Ga naar inhoud


Topfield aansturing diseqc werkt niet?


ErikJ

Aanbevolen berichten

Hallo ,

Ik heb een probleem met het ontvangen van Astra 2 en 3 en ik kom er niet uit. Wie kan me op weg helpen?

Situatie is als volgt:

6876060185_ee33a26bea_z.jpg

 

6876059125_e364e1524d_z.jpg

3 lnb's op een visiosat bi satellite schotel voor ontvangen van astra 1 (19,2° duitse zenders+nld zenders sd), astra 3 (23,5° lokale omroepen+evt. nld zenders hd) en astra 2 (28° bbc etc.) De astra 1 lnb heeft 4 kabels aangesloten (twee gaan direct naar de meterkast, twee gaan naar elk 1 diseqc), de andere twee lnb's hebben 2 kabels aangesloten. Achter de schotel heb ik 2 triax 4x1 diseqc switches (type MFD41D). Iedere diseqc krijgt van iedere lnb een kabel. de output kabel gaat naar de topfield (tf7700 hsci) en bij de andere diseqc naar een andere tuner.(oudere hirschmann)

De diseqc switches zijn als volgt aangesloten:

ingang 1 = Atra 1

ingang 2= astra2

ingang 3= astra 3

ingang 4=niks aangesloten

Dit heb ik ook zo in de topfield ingesteld astra 1 heeft 1 van 4 aangewezen, astra 2 heeft 2 van 4 aangewezen enz. allemaal diseqc 1.0

Overigens heb ik 1 van de 2 diseqc switches van dichtbij bekeken en daar vond ik een roestige metalen behuizing (na het plastic kapje eraf te hebben gehaald).

 

Ontvangst Astra 1 is prima, maar als ik zenders wil scannen voor astra 2 en / of astra 3 dat wordt er niks gevonden door topfield. Ik heb al bij de dealer de zenderlijsten laten inlezen via zijn schotel en toen ontving ik thuis wel astra 2 en 3 echter een dag later niet meer, en leek het alsof astra 2 en 3 geen signaal meer doorgaven. Ik heb ook de diseqc uit de schakeling gehaald en toen een direct draadje tussen de topfield en de lnb gelegd en toen kon ik wel astra 2 en 3 ontvangen.

Bij de andere tuner(hirschmann) zelfde verhaal, daar staan de bbc en lokale zenders in het lijstje maar die kan ik maar een enkele keer ontvangen. 9 van de 10 keer geen ontvangst.

 

Ik denk dat de diseqc switch kapot is, maar heb m'n twijfels omdat ze dan allebei kapot moeten zijn. Of de tuners sturen de diseqc switches niet goed aan. Heeft iemand een beter idee? Ik ga van 't weekend proberen een diseqc switch te vervangen om te kijken of dat helpt. Iemand nog suggestie voor goed merk icm topfield tf7700 hsci?

 

Bij voorbaat veel dank voor suggesties!

Met vriendelijke groet, Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites


Erik het lijkt er toch op dat de switch niet meer goed werkt ,triax is eigenlijk wel

een goede switch, maar hij moet wel droog blijven ,wel vreemd dat ze beide niet meer

werken, je kunt eerst het beste met 1 nieuwe switch proberen hoe dat gaat

 

Spaun is een hele goede DiSEqC-switch

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erik het lijkt er toch op dat de switch niet meer goed werkt ,triax is eigenlijk wel

een goede switch, maar hij moet wel droog blijven ,wel vreemd dat ze beide niet meer

werken, je kunt eerst het beste met 1 nieuwe switch proberen hoe dat gaat

 

Spaun is een hele goede DiSEqC-switch

 

 

Ok, bedankt voor 't antwoord. Zal zaterdag eens kijken of ze Spaun verkopen bij de lokale dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit denk ik in ongeveer hetzelfde schuitje als Erik. Ik krijg wel de zender van Astra 1 en 2 ingelezen, maar als ik zap van bijvoorbeeld Nederland 1 naar True Movies, dan krijg ik aanbeland bij deze zender de melding 'geen signaal'. Dit terwijl het in de configuratie goed staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

UPDATE: net weer even de diseqc en topfield geprobeerd, werkt alles weer vlekkeloos....het blijft voor mij een raadsel. Enige variabele is de temperatuur, vorige week toen de diseqc en topfield niet goed werkten was het flink aan het vriezen, nu is het dooi.

Ik ga de diseqc dus niet meer vervangen nu ze het voorlopig weer lijken te doen.

 

Maar het volgende probleem dient zich al aan: ik kan wel arte hd, zdf hd, en das erste hd vinden en in de zenderlijst inladen, ik krijg alleen geen beeld en geluid terwijl de epg wel aangeeft welk programma erop is. Na enkele seconden zegt de topfield dat de uitzending gecodeerd is. Signaal en kwaliteit lijkt ook goed. Iemand een idee? Is toch fta? Groet, erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

update 2: heb de canaldigitaal mediaguard vervangen door een aston ci module en hoppa goed beeld bij arte hd enz, denk dat ik de nld hd zenders nu ook wel kan vinden. Lees trouwens dat ned 1,2 en 3 hd in het familie pakket zitten, klopt dat? Of moet ik upgraden naar het he pakket?

Link naar reactie
Delen op andere sites

vevang de schotel voor een triax 78 of 88cm met originele beugel voor 4 lnbs en je bent van alle problemen af, visiosat schotel geeft veel te weinig signaalsterkte voor hd uitzendingen, al bij meerdere klanten probleem zo opgelost.

 

gr. bensat

Is de best results dan te smal? Ik begrijp niet zo goed waarom de schotel niet geschikt is. Heb trouwens wel ned 1 etc in hd na wisselen ci module.

 

Plug and play?

Had dus de astra 2 aan de praat, maar bij de oudere hirschmann tuner had ie toch te weinig signaal. Ik dacht misschien is de lnb niet goed, dus heb m omgewisseld met een nieuwe, maar ik heb nu helemaal geen signaal meer met de nieuwe lnb. Dacht dat ik m zo in het beugeltje kon zetten zonder verder iets uit te richten. De overige lnb's hebben immers wel (goed) signaal.

Denk dat ik de expert er maar bij laat komen om eea opnieuw te laten uitrichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aldoende leert men: de schotel is een 74cm visiosat g2 volgens de bon / brochure bedoelt voor astra 19,2 en hotbird 13.

Vraag: waarom heeft de sat leverancier drie koppen op die schotel gezet, had ik niet beter een visiosat g3 kunnen hebben (volgens de visiosat site is die bedoelt voor astra 1,2 en 3. Overigens is de astra 3 lnb er later tussen gezet en was de schotel initieel gericht op astra 1 en 2.

Verklaart de g2 schotel slechte ontvangst op astra 2 28,2 en goede ontvangst op astra 1 en 3?

Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken en is een andere schotel mogelijk de oplossing....

Gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Probleem opgelost: storing van het signaal blijkt te zijn ontstaan in het kabeltje tussen kop en switch. Nieuwe waterdichte stekkertjes op de kabel gezet, zowel bij de kop als bij de switch en het probleem is opgelost. Oude 'op de kabel geknepen' stekkertjes zijn vervangen door een wat degelijker ogend type stekkertje dat je er op draait / schroeft en met een tangetje goed op de kabel zet. Heb t van een afstandje bekeken toen de schotelman het erop zette.

Conclusie:

kop prima, uitrichting prima, switch prima, kabels en stekkertjes nu ook prima en warempel we hebben perfect signaal en beeld! :)

Gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...