Ga naar inhoud

VU+ solo -netwerkproblemen (leds flikkeren zelfs niet)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb sinds vandaag een tweedehands VU+ solo aangeschaft.

Wanneer ik hem op mijn router wil aansluiten, vindt de solo het netwerk niet. (niet via de software, ik probeerde al de nieuwste Pli image, en de nieuwste VTI image, en ik deed ook een update van de bootloader)

De lichtjes vannachter aan de netwerk-ingang op de solo die flikkeren ook niet (geel en groen ledje). Daar blijft alles gewoon donker.

Op mijn Linksys-router gaat het ledje dat aangeeft dat er iets die bepaalde poort aangesloten is ook niet aan. Wanneer ik de kabel uit de solo trek en hem gewoon aansluit op mijn portable, dan werkt alles perfect (heb ik dus perfect internet op mijn portable, en geeft het ledje op de router ook aan dat er iets op de poort zit): dus de kabel en de router zijn volledig werkend.

Zou het kunnen dat de netwerkkaart van de vu+ stuk is, of doe ik iets verkeerd???

Ik hoop op de deskundigheid van jullie, want ik ben na 12u proberen ondertussen behoorlijk ten einde raad....

Vu+ solo met Pli & Sab Titan HD 1 - Xwindow - USB HD 500GB

• Moderator
Geplaatst:

Als je een image flasht, dan zal tijdens de eerste boot een dhcp adres gevraagd worden. Heb je geen dhcp server in je netwerk, dan zal je netwerk kaart niet heel veel doen. Kijk eens in de instellingen van je netwerk (menu/setup/network) wat daar staat voor je netwerk kaart. Probeer eens een vast ip adres te configureren en kijk eens of dat helpt?

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Ik heb een linksys router, en daarin heb ik heb ik bij network adress server settings (DHCP) - DHCP server enable staan.

Maar als ik bij advanced routing ga kijken bij mijn routing table (daar waar alle geconnecte appartaten bijstaan) - dan is de VU+ nergens te zien.

Op mijn Vu plus zelf heb ik DHCP aanstaan. (dus zou hij normaal gezien dan toch een IP-adres moeten toegewezen krijgen)

Als ik dan als alternatief DHCP op de vu plus afzet, en zelf een ip-adres invoer dan doe ik dat op deze manier:

DHCP: nee

IPadres: 192.168.1.8 (zelf ingevuld)

netmask: 255.255.255.0

gateway gebruiken: ja

Gateway: 192.168.1.1 (ip adres van de router)

Dan blauwe knop geduwd (DNS wijzigen): Nameserver 1 : 192.168.1.1 (ip van de router)

En dit dan geactiveerd.

Herstart van de box gedaan. En nog niets...

Als ik dan een netwerk test doe, krijg ik het volgende:

Lan Adapter: Lan Verbinding

Lokaal netwerk: Verbroken

DHCP: gedeactiveerd

IP adres: onbevestigd

Nameserver: onbevestigd

Is dit een beetje wat jij bedoelde Wiz?

Ik heb internet via telenet, en heb er dan een linksys router tussenstaan, waarop ik DHCP heb aanstaan. En het strafste is, als ik de netwerkkabel uit mijn Vu+ haal, en er mijn portable op aansluit, dan heeft die portable wel internet...

Of doe ik ergens iets verkeerd met mijn instellingen Wiz?

Dank je voor de hulp!

Geplaatst:

Als ik bij mijn netwerkinstallingen ga kijken, dan zie ik het volgende (foto toegevoegd)

Het is precies of daat achter het woord Link een soort checkbox staat, het pobleem zou daar ook niet kunnen liggen?

Of is het toch iets in mijn instellingen (zie post hierboven)

post-34014-0-77985400-1328528896_thumb.jpg

• Moderator
Geplaatst:

dat was inderdaad wat ik bedoelde. Dat vinkje in die foto komt er te staan als er door je vu een link wordt gedetecteerd. Maar als je er handmatig een ip adres in hebt gezet dan zou dat moeten werken. Zeker als je op dezelfde kabel een laptop wel aan de praat krijgt.

Enige wat ik me nog kan voorstellen is dat de kabel die je gebruikt een cross-cable is. Kijk even in de plugjes van de gebruikte netwerk kabel of alle kleuren van de adertjes op beide stekkertjes overeen komen. Laptops kijken zelf of er gecrossed moet worden of niet (en regelen dat dan zelf), en ik meen dat de vu die functie niet kent.

Dat zou de enige verklaring kunnen zijn waarom het nu niet werkt met je vu. Anders lijkt het er inderdaad op dat er iets mis is met je netwerk aansluiting.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Pas eens volgende dingen aan en kijk dan of het werkt.

In de router:

Daar maak je eerst een ip range buiten de dhcp server beschikbaar.

Je zet dus je dhcp server in de router aan, maar met een ip range van bijvoorbeeld 192.168.1.100 tot en met 192.168.1.254

Dat betekend dat alle adressen van 192.168.1.2 tot en met 192.168.1.99 beschikbaar zijn voor vaste ip adressen.

Op de Vu:

Geef de Vu een ip adres buiten de dhcp. Die 192.168.1.8 die je eerder opgaf is goed indien hij nog niet in gebruik is door een ander apparaat in je netwerk.

Bij de gateway vul je het ip adres in van de router nl 192.168.1.1

Omdat je bij telenet zet moet je bij de Primair dns het dns ip adres van telenet (195.130.131.5) invullen en niet je router ip adres.

Pas dan kan je met internet verbinden. Zie dit draadje

Dan zou ik ook, zoals Appien voorstelt, een andere netwerkkabel proberen.

Succes

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

Beurni1 denkt aan kruisbestuiving

want ook op een ander moment was het advies van mij, soortgelijk het jouwe Puch ;)

Beurnie1,

wat heb je als instellingen voor de netwerkadapter in het menu ingevoerd

dhcp of een vast ip-adres?

kijk even vooraf in de router (per router webinterface) wat de dhcp range is van je thuis netwerk

indien die bijvoorbeeld tussen 192.168.1.20 en 192.168.1.100 ligt, kies in de solo een vast ip adres buiten die range dus > 192.168.1.110

zet de gateway op het ip adres van de router alsook de dns

subnet 255.255.255.0

en sla de instellingen op

ga dan via menu naar afsluiten

wacht nadat de receiver uit is 2 minuten

en herstart je solo

bij sommige routers wil een dhcp adres niet altijd direkt vrij gegeven worden, vandaar buiten de range instellen

als dan nog steeds geen ledjes van de netwerkkaart branden kun je er van uit gaan dat je een tweedehands solo hebt gekocht met een mankement.

ciao

en de ethernet kabel was niet de foutbron

..

als dubbeldik ijsje, dus ook nog het advies van mij de router eens een keer te herstarten

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Ok straks na het werk (23u) ga ik dit meteen proberen! Ben al blij dat ik een nieuwe denkpiste heb.

Het primair dns-adres (dit is in de box nameserver 1 genoemd toch?) is bij telenet sowieso 195.130.131.5? (ik dacht dat als ik mijn ip-adres opvroeg dat dat begon met 85. .... of zoiets?, maar dat maakt niet uit dan?)

Dus dit is de juiste werkwijze:

router: dhcp aan: range vb: 192.168.1.100 tem 192.168.1.250

vu:

DHCP: nee

IPadres: 192.168.1.50 (buiten dhcp range)

netmask: 255.255.255.0 (dit toch ook invullen?)

gateway gebruiken: ja

Gateway: 192.168.1.1 (ip adres van de router)

Dan blauwe knop geduwd (DNS wijzigen): Nameserver 1 : 195.130.131.5 (dit moeten alle gebruikers van telenet sowieso vast dit nummer invullen)

alles opslaan.

box afzetten en 2 minuutjes bidden, en dan hopen dat het werkt.

Gewoon ter verificatie: dit is volledig juist?

Geplaatst: (aangepast)

tja misschien een telenet issue, maar

Dan blauwe knop geduwd (DNS wijzigen): Nameserver 1 : 195.130.131.5 (dit moeten alle gebruikers van telenet sowieso vast dit nummer invullen)

DNS is extern, dynamic name server

dat externe IP adres = www.naam.internet

je mag volgens mij beide testen, met DNS van JOUW provider en DNS = IP-router

heb je in elk geval wat te doen na 23:00 uur :P

aangepast door Tonskidutch
  • Like 1

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

je mag volgens mij beide testen, met DNS van JOUW provider en DNS = IP-router

Inderdaad, je mag beiden gebruiken, maar soms werkt het niet als je eigen dns gebruikt, daarom beter dns van provider gebruiken.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

Hey mannen!

Super!! Jullie tips hebben mijn misterie opgelost! De ontvanger is online!!!

Echt wel super bedankt, ben echt tevreden.

Met dhcp af te zetten en zelf alles in te geven (en de juiste instellingen dankzij jullie) werkt alles perfect.

Hier mag dus een slotje op, en echt super bedankt!!!

Geplaatst: (aangepast)

Goh, straffe zaak: nog geen 5 minuutjes terug hetzelfde:

Lan adapter: Lan verbinding

Lokaal netwerk: Verbroken

IP adres: onbevestigd

Nameserver: onbevestigd

Alles terug om zeep dus...

Nadien alles nog eens opnieuw herhaald: nu zelfs niks verbinding...

Nog eens opnieuw gedaan: kreeg ik wel bij lokaal netwerk verbonden. MAar geen IP-adres of niks,

30 seconden later was weer alles "verbroken".

Het begint me een raar verhaal te worden, waar ik de logica niet meer van zie.

Mijn lichtje op derouter van de poort waarop ik mijn Vu+ aansluit is ook niet aan. (terwijl het lichtje van de router waarop mijn pc met een kabel verbonden is wel aan is)

Hmmm, iemand die nu nog weet wat aan te vangen?

aangepast door Beurnie1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...