Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik weet niet of de vraag goed staat in dit forum.( graag verplaatsen ,indien verkeerd geplaatst) :)

Voor een goede vriend van me ben ik op zoek naar een oplossing voor een studentenhuis met draadloos internet.

situatie :

upc lijn 120 mb met een draytek router met ongeveer 20 clients.

de verbinding staat volledig open nu.

wat hij graag zou willen is de toegang op tijd vrij te geven.

dus bijv :

huurder betaald zijn internet voor een maand ,krijgt dmv van een code en inlog op een lokal website toegang voor een maand.

je ziet deze systemen vaak in hotels.

is dit nu een hardware of een software oplossing ?

Wie kan mij hier verder mee helpen?

dat zeg ik ..............linux

Geplaatst:

Meestal is het hardware, maar dan gecombineerd met een stukje software. Ik ken het wel als draadloos systeem (wordt vaak op een camping gebruikt) Het is zeker niet echt goedkoop. Zoek eens op WAS-101 of WAIS-1000 voor meer info

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst: (aangepast)

Nomandix levert hardware doosjes die dat kunnen.

Echter een product als m0nowall of pfSense of Endian kan dat ook prima doen. Zoek maar eens op "captive portal".

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Ik denk dat dit vrij goedkoop te realiseren is zelfs met open-source software...koop een goede router en zet daar een custom firmware op..Ben je voor weinig klaar.

Hardware producten zullen er ook wel zijn, lijkt mij meer iets voor bedrijven die iets kant-en-klaars willen wat gewoon meteen werkt en het niet erg vinden om er geld voor neer te leggen. Voor een kleinschalig iets zou ik voor het bovenstaande gaan..voor de hobbyist nog leuk ook.

Hier bijv. al wat links zo gevonden op google:

http://www.chillispot.info/

http://www.hotspotsystem.com/

Geplaatst:

Voor de duidelijkheid; De software die ik noemde is allemaal open source en gratis te gebruiken... Een oude P4 kan prima dienen als router/server hiervoor...

De 120Mbit verbinding is meestal te snel voor een router die ook nog dit moet doen....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Internet providers sluiten je aan met het betreffende ethernet adres. Dat kun je toch ook lokaal doen.

Niet betaald, dan blokkeer je het betreffende ethernet adres. Ofwel je geeft alleen toegang aan geregistreerde (en betaalde) ethernet adressen.

Ik heb hiermee zelf geen ervaring. Maar kan toch niet zo moeilijk zijn dit toe te passen. Bovendien beperk je meeliften van derden.

Groet,

Bram

Geplaatst:

Op MAC adres filteren is heel makkelijk te omzeilen.. Tenzij je een filter zet op alle MAC adressen geen toegang, met een uitzondering voor specifieke adressen. Ik weet niet of routers dat snappen.

En dan heb je ook nog het probleem van de slimmere student die gewoon het MAC adres spooft van een buurman die wel betaald heeft, maar niet online is....

ISP's kunnen dit doen omdat je aan de WAN kant van het kabel modem (want alleen met een kabel modem kan dit eventueel werken) geen spoofing kan doen...

Geplaatst:

Als ik het zo zie moet het niet al te moeilijk te bedienen zijn. Een webinterface waarin je een persoon voor bepaalde tijd internet geeft door middel van gebruikersnaam/wachtwoord. Overschat de gemiddelde student niet qua computerkennis. Dat valt in de praktijk vies tegen, of het moet natuurlijk een student in een ict richting zijn.... ;)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst: (aangepast)

Als ik het zo zie moet het niet al te moeilijk te bedienen zijn. Een webinterface waarin je een persoon voor bepaalde tijd internet geeft door middel van gebruikersnaam/wachtwoord. Overschat de gemiddelde student niet qua computerkennis. Dat valt in de praktijk vies tegen, of het moet natuurlijk een student in een ict richting zijn.... ;)

een paar maanden terug hadden we op school een project waarbij je een server met je eigen! database moest zetten hadden we ook meerdere laptops om te testen met één account kan maar 1 pc worden aangesloten, een hele simpele linksys router op het schoolnetwerk aangesloten en het mac adres van mijn geregistreerde laptop gespoofd, en alle anderen op mijn routertje, dan heb je het probleem van dubbele mac adressen ook direct opgelost :P

MVG. Gerard

aangepast door Hellum

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Geplaatst:

veel oplossingen dus :0

ga me eens ff inlezen , dacht dat het simpel was maar valt redelijk tegen :)

Met pfSense is het heel simpel. "Oude P4" met 2 netwerk kaartjes, en een kleine HD is voldoende... Of als hij kan booten van USB stick, dan kan je dat ook doen.

Alles in te stellen met web interface....

Geplaatst:

een paar maanden terug hadden we op school een project waarbij je een server met je eigen! database moest zetten hadden we ook meerdere laptops om te testen met één account kan maar 1 pc worden aangesloten, een hele simpele linksys router op het schoolnetwerk aangesloten en het mac adres van mijn geregistreerde laptop gespoofd, en alle anderen op mijn routertje, dan heb je het probleem van dubbele mac adressen ook direct opgelost :P

MVG. Gerard

Tuurlijk, je hoeft er maar 1 handige jongen (of meisje) bij te hebben en je bent weg. Ik heb ook meegemaakt dat ze een extra access point bij hadden geplaatst. SSID hidden. Viel toch op omdat de opbrengst in 1 keer flink kelderde. Het blijft altijd een kwestie van controleren.

Geplaatst:

ik weet niet of het wettelijk mag,maar kan je het internet niet gewoon doorrekenen in de huur?bijna iedere student heeft nu internet nodig? :confused: je verdiend misschien minder,maar je hebt de extra kost niet voor al die hard/soft ware.je kan misschien iedere maand de wpa2 key wisselen om te vermijden dat ze surfen aan de deur.

of anders,kan de provider niet zoiets leveren tegen extra betalingen?ik denk dat je in belgië providers hebt die een studentenkot abonnement heeft,maar hoe het in elkaar zit,ik weet het niet.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

heb eens gezocht naar een kant en klare oplossing

is dit iets ?

EnGenius EAP-3660CC

Ik heb een soortgelijk AP van EnGenius liggen. Prima apparaat.. Maar... Het is een AP. Dus geen router. Dus iedereen moet draadloos verbinden met het AP. Dus moet het bereik ook meer dan voldoende wezen... En je kan geen bedrade clients aansluiten....

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen