Kija Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Hoi, Of ik de schotel op 0 graden zet of 90 graden. De LNB blijft op sterkte van 90% staan. Kan het zijn dat ie stuk is? Groetjes en alvast bedankt
Sprietje Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Belangrijker is om naar de signaalkwaliteit te kijken en niet naar de signaalsterkte.
Kija Geplaatst: 7 maart 2012 Auteur Geplaatst: 7 maart 2012 Hallo sprietje, De signaalsterkte blijft onveranderd ook al koppel ik m van de schotel af en richt ik naar de grond of naar boven. Ik vrees dat de LNB stuk is. Hij pakt namelijk geen enkele signaalkwaliteit op als ik m uitricht op een Astra 1 of 3. En dat terwij ie dat eerder wel gedaan heeft. Dus zal hij dan stuk zijn? 1
Emekli Geplaatst: 7 maart 2012 Geplaatst: 7 maart 2012 (aangepast) Néé, die hoeft niet stuk te zijn. Als hij stuk is, dan krijg je, normaal gezien, geen signaal sterkte en signaal kwaliteit te zien. Bij sterkte is altijd signaal, waarheen je de LNB ook richt, dat is zogenaamde "ruis". Alles geeft straling af, hoe weinig dan ook en wij zien dit niet, een LNB wel. Het doel van een LNB is om het goede signaal te ontvangen en om boven de "ruis" uit te versterken. Als je geen beeld hebt, staat je schotel niet goed uitgericht. 7 maart 2012 aangepast door Emekli Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Kija Geplaatst: 7 maart 2012 Auteur Geplaatst: 7 maart 2012 Hallo, Inderdaad hij is niet stuk, ik dacht van wel, maar ik heb mijn oude ontvanger maar aangesloten en die gaf alles perfect aan.
Big fellow Geplaatst: 7 maart 2012 Geplaatst: 7 maart 2012 Misschien dat de LNB de ontvanger overstuurd... Dan heb je een hoog signaal niveau, maar 0% kwaliteit... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
a33 Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Dag allemaal, Volgens mij is dit afhankelijk van de vraag: Op welke manier ofwel met welk apparaat heb je die 90% gemeten? Ik heb een paar XSAT-ontvangers, met verschillende firmware erin. Op de ene geeft-ie 0% signaalsterkte, als-ie niet echt op een signaalgevende transponder gericht is. De andere geeft, net als bij Kija, voortdurend een grote signaalsterkte, als er een LNB is aangesloten, maakt niet uit waarop gericht. Dat gaat pas naar nul, als ik de LNB loskoppel. Ik dacht eerst ook, dat er iets mis was. En het is dus knap lastig, dat dit zelfs met verschillende firmware van één ontvanger nog verschillend kan liggen. groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Goh @a33, daar sta ik van te kijken dat met verschillende firmware in dezelfde ontvanger je al grote verschillen in signaalsterkte kunt krijgen. Ik weet uit ervaring dat signaalsterkte niets zegt en dat het belangrijkste is dat je naar de signaalkwaliteit moet kijken. Maar ik kan me niet voorstellen dat je 90 of 100% signaal krijgt met een kwaliteits-lnb die gewoon op de grond gericht is. @Kija, welk merk lnb is het eigenlijk?
a33 Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 @Sprietje: Nou, volgens mij is die ene firmware qua signaalsterkte dus alleen geprogrammeerd op de analyse, of er een LNB aangesloten is of niet. Met andere woorden: hij meet niet hoeveel signaalsterkte er van de satelliet komt; hij meet alleen hoeveel signaal er van de LNB komt (of die nu op de grond gericht is of op een satelliet). Tenminste, zo begrijp ik dat. Wie met zo'n ontvanger wil beoordelen of-ie goed op een satelliet gericht is, wordt dan inderdaad verward door een hoge signaalsterkte. Maar dat zegt dan dus alleen, dat er een LNB is aangesloten. Gelukkig werken niet alle ontvangers/firmwares zo. A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen