Jenm Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Hallo iedereen! Ongeveer een half jaar geleden hebben jullie me fantastisch geholpen om de juiste aparatuur te kiezen voor sateliet ontvangst hier in Sofia. Nu we hier inmiddels een half jaar zitten willen we echter niet alleen astra1 of astra3 ontvangen maar allebei. En dat kan dus niet met de huidige setup. Wat we nu hebben is een schotel van 1.5 m doorsnee. gericht op astra 3. en een homecast ontvanger ciusb met slechts 1 kaartlezer (canaldigitaal). Wat we willen is iets dat zowel zenders van astra1 en astra3 kan pakken. En zenders decoderen waarvoor we een apart kaartje nodig hebben. Mijn vraag is nu, kan ik de schotel aanpassen (vervangen) zodat hij twee koppen heeft? Of heeft dit ivm. met de afstand tot NL dus danig vervelende gevolgend dat het niet handig is? De kabels van schotel naar ontvanger zijn voorgetrokken door het huis, het is dus eigenlijk niet mogelijk om een extra kabel te trekken, mocht dat nodig zijn. Een vorige bewoner heeft een draaimechanisme op de schotel gezet maar deze is stuk. Een andere vraag is is het mogelijk om de ontvanger uittebreiden zodat hij twee kaartjes aankan, of moet ik daarvoor een andere ontvanger kopen? Ideen en tips zijn welkom! Groeten vanuit Sofia!
Emekli Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 (aangepast) Je schotel is in ieder geval groot genoeg. Ik heb een 160 cm. Prime Focus schotel, met hier in een twin Flens LNB, voor Astra 1. NL SD-zenders en Duitse, etc. Verder zit er een "gewone" twin LNB in voor Astra 3, hier mee kijk ik naar de NL HD-zenders. Deze beide twin LNB´s gaan ieder naar een eigen 4/1-DiSEqC-switch en uiteindelijk gaan er 2 coax-kabels naar mijn ontvanger. Ik heb nog 3 andere schotels, maar dat doet hier nu niet ter zake. De LNB met wit afdekkapje is voor Astra 3, de LNB met "de schijf met gleuven", is voor Atra 1. Ter verduidelijking, mijn schotel staat primair op Astra 1 uitgericht, omdat ik voor deze satelliet eigenlijk buiten het ontvangst gebied zit. En ja, als er maar een card in je ontvanger gaat, dan moet er een nieuwe komen. Kijk maar eens bij deze link, een echte alleskunner: http://www.sat4all.com/forums/topic/312020-wat-kan-je-allemaal-met-een-vuduo/ Klik op de fotootjes om te vergroten. . 5 maart 2012 aangepast door Emekli Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Sprietje Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 @Jenm Heb je een offsetschotel of een prime-focus-schotel?
Emekli Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 @sprietje, Zoals je op mijn foto`s kan zien, zou de opstelling niet optimaal zijn. Toch werkt dit heel goed. De flens-LNB zit op de juiste plaats en de LNB voor Astra 3, doet zijn werk ook goed, omdat de signaalsterkte hoog genoeg is. Zie: http://www.flysat.com/astra23-beam.php ( Astra 3B Europe wide beam) en http://www.flysat.com/astra19-beam.php Ik zie dit soort opstellingen heel veel in Alanya, maar dan voor Astra1 / Hotbird. Aangezien Jenm in Bulgarije woont, zou mijn oplossing, in dit geval uitstekend moeten werken. Een zogenaamde duo-LNB van Can. Digitaal, is echt geen oplossing. Andere mogelijkheid, 2 schotels, maar heeft hij daar plaats voor. Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Sprietje Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 @Emekli Ik weet wel dat dat werkt maar toch zou ik graag van @Janm willen weten of hij een offsetschotel of een prime focus schotel heeft. Bovendien wil ik weten hoe ver de voorzijde van de lnb van het midden van de schotel af staat.
Jenm Geplaatst: 6 maart 2012 Auteur Geplaatst: 6 maart 2012 Sorry voor het wat late reageren! En dank voor jullie reacties! Ik ben blij om te horen dat het een en ander mogelijk is. Al zal het met mijn berperkte kennis nog niet makkelijk zijn. Ik heb eerst even opgezocht wat een offset en een primefocus schotel zijn, en wat er nu staat is een primefocus. Het is overigens een oude schotel die bij het huis hoort. (maw. we huren het huis incl schotel). Daar komt ook een beetje het kabel probleem om de hoek kijken. Er loopt een kabel maar die verdwijnt ergens in de muur om ergens heel anders (de kabel zit meters ergens in de muur ingebakken) bij een kooppunt uit te komen waar het door te verbinden is met de juiste wandcontactdooskabel. Een tweede kabel voor de extra kop is dus niet zomaar er even bijgezet. Zoals ik het nu begrijp zal ik waarschijnlijk de schotel zelf moeten vervangen, de huisige is erg oud, en een nieuwe schijnt niet duur te zijn. Op de nieuwe moet dan twee koppen, waar ik dus toch een extra kabel moet trekken naar het knooppunt, en daar een soort kastje zetten die beiden kabels op de kabel naar de wandcontactdoos zet. Bij de tv zal dan een nieuwe ontvanger moeten neerzetten om minimaal twee decodeer kaartjes te kunnen gebruiken.
Sprietje Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 In Sofia is de signaalsterkte voor de Astra 19,2 graden oost 43dBW. Hiervoor heb je een 100cm schotel nodig. De Astra 23,5 graden geeft een signaalsterkte van 52dBW. Hiervoor heb je een 50cm schotel nodig. Jij hebt een schotel van 150cm. Die heeft vroeger hoogstwaarschijnlijk dus op de Astra 19,2 uitgericht gestaan en is later naar de Astra 23,5 gedraaid. Als je er een lnb bij gaat hangen, dan zou het het beste zijn om de schotel eerst naar de veel zwakkere Astra 19,2 terug te draaien. De Astra 23,5 ontvang je dan naast de bestaande lnb haast met een natte vinger. Er hoeven zeker geen twee coaxkabels aangelegd te worden. De oude en de nieuwe lnb sluit je aan op een 2/1 diseqc-switch en het signaal gaat gewoon door één kabel.
Emekli Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Sprietje, Het klopt niet helemaal. Als Jenm besluit een nieuwe ontvanger te kopen, zal dit bijna zeker een HD-er zijn, met mogelijkheid tot opnemen. Wil je er dan alles uithalen, heb je voor de bestaande schotel (of nieuwe), 2 twin LNB´s nodig en 2 4/1 switchen, dus uiteindelijk ook 2 coax-kabels. Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Sprietje Geplaatst: 7 maart 2012 Geplaatst: 7 maart 2012 @Emekli Als @Jenm twee aansluitingen wil hebben, is dat ook mogelijk. Hij moet dan natuurlijk twee lnb’s hebben met twee aansluitingen. Die sluit je aan op twee diseqc 2/1 switches. De twee uitgangen van de diseqc-switches sluit je aan op het koppelfilter van de Johansson 9640 KIT. Binnen bij de voeding van de Johansson 9640 KIT, worden de signalen weer gesplitst in twee kabels zodat hij toch TV kan kijken en opnemen van een andere zender tegelijk. Zo’n Johansson 9640 KIT kost ongeveer 110 euro. Ja, twee coaxkabels aanleggen is goedkoper maar als dat niet kan is dit een prima oplossing.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen