Ga naar inhoud


SSD Inbouwen in een Topfield 77XXHDPVR


jame

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn TF77XXHDPVR blijft een boeiend hebbeding dat ik aan niemand wil aanraden tenzij je vaak experimenteert.

Want regelmatig zijn er problemen met:

 

- voeding

- plotse resets

- LNB chip defect

 

Telkens, na het nodige onderzoek op o.a. het Sat4All forum kom ik er wel achter hoe het valt op te lossen maar nu had ik graag jullie mening over het thema 'SSD inbouwen in een Topfield 77XXHDPVR'. Er zijn verschillende redenen waarom ik mijn HDD eruit wil en een SSD wens in te bouwen. In volgorde:

 

1) Een HDD, maakt altijd te veel lawaai. Het toestel moet muisstil zijn. Ik heb al vanalles geprobeerd met veren, rubber, mousse etc. en het lukt mij niet. SSD's zijn 100% stil. Dat is dus een clear winner!

2) SSD's hebben een redelijk prijsniveau bereikt. Nu vanaf ca 1€ per GB. Ik neem niet al te vaak iets op. 80 GB is voldoende.

3) SSD's hebben een lager verbruik. Dat is een belangrijk voordeel, zeker als je weet hoe kritisch de voeding van de TF is bemeten. Deze TF wordt ook nog eens veel te heet en ook hier boek je met SSD winst.

4) Verder: SSD = schokbestendiger, langere levensduur

 

Graag had ik jullie mening hierover.

 

Heeft er iemand al een SSD kunnen aansluiten op een TF77XXHDPVR?

Waarop moet ik letten bij aanschaf?

SATA300 2,5" goeie keus?

 

Hartelijke voor je reactie,

 

Vriendelijke Groeten,

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites


een SSD heeft één groot nadeel, er zit een maximum aantal schrijfbewerkingen op vast, als je dat ding ook voor timeshifting gebruikt (weet niet of de topfield dat kan) zal die binnen een jaar "op" kunnen zijn. Ik denk dat het beter is om een vrij stille laptop schijf te pakken.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Hellum,

 

Hartelijk dank voor je reactie.

Heel interessant punt wat je aanhaalt. Wist ik nog niet.

Nu of het aantal schijfbewerkingen voor een SSD echt problematisch is? Ik twijfel.

Zelf gebruik ik weinig time-shift (Topfield 77XX kan dit).

Afgezien van wat muziek en documentaires neem ik niet zoveel op maar die HDD zit wel continu te zoemen.

De meningen hierover lijken wat verdeeld. Intel geeft op z'n SSD's zelfs 5 jaar garantie en stelt dat hun MTBF 20% beter is dan HDD, dat wil toch wat zeggen.

Het is nog een beetje onbekend terrein die SSD's, maar 1 ding is voor mij zeker. Binnen een jaar of 5 zit er geen HDD meer in nieuwe laptops en wellicht ook niet in de Sat PVR's.

Voor mass-storage zal het wellicht langer duren.

 

Je stelt voor om eventueel een vrij stille laptop schijf te pakken. Heb je hiervoor misschien een model als aanbeveling?

 

Gr,

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst kan ik over SSD's een simpel praktijk voorbeeld geven, we moesten voor school een simpel programma schrijven waarmee een database werd gevuld met bijna 8000 regels aan informatie per seconde, we hebben gemerkt dat je daarmee een SSD in enkele minuten volledig kunt slopen.

 

Verder moet je je ook niet doodstaren op de MTBF, hoewel de tijd tussen crashes op SSD's groter is als op HDD's is de impact van een SSD crash vaak weer veel groter; dat wil zeggen je bent voor 99.9% zeker dat je data weg is. HDD's gaan ook stuk, vaak bijvoorbeeld de printplaat die kun je uitwisselen met een andere schijf om je data weer van de platen terug te kunnen krijgen. SSD's zijn gewoon veel gevoeliger, één stroomstootje over de EEPROMS en je bent alles kwijt.

Dus ik weet nog niet wat de toekomst is, dit heeft op een pvr nu weer niet veel te doen, maar voor laptops (zeker voor bedrijven) in de toekomst weer wel.

 

de hdd die ik in mij HTPC gebruik is een samsung spinpoint, die hoor ik ook alleen als ik er met mijn oor tegenaan zit,

 

MVG. Gerard

aangepast door Hellum

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt beter je timeshift dan uitzetten en een lage toeren (5400rpm) harde schijf erin zetten. De door Hellum genoemde Samsung is een goede keuze, net als b.v. WD Caviar Green en Seagate Barracuda Green.

TMS SRP-2410 (fw. 29-09-2011), 500GB HD, Aston CAM 1.03 (fw.2.26)

Ontvangst van: Astra1, 2 en 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het geen slecht idee

ik zou de aankoop bon op de schijf plakken ,mocht ie er mee uitscheiden ,heb je gewoon garantie.

zelfs het ontbreken van trim is geen probleem ,imo is de schijf snel genoeg om de blocks te wissen en schrijven,bij een write actie.

zelf heb ik mijn tf in de vuilnisbak geflikkerd,heb nu een scena 5560 ,die is 1000 keer beter.

tf 7710hdpvr overleden ,one cam ,scena 5560,samsung 6700 met dvb-s2,smartwi,cd cam ,visiosat g4 op astra 1,2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...