Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@pukje schrijft in bericht 40:

“Maar vergeet ook niet de breking in de atmosfeer

En de golflengte van het radio signaal (ong. 3 cm)

En dat de zendbron niet altijd precies in de focus van de schotel zit ,ze willen meerdere spots.

Niet alles is echt optimaal dus komt ook geen optimaal product (spot) eruit “

Zucht! Wat een blabla.

Een golflengte van ong. 3 cm? Nee 11.600MHz is een golflente van 25,8mm. de hoogste frequentie van 12.600MHz is zelfs 23,8mm.

“De zendbron niet altijd in de focus, ze willen meerdere spots?”

Pukje, ik heb toch geschreven dat de Eurostar E3000 satelliet 3 grote schotels aan boord heeft om 3 verschillende footprints weg te kunnen zetten.

• Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Ik wil absoluut de Engelse kanalen blijven ontvangen.

Gaat dit lukken met mijn Visiosat in Eemnes? Eventueel met een ander beugeltje?

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Geplaatst:

Gewoon rustig afwachten wat er gebeurt. In het slechtste geval moet je gewoon een iets grotere schotel erbij plaatsen.,en dan zit je volgens mij maximaal een dag of 10 zonder engelse televisie... de tijd die je nodig hebt om je schotel in huis te halen en hem tegen de muur te schroeven :) tot die tijd zou ik niets doen, want de kans is groot dat er gewoon niets verandert. Verandert er wel iets, weet je ook gelijk wat je precies moet gaan installeren.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Geplaatst:

@Donkeyman

Ik verwacht dat de signaalsterktes gaan worden zoals ik ze in de bijlage heb aangegeven.

Zoals je ziet hoeven de mensen in het zuiden en westen van het land weinig te vrezen. Zelfs met de TripleSat of Multytenne verwacht ik geen problemen.

In Eemnes zul je met een Visiosat naar verwachting ook geen probleem krijgen.

Een Visiosat Bisat geeft een versterking van 37,5 dB bij 12,625 GHz. wat vergelijkbaar is met een Triax 78, een 70cm-schotel dus.

post-60869-0-48824100-1333728340_thumb.jpg

Geplaatst:

We zullen het wel zien wat er gebeurt.

Ach en anders is het een mooie reden om de vrouw te overtuigen om de Bisat te vervangen voor een Bigsat of een T90. :D :D :D

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Geplaatst: (aangepast)

T90 Parasol

Meteen goed aan pakken.

Ik praat wel ff met de baas :D :D

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Geplaatst:

@theparasol

Het blijft natuurlijk allemaal nog maar een beetje speculeren want pas als in het vierde kwartaal van dit jaar de testuitzendingen gaan beginnen, zullen we zekerheid hebben en dan moet er geen kink in de kabel komen wat betreft het lanceren van de satelliet.

Ik denk dat met mooi weer je met de Multytenne in Slagharen de Astra 2F kunt ontvangen maar er zal waarschijnlijk geen enkele regenreserve zijn. Maar laten we eerlijk zijn, de Multytenne en TripleSat heeft ook onvoldoende regenreserve voor Eurosport HD en History HD op de Astra 3, dus overstappen op een maatje groter zal voor beide satellieten een voordeel opleveren.

Geplaatst:

Als die voorspelling uitkomt van dat plaatje dan hoeven alleen de Multytenne gebruikers in Groningen en Drenthe wellicht te vrezen voor slecht ontvangst. Afwachten maar :)

VU+ Solo SE

TechniSat Multytenne 28E/23E/19E/13E

Geplaatst:

We zullen het wel zien wat er gebeurt.

Ach en anders is het een mooie reden om de vrouw te overtuigen om de Bisat te vervangen voor een Bigsat of een T90. :D :D :D

Ik heb wel eens gelezen dat die Bigsat geen sterker signaal geeft dan de Bisat. Je kan er wel meer LNB's aan vastknopen.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Geplaatst:

Nou Donkeyman, dat klopt helemaal.

De versterking die een schotel geeft wordt in het algemeen bepaald door het oppervlak dus hoe groter het oppervlak hoe meer versterking een schotel geeft. Met deze regel moet je echter met een aantal zaken rekening houden.

1 Je moet geen primeschotel met een offsetschotel vergelijken.

2 Je moet geen multifocusschotel met een schotel vergelijken die gemaakt is voor slechts één lnb ofwel geen schotel vergelijken die een brandlijn heeft t.o.v. schotel die een brandpunt heeft. Schotels met een brandpunt geven altijd een hogere versterking.

3 Je moet geen naamloze schotels vergelijken met kwaliteitsschotels want naamloze schotel hebben een veel lager rendement door hun slechte parabolische vorm dan kwaliteitsschotels. Kwaliteitsschotel komen tot 70% rendement, merkloze nooit hoger dan 60%

4 Je moet de versterking die een schotel geeft altijd bij een bepaalde frequentie meten. De frequentie die wij gebruiken voor satellietontvangst loopt van 10,7 GHz tot 12,75 GHz. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger het rendement.

De polyester Visiosat-schotels hebben een erg hoog rendement door hun uitstekende parabolische vorm, beter nog dan Triax.

De versterkingsfactor van één merk schotel, kun je zeker vergelijken.

De Visiosat Bisat van 64cm hoog en 75cm breed geeft 37,5 dB, zie:

http://www.visiosat.com/images/products/bisat.pdf

De Visiosat Big Bisat van 70cm hoog en 91cm breed geeft 36,0 dB, zie:

http://www.visiosat.com/images/products/fichebigbisat-web%20gb.pdf

Het merkwaardige verschil zie je hier dus dat de kleinere Visiosat Bisat meer versterking geeft dan de grotere Visiosat Big Bisat. Dit heeft alles te maken met het feit dat de Big Bisat het signaal over een veel langere brandlijn verdeeld omdat deze voor 40 graden orbit ontvangst geschikt is, dat is zo uit mijn hoofd ongeveer 48 graden Azimuth.

Als ik die 36,0 dB versterking van de Big Bisat vergelijk met een Triax die het signaal naar één punt breng, dan is de versterking ongeveer gelijk met een Triax 64 van 65cm hoog en 60cm breed welke een versterking geeft van 35,8dB.

Geplaatst:

Nou Donkeyman, dat klopt helemaal.

De versterking die een schotel geeft wordt in het algemeen bepaald door het oppervlak dus hoe groter het oppervlak hoe meer versterking een schotel geeft. Met deze regel moet je echter met een aantal zaken rekening houden.

1 Je moet geen primeschotel met een offsetschotel vergelijken.

2 Je moet geen multifocusschotel met een schotel vergelijken die gemaakt is voor slechts één lnb ofwel geen schotel vergelijken die een brandlijn heeft t.o.v. schotel die een brandpunt heeft. Schotels met een brandpunt geven altijd een hogere versterking.

3 Je moet geen naamloze schotels vergelijken met kwaliteitsschotels want naamloze schotel hebben een veel lager rendement door hun slechte parabolische vorm dan kwaliteitsschotels. Kwaliteitsschotel komen tot 70% rendement, merkloze nooit hoger dan 60%

4 Je moet de versterking die een schotel geeft altijd bij een bepaalde frequentie meten. De frequentie die wij gebruiken voor satellietontvangst loopt van 10,7 GHz tot 12,75 GHz. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger het rendement.

De polyester Visiosat-schotels hebben een erg hoog rendement door hun uitstekende parabolische vorm, beter nog dan Triax.

De versterkingsfactor van één merk schotel, kun je zeker vergelijken.

De Visiosat Bisat van 64cm hoog en 75cm breed geeft 37,5 dB, zie:

http://www.visiosat.com/images/products/bisat.pdf

De Visiosat Big Bisat van 70cm hoog en 91cm breed geeft 36,0 dB, zie:

http://www.visiosat.com/images/products/fichebigbisat-web%20gb.pdf

Het merkwaardige verschil zie je hier dus dat de kleinere Visiosat Bisat meer versterking geeft dan de grotere Visiosat Big Bisat. Dit heeft alles te maken met het feit dat de Big Bisat het signaal over een veel langere brandlijn verdeeld omdat deze voor 40 graden orbit ontvangst geschikt is, dat is zo uit mijn hoofd ongeveer 48 graden Azimuth.

Als ik die 36,0 dB versterking van de Big Bisat vergelijk met een Triax die het signaal naar één punt breng, dan is de versterking ongeveer gelijk met een Triax 64 van 65cm hoog en 60cm breed welke een versterking geeft van 35,8dB.

Dank je wel voor de heldere uitleg. Qua versterking is mijn schotel vergelijkbaar met een Triax van 70 cm? Zo ja, dan zou mijn schotel eventueel geschikt kunnen zijn voor de nieuwe satellieten. Staat mijn 28.2 lnb al goed gericht op de toekomstige Astra-F?

Ik ga gewoon rustig afwachten wat er gaat veranderen

Ik wacht ook netjes af.

Heb nog een (30 jaar) oude offset van 120 cm in de schuur staan, zet ik daar een LNB in voor 28 graden. :lol:

aangepast door Jim REA

@Donkeyman schrijft:

“Qua versterking is mijn schotel vergelijkbaar met een Triax van 70 cm?”

Hij geeft ongeveer even veel versterking dan de Triax 78 die 70cm breed is en 78cm hoog en 37,1 dB versterking geeft. Deze getallen zijn niet helemaal te vergelijken want Triax meet bij 11,7 GHz en Visiosat bij 12,625 GHz, dus Visiosat Bisat met 37,5dB komt automatisch wat hoger uit. Het voordeel van de Visiosat is wel dat alle vier de lnb’s ongeveer even veel versterking hebben, bij de Triax krijgen de twee lnb’s die pal naast de lnb-arm gemonteerd zitten duidelijk veel meer versterking dan de buitenste twee. Ik heb wel eens contact gehad met Triax Oostenrijk en die zeiden keihard dat de gewone Triax-schotels ongeschikt zijn voor 4 lnb’s. Toen ik vroeg waarom ze dan de Multiblock-rail verkochten, moesten ze toegeven dat dat was omdat de markt er naar vraagt en ze toch graag schotels verkochten. Triax heeft wel een multifocusschotel en dat is de “Triax Unique Multi reception dish” maar die wordt in Nederland niet of nauwelijks verkocht. Hij is ook lelijk om te zien.

De Astra 2F komt op precies dezelfde plek te hangen als de oude Astra 2D satelliet dus je hoeft je lnb niet anders in te stellen.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Ik wacht ook netjes af.

Heb nog een (30 jaar) oude offset van 120 cm in de schuur staan, zet ik daar een LNB in voor 28 graden. :lol:

Nooit weg doen die schotel is altijd handig, maar naar welke satelliet keek je 30 jaar geleden???????? ;)

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...