Ga naar inhoud

[et9000] Geen samba verbinding naar NAS

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

lk heb me suf gezocht op het forum, maar kon geen antwoord vinden, daarom maar een bericht. Wie weet raad?

Door een modem/router wissel van Telfort kan ik in ineens niet meer streamen via nfs-protocol van en naar mijn NAS (Synology 107+).

Voor de router-wissel lukte dat perfect en als ik de router tussen de et9000 en de NAS uit haal, lukt het weer wel, maar dan heb ik geen dhcp op het netwerk, dat is dus geen optie.

Ik wil nu proberen om via Samba van/naar de NAS te streamen.

Als ik op de et9000 via de netwerkbrowser op het netwerk zoek, zie ik de NAS staan (nfs service op nas is dus geactiveerd en werkend).

Als ik de nfs-service op mijn nas uitzet, staat de NAS wel in de netwerklijst, maar kan ik de lijst van de NAS niet uitklappen, terwijl de NAS 'gewoon' zichtbaar is op Windows-machines die via samba communiceren met de NAS.

Ter informatie: als ik via mijn windowsmachine \\192.168.1.6 in type, komt de et9000 te voorschijn. Het lijkt er dus op dat samba wel is geactiveerd op mijn et9000.

Mijn vraag is: hoe krijg ik mijn et9000 (Openpli 2.1) zo werkend dat ik via samba van en naar mijn nas kan streamen? Wie weet raad? Alvast bedankt!

Geplaatst:

netwerk\|verbindingsbeheer\nieuwe cifs/nfs verbinding maken en alle gegevens invullen

Mutant HD2400,Vu+ Duo, Xtrend ET6000, 2x Relook 400s,

Skystar2 en Wavefield  WV85THDS schotel 1W/5E/9-10E/13E/19.2E/23.5E/28.2E en de satellietmeter Xsarius HD easy

Geplaatst:
netwerk\|verbindingsbeheer\nieuwe cifs/nfs verbinding maken en alle gegevens invullen

Reeds gedaan, maar lost het probleem niet op. nfs-verbinding lijkt te worden geblokkeerd door router, vandaar de optie om via samba te proberen.

Geplaatst:
Zet de firewall eens uit van de synology en probeer het dan eens opnieuw

Bedankt voor reactie: firewall stond uit evenals autoblock op Syno.

Geplaatst:
En heb je nfs rechten gegeven op het ip adres van de box?

Yep, ipadres et9000 is geactiveerd en heeft toegang. Ter info: oude modem/router weer even terug geplaatst en voila! Alles werkt weer als vanouds.

Toch blijf ik wel benieuwd hoe ik die samba bestanduitwisseling krijg geactiveerd. Tips zijn daarom welkom...

Geplaatst:

En heb je de problemen met het nieuwe witte vdsl modem van telfort en met de grijze gaat alles goed?

Ik heb zelf de grijze en daar gaat alles goed mee, de witte moet ik nog testen.

VU+ Duo, ET9200, XP1000, PLI

Geplaatst:
En heb je de problemen met het nieuwe witte vdsl modem van telfort en met de grijze gaat alles goed? Ik heb zelf de grijze en daar gaat alles goed mee, de witte moet ik nog testen.

Ik heb inderdaad de witte Zyxel P-2601HN-F1: de oude grijze (P-2602R-D1A) werkt inderdaad zonder problemen...erg typisch allemaal.

Geplaatst:

Ik ga over een aantal weken verhuizen en om mijn nieuwe adres heb ik ook de Zyxel P-2601HN-F1 dus ik kan je er nu niet mee verder helpen.

In de Zyxel P-2601HN-F1 zit een firewall in die zou je nog eens uit kunnen schakelen.

Geplaatst:

@TheMystery. Bedankt voor je laatste reactie. Zonder dat je me kon helpen, heb je me onwijs geholpen.

Wat heb ik gedaan?

Je tip over het uitschakelen van de firewall in de Zyxel zette me aan het denken. Uitschakelen van de fw vond ik geen optie omdat het netwerk dan van buiten bereikbaar is. Vervolgens dacht ik verder. Er zit nl. een optie in de fw om bepaalde protocollen te blocken. Ik heb nu het nfs-protcol over poort 2049 tcp en udp geactiveerd om naar buiten toe te laten blokkeren. En ja wel: nu werkt het intern wel. Kennelijk activeerde ik het nfs-protocol op die manier wel voor binnen-binnen, maar niet voor binnen-buiten (en dat is prima, want dat hoeft niet)

Samengevat: problem solved.

Geplaatst:

Mooi om te weten, waarschijnlijk zal ik over een aar weken hetzelfde probleem hebben.

Het is jammer dat in de nieuwe zyxel niet zo'n geavanceerde firewall zit als in de oude.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...