Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij zijn van plan om een HD ontvanger aan te schaffen maar hebben nu de arion af 9400pvr hdmi.

Nu heb ik het volgende probleem of problemen en ben op zoek naar de beste oplossing en goedkoopste oplossing.

Het is nu nog zo dat ik een triax 120cm schotel heb die via een SG-2100A is uitgericht op Astra 1 en 2.

Trouwens wel geluid van bv omroep brabant maar geen beeld en de verhouding is 65% beeldqualiteit en 95% ontvangst, nu willen we dus ook de HD zenders gaan ontvangen maar die zitten op astra 3.

De vraag is eigenlijk wat is de simpelste en goedkoopste oplossing om dit te doen???

Ik heb nog een extra schotel liggen en een duo lnb en een single lnb.

Op de grote schotel zit nu een twin lnb die de monteur erop heeft gezet die ik ook nog had liggen voordat ik van een vaste schotel met de duo lnb naar draaibaar ben gegaan.

Zou de oplossing zijn de vaste schotel op astra 3 richten met een switch er tussen en/of de single lnb of de duo lnb ???

Hoor het graag van jullie en ja ben inderdaad een beginner/leek Joop uit Waalwijk :P

Geplaatst: (aangepast)

Het ligt er een beetje aan wat je wil:

Je hebt al een motor, de SG2100 en een 120 cm schotel. Ik neem aan dat je maar 1 ontvanger gaat gebruiken? Afhankelijk van je huidige opstelling (uitgericht op astra 1 en 2?) en vrij zicht van de schotel kun je alle sats ontvangen. Hij draait namelijk van de ene naar de andere positie

19,2>23,5>28,2>13 etc

Nadeel: de motor doet er wat langer over om te draaien....dus minder snel beeld.

Wil je meerdere ontvangers aansluiten dan zou ik voor een vaste opstelling gaan, dan met een rail voor 4 losse lnb's (4 satellieten die 3 tot 20 graden van elkaar verwijderd zijn) elk met 4 uitgangen

(bv astra 1-2-3-hotbird)

zoals hier:

http://www.sat4all.c...tleg-met-fotos/

op de foto zie je de opstelling voor 1 ontvanger....de lnb is ook te koop met 4 uitgangen. Kun je 4 ontvangers aansluiten of 2 twinontvangers. Dan kun je kijken en opnemen tegelijk

Wil je nog meer ontvangen, 8 of 16 sats, dan heb je een nieuwe schotel nodig bv wavefield T90

aangepast door piele
Geplaatst:

Waar even aan voorbij gegaan wordt: waarom kun je Astra 3 slechter ontvangen.

Als Astra 1 en 2 goed binnenkomen zou er ook geen beletsel moeten zijn voor de tussenliggende Astra 3.

De tegenwoordige ontvangers laten hun motortje draaien op USALS en doen dit best wel snel, bij ons draait hij constant tussen vooral deze 3 satellieten en merken er wel wat van maar dat is niet storend.

Wat bij mij als oorzaken boven komt drijven:

1. Ontvanger staat niet geheel goed ingesteld op 23,5, zou met een andere ontvanger dus weg moeten zijn, hoe zijn de instellingen geregeld?

2. Er is een storende factor in de ontvangst, b.v. een boom of iets dergelijks die precies in de weg staat.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Geplaatst:

Het ligt er een beetje aan wat je wil:

Je hebt al een motor, de SG2100 en een 120 cm schotel. Ik neem aan dat je maar 1 ontvanger gaat gebruiken? Afhankelijk van je huidige opstelling (uitgericht op astra 1 en 2?) en vrij zicht van de schotel kun je alle sats ontvangen. Hij draait namelijk van de ene naar de andere positie

19,2>23,5>28,2>13 etc

Nadeel: de motor doet er wat langer over om te draaien....dus minder snel beeld.

Wil je meerdere ontvangers aansluiten dan zou ik voor een vaste opstelling gaan, dan met een rail voor 4 losse lnb's (4 satellieten die 3 tot 20 graden van elkaar verwijderd zijn) elk met 4 uitgangen

(bv astra 1-2-3-hotbird)

zoals hier:

http://www.sat4all.c...tleg-met-fotos/

op de foto zie je de opstelling voor 1 ontvanger....de lnb is ook te koop met 4 uitgangen. Kun je 4 ontvangers aansluiten of 2 twinontvangers. Dan kun je kijken en opnemen tegelijk

Wil je nog meer ontvangen, 8 of 16 sats, dan heb je een nieuwe schotel nodig bv wavefield T90

Dank je wel voor jou uitleg,sorry dat ik zo laat reageer maar had een mailtje verwacht als ik antwoordt zou krijgen plus dat dochterlief afgelopen weekend ivm zwangerschap van onze kleinzoon naar het ziekenhuis moest en blijven voor controle.

Het kan zijn dat ik dit 65% beeldqualiteit en 95% ontvangst heb omgedraait maar kan het boekje van de arion even niet vinden.

De schotel heeft vrij zicht richting het zuiden en voordat hij draaibaar werd had ik wel de lokale omroepen via canal digitaal.

De arion is een twinontvanger 2 of 4 zenders ( 4 opnemen is wat nog niet gelukt is) opnemen en een andere zender kijken.

Meer als de 3 astra's hebben wij niet nodig dus geen 8 of 16 sats.Dat met een motor het iets langer duurt das geen probleem moet er alleen rekening mee houden als ik iets wil opnemen want dat lukt dan uitteraard niet ivm draaien van de 1 naar de andere sat.

Zal denk ik eens opzoek moeten gaan naar de gebruiks aanwijzing van de arion want misschien ligt het daar aan wel geluid maar geen beeld terwijl de verhouding ontvangst/qualiteit wel goed is.

Volgens mij draait hij ook alleen tussen astra 1 en 2 en niet naar 3 waar de lokale omroepen bij canal digitaal zitten (Kan 71 en hoger) maar als ik hem (arion) daarop zet wel geluid maar geen beeld.

Dus vandaar de vraag wat ik het beste kan doen.

Grtjes Joop

Geplaatst:

Waar even aan voorbij gegaan wordt: waarom kun je Astra 3 slechter ontvangen.

Als Astra 1 en 2 goed binnenkomen zou er ook geen beletsel moeten zijn voor de tussenliggende Astra 3.

De tegenwoordige ontvangers laten hun motortje draaien op USALS en doen dit best wel snel, bij ons draait hij constant tussen vooral deze 3 satellieten en merken er wel wat van maar dat is niet storend.

Wat bij mij als oorzaken boven komt drijven:

1. Ontvanger staat niet geheel goed ingesteld op 23,5, zou met een andere ontvanger dus weg moeten zijn, hoe zijn de instellingen geregeld?

2. Er is een storende factor in de ontvangst, b.v. een boom of iets dergelijks die precies in de weg staat.

Wel zie mijn reactie hierboven ivm boom enzo,wat weleens kan kloppen is dat de arion niet goed is ingesteld maar moet ff de manual zoeken want een techneut ben ik niet helaas.

En draaien tussen bv de sat van Ned 1(astra 1 ???) en BBC (astra 2 ???) gaat snel zat met de motor gewoon van kan 1 naar kan 551 in de lijst,alleen zoals al gezegt in bovenste reactie ik kan dan niet als ik naar de BBC kijk de kanalen zoals Ned 1 of bv rtl4 opnemen.Maar dit wist ik al.

Ook jij bedankt voor je reactie en tsja als je iets toe te voegen heb en tijd en zin hebt daarin dan hou ik me zeker aanbevaolen voor elke tip/advies

Grtjes Joop

Geplaatst:

Beste joop8

Van een beetje overdrijven hou je dacht ik wel want een Triax van 120cm bestaat helemaal niet. De grootste Triax is de 110 en deze is 100cm breed en 105cm hoog, een 100cm-schotel dus.

Een flinke schotel voor Nederland maar beter iets te groot dat te klein. Je zult in ieder geval ook met hevige regen niet vaak beelduitval hebben.

Ik ga er van uit dat je op de Triax 110 een multiblock rail hebt zitten. Daar kunnen met gemak 4 lnb’s op geplaatst worden maar dus ook zeker geschikt voor de Astra 1, 2 en 3.

Ik heb het even voor je uitgerekend voor jou locatie Waalwijk.

De afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 moet 70,5mm zijn.

De afstand tussen de Astra 23,5 en 28,2 moet 76mm zijn.

Dit is gemeten van middelpunt voorzijde lnb tot middelpunt voorzijde lnb.

Zet eerst de rail 13,5 graden schuin. Vanaf de achterzijde van de schotel gezien de linker zijde omlaag, de rechter zijde omhoog. Dan zet je de Astra 23,5-lnb aan de linker zijde tegen de schotelarm aan en de lnb voor de Astra 19,2 aan dezelfde kant van de arm. De 28,2 graden-lnb komt aan de andere zijde van de schotelarm te staan, allemaal gezien vanaf de achterzijde van de schotel

Aan jou de keus of je een lnb kiest met 1, 2 of 4 uitgangen zodat je dus 1, 2 of 4 tuners kunt aansluiten. Alle merken en types passen met een afstand van 70,5mm.

Respectievelijk heb je dus ook 1, 2 of 4 4/1 diseqc-switches nodig.

Geplaatst:

@Joop8

Misschien even vermelden..

Omroep Brabant zend uit in MPEG4 formaat en zit in het Familie-pakket.

De AF9400 is geen HD ontvanger vandaar zwart beeld.

Probeer eens TV Gelderland (75), deze is FTA en zit ook op Astra 3.

Trouwens met rotor SG2100 en USALS moet je de Astra3 toch perfekt kunnen ontvangen.

Gr, Ben

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Geplaatst: (aangepast)

Het advies van sprietje is dan inderdaad de beste oplossing voor jou.

Gewoon een vaste opstelling dmv. multittail. De 3 astra's met een LNB met 2 (als een twin turner neemt) of 4 uitgangen nemen + diseqc-switches (als je een twin turner neemt en misschien nog wilt uitbreiden) suc6

ps. Ik ga er dan ook vanuit dat de instelling niet goed is in je huidige box aangezien je vrij zicht hebt

aangepast door piele
Geplaatst:

@joop8 schrijft:

“Het is nu nog zo dat ik een triax 120cm schotel heb die via een SG-2100A is uitgericht op Astra 1 en 2. Trouwens wel geluid van bv omroep brabant maar geen beeld en de verhouding is 65% beeldqualiteit en 95% ontvangst."

Je hebt toch wel een bijzondere schotel want hoe is het nu mogelijk om het geluid van omroep Brabant te ontvangen op de Astra 3 terwijl je alleen maar lnb’s gemonteerd hebt voor de Astra 1 en 2?

Geplaatst:

Volgens mij

@Joop8

Trouwens met rotor SG2100 en USALS moet je de Astra3 toch perfekt kunnen ontvangen.

Gr, Ben

Ja, maar volgens mij staan juist die instellingen niet goed! Hij ontvangt met z'n draaibare systeem alleen astra 1 en 2 ;)

Geplaatst:

Beste joop8

Van een beetje overdrijven hou je dacht ik wel want een Triax van 120cm bestaat helemaal niet. De grootste Triax is de 110 en deze is 100cm breed en 105cm hoog, een 100cm-schotel dus.

Een flinke schotel voor Nederland maar beter iets te groot dat te klein. Je zult in ieder geval ook met hevige regen niet vaak beelduitval hebben.

Ik ga er van uit dat je op de Triax 110 een multiblock rail hebt zitten. Daar kunnen met gemak 4 lnb’s op geplaatst worden maar dus ook zeker geschikt voor de Astra 1, 2 en 3.

Ik heb het even voor je uitgerekend voor jou locatie Waalwijk.

De afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 moet 70,5mm zijn.

De afstand tussen de Astra 23,5 en 28,2 moet 76mm zijn.

Dit is gemeten van middelpunt voorzijde lnb tot middelpunt voorzijde lnb.

Zet eerst de rail 13,5 graden schuin. Vanaf de achterzijde van de schotel gezien de linker zijde omlaag, de rechter zijde omhoog. Dan zet je de Astra 23,5-lnb aan de linker zijde tegen de schotelarm aan en de lnb voor de Astra 19,2 aan dezelfde kant van de arm. De 28,2 graden-lnb komt aan de andere zijde van de schotelarm te staan, allemaal gezien vanaf de achterzijde van de schotel

Aan jou de keus of je een lnb kiest met 1, 2 of 4 uitgangen zodat je dus 1, 2 of 4 tuners kunt aansluiten. Alle merken en types passen met een afstand van 70,5mm.

Respectievelijk heb je dus ook 1, 2 of 4 4/1 diseqc-switches nodig.

Haha okay je hebt gelijk ik ging de mist in omdat de rotor tot 120cm schotels aan kan en heb dus een 110 triax.

En nee ik heb er alleen maar de arm en daarop/aan een twin lnb ivm de twin tuner Arion 9400PVR HDMI minimaal 2x opnemen en een ander kanaal kijken maar dacht dat hij zelfs 4 kanalen tegelijk kon opnemen.

Hij draait nu tussen de Nederlandse zenders/kanalen en BBC 1 of 2 dit is zo draaibaar gemaakt door een monteur van tsja weet niet of ik de naam van dat bedrijf mag zeggen hier dus doe dat voor de zekerheid ook niet.

En dus wel geluid ontvangst op kan 71 (omroep Brabant via canal digitaal) en hij geeft als ik naar de ontvangst kijk op de tuner 65% om 95 % aan.Weet alleen niet wat het signaal is en wat het ontvangst is van die 2.

Maar hoor het graag.

Geplaatst:

@Joop8

Gr, Ben

Hallo Ben,

Heel erg bedankt met deze uitleg en net om 23.34 gelijk naar kan 75 gegaan en inderdaad deze doet het dus gewoon.

Ik dacht al zoiets dat het aan de 9400pvr zou kunnen liggen maarja ben geen techneut

Dus bedankt en dan gaan sparen voor een HD ontvanger ping ping had de arion net bijna 2 jaar

Geplaatst:

Het advies van sprietje is dan inderdaad de beste oplossing voor jou.

Gewoon een vaste opstelling dmv. multittail. De 3 astra's met een LNB met 2 (als een twin turner neemt) of 4 uitgangen nemen + diseqc-switches (als je een twin turner neemt en misschien nog wilt uitbreiden) suc6

ps. Ik ga er dan ook vanuit dat de instelling niet goed is in je huidige box aangezien je vrij zicht hebt

Nou ik ga alles wat ik hier voor m'n kiezen krijg ens mooi op een rijtje zetten wat de beste oplossing is maar aangezien het me ook om omroep brabant ging die nu dus blijkt in mpeg4/HD uit te zenden en dat is de arion dus niet.Dus HD tuner is dus de oplossing.

grtjes Joop

Geplaatst:

@joop8 schrijft:

“Het is nu nog zo dat ik een triax 120cm schotel heb die via een SG-2100A is uitgericht op Astra 1 en 2. Trouwens wel geluid van bv omroep brabant maar geen beeld en de verhouding is 65% beeldqualiteit en 95% ontvangst."

Je hebt toch wel een bijzondere schotel want hoe is het nu mogelijk om het geluid van omroep Brabant te ontvangen op de Astra 3 terwijl je alleen maar lnb’s gemonteerd hebt voor de Astra 1 en 2?

Uh omdat de schotel kan draaien of ben ik nu eens wel te slim ????

Geplaatst:

Volgens mij

Ja, maar volgens mij staan juist die instellingen niet goed! Hij ontvangt met z'n draaibare systeem alleen astra 1 en 2 ;)

Ben heeft gelijk want zoals ik al schreef naar hem net getest en inderdaad omroep gelderland met het zelfde onvangst % die doet het wel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen