Ga naar inhoud


krijg HD niet aan de praat


robbieuutgrunn

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Om de een of andere reden krijg ik de hdd op m'n VU+ Duo niet aan de praat. Inmiddels heb ik met 3 verschillende geprobeerd;

 

WD 500 Gb wd500aakx

WD 250 GB wd2500JS (wd caviar)

Samsung 1000 GB HD105SI

 

Het lijkt erop dat deze gewoon herkent worden, hij is namelijk gewoon te vinden onder 'menu/instellingen/systeem/harde schijf / initialiseren

 

Vervolgens wil ik onder initialiseren de schijf formateren en de schijf begint te draaien nadat ik akkoord heb gegeven op formatering.

Echter na enkele momenten (1/2 minuten) krijg ik de melding: "Opslag apparaat initialiseren. Fout: Timeout elapsed, sorry"

 

De instelling voor de schijf heb ik overigens op 'niet op standby' staan..

 

Volgens mij heb ik de juiste stappen doorlopen om ervoor te zorgen dat ik de HDD kan gaan gebruiken maar kom er dus niet uit. Iemand die me kan helpen?

 

Greetz...

As'n joe niks te daun hebn, dou dat den nait bie ons.

 

500 + 7000 + 7020 = a lot of fun

Link naar reactie
Delen op andere sites


Welke image gebruik je?

Als je PLI gebruikt moet je wel updaten, er is eens iets met het formateren geweest.

Probeer eens het originele VU+ image en dan te formateren, hierna kun je weer terug.

 

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit probleem ook eens eerder met een eerder gebruikte WD HDD ondervonden en ik heb uiteindelijk de HDD aan een PC gehangen en de partitie verwijderd.

Hierna ging het formatteren probleemloos.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

robbieuutgrunn,

afhankelijk van de release van je image zitten er verbeterde drivers in

de laatste versie zijn die van 28-02-2012 (daarmee zijn nagenoeg alle hdd herkent en te initialiseren)

 

maar kijk ook even vooraf op de hdd sata, daar zitten dipswitches die de disc evenwel in een bepaalde sata modus instellen

wat altijd goed gewerkt heeft is sata 1,5 Gbit/s

de udma en sata signalingpseed worden dan het beste gestuurd door de sata controller en drivers

Een en ander doe ik terwijl er geen usb stick in de VU steekt

 

als je de disc inbouwd en na opstarten van de receiver gaat initialiseren, dien je de partitie te kiezen en daarna tegelijkertijd het filesystem te kiezen

een en ander doe je met de device manager via het menu

-kies een partitie dev/sda1

-kies ext 3 (of ext 4 bij nieuwe images " converteren naderhand kan ook maar is riskant met data op je disc")

-kijk op je scherm en luister ook even aan de receiver of het formateren loopt

-de partitie die aangemaakt werd is echter NOG niet gemount dat moet wel gebeuren op het standaard pad media/hdd

en sla dat op.

 

daarna moet je de VU+ herstarten via het menu, niet uitschakelen middels knop maar herstarten via menu.

daarna zou je hdd moeten werken (kun je ook via menu checken of per telnet <mount>

 

als dit bovenstaande niet lukt zijn er misschien fouten op de disc

dat controleer je ook weer in telnet met

e2fsck -b 32768 /dev/sda1

zoals gesuggereerd werd kun je ook een en ander per PC regelen, maar dan dien je wel het juiste operating system daarop te hebben geinstalleerd, daar windows -standaard- geen ext3 of 4 formaat kan schrijven. (linux pC wel)

 

ciao

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het werkelijk zo eenvoudig? Ik heb een software update gedaan en daarna is de schijf correct geformateerd. De eerste opname is gemaakt ;)

 

Iedereen bedankt voor de reacties, ik zal in vervolg bij problemen eerst een software update doen alvorens de vraag te posten :)

 

Greetz...

As'n joe niks te daun hebn, dou dat den nait bie ons.

 

500 + 7000 + 7020 = a lot of fun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...