Ga naar inhoud


der sturz - ard 21:00 heden 2 april


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

vanavond voor de docu lovers

 

Der Sturz,

Hoe de DDR ten val kwam.

Duitstalig

- onder andere met interview Margot Honnecker in Chile over haar onwrikbare houdingen jegens de DDR bevolking

- 2-4-2012 : 21:00 uur op Eins (ARD)!

 

voor de ijzer gordijn kids een eyeopener

voor de nieuwe kids ondenkbaar dus interssant

 

ciao

aangepast door Tonskidutch

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het programma opgenomen....

Ik denk wel interessant... alleen is het hele zootje waarschijnlijk veel te veel vanuit westers standpunt gemaakt. Ik ga hier geen politiek discussieren omdat dit tegen de regels verstoot, maar mijn ervaring met de DDR is altijd heel erg positief geweest. In mijn ogen was het nog steeds het "betere" systeem.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zelfde vind ik ook als in de Baader Meinhof Komplex. Er worden dan zaken "anders" uitgelicht en belicht. Maar goed dat gebeurt vaker. BNN beweerde ook eens dat West-Berlijn een onderdeel was van de oude Bondsrepubliek Duitsland. Dat was het toch echt niet. Berlijn bestond uit vier stukken. Het leek dat wel op West-Duitsland, maar het was het toch niet. Daarom gingen ook zoveel Duitse jongeren wonen in West-Berlijn zodat zij niet in de militaire dienst hoefden. Bij voorbeeld actrice Iris Berben met haar zoon Oliver Berben.

Om deze reden heb ik het programma maar laten "schieten".

Link naar reactie
Delen op andere sites

West Berlijn hoorde wel degelijk bij West Duitsland. Het feit dat het door 3 (niet 4) bezetters: Engeland, Frankrijk en Amerika "gekontroleerd" werd heeft te maken met het feit dat de geallieerden de stad ingenomen hebben tijdens de kapatulatie met het doel uit Duitsland weer een demokratie te maken.

De 4e bezetter was Rusland en "kontroleerde" Oost Berlijn.

 

Een programma om die reden niet te zien vind ik vreemd want dan zou je ook geen programma´s meer uit Oostenrijk moeten zien.

Oostenrijk was namelijk ook in 4 bezettingszonen ingedeeld, net als de stad Berlijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs klopt niet precies als je puntjes op de I zet

 

Het zelfstandige land duitsland bestond niet meer na de oorlog

Het is onder toezicht gesteld geworden om duitsland her op te voeden

en weer na verloop van tijd weer zelfstandig te maken

 

Stap voor stap heeft duitsland weer zelf controle gekregen

 

Berlijn had een speciale status westberlijn werd bestuurd(gecontroleerd) door de

zelfde landen als west duitsland.

 

Berlijn kon geen hoofdstad zijn van westduitsland omdat het niet EEN was

Bonn is daardoor hoofdstad geworden

Bonn besliste niet over west berlijn maar het senaat van berlijn die natuurlijk wel de beslissingen van Bonn overnam

Westduitsland kon geen leger hebben daarvoor wel politie :lol:

enz enz over die geschiedenis kan je een dik boek schrijven wat eindigde in 1989

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, als het erom gaat vanuit welk standpunt de reportage gemaakt is kun je geen enkel programma meer zien.

ik kijk ook geen reclame als het effe kan

Het gaat er toch om dat iedereen dat uitkiezen kan dat voor hem of haar interessant is.

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was ook alleen voor mij zelf dat ik de afweging maakte om niet er naar te kijken. Iedereen is daar vrij in.

 

Berlijn was een bezet gebied (USA,UK,F en de USSR). De eerste drie lieten het open aan elkaar, en het leek alsof er niets aan de hand was. Berlin-Ost was de hoofdstad van de DDR, wat dus eigenlijk niet mocht. Maar ja wat je kon er tegen doen. Voor Berlijn is nooit echt een oplossing gekomen. Ja, de tijd dus en wel op 9 november 1989 om 19:00 uur en op 3 oktober 1990 definitief. Maar Berlijn maakte nooit een deel uit van de "oude" Bondsrepubliek Duitsland.

 

Over het kijken naar programma's weet ik dat het vaak genoeg verschillende zijden heeft. Soms is dat gemakkelijker te zien en te herkennen dan de andere keer. Soms bepaalt dat voor mijzelf of ik er dan nog naar wil kijken, of er rekening mee houden dat het gekleurd is. Dat vond ik bij de film Der Baader Meinhofkomplex en andere programma's om deze film bij de ARD en ZDF opvallend.

 

Het is volgens mij toch vaak onbelangrijk om niet te vergeten dat sommige landen in landen na de oorlog niet absoluut neutraal waren. Dan denk ik aan Zweden, Finland, Oostenrijk en Joegoslavie, de ene meer gericht op het westen en de andere meer op het oosten. Bij Finland werd dat in het Nederlands Finlandisering genoemd. Sommige onderwerpen besprak je niet hardop in de media.

 

Ik ben het eens met Tonskidutch dat iedereen zelf moet weten of hij/zij iets interessant is. Daarbij vind ik voor de waarheidsbevinding wel belangrijk dat je weet uit welk perspectief iets wordt getoond en verteld. Maar uiteindelijk is dat ook de keuze van elke persoon zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook iets leuks over berlijn ,er mochten geen vliegtuigen van en naar berlijn alleen vliegtuigen

van de bezettings machten .

panam had als enigste toestemming om met pasagiers naar berlijn te vliegen.

Toen is panam failliet gegaan en mocht een nieuw bedrijf airberlin het overnemen en

airberlin is officieel amerikaans :=) (toen)

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

David Frost en Nixon is natuurlijk "als Film" deels fictie, maar Nixon zei toen dingen die hem de das omdeden na het interview.

Dat staat op film en die uitspraken van Nixon zijn toch daarmee een geschiedkundig belangrijk film document.

 

De documentaire "Der Sturz" (de val) toont de weduwe Margot Honecker in het interview waarin ze het neerschieten van Mensen aan de grens van de DDR vergoeielijkt.

Kun je afdoen als verhaal van een dementerende oude vrouw, maar toch stonden er mannen aan de grens die dat deden.

Niet die de grens naar de DDR wilden overschreiden om er te komen leven, maar die uit de DDR weg wilden.

 

Echter weten we uit "de Stasi - Akten" en de levensverhalen van die slachtoffers welke daarin vermeld worden dat normale Mensen ook jarenlang vast kwamen te zitten ondanks hun vermeende recht op vrije meningsuiting in die Freie Deutsche Democratische Republik.

 

De geschiedkundige juistheid en objectieve verwerking van geschiedenis wordt nooit in enkel één documentaire getoond, maar het kan een belangrijk facet belichten in het geheel van alle puzzelstukken.

de uitzending wordt herhaald op 14 april op NDR om 20:15

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder moet uiteraard weten of hij er al dan niet naar wil kijken... het is echter altijd belangrijk te weten vanuit welk perspectief een verhaal/film verteld wordt.

Ik ben destijds een aantal keer in 'Demokratisch Berlin' geweest, de laatste keer ten tijde van de 40e verjaardag van de DDR. Verder was ik meestal in de omgeving Leipzig, Karl-Marx-Stadt, Dresden... ook was ik vaak in het grensgebied met de ČSSR (Erzgebirge)

Ik heb de docu nog niet gezien... staat nog steeds op de harddisk van de receiver, ik moet er eens rustig voor gaan zitten.

Ik heb vrijwel alle docu's gezien die er op MDR uitgezonden zijn... veel van die docu's zijn ook door westmensen gemaakt, en hebben daardoor een bepaalde boodschap... dat is jammer. Maar niets is objectief , ieder schrijft en zegt iets met een bepaald gedachtengoed in zijn hoofd. Zolang als je weet wat de achtergrond is, is er niet zoveel aan de hand.

Wat echter wel jammer is, is dat op westerse media het hele DDR systeem vaak zonder verder nadenken verguisd en de grond in geduwd wordt... 'alles was slecht' is de boodschap... dat is echter helemaal niet zo!! Denk aan het vrijwel ontbreken van werkloosheid, veel minder kriminaliteit, meer verdraagzaamheid (op straat) , meer gelijkheid. Je had gewoon een beter, rustiger leven. Mensen die steeds 'meer' en 'grotrer' en 'beter' willen, hadden inderdaad een probleem... maar voor mij was het veel 'rustiger', geen competitie etc. Minder stress, meer intermensenlijkke contacten, burenhulp ..... tja

 

ik ben benieuwd wat ze er van gemaakt hebben.

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk aan het vrijwel ontbreken van werkloosheid, veel minder kriminaliteit, meer verdraagzaamheid (op straat) , meer gelijkheid. Je had gewoon een beter, rustiger leven. Mensen die steeds 'meer' en 'grotrer' en 'beter' willen, hadden inderdaad een probleem... maar voor mij was het veel 'rustiger', geen competitie etc. Minder stress, meer intermensenlijkke contacten, burenhulp ..... tja

 

Als dat de prijs is die je moet betalen voor het niet hebben van vrijheid?

 

Voor, tijdens en na de val van de muur werkte ik voor een Duitse systeem integrator. We waren erg veel bij de DFF (Deutsche Funkfernsehen) Ik was de projektleider voor het projekt "Elf99". Elf99 was een Oost Duits initiatief om een jeugd programma te maken met het doel de jongeren wat te doen bedaren voor het niet hebben van een West stijl programma á la MTV etc. http://de.wikipedia.org/wiki/Elf_99

De naam ElfNeunundNeunzig werd afgeleid uit de Postleitzahl van Adlershof, waar DFF was gevestigd.

Ik was er erg vaak en ging erg graag. Mijn paspoort was dan ook randvol met stempels van de grens bij Check Point Charlie en de Friedrichstraße (Tränenpalast). Dat waren voor mij de enigste grensovergangen waar ik over mocht steken van oost naar west.

Het was altijd erg spannend en ik ben blij dat ik die situatie nu aan mijn kinderen kan vertellen die geen idee hebben hoe dat toen was omdat ze nog niet geboren waren.

Ik overnachtte altijd in één van de Oost Berlijn interhotels, meestal in het Metropol (nu Maritim ProArte Hotel). Daar was ik ook erg graag omdat het een fantastisch Cubaans restaurant had.

Aangekomen in dat hotel, was telefoneren naar het westen zo goed als onmogelijk. Op de hotelkamer lag er altijd een propaganda boekje over de DDR waarin te lezen was hoe goed het allemaal was in de DDR en hoe slecht het toch wel was met het kapatilistische westen. Ik las het boekje als ik op de WC zat. :grin:

Soms kreeg ik ook de indruk dat het misschien toch wel een goed systeem was daar in de DDR. Gelukkig ben ik niet verder door dat boekje verleid. Ik zag namelijk met eigen ogen hoe het er aan toe ging en ik was toch altijd weer blij terug te komen naar het westen waar ik tenminste kon doen en zeggen wat ik zelf wilde.

Toch was het een hele leuke en spannende tijd. Jammer dat het voorbij is.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook vaker in ddr geweest ,ze hadden het moeilijk

De koude oorlog het westen heeft met tv en radio de ddr bestookt met droombeelden

De knappe koppen met geld weg gelokt ,vergelijkbaar met peperclip

maarja niet te diep er op in gaan het is geschiedenis

 

veel mensen in het oosten willen graag de oude toestand (ddr) terug

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...