Ga naar inhoud


Vu+ duo en tuners instellen


Johan728

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb eerst een Relook 200s gehad, daarna een openbox s9, maar die vond ik niet zo gebruiksvriendelijk, dus een tijdje geleden toch maar een Vu+ duo gekocht.

 

Een prima apparaat, heb wat geëxperimenteerd, maar er is iets wat ik niet voor elkaar krijg. Heb al veel gelezen op de fora, maar helaas. Dus ik hoop dat iemand mij kan helpen, want het is denk ik een onnozel iets.

 

Ik heb dus een Vu+, 1 schotel met een monoblock voor 19 en 23,5. ontvangst is prima, maar krijg het niet voor elkaar dat wanneer ik iets opneem, dat ik dan tegelijk een (willekeurig) ander kanaal kijk.

Heb al in de tunerconfiguratie van alles geprobeerd:

DiscEQ AB eenvoudig 19 en 23

zowel voor tuner A als B apart geconfigureerd

B is gelijk aan A geprobeerd

Doorlus van A naar B (daar staat hij nu op)

 

Nu kan ik een aantal zenders zien in dezelfde transponderrange bij een opname maar de rest niet. Bij de rest staat onder aan het scherm zowel A als B aangegeven met een knipperende R. Voor zover ik weet heb ik ook geen timeshift ingeschakeld, Ik heb een openpli image.

 

Het zal vast iets simpels zijn, maar na een aantal avonden prutsen kan ik niks meer bedenken. Kunnen jullie mij helpen? Dat zou ik echt waarderen, dus alvast bedankt!

 

groet, Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hieronder zie je een twin monoblock, deze heb je nodig voor een twin tuner. Zoals je ziet heeft deze 2 uitgangen. Ik vrees dat jij een andere monoblock hebt, namelijk een single monoblock zoals op de onderste foto te zien is met één uitgang (is voor single tuner).

 

 

lnb voor twin tuner.

 

 

images.jpeg

 

 

 

lnb voor een single tuner.

 

 

SSNES100036_Inverto-IDLP-40MONO-Single-Monoblock-LNB-02dB.jpg

 

 

Mvg.

BbyN

aangepast door Bangkok By Night

Blijft ze eindelijk slapen, slaapt ze…

 

VU+Duo PoWErEd bY BLaCKhoLE

Multytenne TWIN > Astra 19.2 - Hotbird 13.0 - Astra 23.5 - Astra 28.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt met één coaxkabel en een DUO Single LNB wel naar 1 kanaal kijken en tegelijkertijd 1 kanaal opnemen mits deze 2 kanalen op één en dezelfde transponder zitten.

Dit zal bij ASTRA1 (19,2) geen problemen zijn zolang je de gecodeerde CD kanalen NED1, 2, 3, RTL4, 5, 8, SBS6 en Veronica wilt bekijken.

Op ASTRA1 zitten deze genoemde kanalen namelijk wel op één transponder.

 

Op ASTRA3 (23,5) zal dit maar voor een aantal HD kanalen lukken omdat op deze satelliet de gecodeerde CD kanalen over verschillende transponders zijn verdeeld.

 

De oplossing zou zijn om een 2e coaxkabel naar de tuner te leggen en zoals Bangkok By Night al schrijft een DUO Twin LNB te gebruiken.

 

Om met een DUO Single tuner op ASTRA1 (19,2) naar één kanaal te kunnen kijken en tegelijkertijd een ander kanaal op te kunnen nemen dient de instelling van Tuner A op de VU+ DUO als volgt te staan (zie bijlage).

 

Tuner B staat op 'Doorlus naar' en verbonden zijn met Tuner A.

post-37183-0-64221700-1331807161_thumb.jpg

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Johan728

Welkom op dit forum.

Om je goed te kunnen helpen, is het belangrijk dat we weten wat voor schotel dat je hebt en welke duo-lnb. Is dat bijv. een Triax-schotel en zo ja welke, de 64, de 78 of de 88 en welke duo-lnb voor de Astra 19,2 en 23,5 gebruik je. Is dat de CanalDigitaal duo-lnb of een ander merk en hoeveel aansluitingen heeft de duo-lnb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jurgen, Bangkok en Sprietje,

 

Allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties.

 

Bangkok heeft de spijker op zijn kop geslagen, want ik heb een monoblock lnb voor een single tuner (met 1 uitgang): Wat ik wil kan dus helemaal niet met de LNB die ik heb! Geen wonder dat ik het niet voor elkaar kreeg, categorie domme beginnersfouten zullen we maar zeggen. :D Ik moet dus (minimaal) een monoblock met twee aansluitingen voor een dual tuner kopen. Of kan ik dan beter met een quadro blok met 2 uitgangen kopen? Ik heb een standaard schotel van 80 cm, merk onbekend (want die hing al aan het huis toen ik er kwam wonen, ik denk een triax?). Merk LNB weet ik ook niet, maar is nu minder belangrijk, omdat ik de oorzaak nu snap en er toch een andere moet komen. Wat zijn de dingen waar ik op moet letten als ik een lnb koop? Kunnen jullie mij een aankoopadvies geven? Zoals je aan mijn oorspronkelijke vraag al kon zien, ben ik nog een newbie...

 

Een andere oplossing met 1 coax kabel is niet mogelijk? Want in de leiding in de muur kan er geen extra coax meer bij, er zit ook al een netwerkkabel in dezelfde pvc-pijp. Als het niet anders kan neem ik een extra coax wel voor lief, maar dan wordt het er niet fraaier op, want ik heb stenen vloeren en moet ook een deuropening overbruggen, dus onzichtbaar wegwerken zit er niet in.

 

Maar het goeie nieuws is, dat ik nu in ieder geval de oorzaak weet, heel erg bedankt, ook voor de snelle reacties! :)

 

groet, Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is niet helemaal waar dat als je eerste tuner op een transponder gelockt is je uitsluitend zenders van dezelfde transponder kan kijken met de doorgeloste tuner. De satellietband is opgedeeld in 4 quadranten, hoge frequentie / lage frequentie, en horizontaal en vertikaal. Zodra je eerste tuner heeft afgestemd kan je op je tweede tuner de lnb niet meer schakelen, en zit je dus vast aan het quadrant wat de eerste tuner heeft gekozen.

 

Als je op pijl omhoog of omlaag drukt zul je de kanalenlijst zien en zullen alle kanalen die je wel kunt zien vetter en lichter van kleur dan degenen die je niet meer kan bereiken. Je zou als je echt geen extra coax kabel wilt leggen eens kunnen kijken naar unicable lnb's, maar ik weet niet of die er in monoblock variant zijn. Dan zou je met een t-stukje beide tuners op dezelfde coax aan kunnen sluiten en dan voor unicable setup kiezen.

 

Unicable is redelijk prijzig, en ik heb het zelf nooit aangedurfd hoewel mijn eerste tuner het ook ondersteunde en ben met standaard lnb's aan de slag gegaan hier. Ik zou toch gewoon voor een tweede kabel gaan als ik jou was.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Halo Wiz,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels wat gelezen over unicable, maar als ik het goed begrepen heb kan ik dan maar 1 satelliet ontvangen (heb een vaste schotel)? Of heb ik het nu helemaal mis. Uit de productinfo van Irdeto werd ik niet echt wijzer....

 

En ik wil wel minimaal de 19 en 23,5 blijven ontvangen.... Een extra kabel lijkt inderdaad dus de beste oplossing

 

groet, Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je natuurlijk ook kan doen is volledig afstappen van monoblock en gaan werken met aparte lnb's en een diseqc switch.

Vermits je toch een triax hebt kan je daar een speciale beugel op monteren om lnb's op te zetten.

 

Wat het je dan nodig voor bijvoorbeeld 19,2 / 23,5 en 28,2 te ontvangen?

 

Een beugel voor op de triax.

post-31179-0-93083400-1332011835_thumb.gif

 

3 twin lnb's

post-31179-0-16845900-1332011850_thumb.jpg

 

2x 4in1 of 1x 8in2 diseqc switch

post-31179-0-49246700-1332012067_thumb.jpg

 

Succes

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

unicable kan de oplossing zijn voor het kabel probleem. Moet je 2 quatro lnb's nemen en een unicable switch. Open pli is geschikt om met unicable om te gaan en het werkt werkelijk perfect. Er zijn switches die tot wel 8 receivers kunnen gaan.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bericht verwijderd.

 

Geen topic kaping! Als je zelf een vraag wil stellen start dan een nieuw topic.

aangepast door Puch
Topic kaping

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen openbare commentaar op beslissingen van moderators

aangepast door Puch
commentaar op moderator beslissing

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...