Ga naar inhoud

Copy Disk if=/dev/*2TB of=/dev/*1TB

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De bedoeling is om een 2TB bootdisk gemakkelijk te vervangen door een 1TB via het commando DD:

DD if=/dev/sda of=/dev/sdc

Dit levert een partition table op die exact gelijk is echter dat bevreemd me want:

- Target is slecht 1TB en geen 2TB

- Label of target is niet gewijzigd.

Vraag:

- Welke opties moet ik toevoegen om een exact kopie te krijgen op een kleiner HDD

- Is er een optie in linux om een keuze te maken in actieve partitie gedurende de bootcycle ?

De bron:

Disk /dev/sda: 2000.3 GB, 2000398934016 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 243201 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sda1 * 1 10 80293+ 83 Linux

/dev/sda2 11 401 3140707+ 82 Linux swap / Solaris

/dev/sda3 402 243201 1950291000 83 Linux

Het doel:

Disk /dev/sdc: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sdc1 1 121601 976760001 83 Linux

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen

+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Geplaatst: (aangepast)

Dit gaat niet goed. De partitietabel van de 2Tb schijf wordt letterlijk gekopieerd naar de 1Tb schijf, maar die heeft niet het correcte aantal blocks. De derde partitie wordt dan corrupt.

Ik zou eerst de sda3 partitie krimpen totdat het geheel van sda kleiner is dan 1Tb met Parted Magic, en dan sda naar sdc clonen met bijvoorbeeld clonezilla.

Clonezilla staat ook op de Parted Magic cd.

aangepast door jopiesat
Geplaatst:

Ik heb alleen een linux prompt tot mijn beschikking. Zijn daar geen opties voor in DD ?

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen

+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Geplaatst:

Waarom niet juist partitioneren, kopieren (met cp), en dan met grub even een bootloader installeren. Dan moet je wel als je klaar bent even de grub config aanpassen zodat de juiste schijfnaam in de config staat...

Veel gemakkelijker dan wat je nu doet... En nog sneller ook, tenzij je bijna 1TB aan data hebt... Immers cp kopieert alleen wat er in gebruik is, dd kopieert alles.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

@Big Fellow: Zal het eens proberen. Door de windows achtergrond, scheer je alle OS-en over een kam en ben je bang dat een kopieerslag alleen niet voldoende is op de non-boot partitie (Dynamische Links, rechten etc). En zoals gebruikelijk, liever lui dan moe ;-)

Geplaatst:

Commando zal iets wezen van "cp -rpx" voor elk filesystem (partitie)...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen