom blijkt voor alle overige stroom gebruikers behoorlijk prijsverhogend te zijn.

Vooral in Duitsland met zijn riante subsidie op zonnepanelen loopt de stroomprijs als gevolg hiervan steeds verder op.

 

In bepaalde gevallen kan je beter een energie zuinige nieuwe koelkast of diepvriezer (de grootste energie slurper in het huishouden) kopen i.p.v. zonne panelen wanneer je energie wilt besparen en geld wilt verdienen.

 

Kijk eens wat je in huis hebt staan aan huishoudelijke apparaten, hun leeftijd en het energie label en reken dan eens wat voor besparing je kunt bereiken met het vervangen van die toestellen.

 

Ook nieuwe auto's kunnen behoorlijk energie besparen, mijn vorige wagen had 174 PK en een 6 cilinder 2,5 l.diesel.

Met een tank kon ik ongeveer 1.000 km afleggen, verbruik 6,9 l/100km.

De opvolger heeft een 4 cilinder 2 l. diesel, 184 pk en een actieradius van meer dan 1.300 km met dezelfde tankinhoud.

Ondanks dat deze wagen ruim 100 kg zwaarder is (1.800 kg.), is het verbruik in de praktijk 5,3 l/100 km en heeft die ook nog eens energielabel A gekregen.

 

Daarom loont het de moeite om eens te kijken hoe je met elke 100 euro die je in energie wilt investeren het beste effect en rendement kunt bereiken.

 

De uitkomst zal je laten zien, dat op dit moment elektrische zonne-panelen niet de beste oplossing zijn in onze regio.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...