hakkelaar Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 Hallo, Ik wil een Maximum E85 aanschaffen met 4 Alps Uni single LNB's. De satellieten die ik wil ontvangen zijn Astra 1,2,3 en Hotbird. Als ik het goed heb staan de LNB's bij deze schotel op 450 mm van de schotel. Om te kijken of de LNB's naast elkaar op de rail passen ben ik aan het rekenen geslagen. Met http://www.dishpointer.com/ heb ik de azimuth van de satellieten bepaald. A2 152,6 graden A3 158,1 graden A1 163,4 graden HB 171,1 graden De ontvangsthoek, tangens en de afstand tussen de LNB's worden dan als volgt: A2-A3: 5,5 graden; tangens=0,0962; afstand 0,0962x450=43,29mm A3-A1: 5,3 graden; tangens=0,0927; afstand 0,0927x450=41,71mm A1-HB: 7,7 graden; tangens=0,1352; afstand 0,1352x450=60,84mm De diameter van de betreffende Alps LNB is 40mm, dus in theorie zou het moeten passen. Ik denk echter dat niet de diameter van de LNB problemen zou kunnen opleveren, maar de LNB houder. Als ik namelijk foto's van de schotel bekijk krijg ik het idee dat de LNB houders van met name Astra3 en Astra1 elkaar in de weg zitten. Klopt dit? Wie kan mij hiermee verder helpen? 1
Seniorsatter Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 Hoi Hakkelaar, Misschien kunnen mijn foto.s je overtuigen
Sprietje Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 Beste Seniorsatter Op je foto zie ik dat de hart op hartafstand tussen de Astra 2 en Astra 3 lnb (de linkse en de middelste) staan 58mm van elkaar. De hart op hartafstand tussen de Astra 3 en de Astra 1 lnb (de middelste en de rechtse) staan 48mm uit elkaar op je foto. Dit klopt dus niet helemaal. De afstand tussen de Astra 2 en 3 is bij jou 21% groter dan de afstand tussen de Astra 1 en 3. Dit kan natuurlijk niet goed zijn want het verschil tussen 23,5 en 19,2 = 4,3 graden en het verschil tussen de 28,2 en 23,5 = 4,7 graden, een verschil van nog net geen 10%.. Maar @Hakkelaar, ik geloof ook niet dat de lnb’s bij een Maximum E85, 450mm van de schotel af staan. Dit moet meer zijn, hoeveel precies dat weet ik niet. Het zou fijn zijn als @Seniorsatter dat eens op zou willen meten, dus van voorzijde lnb tot precies in het midden van de schotel.
Seniorsatter Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 (aangepast) Hi Sprietje De afstand gemeten vanad voorkant middelste lnb-houder tot aan midden van schotel (midden tussen de bovenste montagebouten) is 64 centimeter. Bij fabrieksopgave staat overal 566.1 mm, maar dat is gemeten vanaf midden onderkant schotel totaan de rail. Misschien staan de lnb's op mijn schotel niet helemaal goed uitgericht volgens jou maar ik heb de schotel met een digitale waterpas(Duitse grootgrutter) zo optimaal mogelijk gewaterpast( nuew woord). Vervolgens de lnb;s uitgericht met de eb/db meter van mijn ouwe trouwe XSat CDTV410 Ik heb hiermee behoorlijke mooie Level/Quality cijfers op mijn CTech 6600 zoals Ch 4 HD Level 94 % Quality 91 % BBC HD 95 90 Een HD 94 88 Ned 1 SD 93 85 Een SD 92 86 Hier enige foto's van de XSat. 19 maart 2012 aangepast door Seniorsatter
Sprietje Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 (aangepast) Beste Seniorsatter Fijn dat je de afstand even opgemeten hebt. Ik kan nu de exacte afstanden van de lnb’s uitrekenen. De maat naar de onderzijde van de schotel, daar heb je niet veel aan. Dat is niet het brandpunt van de offsetschotel maar van de primefocusschotel waar de offsetschotel een klein deel van uit maakt. Ook de lnb’s kijken niet naar de onderzijde van de schotel maar naar het midden van de schotel. Vandaar dat je naar het midden van de schotel moet meten. De berekening heb ik gemaakt voor Utrecht zodat de waardes voor zeg maar heel Nederland te gebruiken zijn en die zijn als volgt: Afstand Astra 2 en Astra 3 lnb is 62,7mm Afstand Astra 3 en Astra 1 lnb is 58,3mm Afstand Astra 1 en Hotbird lnb is 86,4mm Dit is allemaal precies in het midden van de voorzijde op de lnb gemeten. Nu kan een lnb best wel wat afwijken van de optimale positie voor dat je ook daadwerkelijk signaalverlies ziet optreden. Dan heeft natuurlijk alles te maken met de gebruikte golflengte voor satellietontvangst die ongeveer 25mm is. Dus @hakkelaar, je hoeft niet ongerust te zijn dat de klemhouders tegen elkaar aan komen te staan voor deze vier satellieten. Maar voor welke locatie heb je de berekening eigenlijk gemaakt. Ik heb het idee dat dit niet in Nederland is. 19 maart 2012 aangepast door Sprietje
hakkelaar Geplaatst: 19 maart 2012 Auteur Geplaatst: 19 maart 2012 (aangepast) Beste seniorsatter, Bedankt voor de foto's en voor het opmeten van de afstand tussen lnb en schotel. Die 566,1mm had ik inmiddels ook gevonden, maar die klopt dus blijkbaar niet. Geeft niks. Ik ben in ieder geval blij dat het past! @sprietje, Ik heb de berekening gemaakt voor de locatie Arnhem. Klopt er iets niet aan m'n berekening? 19 maart 2012 aangepast door hakkelaar
Sprietje Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 @hakkelaar. Je berekening klopt maar gezien de graden tussen de satellieten had ik al zo’n vermoeden dat het net in Duitsland zou zijn. Dat dus niet maar wel in de buurt. Zoals je misschien zelf al hebt uitgerekend kom je voor Arnhem op precies dezelfde waardes uit die ik al had opgeschreven voor Utrecht. Als je de Maximum schotel gaat aanschaffen, let je er dan op dat voordat je begint met afstellen, de skew van de schotel eerst 9,7 graden schuin zet tegen de wijzers van de klok in vanaf de achterzijde gezien, dan de Astra 3 lnb gaat plaatsen en dan de schotel hierop 100% gaan uitrichten.
Sprietje Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 @hakkelaar Hier heb ik nog een tekening van de lnb-klemmen van de Maximum T85 met de minimale afstanden als de klemmen in verschillende posities staan
Seniorsatter Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 https://www.technikplace.de/tpl/download/23680.pdf Hi Hakkelaar, Alles wat je wilt weten over het gebruik van de Maximum E85. Is een link naar PDF bestanden Het is wel in het Duits (leider)
Sprietje Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 Beste seniorsatter Uitstekend dat je de PDF-file presenteert. Daar hebben mensen wat aan die een Maximum E-85 willen aanschaffen. Helaas is dat verhaal ook voor Duitsland geschreven. Zo wordt er o.a. aangegeven hoe ver de satellieten minimaal uit elkaar moeten staan t.b.v. de klemhouders maar het aantal graden dat ze daarbij opgeven voor de verschillende klemhouder-posities is niet helemaal voor Nederland van toepassing. Hoe rechter je onder de satellieten zit, des te groter wordt de ontvangsthoek en komen de lnb’s ook verder uit elkaar te staan. Dat is dus gunstig voor Duitsland. Daarom heb ik ook de minimale maat aangegeven bij de klemhouders zodat het voor alle plekken is uit te rekenen waar de schotel geplaatst gaat worden. Zou je in Ierland zitten, dan heb je toch echt een probleem met de aanduiding van bijv. minimaal 4 graden want daar kom je echt niet verder dan 3,5 graden.
hakkelaar Geplaatst: 20 maart 2012 Auteur Geplaatst: 20 maart 2012 Hallo Seniorsatter en Sprietje, Bedankt voor het plaatje en de handleiding. Ik heb inmiddels ook al een handleiding gevonden voor de installatie van schotels, al is dit document vooral gericht op de T90. Dat is welliswaar een heel andere schotel dan de E85, maar het document bevat daarnaast meer dan voldoende informatie voor het instellen van een schotel in het algemeen. Naar mijn mening de moeite waard om te lezen. De bestelling van de schotel, switch en LNB's is inmiddels de deur uit.
Sprietje Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 Beste hakkelaar Ik ken het stuk over de Wavefrontier T90 wat geschreven is door Gerard, een geweldig naslagwerk vooral voor degenen die een T90 willen gaan aanschaffen maar natuurlijk ook om meer kennis op de doen van satellietontvangst. Daar is echt ontzettend veel tijd in gaan zitten om dat zo helemaal te beschrijven, zeg maar gerust de bijbel van de T90. Een interessante club, de Transponder, daar is veel informatie over schotelontvangst te halen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen