Ga naar inhoud


Vloerverwarming tips gevraagd


mauspartyhouse

Aanbevolen berichten

Het is een vrij geringe oppervlakte, en het gaat slechts om bijverwarmen.

Toch denk ik dat je gelijk hebt. Al is het lastig te onderbouwen met een berekening.

 

Als ik op het www even kijk naar elektrische verwarmingsmatten kom ik op 700watt per mat.

Dit x 7 á 8 matten is 5kw. Dit zegt mij vrij weinig, aangezien ik niet weet hoelang een mat aan staat, en op welk vermogen.

 

Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt met een installatie bedrijf die tevens het onderhoud verzorgt van onze installaties.

Mogelijk dat die met een goed idee komt.

To be continued.....

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

er zullen wel wat mensen lachen bij het lezen van m'n reaktie, maar goed

 

je kunt je ook voorstellen, dat voor dat persoonlijke comfort welke je denkt nodig te hebben erg veel betaald indien je het op een installatietechnische manier wilt oplossen

 

vloerverwarming willen wij,

omdat onze vloer altijd koud aanvoelt

omdat ie niet voldoende geisoleerd is

omdat ie als steenachtig materiaal een "traagheid" heeft ten opzichte van niet steenachtige materialen en lucht inzake opwarmen

omdat we voor de kijkbuis in onze campingsmoking zitten, mogelijk met blote voeten

 

en dat in een huis met Luchtverwarming,

welke eigenlijk thuishoort in een houtskeletbouw huis (principieel al samengesteld uit isolerende materialen met een snelle warmteaccumulatie t.a.v. het oppervlak van die afwerking)

in een huis waar de afwerkingen zodanig zijn dat de oppervlakte temepratuur niet extreem veel kouder is dan de luchttemperatuur

in een huis waar we zeer snel willen kunnen verwarmen en per concept daarvoor is voorzien van materiaal en opbouw

 

als een luchtverwarming in huis wordt gebruikt dat vooral uit steenachtige / slecht isolerende materialen bestaat en de Buitenschil OOK nog eens ondermaats geisoleerd is, heeft iemand een zeer slechte keuze gemaakt tijdens het ontwerp.

 

de lucht is snel warm (een voordeel), maar alle oppervlakten in de ruimte om ons zijn kouder en dus verlies je stralingswarmte aan die oppervlakten => onbehaaglijk

dat wat de mens voelt maar niet beseft is dat zijn eigen lichaamstemperatuur uitstraalt naar koude oppervlakten

zit maar eens voor een raam ~~~> uitstraling direkt naar 0Kelvin (overdrijf hier)

of

zit maar eens voor een muur ~> uitstraling naar muur met oppervlaktetemperatuur die zeker hoger is dan 0Kelvin

 

is er echter reflectie van die warmtestraling** of straalt het oppervlak zelf identieke warmte af is er een behaaglijk gevoel.

 

** simpel voorbeeldje uit de ski vakantie; een slechte skier met beenbreuk wordt op de piste in een heel dunne warmtereflecterende folie ingepakt door de nooddiensten voorafgaand aan het eigenlijke transport, opdat ie niet onderkoelt tijdens z'n bewegingsloze fase hetgeen dus echt werkt.

 

Dus met lucht verwarmen werkt snel maar voorwaarden worden gesteld aan de bouwmaterialen.

Dus warmte genereren met electriciteit (zie alle berichten boven) is nog zeer inefficient

Dus nu vloerverwarming willen is een zware investering (als extra warmwater systeem of electrisch) voor dat behaaglijkheidsgevoel in je Pyjama zonder gewatteerde sloffen aan je voeten.

 

ja je voeten--->

neem voor je stoel een poef, een ouderwetse warmwaterkruik een kleine Molton deken en kijk eens hoe je in het midden van de winter gloeit na enkele minuten met je voeten aan de warmtebron zittend voor de TV.

 

daar je ledematen een extreem groot aandeel hebben in gewicht/ bloedsomloop/ warmethuishouding, kun je beter je voeten warm houden in de winter (en koel in de zomer)

door het warmte transport via je bloedsomloop zijn je voeten altijd het koudst dus daar kun je investeren

 

Dat was ooit met vloerverwarming dus goed opgelost in de romeinse badhuizen met een hypocaustum waar het hypocaustum (luchtverwarming) echter wel 24 uur in dienst was. (lange opwarmtijden van steenachtig materiaal en energieprijzen waren beduidend lager)

Luchtverwarming in onze contreien is enkel bij thuiskomst tot het laatste nieuwsjournaal in dienst en zeer efficient MAAR dus niet bedoelt voor opwarmen van traag accumulerende oppervlakten.

 

Zoals Con ook al schreef is het gebruik van electriciteit voor verwarming zeer inefficient, (ook door energiedeskundige op andere fora en in studies aangetoond.

Behalve als je een zool-slof ontwikkeld die (zoals gelijk aan motorrijderskledij) het minimale oppervlak van je voeten verwarmdt. (voordeel t.o.v. de warmwaterkruik onder de moltondeken= je loopt ermee rondt ook op een initieel koude vloer)

 

Ik zou dus nooit een vloerverwarming naderhand aanleggen wegens kosten baten.

Of dik vloerkleed kopen en goed paar sloffen.

Of de voeten op de receiver leggen, dreambox. :P

 

En als je toch al zo'n ouderwetse rubber waterkruik hebt, en je magnetron vaker gebruikt wordt gebruik die dan ook voor die 12 dagen extreme kou in Nederland. (zomers, in de vrieskast)

 

 

kun je ook uitrekenen wat 0,7 kWatt matje en een warme slof kost.

ciao :crazy:

Madammen Met Een Bontjas

Urbanus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wij hebben Hete lucht verwarming met een Brink installatie op zolder.

 

1,5 jaar geleden hebben wij een uitbouw gedaan en meteen op de hele beneden verdieping vloerverwarming genomen, hierdoor is onze Vailant geiser komen te vervallen en op die plaats is een Nefit combi HR ketel geplaatst, 1 voor de vloerverwarming 2 voor warmwatervoorziening.

de buizen zijn als een slakkenhuis in onze vloer gefreesd (7 groepen)

Ook in de nieuwbouw is gefreesd ivm hoogteverschil van de buizen tussen oud en nieuwbouw. (en het was goedkoper om alles te freezen)

Afhankelijk van de afstand tussen de buizen, kan er besloten worden of de vloerverwarming als bijverwarming of hoofdverwarming wordt gebruikt.

 

Wij hebben gekozen voor vloerverwarming als hoofdverwarming, dus wij hebben de luchtkanalen op de benedenverdieping dichtgedraaid en gebruiken beneden dus alleen de vloerverwarming. (heerlijk, zodra we binnenkomen meteen schoenen uit)

 

De Luchtverwarmingsinstallatie (mooi scrabble woord) gebruiken wij nu alleen voor de 1e en 2e verdieping.

Let hierbij wel op dat de branderdruk van de luchtverwarming lager gezet wordt, anders wordt het te warm, en komt de beveiliging in zodat je waakvlam uit gaat, (hij kan zijn warmte niet genoeg kwijt omdat beneden is afgesloten)

Voordeel is hierbij dat de heteluchtverwarming niet meer op vol vermogen staat te draaien, en slaapkamers staan bij ons zowiezo niet op 21 graden.

 

Mocht ooit de heteluchtverwarming dusdanig defect gaan, dat het te duur wordt, dan gaan wij over op een warmtewisselaar via de Combi ketel, er moet dan een aanvoer en afvoer van warm water van de combiketel naar de zolder waar de warmtewisselaar komt te staan, om de kanalen van warme lucht te voorzien.

 

Voordeel hete lucht is dat het binnen 5 minuten warm in huis is, veel sneller dan radiatoren en vloerverwarming. en dus ook korter gas verbruik

En geen radiatoren of convectorputten in huis.

 

Advies is ook bij vloerverwarming 's Nachts maar 2 a 3 graden omlaag te zetten, warmte blijft wel in de vloer, en het duurt lang voordat vloerverwarming een ruimte heeft verwarmd.

