Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Naar aanleiding van het artikel “LNB-afstanden berekenen bij een offsetschotel” wat in de “Transponder” verschenen is, heb ik een analyse gemaakt over de beschrijving van @Connexxion. Deze beschrijving is te vinden op:

http://www.sat4all.com/forums/topic/267237-triax-78-met-multiblock-4-lnbs-plaatsenduidelijke-uitleg-met-fotos/

@Connexxion heeft een duidelijke beschrijving gemaakt met een aantal foto’s.

Ik heb de tweede foto gebruikt voor de analyse.

Via het zoompercentage rechtsonder op het scherm (aangepast) kan de foto traploos vergroot worden. Ik heb het zoompercentage zodanig ingesteld, dat de Alps-lnb’s een diameter hebben van 43mm. Dit is de werkelijke maat van de Alps-lnb vlak voor de klemhouder.

Nu meet ik de volgende hart op hart-maten op in de foto, lekker makkelijk te meten door die kleine putjes in de voorzijde van de lnb’s.

Dan kom ik uit op de volgende afstanden:

Tussen Hotbird en Astra 1 = 62,5mm

Tussen Astra 1 en Astra 3 = 47,5mm

Tussen Astra 3 en Astra 2 = 57,5mm

Bij elkaar opgeteld staat de Hotbird 167,5mm van de Astra 2-lnb af.

Nu de berekeningsmethode volgens de beschrijving in de “Transponder”.

Tussen Hotbird en Astra 1 = 70,2mm

Tussen Astra 1 en Astra 3 = 47,3mm

Tussen Astra 3 en Astra 2 = 51,0mm

Bij elkaar opgeteld staat de Hotbird 168,5mm van de Astra 2-lnb af.

Het totaalverschil 168,5 en 167,5mm van slechts 1mm is absoluut verwaarloosbaar klein.

Dan de onderlinge afstanden van de lnb’s.

Tussen de Astra 1 en Astra 3 zit geen verschil. Die 0,2mm is absoluut verwaarloosbaar.

Maar tussen de Hotbird en de Astra 1 zie ik een flinke afwijking, 62,5mm in de Connexxion-beschrijving en 70,2mm volgens de berekening, een afwijking van 7,7mm te dicht op elkaar.

Ook de afstand tussen de Astra 3 en Astra 2 is groot, 57,5mm van Connexxion en 51,0mm berekend. Ook een afwijking van 6,5mm te ver van elkaar.

Hiermee wil ik niet zeggen dat de afstelling van Connexxion niet zal werken, maar de optimale afstelling is het zeker niet. En de ontvangsthoeken tussen de 4 satellieten liegen niet, dat zijn exacte gegevens. Duidelijk is dus, dat de maatvoering van Connexxion niet nauwkeurig is.

Hoe komt Connexxion nu aan die afwijking?

Dat is niet zo moeilijk te verklaren. Connexxion heeft de schotel uitgericht op de Astra 1-lnb die als eerste geplaatst is.

Dit is een hele sterke satelliet. Dat valt niet mee om de schotel daar 100% nauwkeurig op uit te richten. Hierdoor staat de schotel al snel niet exact uitgericht. Als je dan daarna de lnb’s van de Astra 3, de Astra 2 en de Hotbird gaat afstellen op maximaal signaal, dan is het gemakkelijk te begrijpen dat bij de metingen van die zwakkere satellieten, een veel exactere uitrichting ontstaat. Hierdoor kan dus verklaard worden dat de afstand van de Astra 3-Astra2 te groot en de afstand van de Hotbird-Astra 1 te klein is uitgevallen.

Geheel in de lijn der verwachtingen is dan ook de opmerking gemaakt in bericht 16 en 21 in datzelfde topic van iemand die schrijft:

“Ik heb wel de afstand tussen Astra 2 & 3 een heel klein beetje gewijzigd. Hierdoor kon ik nog een paar % winnen. Qua afstanden tussen de LNB's heb ik enkel de afstand tussen Astra 23,5 & 28,2 gewijzigd van 4,8 cm naar 4,4 cm”, 4mm minder dus. Dat komt dan dicht in de buurt bij de berekende afstand die aangeeft dat ze 6,5mm dichter bij elkaar moeten staan.

Ik hoop dat ik hiermee duidelijkheid kan geven, dat de berekeningsmethode in de beschrijving van de Transponder de meest nauwkeurige manier is.

Geplaatst:

Bedankt voor het prachtige verhaal. Hierboven lees ik dat de berekeningen juist zijn, dat maakt het dan meer dan perfect. Vandaag een Triax 78 volgens deze methode afgesteld. Werkt nu perfect en snel klaar. Ik zou zeggen doorgaan Up/Downlink.

Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel

Dreamb 800SE met T55 4x lnb

Geplaatst:

Erg interessant verhaal,

ga de komende dagen ook een schotel plaatsen, dus dit zal goed van pas komen,

alleen weet ik de brandspunt afstand niet van de sab 97 (is dit de afstand van de lnb houder tot de schotel?)

en volgens mij heb ik die nodig om het uit te kunnen rekenen (voor etten-leur)

Geplaatst:

alleen weet ik de brandspunt afstand niet van de sab 97

Goochel even op sab dishes. Je vindt dan snel de F/D voor een Sab 97.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Goochel even op sab dishes. Je vindt dan snel de F/D voor een Sab 97.

vGnp

Ik ben er nog niet zo zeker van dat , dat gaat kloppen. Als je die special leest met name, de brandpunt afstand. Daar staat dat de offsetscotel een deel is van de prime offsetschotel en dat die diameter gebruikt wordt voor de F/D verhouding. Maar de brandpunt afstand die je moet gebruiken, staat letterlijk in de special. De halve hoogte van de offsetxschotel vandaaruit naar de voorkant naar de feedhorn van de lnb en die afstand is de maat waarmee je moet rekenen.

Mnimarcos laat maar eens horen wat de gemeten brandpunt afstand van de Sab 97 is.

Succes met het plaatsen

Geplaatst:

De link uit het 1e artikel is voor mij niet te gebruiken wegens 'geen rechten'. Wat gaat er fout?

80cm Schotel, 2 x Alps LNB's (23.5E/19.2E), 2 x Smart LNB's (28.2E/13E), Triax Multifeed rail.
XTrend 8000 (Openpli 4.0), XSarius Fusion HD SE (Openpli 6.0 release Candidate), DVB-C Stick Sundtek.

Geplaatst: (aangepast)

Maar de brandpunt afstand die je moet gebruiken, staat letterlijk in de special. De halve hoogte van de offsetxschotel vandaaruit naar de voorkant naar de feedhorn van de lnb en die afstand is de maat waarmee je moet rekenen.

Had over dit stukje heen gelezen, heb het nu gemeten zoals in het artikel en kom op exact 700mm (al is dit volgens mij weer afhankelijk van welke lnb je gebruikt, want de één steekt volgens mij iets meer uit dan de ander)...

nu rustig alles uitmeten en dan plaatsen...

wel vreemd dat als ik de skew op de site van satlex uitreken er een andere waarde uitkomt dan die ik krijg op dishpointer.com... (scheelt een halve graad bij de astra's, de hotbird is hetzelfde)

aangepast door minimarcos
Geplaatst: (aangepast)

De link uit het 1e artikel is voor mij niet te gebruiken wegens 'geen rechten'. Wat gaat er fout?

bedoel je de link "deze (al ingevulde) site" ???

misschien is je pdf reader beveiligd door doorlinken te blokkeren, dit gebeurde ook bij mij,

maar ik heb dat opgelost door de link te knippen plakken in je browser

(waarschijnlijk dat de link hier dan wel werkt http://www.satlex.de...country_code=nl )

aangepast door minimarcos
Geplaatst:

Hallo minimacros,

Je hebt helemaal gelijk de brandpunt afstand om mee te rekenen is afhankelijk van het fabrikaat/type LNB. Standaard ga je uit van een lnb met grote feedhorn bv. een Inverto Black premium . Deze steekt ongeveer 4,5 cm voor het midden/hart van de lnb klem. Ga je van Alp Lnb's uit die steken misschien wel 5,5 cm voor het midden/hart van de lnb klem en de Megasat wel 6,5 cm. De reken brandpunt afstand is dan iets korter., maar de methode is hetzelfde.

M.vr gr. Radenko.

Geplaatst:

Ach, wil je precies weten waar het focuspunt van een ALPS ligt, zie dan deze tekening:

Maar het maakt alle maal zo weinig uit om de hart op hartafstand van lnb's uit te rekenen

post-60869-0-08378400-1333141876_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...