Ga naar inhoud


zeer slechte ontvangst met nargus DVB-T van Naval


umiakhoek

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een Nargus DVB-T antenne van Naval geïnstalleerd in de mast van mijn zeiljacht.

Deze zit ongeveer 15mtr hoog .

Daarvoor zat er provisorisch een buitenantenne van KPN gemonteerd op de reling(ca.2 mtr hoog).

Ik heb nu echter een zeer slechte ontvangst.

Met KPN antennetje heb ik een goede ontvangst,enkel met laag water iets minder.

Met KPN antenne en via mijn Lyngbox met 5Volt op antennekabel goed beeld.

Met Nargus met 12Volt op antennekabel zeer slecht, ook geen ontvangst meer van Belgie 1.

Ik heb geprobeerd om 5V weer aan te zetten met Nargus ook niks.

Alles doorgemeten dus wel 12V op kabel.

Van alles geprobeerd opnieuw zender zoeken etc. staat terug op Middelburg,

Snap t niet;dat ding kost 4x zo duur en werkt van geen meter.

 

4@

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die antenne gaat wel werken, je moet alleen naar buiten met je boot, de rondom gevoelige antenne heeft een pittige gain, dat is op zich mooi, werkt alleen voor geen meter als je in de haven ligt, ga zee op en je zult zien dat het prima werkt.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die antenne gaat wel werken, je moet alleen naar buiten met je boot, de rondom gevoelige antenne heeft een pittige gain, dat is op zich mooi, werkt alleen voor geen meter als je in de haven ligt, ga zee op en je zult zien dat het prima werkt.

 

En zeker 50 km uit de kust ;)

aangepast door mereltje

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gewone antennetje werkt wel op 2 meter hoogte maar de nieuwe op 15 meter hoogte werkt niet, dan denk ik dat als je de antenne toch naar beneden haalt eens kan controleren of hij wel werkt als je hem in een andere stand monteerd, DVB-T is hier verticaal gepolariseerd en dat geldt ook voor een 'omni' antenne, dit zou het probleem wel eens kunnen zijn. Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Sorrie men voor late antwoord:

 

Ik ben nu in frankrijk met de boot en heb nu met Naval antenne in elke haven alle

Franse digizenders .

Wel ff laten zoeken onder regionale zenders.

Snap nu nog steeds niet waarom hij niet in Nederland werkt.

In België Zeebrugge,Oostende,Nieuwpoort ook perfect.

In Nieuwpoort zelfs ook alle Franse.

Enfin ben al blij dat die werkt dacht eigenlijk al dat ik weer eens iets gekocht

had dat weer van geen meter deugt.

 

in ieder geval bedankt voor respons,

Umiak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die antenne gaat wel werken, je moet alleen naar buiten met je boot, de rondom gevoelige antenne heeft een pittige gain, dat is op zich mooi, werkt alleen voor geen meter als je in de haven ligt, ga zee op en je zult zien dat het prima werkt.

 

In tegenstelling tot wat anderen hier van vinden denk ik dat Henk wel eens gelijk zou kunnen hebben:

 

Als de ontvangst niet goed is wil iedereen het signaal meer en meer versterken.

In een ontvanger wordt het inkomend signaal bijgeregeld tot het correcte niveau. Alleen vanaf een zeker punt werkt dit niet meer,

als het signaal te sterk is, kan de ontvanger dit niet meer aan en geraakt hij overstuurd:

 

- Niveau in overvloed, kwaliteit wordt echter 0...

 

Met het kleine antennetje op 2 meter, heb je al minder ontvangst, en mogelijks ook nog eens minder versterking.

--> TV werkt in Nederlandse haven wel

Met de Nargus heb je een dijk van een signaal, TV overstuurd en niks meer.

--> geen TV in Nederlandse haven

 

In het buitenland, zwakker signaal en de Nargus werkt wel...

 

Als je terug in Nederland bent probeer eens met een verzwakker tussen de antenne aansluiting te steken:

 

Ik zou persoonlijk gewoon de regelbare nemen, maar een van 12 dB en 6 dB kan je combineren en is ook goed.

 

Gewoon Google op "TV Verzwakker".

 

post-40297-0-03382000-1342603764_thumb.jpg

 

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Nargus is kwa versterking goed te vergelijken met de Funke DSC500 die hier tegenwoordig in NL bij de Topfields geleverd wordt.

Die Topfields staan bekend als behoorlijk gevoelig dus die zouden dan ook bij 't minste of geringste overstuurd moeten worden en dat is niet 't geval.

 

Maar nu komt 't:

Ik woon maar 12 kilometer van Haarlem (met een zendvermogen van 20kW) dus plenty signaal en heb met een funke DSC250 (de vorige standaard antenne) op kanaal 24 ongeveer 98-99% signaal sterkte met een signaal kwaliteit van 60-80%. Dat blijft met de DSC500 nog steeds 99% signaal sterkte ondanks de grotere gevoeligheid van de DSC500 tov de DSC250 dus je zou kunnen zeggen dat de ontvanger's agc aan het bijregelen is maar de signaal kwaliteit is nu toch wel 99% geworden. Als ik de richtingsgevoelige DSC500 vervolgens 180gr om draai blijft de signaal sterkte nog steeds 99% maar de signaal kwaliteit daalt dramatisch naar 50-65%. Hoewel de DSC500 dus wel degelijk richtingsgevoelig is is dat niet op signaal sterkte niveau maar op signaal kwaliteits niveau. Pardon? Hoewel de DSC250 omnidirectional heet te zijn blijkt ook die richtings gevoelig met een voorkeur voor ontvangst op de achterkant. Schiet mij maar lek. Ik ben zwaar geneigd te denken dat Topfield de signaal sterkte en de signaal kwaliteit meters in de software verwisseld heeft.

 

Ik moet er overigens nog wel even aan toevoegen dat op een ander kanaal met 96-97% signaal sterkte de sterkte wel licht daalde naar 94% met de antenne in 180gr gedraaide orientatie. Het vervelende is dan weer dat je dat eigenlijk weer niet met elkaar mag vergelijken gezien de afwijkende rondom gevoeligheids karakteristieken (ontvangst patronen) bij verschillende frequenties. En caveat 2: die 99% kwaliteit op kanaal 24 was later op de avond met de onstuimige weersomstandigheden niet meer haalbaar en moest ik ook daarvoor uitwijken naar een ander kanaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@oemie Ik zou gewoon een DCS-500 aanschaffen voor die 15 Euro. Meeste antennes zijn zeer slecht in groot signaal gedrag. De DCS-500 is hier juist heel goed in.

Wat ook zou kunnen zijn is de twee zenders ongeveer even sterk ontvangt. Hierdoor blijft de sterkte wel goed en daalt de kwaliteit. Door het richtingsaffect van de 500 is het vaak goed mogelijk om 1 van de 2 zenders zwakker te ontvangen. Dit zie je niet in de sterkte tot uitdrukking komen, die blijft vaak maximaal, maar alleen in de kwaliteit. Dit probleem dat ik hier omschrijf is het grootst op de lagen kanalen. Zo zal je in de randstad vrijwel nooit dit soort problemen hebben op K64, maar wel op K24.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon een DCS-500 aanschaffen voor die 15 Euro.

 

Goed advies Ed, een richtingsgevoelige antenne aanprijzen voor op een boot.

Daar wordt je lenig van, elke keer als je een ander kanaal in vaart even de mast in om de antenne weer goed te zetten.

 

Wat ook zou kunnen zijn is de twee zenders ongeveer even sterk ontvangt

 

Tja, met de slaap nog in je ogen om half zeven al een technisch bericht gaan zitten schrijven, onderwijl de kleine nog zitten te voeren, dat kan natuurlijk ook nooit goed gaan.

 

Hierdoor blijft de sterkte wel goed en daalt de kwaliteit. Door het richtingsaffect van de 500 is het vaak goed mogelijk om 1 van de 2 zenders zwakker te ontvangen

 

Dit is enkel van belang als een van die twee een vertraging heeft die buiten de guardinterval valt (dus de verst afgelegen zender) en dan moet diezelfde nog eens zo'n 20dB naar beneden (bij vertragingen binnen de guard interval mogen beide juist probleemloos even sterk zijn). Dat red je niet met een beetje draaien. Zo dit uitzonderlijke geval zich al voor zou doen (verschil van meer dan 70 km) is het aannemelijker dat de zender met de uitzonderlijke vertraging nog te sterk binnenkomt voor die benodigde 20dB verschil (heeft dus helemaal niets te maken met even sterk, dat is dat andere verhaal) en daardoor het sterkste signaal te veel blijft aantasten. In dat uitzonderlijke geval zou draaien mogelijk de extra benodigde demping kunnen opleveren, zeker als de antenne ook voor de sterkste zender nog niet ideaal stond uitgericht. Was dat al wel 't geval dan heeft draaien geen enkele zin want dan gaan beide even sterk terug en blijft het verschil hetzelfde en het gaat er juist om het verstorende zendersignaal zo'n 10 tot 20 dB (afhankelijk van hoe ver de guardinterval wordt overschreden) onder het sterkste signaal te drukken.

 

Dit probleem dat ik hier omschrijf is het grootst op de lagen kanalen. Zo zal je in de randstad vrijwel nooit dit soort problemen hebben op K64, maar wel op K24.

 

We hebben het hier al eens eerder over gehad en dat is toen genadeloos afgeserveerd.

 

Hier komt ie nog een keer:

 

Toch voor alle zekerheid nog maar weer even mijn metallic grijze KPN (reserve) antennetje aangesloten op de probleem locatie (venster met uitzicht op flat)

(Overigens was dat ooit eens de juist zorgvuldig uitgezochte beste locatie (houder zelfs vastgeplakt) voor redelijke ontvangst op alle kanalen maar nu dus even niet)

 

Kanaal 64, sterkte 99%, kwaliteit 28-42%

Kanaal 57, sterkte 99%, kwaliteit 40-95%

Kanaal 39, sterkte 99%, kwaliteit 70-99%

Kanaal 27, sterkte 99%, kwaliteit 99%

Kanaal 24, sterkte 99%, kwaliteit 99%

 

 

In diezelfde draad hebben OFDM en ik daarna ook nog genadeloos afgerekend met die "gelijk sterke zender" en "0dB-achtige verschijnselen" onzin maar Edje heeft daar kennelijk helemaal niks van begrepen.

 

Die zelfde onzin hier dan toch weer neer blijven gooien en dat ook nog eens zonder aanleiding is een duidelijk geval van trolling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...