Ga naar inhoud


Ontvangst VRT Frankrijk


dubbelpunt

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Jaarlijks ga ik met een paar vrienden de Ronde Van Vlaanderen en Parijs-Roubaix volgen. Om dit ter plaatste via televisie te volgen, maken we gebruik van een DVB-T signaal (heb hiervoor een buitenantenne gekocht).

 

Tijdens de Ronde van Vlaanderen is het ontvangen van Sporza (sportkanaal VRT) uiteraard geen probleem, maar tijdens Parijs-Roubaix is het signaal niet te vinden (of niet sterk genoeg).

 

Wij bevinden ons altijd in een dorpje op ongeveer 12km van Doornik.

 

Zou het op een bepaalde manier mogelijk zijn om VRT tot daar te ontvangen (Door bijvoorbeeld antenne hoger te hangen of een mastversterker te kopen) of ligt het signaal van de zendmast gewoon te ver?

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier is een tabel met zenders en frequenties

 

Het wordt heel lastig om een ontvanger te installeren als je niet weet welke zendmast in je buurt staat en

je vervolgens ook niet weet waar die zich bevind om je antenne op uit te richten.

Even aangenomen dat je idd een echte buiten (richt)antenne hebt en niet zo'n waterdichte variant van

een binnen antenne.

 

Ik zou aan de hand van die tabel en een landkaart voorzien van kompasroos uitzoeken welke zendmast

het dichtst in de buurt staat en vervolgens met een kompas op de kompas roos gelegd de kaart in de juiste

orientatie leggen en vervolgens met een lineaal de richting van de zender aangeven en daarop m'n antenne

uitrichten en daarop vervolgens de ontvanger installeren.

aangepast door BeefRWijker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van deze tabel is de dichtsbijzijnde Vlaamse zendmast in Egem. Dit is op 63km afstand. Het zendvermogen is 20kW en de polarisatie is verticaal.

 

Kan een zendmast zover uitzenden als de antenne goed gepositioneerd wordt? Of hoe kan ik dit juist berekenen, want ik vind niet direct een formulie hiervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zendmast van Egem heeft een goeie 'reputatie' - Gewoon proberen - 63Km zal geen probleem zijn - Graag uw bevindingen melden....

 

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een beetje off topic, maar wellicht interessant... je kan het wielrennen eventueel ook op een lokale franse zender bekijken... zoveel commentaar heb je niet nodig bij dit soort sportuitzending.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik woon in Tielt op 6 km van Egem en heb al problemen om Een-Ketnet-Kanvas te ontvangen !

Aan mijn antenne zal het wel niet liggen want ik ontvang kwasi alle Franse zenders , zelfs de lokale van Lolle, La Une, La deus, La Trois, euronews etc....

Actua Tv en de Multiplexen zijn ook ok, is toch een probleem met de VRT -kanalen.

 

Ik gebruikt een campingantennen met ingebouwde 5V versterker en ontvang zo meer dan 50 Tv-zenders, incl ARTE HD, M6 HD, TF1 HD etc.. en 40 radio stations.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... heb al problemen om Een-Ketnet-Kanvas te ontvangen !
... met ingebouwde 5V versterker

 

Die (overstuurde)versterker is eventueel het probleem ivm. de Egem zender. Probeer eens met een 'passief' antennetje.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

is een witte blok met dubbele telescopische antenne voor vooraan op je antenne, sluit je aan op een module met 1x antenne in en 2xtv out...

Overstuurd zal dit wel nooit zijn ! en als je de stekker eruit trekt heb je helemaal geen beeld meer.

Probeer maar eens tv te kijken met die goedkope magneetantennes, lukt ook niet om TV te kijken, het signaal van de VRT zenders Egem trekt op niks, zelfde als Q-musiv op 103 Mhz FM, wordt ook gestoord door Brussel op 103.1, zelfs al in Tielt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is helemaal off-topic maar @Satjojo: Je hebt echt wel oversturing door die antenne hoor. In Ingelmunster, dus vlakbij en ook op 10 km van Egem altijd perfect beeld, zelfs als je gewoon nog maar je vinger tegen de antenne-aansluiting houdt. En Q-music is de laatste 2 weken precies zwakker gaan uitzenden, in Oostende was Q-Music bijna niet meer hoorbaar op 103 MHz.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van harelbeke, zou ik dan ook die franse kanalen kunnen ontvangen? op de site van tnt staat slecht, maar heb da nog niet geprobeerd want zo'n antenneke kost ook wel weer wat hé.

 

homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Homer,

Ik woon naast Harelbeke, hier perfecte ontvangst van Frankrijk (Lille-Bouvigny) (20 kanalen, waarvan 4 in HD (TF1, FR2, Arte en M6) en 1 vanuit Mont de Cats (= Dunkerque) (OpalTV = moeilijke ontvangst) = 21 kanalen uit Frankrijk, alsook nog gecodeerde zenders, waarvan er enkele ook meestal rond 19 u dagelijks ongecodeerd zijn (Canal+ HD, Canal sport HD, Paris Premiere, CFoot en TPS star)

alsook 4 vanuit Wallonie (Tournai = La une, la deux, la trois en euronews) en 4 vanuit Egem (een, canvas, ketnet, actua) e

zie volgende website om te testen www.tnttest.org = ik zie voor harelbeke centrum signaal van 3 op 5 voor Lille Bouvigny

Ik heb wel een antenne op zolder met een versterker. (zonder versterker lukt het ook, maar voor bepaalde muxen kan dit moeilijk beeld geven)

binnenhuisantenne op gelijksvloer is niet aan te bevelen.

Dus via DVB-T heb ik 29 kanalen, waarvan 4 in HD met slechts 1 antenne gericht naar Lille-bouvigny.

De nederlandse zenders vanuit Goes lukt mij niet vanuit mijn zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens gekeken op google earth en tussen Egem en Doornik zijn er twee hoogte niveau's van 60 meter te overbruggen. Een rond Moeskroen en wat verder nabij Kortrijk. De zender van Egem is wel 290 m. hoog en 20 kw. Maar met de kromming van de aarde is dat wel wat. Met een scherpe antenne (meerdere elementen) en een goede versterker van 40 db (vb Johansson) moet dat te doen zijn.

Ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Stroosh,

 

Een antenne versterker is enkel nodig om (lange) kabel verliezen en demping van een evt. aansluitdoos te compenseren - Met een 40 dB exemplaar kan je al een klein flatgebouw voorzien van signaal.

 

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...