Ga naar inhoud


Verbeterd de dekking van Digitenne nog?


boaz

Aanbevolen berichten

Ik zit in een regio waar de ontvangst van digitenne eigenlijk alleen goed kan met een goede buitenantenne. De digitenne site meldt dan ook dat ontvangst niet mogelijk is.

Vindt er nog uitbreiding plaats het zenderpark of moeten we het met de huidige zendmasten doen?

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites


In Z-O Drenthe krijg je echt geen ontvangst met een ouderwetse buitenantenne.

Ook niet als de mast van Smilde het ooit weer gaat doen.

 

Ga maar is een keertje testen in Zwartemeer of Weiteveen....

 

Met een hele goede dakantenne lukte het tot de vorige zomer nog netaan in Emmen. (bovenop de Hondsrug).

Maar achter de Hondsrug (omgeving Klazienaveen, 12 km voorbij Emmen) is ontvangst nog nooit mogelijk geweest.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Zuidoost Drenthe heeft Radio Drenthe op de FM-Band (ik weet het niet helemaal vergelijkbaar) een steunzender in Emmen gekregen op de 99.3MHz. Dit omdat de 90.8MHz vanuit Hoogersmilde, Emmen niet goed bereikte. 3 FM heeft in Emmen eveneens geen goed bereik. Hier had de Nozema plannen voor om daar ook een steunzender voor in te zetten. Toen de Nozema opeens KPN Broadcast werd is daar verder NOOIT meer over gesproken.

 

Digitenne heeft in het noorden van het land een mindere dekkingsgraad dan in de Randstad. Als je het ontvangstkaartje bekijkt van Digitenne kom je tot die conclusie:

 

597x640_digitenne_dekking.jpg

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet toevallig iemand in Enchede of was het nou Almelo die gewoon ontvangst altijd had van smilde met een antenne onder het dak. Als je Smilde bij Emmen niet kan ontvangen op 10 meter met een matje of yagi doe je gewoon iets niet goed. Durf te wedden dat met Smilde in de lucht dit ook met de KPN buitenantenne op 10 meter hoogte lukt. Als je oude antenne gebruikt moet die wel op zijn kant, vertikaal dus en alle filters die er tussen zaten om Duitsland bij te koppelen. In Hoogeveen was Smilde nog binnen te ontvangen ;) dat heb ik met eigen ogen gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt denk ik ook aan het type ontvanger wat je gebruikt? Net als bij radio's. Op een slechtere radio ontvang je bijvoorbeeld Radio 4 vanuit Assen op de 94.8MHz met zeer veel ruis terwijl een andere radio toestel op de 94.8MHz Radio 4 veel beter oppikt. Ik weet dat de Samsung ontvangers die "K"PN destijds had omgeruild, van slechtere kwaliteit waren. Die ontvangers waren zeer gevoelig voor storingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft de vraag, wordt er nog iets verbeterd aan de dekkingsgraad afgezien dan van reparatie van Smilde en Lopik.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet toevallig iemand in Enchede of was het nou Almelo die gewoon ontvangst altijd had van smilde met een antenne onder het dak. Als je Smilde bij Emmen niet kan ontvangen op 10 meter met een matje of yagi doe je gewoon iets niet goed. Durf te wedden dat met Smilde in de lucht dit ook met de KPN buitenantenne op 10 meter hoogte lukt. Als je oude antenne gebruikt moet die wel op zijn kant, vertikaal dus en alle filters die er tussen zaten om Duitsland bij te koppelen. In Hoogeveen was Smilde nog binnen te ontvangen ;) dat heb ik met eigen ogen gezien.

 

Ik heb het niet over ontvangst in Emmen. Emmen ligt redelijk hoog op een heuvelrug. (De Hondsrug) Het probleem ligt ter oosten van die heuvelrug.

Bovendien liggen plaatsen zoals Zwartemeer 12 kilometer verder van de zendmast in Smilde. Als je op het KPN-kaartje kijkt moet het probleem toch duidelijk zijn. Wellicht dat je met professionele apparatuur en een hoge antennemast wel ontvangst kan krijgen. Maar Henk en Ingrid zal dit niet lukken met een standaard dakantenne.

 

Ontvangst met een dakantenne is dus niet in heel Nederland mogelijk.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vroeg ik mij ook al af. In die tijd was landelijke dekking absoluut nodig en er stond geen steunzender. Als ik naar de hoogte van die heuvelrug kijk is er sprake van 10 meter verschil met de hoogte erachter. Zwartemeer moet alweer beter gaan omdat de zender er dan weer overheen kijkt. Als de zendmast weer draait (ook om te vieren dat kanaal 60 de LTE aanval heeft overleefd) wil ik wel in de auto stappen met een Otto normalverbraucher ontvanger + 10dB antenne. Ik verwacht dat het zelfs op de grond nog wel lukt aan de zuid- westkant van de bebouwde kom van Zwartemeer. Ik wil dat DVB-T stiltegebied meemaken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De getoonde kaart is portable outdoor dekking. Ik neem aan met de actieve KPN antenne op de grond. Dat is heel iets anders dan met een yagi antenne op 10 meter hoogte. Wat is de threshold van deze kaart? Ook 48dBuV zoals bij de kaarten van TVscan? Ik had in Borne (>70 km) op 8 meter hoogte met een antenne van 10dB op zolder een superstabiele marge van 6dB. Met dezelfde antenne buiten (ook 8 meter) zelfs 16dB. Wat moet er dan achter Emmen aan de hand zijn dat het daar niet zou lukken? Nogmaals de norm voor de publieke omroep is een dakantenne op 10 meter hoogte, hoewel niemand anno 2012 nog een dakantenne gaat plaatsen...

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...