Ga naar inhoud

CV probleem Intergas HR met Furimat 451-dc

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ketel is er mee gestopt. Geen verwarming en geen warm water. Foutcode is 4 knipperend.

Bij reset gaat het via 3 (voorventileren maar ventilator loop niet) naar 4 (ontsteken).

Daarna foutmelding.

De zekering 3.15A naar de rookgasventilator is doorgeslagen. Een nieuwe erin en weer doorslag.

De stekker naar de rookgasventilator los. Nieuwe zekering en weer doorslag.

Het ligt dus niet aan de ventilator.

Bovenop staat een trafo 230 - 30 volt 3 ampere. De secundeire geeft geen spanning en bij ohm meting nul. Doorgebrand? Of de thermische beveiliging ligt er uit (zit deze in de prim. of sec. wikkeling)?

Als ik een andere trafo monteer is dan het probleem opgelost of is er iets mis op de print?

Zonder trafo geeft de print dezelfde volgorde en foutcode aan als in het begin genoemd.

Geplaatst:

Inmiddels geprobeerd de trafo open te maken om te zien of de thermische beveiliging het probleem is.

Lukt niet, alles met een soort glascomposiet aan elkaar gebakken.

Kan een nieuwe kopen voor 60 euro maar vraag me af of dit zin heeft. Zonder trafo en zonder aangesloten afvoergasventilator springt de zekering eruit.

Ga nu voor een nieuwe ketel. Zie nieuw topic.

Geplaatst:

Als de trafo kapot is, dan is er een ander probleem wat dit heeft veroorzaakt. Dus met alleen de trafo vervangen ben je er 90% zeker niet...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Eerder aangegeven dat trafo geen spanning geeft en 0 ohm is. Dat moet zijn oneindige weerstand, dus onderbroken winding.

Inmiddels het gasregelblok Furimat 451-dc van de ketel gehaald en printplaat bekeken. Componentenzijde lijkt alles normaal. Geen bolle of geoxideerde elco's. Alle diodes met ohm meting in orde.

Aan onderzijde print valt op 4 soldeerpunten met gesmolten hars. Kennelijk heet geweest. Daarbij hoort een bruggelijkrichter PBL405. Tussen + en de wisselspanning aansluiting ernaast 0 ohm. Deze bruggelijkrichter uitgesoldeerd. Op de poot + en de wisselspanningsaansluiting ernaast nog steeds een kortsluiting van 0 ohm. Dit lijkt het probleem te zijn. Dat verklaard de stroom waardoor een zekering van 3.15A er telkens uit gaat en bij een trafo zijn secundaire wikkeling doorgebrand is.

Morgen andere bruggelijkrichter of 4 losse diodes erin. Resteert nog een trafo 30V 3 A waar slecht aan te komen is. (ja het origineel voor 60 euro). Eventueel 2 trafo's van 24 en 6 volt in serie.

Ik ben al een hoop verder maar dit topic hoort inmiddels bij de rokende soldeerbout.

Geplaatst:

@gladys ,Die zekering van 3,15A zit aan de sec zijde van de travo, 30V spanning, als deze dus doorbrand is de travo niet defekt,maar zit er sluiting in het gedeelte achter de travo ,diode brug of zo,moet je zo kunnen meten.

Primar = 230V ,Sec =30V -3A.

Je moet tussen + en - meten!!!,dus achter de diodebrug.

Als je met een ohm meter aan de Sec.kant van de travo meet heb je altijd een lage weerstand.

Ale de wikkeling verbrand zou zijn heb je nog steeds weerstand,alleen brand de draad niet door,maar verbrand de isolatie,daar door maakt hij kortsluiting.

Geplaatst:

Trafo heeft secundair oneindige weerstand. dus intern onderbroken c.q. doorgebrand. Brugcel heeft uitgesoldeerd tussen + en wisselspanning daanaast 0 ohm dus kortsluiting. Nooit eerder meegemaakt. Een kapotte diode is meestal onderbroken. Er moeten 4 losse diodes in. Aan boven en onderzijde print lopen banen. Aan componentzijde alleen te solderen met losse diodes. Voor die tijd meet ik nog wat verder. Het leukste is een schema maar dat kan ik niet vinden.

Geplaatst:

Die trafo hoeft niet per se een 30V type te wezen. Zoek maar naar een 220V/24V (of 28V) trafo. Die zijn waarschijnlijk makkelijker te vinden.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Inmiddels een bruggelijkrichter van 10A ingebouwd. Op een relais vastgelijmd en met 4x 1,5 mm schakeldraad naar de print.

Een trafo van 2 x 30 V 2 x 2A gevonden. Helaas was in tegenspraak met wat de verkoper beweerde het niet mogelijk de wikkelingen parallel te zetten. Dan ga je 60 V kortsluiten. Het werkt nu op 1 x 30V 2A. Trafo wordt warm maar nog vast te houden dus rond de 50 graden. Maar het huis is weer warm. Zoek verder naar een zwaardere trafo.

De suggestie van Big fellow voor een trafo van 24 V is ook een overweging. Kan alleen van de rookgasventilator EBM G2G 120-DC geen gegevens vinden. Wie kan me vertellen waar ik kan zien dat een 24V trafo ook voldoet?

Geplaatst:

Als je een ringkern travo neemt dan kun je zelf evt wat wikkelingen er bij maken voor een hoger volltage indien nodig.

Velleman leverd ook 30v ringkern travo's.

Geplaatst:

Ik vraag me af of de trafo van 30V er niet voor niets er zit. Bij 24V gelijkgericht krijgt de rookgasventilator een lagere spanning en trekt de verbrandingslucht minder goed door de ketel omlaag?

Geplaatst:

Dat zou goed mogelijk kunnen zijn ,ik weet niet of het toerental geregeld word,maar het verschil 24v ipv 30v is een beetje groot,gewoon 30v aanhouden ,ringkern travo's zijn volop verkrijgbaar ook in 30 v,of 2x 30v ,als je een een 2amp travo neemt en bijde wikkelingen paralel zet heb je 4amp.

Een ringkern travo is veel efficiënter,minder warmte en een lagere nul last stroom,gebruikt dus minder stroom.

Geplaatst:

Inmiddels de 30V 2A trafo teruggebracht. Werd te heet. Nu een ringkerntrafo 30V 3,75A. Wordt niet eens lauw.

De ketlel is nu goed gerepareerd.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen