Ga naar inhoud


Windows-Lindows-Linux???


Gast

Aanbevolen berichten

Je bekijkt de situatie ietwat scheef. Uiteraard supporten ze deals beter. Maar vergeet niet dat WinXP al langer geprogrammeerd is.

Hardware die uit komt een paar weken voor de release, wordt echt niet meer erbij geinstalleerd, als de beta eenmaal uit is, wordt er nauwelijks meer iets aan hardware support gedaan en de beta komt al vele malen vroeger uit.

Die tussenliggende tijd komt allerlei hardware, waar dus de fabrikanten vaak niet snel genoeg met geupdate drivers komen voor diverse redenen.

Soms kunnen ze er niets aan doen, soms wel, maar dat blijft een fact of life en dat is bij Linux echt niet anders.

 

Kijk bijv. bij RedHat 7.2, daar is geen Gforce 4 ondersteuning, in 7.3 wel, terwijl toch de gforce 4 al uit was ten tijde van het uitkomen van RH 7.2.

Men geeft altijd veel op MS af, doe ik zelf ook, ben ook geen liefhebber van die club, maar sommige dingen moet je niet aan het OS of de fabrikant van het OS toerekenen, want in dit geval heeft elk nieuw OS dit probleem.

Zonder uitzondering.

 

En dan is achteraf een driver installeren in winflut toch makkelijker dan in Linux.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Okeej je hebt aan de ene kant gelijk....

Maar ik heb van verschillende bronnen gehoord (geloof het of niet) dat Microsoft dit soort dingen expres afspreekt....Ook na de beta-versie wordt er nog genoeg geproggrammeerd ook op gebied van hardware-support (voor sommige bedrijven dan)

Met andere woorden....sommige bedrijven (tegen betaling) krijgen ruim van te horen hoe het systeem is en hoe ze moeten programmeren terwijl andere bedrijven (die dus niet willen betalen) hier geen bal van hoort....ze spelen hun monopolie op het gebied gewoon goed/vuil...

Ik heb met linux nog nooit eerder problemen gehad gekeken naar drivers....de meeste windows-drivers werken er ook goed op als dat nodig is!!

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja natuurlijk, maar ga eens van het business-model uit van de meeste bedrijven?

RedHat zal ook eerder een IBM hardware onderdeel supporten dan een Microsoft stukje applicatie.

 

Dat is gewoon zakendoen, het is inderdaad bekend, maar het is logisch dat als je zakenpartners hebt en je contracten hebt met mensen die dan ook je produkt steunen, dat je ook iets extra's voor die mensen doet, waarmee ze dan een beetje voordeel hebben t.o.v. mensen waar je geen contracten mee hebt.

 

Maar als zo'n niet-contract fabrikant er snel genoeg bij is, dan heeft hij zelf ook een driver op de markt gebracht tegen de tijd dat het uit komt.

Omdat windows nu zo groot is en we het daar dus echt veel zien gebeuren valt het extra op, maar het is geen vreemd gebruik in het bedrijfsleven.

 

Gaan we weer, vergelijk met Redhat. 1 versie gratis support, het is open source software, en je mag dus gratis updates en fixes downloaden van de RedHat Network site.

Totdat er wat echt nieuws uit komt, dan kan het voorkomen dat je (wel netjes met een melding) middels up2date de updates niet bereiken kan omdat de mensen die 30 dollar per jaar er voor betalen voorgaan en de servers op dat moment te druk zijn dus die mensen voorrang geboden worden.

It's common business.

 

Wat wel beduidend minder is van MS en daar moet ik je gelijk in geven, is dat ze het ook klaarspelen om een hardware produkt specifiek tegen te werken.

Zo hadden ze een deal met Intel. Dat ze daar wat meer compatibiliteit voor geven kan ik me voorstellen.

Maar dat ze het zo klaargespeeld hebben dat XP en 2000 totaal niet op diverse toenmalig beschikbare AMD processoren liep, dat was mijns inziens een vuile streek want je kunt een processor niet even upgraden of een drivertje vervangen zodat ie het wel doet. En dat heeft MS toen ook gedaan en in die zin geef ik je zeker gelijk dat MS niet netjes werkt (zacht uitgedrukt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook voor wat oudere apparatuur zijn geen XP drivers te vinden. Mijn 4 jaar oude scanner moest ik van meneer Trust maar vervangen door een nieuwe. Er was geen driver voor XP en die kwam er ook niet zeiden ze! Ze vergaten even te vertellen dat de NT4 driver voor een andere scanner van Trust gewoon werkt onder XP voor mijn scanner. Maar ja, ze verkopen natuurlijk liever een nieuwe scanner.....

 

Flappie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, maar dat is dus een typische fabrikanten tekortkoming.

Bepaalde ISDN kaarten worden ook niet meer gesupport onder XP aldus de fabrikant, alhoewel sommigen het wel nog doen en sommigen totaal niet (van diezelfde fabrikant).

En dan koop je een merk en denk je blij te mogen zijn, maar zo is het inderdaad, ze hebben liever dat je iets nieuws koopt dan dat ze je vertellen hoe het ook werkt.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...