Ga naar inhoud

4:3 uitzendingen omzetten naar 16:9 (of dergelijke) ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allen,

Ik probeer om 4:3 uitzendingen 'fullscreen' op mijn tv te krijgen. Weet iemand welke setting ik moet instellen?

post-36872-0-50337900-1333988574_thumb.jpg

* VU+Ultimo & VU+Duo (VIX), DM500 (OpenPli)

* Triax 110cm Astra 1 + 2 + 3 + Hotbird | Triax 78cm Astra 1 + 3 | WaveFrontier T90 (*nog op te stellen*)

* PopcornHour C200

* Synology DS-1010+ & DX510

• Moderator
Geplaatst:

menu/instellingen/av instellingen. Daar moet als het goed is een 4:3 setting zijn die normaal gesproken op letterbox staat of pillarbox. Als je die aanpast naar ik meen stretched dan zal het beeld worden opgerekt zodat het beeldvullend wordt. Let wel, de verhoudingen zijn daarmee wel om zeep :)

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Bedankt,

Zo ver was ik al geraakt en dit werkt indedaad zo goed als altijd. Echter voor deze bepaalde uitzending van VTM ging dit niet. Heel raar. Kan het zijn dat ze (de zender) iets speciaals meesturen waardoor de receiver dit niet als 4:3 gaat herkennen?

Maw. een fake-16:9 meesturen of iets dergelijks?

* Triax 110cm Astra 1 + 2 + 3 + Hotbird | Triax 78cm Astra 1 + 3 | WaveFrontier T90 (*nog op te stellen*)

* PopcornHour C200

Geplaatst:

Maar waarom zou je dit willen? Niets is zo erg als personen te breed worden. Ik ben juist blij dat 4:3 uitzendingen er ook als 4:3 uitkomen.

Vu+ Duo 4K (OpenPLi 9.0) Visiosat BigBisat met een hele kermis aan LNB's

Geplaatst:

Waarom een +42inch Led tv enz kopen als je op 4:3 moet kijken :mellow:

Dan liever een beetje bredere mensen dan zwarte banden links en rechts.

* PopcornHour C200

• Moderator
Geplaatst:

was dat niet op de hd variant van vtm waar dat niet lukt?

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst: (aangepast)

Dat zal wel moeten, wiz

Op VTM_HD zijn wel eens programma's uit de oude doos met een 4:3 beeldverhouding die op HD resolutie worden uitgezonden.

Het oprekken van 4:3 beeldverhouding naar 16*9 geeft (naar mijn mening) niet de beste weergave op een HD TV of HD Ready TV.

dat is alsof je een halfkleinbeeld diapositief 24x18mm wilt uitvergroten naar 24*36mm op je dia projectie scherm.

Die beeldbewerking, oprekken en verschalen kan natuurlijk wel met de digitale receivers maar je hebt slechtere beeldkwaliteit en de hoofden van acteurs worden breder alsook zie je een vreemde vertekening naar de randen. In sommige gevallen zie je ook een wolliger beeld met meer artefakten.

Doet me denken aan die stripverhalen van Robbedoes, waar zijn tv een scheef gezicht weergeeft van de nieuwslezer en als hij de man dan op straat tegenkomt, heeft die man een scheef gezicht :grin:

ciao

aangepast door Tonskidutch

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Hoi allen,

Ik probeer om 4:3 uitzendingen 'fullscreen' op mijn tv te krijgen. Weet iemand welke setting ik moet instellen?

post-36872-0-50337900-1333988574_thumb.jpg

VU+ ondersteunt geen clipping. Je kan dus niet een 3/4 beeld uitrekken in een 16/9 frame.

Mut@nt HD51 4K twin DVB-C with Ziggo CIplus

Geplaatst:

Dat zal wel moeten, wiz

Op VTM_HD zijn wel eens programma's uit de oude doos met een 4:3 beeldverhouding die op HD resolutie worden uitgezonden.

Het oprekken van 4:3 beeldverhouding naar 16*9 geeft (naar mijn mening) niet de beste weergave op een HD TV of HD Ready TV.

dat is alsof je een halfkleinbeeld diapositief 24x18mm wilt uitvergroten naar 24*36mm op je dia projectie scherm.

Die beeldbewerking, oprekken en verschalen kan natuurlijk wel met de digitale receivers maar je hebt slechtere beeldkwaliteit en de hoofden van acteurs worden breder alsook zie je een vreemde vertekening naar de randen. In sommige gevallen zie je ook een wolliger beeld met meer artefakten.

Doet me denken aan die stripverhalen van Robbedoes, waar zijn tv een scheef gezicht weergeeft van de nieuwslezer en als hij de man dan op straat tegenkomt, heeft die man een scheef gezicht :grin:

ciao

Valt wel mee hoor ik doe heel vaak 3/4 HD beeld oprekken naar volledig beeld. Beeld is van goed kwaliteit en niet zo vervormt als je verwacht.

Mut@nt HD51 4K twin DVB-C with Ziggo CIplus

Geplaatst:

Misschien dan toch een brilleke nodig :) .

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Onbegrijpelijk dat je een 4/3 beeld zou willen uitrekken naar 16/9.

Te brede gezichten, uitgerokken beeld enz., kortom niet het beeld en kadrering zoals de regisseur het wel zou willen.

Gelukkig begrijpen ze dit bij o.a. VTM HD ook en hierdoor zijn er zwarte balken links/rechts aanwezig bij 4/3 materiaal :)

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Geplaatst:

als je TV dit toelaat kan je hier inzoomen tot de zwarte zijbalken verdwenen zijn (mijn panasonic heeft 3 zoomstanden)

nadeel : je beeldscherpte wordt minder (pixels worden groter) en je bent een deel boven

en onder kwijt

voordeel : aspect-ratio blijft behouden

Geplaatst:

Lol,

Ok ik weet dus dat het aan VTM HD ligt :D

't is gewoon spijtig dat, als ik 4:3 wil bekijken als 16:3, dit niet kan omdat bvb een VTM dit "verkeerd" gaat doorsturen.

Korte samenvatting: Wil je 4:3 uitzendingen van VTM HD op volledig beeld? Zap dan naar VTM (SD) :grin:

* PopcornHour C200

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...