Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik snap niet waarom er nu al geklaagd wordt over een satelliet die nog niet eens in positie hangt. Misschien is het handig om te wachten met onze bevindingen tot het zover is?

dat is waar,misschien interessante informatie voor nieuwe schotelkijkers,en degene die in vervanging zijn,kunnen misschien wachten

ps: top offic.mag een firma reclame maken met een product die niet strookt met de waarheid?alhoewel,in de toekomst,en niks is zeker.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

• Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Hmm ik hoop dat ik er weinig last van krijg met de visiosat.

Woon behoorlijk oostelijk maar goed als er een schotel van 1.20 bij moet dan moet het maar.

Wil de BBC en de andere engelstalige zenders niet missen.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Geplaatst:

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Geplaatst: (aangepast)

Heb je al eens gerekend hoe groot de openings hoek van de schotel op de sat moet zijn ?

En bij lancering is het een opgevouwen parasol van zegmaar zilver papier.

Dus na uitklappen is het geen perfecte schotel maar heeft afwijking in de parabool vorm.

Denk dat het technisch helemaal niet gaat en dat ze hollywood tevreden

willen stellen om ongecodeerd verder te kunnen zenden

De schotels zijn wel beter geworden ,zo een 10 jaar geleden hadden de

astra schotels zo een afwijking dat ze in zuid amerika naar de astra konden kijken :=)

aangepast door pukje
Geplaatst:

@Pukje schrijft:

“Heb je al eens gerekend hoe groot de openings hoek van de schotel op de sat moet zijn ?

En bij lancering is het een opgevouwen parasol van zegmaar zilver papier.

Dus na uitklappen is het geen perfecte schotel maar heeft afwijking in de parabool vorm.”

Echt niet. Op de satelliet zitten flink wat schotels die voor de verschillende footprints zorgen. Tijden de lancering zijn ze allemaal naar binnen geklapt zodat ze in de capsule passen en worden uitgeklapt als de satelliet in zijn baan hangt.

De beam komt als volgt tot stand:

De antenne “A” is voorzien van een trechter zodat de signalen op reflector R1 wordt geprojecteerd. Deze kaatst de signalen op reflector R2.

Doordat hele kleine vormaanpassingen in de reflectors zijn aangebracht, is de parabolische vorm zodanig veranderd, dat de footprint een afwijkende vorm van een ronde cirkel heeft. Die vormaanpassing kunnen ze tegenwoordig heel nauwkeurig berekenen.

Bekijk de satelliet maar eens die SES Astra gebruikt in bijgevoegde afbeelding.

post-60869-0-99682900-1333018743_thumb.jpg

Het bewijs dat nieuwe generatie-satellieten wel beperkte footprints kunnen hebben is vorig jaar al getest voor Polen.

Die footprint was bijna gelijk aan de grenzen van Polen en in Berlijn, zo´n 70 km. van de grens, had bijna geen of zeer slechte ontvangst.

Ander voorbeeld, met wel een "normale" footprint, De Astra 1 was hier vroeger met een schotel van 1 à 1.2 meter goed te ontvangen.

Toen kwamen de Astra 1L en 1M, met hierop de SD zenders van Can. Digitaal.

Tot in Antalya te ontvangen met 120 cm., verder naar het oosten, zakt het signaal heel snel in.

Hier in Anamur, nu een schotel van 10 cm. en dat is echt het minimum en het is "maar" 200km. van Antalya.

Nog iets verder, zo´n 20 km., heb je minstens 180 cm. nodig.

De oude 1G, waar vroeger NL 1, 2 en 3 (SD) op uitgezonden werden, had veel "overspill", want de officiële footprint liep maar tot Zuid Albanië,

terwijl de ontvangst het zelfde was als in Nederland, als je dus een schotel had van zeg maar 120 cm.

De techniek staat niet stil!!.

De 160 cm. wordt nu alleen nog gebruikt voor niet Can. Digitaal zenders en tevens voor Astra 3 (HD van CD) op 23.5 oost.

Astra 3 is hier makkelijker te ontvangen, vandaar de constructie zoals op de foto.

post-59723-0-34787600-1333019554_thumb.jpg

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Natuurkunde wet de openingshoek wordt bepaald door diameter reflector en golflengte radio signaal.

Als ik dat plaatje bekijk is de schotel nog geen meter in diameter (zal wel meer zijn omdat het een

gemonteerde foto is)

Ik blijf mijn bedenkingen houden of zulke smalle beams realiseerbaar zijn

Geplaatst:

@pukje

Als je zo weinig van satellieten afweet, kun je beter geen reacties geven.

De Eurostar E3000 satelliet heeft twee reflectors van 240cm en één van 220cm.

Geplaatst:

Natuurkundig gezien zit er uiteraard wel een grens aan hoe klein een footprint kan worden voor de Ku-band. De Ka-band is veel beter te richten. Daar komt ook nog eens bij dat het eerder genoemde voorbeeld van Polen een enigszins ideale situatie was. Lengtegraad 19 loopt namelijk midden over Polen heen en laat nu net de Astra 1 vanaf de evenaar op 19.2 graden hangen (recht toe recht aan dus). Ook is Polen min of meer rond qua landomtrek. De nulmeridiaan loopt over Groot Brittannië. De Astra 2 hangt daarentegen 28.2 graden oostelijker. Dit maakt het zeker geen optimale situatie.

VU+ Solo SE

TechniSat Multytenne 28E/23E/19E/13E

Geplaatst:

>>Heb je al eens gerekend hoe groot de openings hoek van de schotel op de sat moet zijn ?

Ik heb een docu over de bouw van de nieuwe Astra's gezien en de schotels op de satelliet zijn voor het oog nagenoeg vlak.

Er klapt ook niets uit.

Geplaatst:

@Snoopy

Natuurlijk klappen de schotels en de zonnepanelen uit anders past het toch nooit in de lanceringscapsule. Je kunt op de computerfoto toch ook zien dat de schotels op scharnierende armen zitten en die liggen dichtgeklapt precies op elkaar.

Oh ja vergeten...ON TOPIC:Lijkt mij wel een challenge een groter schotel,terwijl ik nu constant ruzie heb met de buurman omdat hij beweert dat mijn Wavefront zijn huiswaarde naar beneden haalt...hmmm welke grootte zal ik es nemen...wat is eigenlijk de maximale?

Aye!

aangepast door dirkie73
Geplaatst:

In Effelsberg hebben ze er eentje van 100m diameter, is zowat het maximum...

Het zal wel wat problemen geven om hem aan de muur te hangen of op het dak te zetten...

post-40297-0-10068400-1333145180_thumb.jpg

Eddy Vl

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...