Ga naar inhoud


Goede radio ontvanger?


rolandroland

Aanbevolen berichten

De Sony XDR-F1HD ontvanger: Ik ontvang hier veelal Duitse zenders die een normale tuner niet zou ontvangen. Kennelijk is dit een zéér gevoelige tuner. Zo ontvang ik regelmatig de zender uit Münster de 89.7MHz onder het signaal van Omroep Flevoland door.

 

Hebben jullie ook ervaringen met bepaalde type radio toestellen? Helaas worden deze toestellen niet echt getest door consumenten organisaties. Zou zeker handig zijn nu de mast van Smilde omver ligt en de slechtere radio toestellen boven komen drijven omdat ze veel ruis geven. Een betere radio gaat anders om met zwakkere signalen. Een slechtere radio toestel laat al snel een storende ruis horen.

 

De Sony XDR-F1HD ontvanger maakt volgens mij gebruik van narrow. Zodra het signaal te zwak is en het FM signaal smaller maakt hoor je wel weer wat. Wel neemt de geluidskwaliteit iets af maar is nog zeer goed te doen.

 

Is dit vergelijkbaar met een 27mc? Daar komt je zender ook kilometers ver afgezien van de lagere frequentie gedeelte. Als je narrow gaat zitten kun je denk ik meer ontvangen dan wanneer je WFM hebt, wide fm versus small fm?

Link naar reactie
Delen op andere sites


leuke materie die wide en narrow dit heeft betrekking op de bandbreedte van de middenfrequencie van de radio

Als de bandbreedte minder is komt minder ruis door ,minder ruis geeft beter signaal/ruis verhouding .

Van dit fenomeen heb ik gebruik gemaakt met sattv op 4ghz met te kleine schotels :=)

Mijn maspro satontvanger kon je omschakelen van 27 mhz naar 20 mhz bandbreedte wat bij zwakke

signalen minder spikes maar waziger beeld geeft

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier een oude National Panasonic DR28 staan uit de jaren 70.

Geweldig gevoelig, ook met de mogelijkheid de bandbreedte te versmallen.

Een beetje condities en je krijgt half Europa op de FM.

 

dr28.jpg

 

http://www.radiomuseum.org/r/panasonic_dr_28.html

aangepast door schimpie

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

De radio toestellen van tegenwoordig zijn lang zo goed niet meer moet ik helaas constateren. Autoradio's zijn wel gevoelig maar die moeten ook met verschillende ontvangst condities werken. Als ik afstem op de 92.4MHz hoor ik Radio Continu uit de stad Groningen klinken met flarten van Omrop Fryslân welke uitzendt op de 92.2MHz. Maar na een aantal seconden heb ik Radio Continu weer goed. Het zelfde effect heb je bij Radio NL 97.3MHz in Heerenveen. Als je afstemt op de FM 97.5MHz hoor je Radio NL + Noord wat door elkaar heen maar al snel filtert hij de 97.3MHz weg zodat je de 97.5MHz beter hoort (waar je Groningen hoort!). Of met de 94.8MHz Radio 4 en op de 95.0MHz Radio 1 uit Wieringermeer. Maar ook als ik afstem op de FM 94.6MHz dan hoor je even wat flarten van Radio 4 en dan hoor je een "leeg" signaal namelijk ruis.

 

Bij de 100.6MHz en de 100.4MHz heb ik hier van geen hinder maar dat komt omdat zowel de 100.4MHz als de 100.6MHz exact hetzelfde signaal uitzenden namelijk Q-Music. En ook bij de 100.2MHz.

 

Bij frequentie van 200KHz gaat het niet altijd even goed. Bij 300KHz wel, alleen als je te dicht bij de zender bent drukt hij die ander weg. Bijvoorbeeld een zender zendt uit op de 95.1MHz dan hoor je de 94.8MHz minder goed in de omgeving van de zender welke uitzendt op de 95.1MHz. De wet schrijft voor dat ze rekening houden tot aan 400KHz frequentie verschil. Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0019813/geldigheidsdatum_28-01-2011#

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tijd dat allerlei fabrikanten prachtige radio's bouwden ligt ver achter ons. Wie herinnert zich nog de schitterende Grundig Satellit radio's? Panasonic had ook mooie radio's, evenals Sony en nog andere fabrikanten. Ik denk dat de Sangean 909X momenteel de beste radio is die je kunt kopen, met eventueel als alternatief de Sony ICF-SW7600GR. Radiolabs.com in Amerika biedt een gemodificeerde versie van de Sangean aan met verbeterde eigenschappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hi Rolandroland,

 

Heb je al eens nagedacht over internet radio ? Dat werkt via je WiFi. Als je hele hoge eisen stelt aan geluidskwaliteit is het misschien niet goed genoeg.

Ik nu een paar jaar zo'n ding ben er zeer tevreden over. Storingsvrij, hoog bedieningsgemak, > 10.000 radio zenders gesorteerd naar keuze, genre, land, etc.

Er kan ook nog een USB-stick in om je eigen Mp3 af te spelen, en je kunt streamen van af je PC.

Ik denk een interessante optie om te overwegen. Om een keuze te maken, welk merk en type moet je maar wat verschillende reviews lezen. Onder de € 100,=

is er al veel te vinden.

 

Grtz H-O

Meten is weten, maar vaak doe je meer met ongeveer.

--- Strong 8000 --- Humax 5400 --- Dream 600 PVR ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook al jarenlang erg tevreden over mijn internetradio... ik heb er een klein FM zendertje aan gekoppeld zodat ik radio in het hele huis heb.

 

Ik ben nu echter wel aan het zoeken naar een vervanger voor mijn 30 jaar oude receiver (tuner-versterker) van Kenwood. Ik zou graag een vervanger hebben die gelijk ook Internetradio aan boord heeft, naast gewoon fm en eventueel dab... de versterker moet wel gewoon geintegreerd zijn, geen losse kastjes op elkaar...

Echt veel keuze heb je in dat segment volgens mij nog niet... maar misschien dat er hier mensen zijn die wat ervaring hebben...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...