Ga naar inhoud


Overstap naar DVB-T2?


rolandroland

Aanbevolen berichten

Indien KPN de keuze zou gaan maken naar DVB-T2 dan zouden ze ook natuurlijk moeten overleggen met de NPO (Nederlands Publieke Omroep). En dat zal denk ik wel een lastige zaak kunnen worden. Misschien dat ook één van de mogelijkheid kan zijn dat KPN overstapt naar DVB-T2 en dat de NPO gewoon op DVB-T blijft staan? Er is door KPN ooit een grote omruil actie geweest voor de Samsung ontvangers naar Topfield. Dit was gratis, wel goede service vond ik dat. De Samsung vond ik veel gevoeliger voor storingen e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoezo overstap? Als DVB-T2 ingevoerd zou worden, zal dat naast het reguliere DVB-T zijn.

Net als bij DVB-S/S2.

Als klant krijg je dan de optie om HD erbij te pakken en dan krijg je ook een andere ontvanger HD ontvanger erbij.

DVB-T zal niet verdwijnen. De kosten om alle receivers om te wisselen is veel te hoog.

aangepast door BokkieBok

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

DVBT-2 is een andere uitzendstandaard en vereist een ander tunergedeelte in je ontvanger. De huidige ontvangers zullen het T2 signaal dus niet kunnen demoduleren.

De optie HD heeft niets te maken met T2, ook met het huidige zenderpark en ontvangers kan KPN HD uitzenden, maar dan heb je nog maar wel een zender of 10 over ofzo.

DVBT-2 geeft wel een iets hogere bandbreedte maar als je het combineert met MPEG4 dan sla je een grote slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien KPN wil blijven concurreren met de kabel en de satelliet aanbieder Canal Digitaal zou dit wel een optie zijn om te overwegen denk ik. De meeste mensen hebben nu nog analoge kabel (slechts een deel maakt gebruik van digitale TV en als ze het al hebben kijken ze wellicht ook sneller analoog). Het analoge pakket bevat zo een 30 zenders. Digitenne heeft een vergelijkbaar aantal. Dus zou je zeggen met het huidig aanbod kan Digitenne voorlopig nog wel mee. Maar zodra de kabelaars het analoge signaal gaan uit gaan faseren zou KPN misschien de overstap wel kunnen maken. Alleen zou ik dat niet gelijktijdig gaan doen. Immers indien elke abonnee van de kabel opeens geen analoog signaal meer kan ontvangen en KPN wisselt net alle ontvangers om is dat niet een handige timing denk ik.

 

Nu misschien de kabelboeren hun netwerk ook nog eens beschikbaar moeten gaan stellen aan hun concurrenten zou voor Digitenne de overstap naar DVB-T2 helemaal een optie zijn. De concurrenten op de kabel mogen alleen analoge TV aanbieden, helaas niet digitale TV dat zou nog beter zijn dat dit opengesteld zou gaan worden.

 

KPN heeft haar ether netwerk ook beschikbaar gesteld aan haar concurrenten, wholesale.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet dat Digitenne niet het enige TV product van KPN is. Voor iets van 2 Euro meer meen ik hebben ze ook interactieve TV. Dat is met het groot aantal zenders en gratis opnemen in de cloud, dus geen recorder met harde schijf nodig thuis, ook goed concurerend met de kabel denk ik.

IPTV is stuk duurder en opnemen in de cloud kost je 5 euro extra per maand. Concurrent? Duurdere abbo+ 5 euro om op te neme, niet echt goedkoper.

MPEG4SD/HD over DVB-T2 zou voor KPN een uitkomst zijn omdat ze dan meer zenders op de zelfde plekjes kunnen gooien, maar zoals iemand anders al zei, DVB-T[1] zal voorlopig niet verdwijnen omdat ze anders teveel omruilkosten zouden maken.

ReBOX RE-8000HD PVR - Firmware v1.11.30 Loader v1.54
2x WD PP Elite 320gb - TRIAX 88 - Moteck SG-2100A
W - 45-30-27.5-24.5-22-18-15-12.5-11-8-7-5-4-1
E - 4.8-7-9-10-13-16-19.2-21.5-23.5-26-28.2-31-33-36-39-40.1-42-45

Link naar reactie
Delen op andere sites

KPN heeft straks een probleem als de volgende generatie TV's geen analoge scart aansluiting meer hebben.

 

Het is meen ik nu nog een verplichting, maar er zit er meestal dan hooguit 1 aansluiting met een verloop voor een draad op.

 

KPN zal ongetwijveld om gaan, de grote vraag is wanneer dat zal zijn.

 

Wat de kabel betreft, analoog gaat er echt uit, ook dat is een kwestie van tijd.

 

Concurenten via het zelfde medium zie ik niet snel gebeuren, dat is meestal duurder dan de aanbieder zelf.

 

De enige concurentie zal via ADSL goed gaan lopen, maar dan moet je een combipakket nu nog nemen.

 

Steeds meer TV's kunnen digitaal ontvangen, maar er zijn er ook al die MPEG 4 kunnen ontvangen, ook hier weer, het is een kwestie van tijd, want ze worden voor de Europese markt gemaakt en delen in het buitenland zijn (deels) al op MPEG4 over.

 

Ik denk dat KPN de CI modules voor DVB-T mogelijk al geschikt heeft laten maken, dat werkt meestal met het schoonste signaal, want daar komt al geen analoog meer om de hoek kijken.

 

Zou er softwarematig niet een hoop mogelijk zijn? Die CI modules worden toch ook niet enkel voor de Nederlandse markt gemaakt?

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

IPTV is stuk duurder en opnemen in de cloud kost je 5 euro extra per maand. Concurrent? Duurdere abbo+ 5 euro om op te neme, niet echt goedkoper.

MPEG4SD/HD over DVB-T2 zou voor KPN een uitkomst zijn omdat ze dan meer zenders op de zelfde plekjes kunnen gooien, maar zoals iemand anders al zei, DVB-T[1] zal voorlopig niet verdwijnen omdat ze anders teveel omruilkosten zouden maken.

En jij denkt dat als KPN miljoenen moet investeren om 1 de zenders geschikt te maken voor DVB-T2, 2 Nieuwe Mpeg4 encoders moet aanschaffen en 3 nieuwe ontvangers bij de klanten neer moet zetten, dat Digitenne dan nog steeds 9 Euro kan blijven kosten?

Overigens zijn er pakketten waarin opnemen in de cloud gratis is, maar goed, k ga geen reclame maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Edje:

 

Indien de verwachtte levensduur van de ontvanger bij KPN slechts 3 jaar is dan is een wisseling niet zo erg joh!

 

Qua kosten:

 

Digitenne iets van 9 euro? Kabel is 15 euro echter telefonie is iets van 10 euro en bij KPN kost vaste telefonie 20 euro. Eigenlijk valt er weinig voordeel te behalen met Digitenne dat ze zoveel goedkoper zijn dan de kabel.

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

€ 9 euro voor digitenne

€ 14,95 voor CD Family pakket

€ 29,90 voor internet 20/1 en telefoon, met een starttarief van € 0,10 per gesprek

 

en vanaf maart/april:

 

geen digitenne meer omdat 1 ontvanger kaduuk is na 5 jaar en de andere problemen geeft met voor-/achteruit spoelen.

€ 14,95 voor CD Family pakket

€ 25 voor internet 8/1 en telefoon, met een starttarief van € 0,05 per gesprek

 

Ik wissel dus ook van internetprovider omdat Alice/Tele2 ineens zowel het abonnementsgeld verhoogd heeft met € 2,50 en ze nu ineens € 0,08 per minuut bellen rekenen naast het starttarief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb naast Digitenne glasvezel van KPN, brons 30Mbit = 40 euro + 7,5 voor avond en weekend vrij. Beetje onwaarschijnlijke combinatie maar zolang de beeldbuis TV en 5300 zo perfect als nu blijven draaien met 50 kanalen, blijft het hierbij.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek altijd het allergoedkoopste op:

 

Internet voor 19 euro per maand (was ooit 9 euro per maand, maar ADSL is 100% duurder geworden helaas er zijn nog mensen die bij zonnet of 12move een ADSL abonnement hebben voor 9 euro per maand volgens mij)

 

Televisie: Set Top Box pakket ga ik krijgen voor 75 euro per maand, daarnaast heb ik Online Digitale TV.

Telefonie: Simpel voor 2,50 euro per maand en VOIP telefonie voor 10 euro per jaar zodat ik een vast nummer heb waarop mensen me met een vaste lijn goedkoper kunnen bellen dan op een duur 06 nummer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...