 

Bijkomend aspect is nu wel dat wij 2 thermostaten hebben in huis, een voor beneden voor de vloerverwarming, en de andere heb ik boven geplaatst voor de bovenverdiepingen.

 

Hou er rekening mee dat elektrische vloerverwarming erg duur in gebruik is.

 

Ik hoop dat je hier wél wat aan hebt. :):)

aangepast door Terror

-- Alle wijzen komen uit het oosten --

-- En de rest is er gebleven --

 

 

VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je bericht Teror. Hier heb ik zeker wél wat aan !

Het bevestigt de geluiden die ik reeds gehoord heb, en onderstreept mijn mening omtrent dit geheel.

Nu nog warme voetjes :D

 

Ik hoop op een warmtewisselaar die contra is op hetgeen jij wilt als je lv de geest geeft.

En als deze duur, inefficiënt, of niet leverbaar is zullen we toch een HR ketel erbij moeten plaatsen.

Die overtuiging heb ik inmiddels.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ mauspartyhouse,zoals Terror ook al schreef ,is het beste een Nefit HR combi ketel ,deze zijn zeer gebruiks vriendelijk ,ook wat onderhoud bertreft,je kunt overal makkelijk bij.

Die valliant Geiser kun je wellicht nog verkopen ,als het tenminste een gesloten systeem is,want met die open dingen moet je goed ventileren,daar door gaat ook weer warmte verloren ,en wil waarschijnlijk niemand hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds 2006 hebben we vloerverwarming, een bedrijf heeft sleuven in de vloer gemaakt, leidingen erin en klaar.

Omdat de vloerverwarming als hoofdverwarming is aangelegd hebben we op de begane grond geen radiatoren meer, op de verdiepingen natuurlijk nog wel.

Ons huis is in 1989 opgeleverd, en de vloerisolatie bestaat uit wit piepschuim van ongeveer 12 tot 15 cm dikte.

De afgelopen jaren heb ik de pomp van de vloerverwarming nooit hoger dan de eerste stand hoeven te gebruiken, hoewel hij tot 3 kan.

Wat men over het algemeen niet weet, de isolerende werking van de beganegrond vloer is vaak onvoldoende, vooral met vloerverwarming.

Een tijdje geleden zag ik een advertentie in de krant van een systeem dat met thermische kussens werkt, en een buitengewoon hoge isolatiewaarde heeft.

Wat er in die advertentie werd geclaimd leek mij te mooi om waar te zijn en ik vertrouwde het niet.

Maar om er helemaal zeker van te zijn dat of het wel of niet klopte, heb ik advies gevraagd aan Vereniging Eigen Huis.

Hun antwoord gaf voor mij de doorslag, het bleek zeer goed te werken!

Dus heb ik dit produkt bij mij thuis onder de vloer laten aanbrengen.

Het piepschuim dat er van de bouw al zat kon gewoon blijven zitten, het is er onder bijgeplaatst.

Het piepschuim heeft een isolatiewaarde van Rc 2,5 en het nieuwe produkt heeft een waarde van 3,8!

Gecombineerd heb ik nu een isolatiewaarde van ruim 5 en dat is zeer gunstig, maar nog gunstiger bij vloerverwarming.

De thermische kussens bestaan uit een zilverkleurige dunne folie, die uit een paar lagen bestaat met lucht ertussen.

De kussens worden met lucht gevuld en dan afgesloten, zodat er een zeer goede thermische isolatie ontstaat.

Het systeem bevat ook nog een dampdichte oranje kunststof folie die over de bodem van de kruipruimte is geplaatst.

Er zijn twee man een hele dag bezig geweest, en ja, het kostte bijna 1800 euro.

Maar ik bespaar nu minimaal 35% op verwarmingskosten en binnen 4 jaar heb ik het waarschijnlijk al terug verdiend door lagere verwarmingskosten.

Een ander gunstig effect is de lagere vochtigheid in de woning, want zodra het buiten onder de 7 graden kwam, had ik altijd condens op de dubbele beglazing, die is er nu niet meer, en zelfs met die afgelopen koudegolf had ik geen condens!

Dit isolatiesysteem heb ik sinds half november afgelopen jaar, en ik kan nu nog niet met cijfers komen, daarvoor zal ik eerst de volgende jaarafrekening moeten afwachten.

Maar het is duidelijk dat dit een heel goed produkt is, helaas mag ik de naam niet plaatsen vanwege de regels van dit forum.

Maar kijk eens op Google en gebruik eens de woorden TON en de naam van de ster die onze planeet van energie voorziet.

Ook op Youtube kan je er dan wat van zien.

Het verhaal lijkt ongeloofwaardig, maar ik kan uit mijn ervaring zeggen dat het iets goeds is en dat het zelfs de nieuwste isolatienorm voor beganegrond vloeren overtreft.

Erg goed voor het milieu, maar (en daar ben ons zunige Ollanders voor) ook zeer goed voor de financiële besparing, je houdt er na 4 of 5 jaar geld aan over!

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ mauspartyhouse,zoals Terror ook al schreef ,is het beste een Nefit HR combi ketel ,deze zijn zeer gebruiks vriendelijk ,ook wat onderhoud bertreft,je kunt overal makkelijk bij.

Die valliant Geiser kun je wellicht nog verkopen ,als het tenminste een gesloten systeem is,want met die open dingen moet je goed ventileren,daar door gaat ook weer warmte verloren ,en wil waarschijnlijk niemand hebben.

en waarom dan wel is een Nefit HR combi volgens jou het beste ? Heel veel installateurs zweren bijvoorbeeld bij de nieuwe Remeha Calenta ketels.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je wel zovast verklappen indien je € 2900,- al veel vindt dan denk ik dat als je een goede oplossing wilt je nog veel duurder uitkomt. goedkoopste is waarschijnlijk een nieuwe Brink plaatsen en de geiser vervangen door een intergas combi toestel wel gewoon kan werken zonder dat er maar een radiator aanzit. Want de geisers van tegenwoordig is niet meer de kwaliteit van vroeger........

Er zijn legio mogelijk heden wat je kunt doen. Maar elektrisch in ieder geval zeer zeker niet.

Ik zou kijken wat zijn mijn wensen. Een installateur ter plaatse laten kijken en daar eens mee van gedachten wisselen.

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je wel zovast verklappen indien je € 2900,- al veel vindt dan denk ik dat als je een goede oplossing wilt je nog veel duurder uitkomt. goedkoopste is waarschijnlijk een nieuwe Brink plaatsen en de geiser vervangen door een intergas combi toestel wel gewoon kan werken zonder dat er maar een radiator aanzit. Want de geisers van tegenwoordig is niet meer de kwaliteit van vroeger........

Er zijn legio mogelijk heden wat je kunt doen. Maar elektrisch in ieder geval zeer zeker niet.

Ik zou kijken wat zijn mijn wensen. Een installateur ter plaatse laten kijken en daar eens mee van gedachten wisselen.

Afspraak is gemaakt, dus ben benieuwd waar de installateur mee komt.

En € 2900,- "al" veel vinden, is allemaal relatief he.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Adviseur is gisteren langs geweest.

Helaas komen we niet onderuit om separaat een CV te plaatsen specifiek voor de vloerverwarming.

Aangezien dit bij ons thuis alleen in het 'stookhok' kan, zullen er leidingen getrokken moeten worden

van de eerste verdieping achter naar de meterkast op de beganegrond vóór in de woning.

 

Naast de kosten voor een CV ketel en de vloerverwarming zal er verbouwd en afgewerkt moeten worden.

Zelf schat ik de totale kosten van dit project in op een duizend of 4.

 

Overigens kon men ons niet een warmtewisselaar lv --> cv leveren of een elektrische cv.

Ik neem dan ook aan dat de haalbaarheid dit toe te passen erg laag is (kosten/baten),

en het simpelweg niet loont een andere toepassing dan CV te benutten.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...