Jan l'Amie Geplaatst: 29 maart 2012 Auteur Geplaatst: 29 maart 2012 Nog een vraagje: Dit begrijp ik helemaal niet. In de ontvanger staan een aantal (ongeveer 45) satellieten voorgeprogrammeerd met de bijbehorende gegevens. Met de satfinderhulp van de ontvanger kan ik bij een aantal van deze satellieten de juiste schotelinstelling vinden en dan de kanalen inlezen. Maar hoe is het mogelijk dat als ik de schotel richt op Astra 19.2 E, ik dan ook de kanalen kan zien van Sirius 2 3.5 E en Badr 3 26 E ?????? Ook bij een paar andere satellieten kan dit in een andere richting. Mogelijk zijn de voorgeprogrammeerde gegevens in de ontvanger niet juist meer ? Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB
Tisnix Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 (aangepast) Voor de satelliet gegevens moet je eens hier kijken; http://nl.kingofsat.net/ Diverse satellieten hebben dezelfde transponders en frequenties, jouw ontvanger weet zelf niet op welke sat. je gericht staat dus stem je af met de ontvanger op Astra en de schotel staat op Hotbird, dan zal wanneer er overeenkomstige transponders met dezelfde frequenties zijn, gewoon beeld komen. Alleen komt de zender dan niet van Astra maar van Hotbird. Dit kan voor beginners heel verwarrend zijn. 29 maart 2012 aangepast door Tisnix VUplus DUO / Dreambox 7025s / 500s /2x Moteck SG-2100 / 2x 1M Schotel zonder naam / 42 Oost-58 West /
Jan l'Amie Geplaatst: 29 maart 2012 Auteur Geplaatst: 29 maart 2012 Helemaal duidelijk, dank je wel. Ik breng de ontvanger terug naar fabrieksstand en ga alles aan de hand van dishpointer opnieuw inlezen. Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB
Sverige Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 @Sverige schrijft: “De graden aanduiding 19.2 oost etc geldt alleen als je op de 0-meridiaan staat, die o.m. door het Engelse Greenwich loopt... je moet je oostelijke positie verrekenen om de exacte waarde te krijgen voor je woonplaats.” Nee @Sverge, ook in Greenwich staat bijv. de Astra 19,2 niet 19,2 graden oostelijk van het zuiden. Die 19,2 graden oost is gerekend vanaf het middelpunt van de aarde. Kijk maar op dishpointer.com. In Geenwich staat de Astra 19,2 op een Azimuth van 156,1 graden. Dat is 23,9 graden naar het oosten vanaf het zuiden. En als je het met de kompas gaat meten is het weer anders. Dan is het in Greenwich 157,4 graden Azimuth, dus 22,6 graden naar het oosten vanaf het zuiden. bedankt voor deze wijsheid, Sprietje Ik heb dit verhaal eens gelezen in een Duits tijdschrift, en toen ik mijn eerste schotel uitrichtte klopte dit verhaal perfect. Daarom dacht ik dat het ook echt zo was. De schotels die ik afgelopen paar jaar geplaatst heb zijn gewoon met dishpointer uitegericht, een stuk makkelijker dan met een kompas - VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost Missachtet wird, was es umsonst gibt (Else Pannek)
Jan l'Amie Geplaatst: 5 april 2012 Auteur Geplaatst: 5 april 2012 Dit is toch gewoon dishpointer ? Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB
verkerkbr Geplaatst: 5 april 2012 Geplaatst: 5 april 2012 Met peilkompas of over de roos van een kompas kijken is het uitrichten eenvoudig uit te voeren. Je telt of trekt af bij de magnetisch hoek van de satelliet 90o graden. Afhankelijk aan welke zijde van de schotel je de instelling controleert. Dan kijk je over het (peil)kompas haaks aan de schotelrichting en lees je positie af. Als je langs de schotel kijkt moeten beide zijden van de schotel dan in een lijn liggen. Zo kun je de schotel redelijk nauwkeurig instellen. Verder instellen doe ik met mijn dect telefoon. Een persoon met een telefoon bij de schotel en de andere bij de signaalsterkte meter van de ontvanger. Groet, Bram
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen