Ga naar inhoud


Ik zoek een wandcontactdoos met schakelaar


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Dit was het resultaat bij mij van een gelijktijdige ingeschakelde wasmachine en droger:

 

Vrouw lief had ze beide op dezelfde wandcontactdoos geplaatst die daar niet voor bedoeld was.

Kwam de keuken in en dacht wat stinkt het toch.

 

Dat is het snoer van een losse contactdoos die met een snoer aan de wandcontactdoos aangesloten wordt. Vaak hebben die snoeren aders van 1,5mm² , en daar mag je nog geen 2kW over heen laten gaan. Een wasmachine trekt al gauw > 3kW, en een wasmachine plus een droogtrommel komen al gauw in de richting van 5kW of meer.

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De wandcontactdoos in de muur en de eerste centimeters draad kunnen door warmte overdracht van het te dunne snoer ook heet geworden zijn.

Ik zou even de WCD los (laten) schroeven en controleren of de WCD en bedrading nog veilig is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de garage heb ik een wasmachine en een droger op 1 wandcontactdoos. Ik weet dat dat niet toegstaan is maar ze staan nooit tegelijk aan.

 

Nu heb ik wel ergens gelezen dat het verbruik van zo'n apparaat nog altijd een kleine 20 watt is terwijl hij uit staat. Dat is dan toch weer 40 watt bij elkaar.

 

Dat wil ik ondervangen door de bestaande opbouw wcd te vervangen door één met een schakelaar die de boel stroomloos maakt. Ik kan er echter zo snel geen een vinden.

 

Wie helpt?

gooogle eens op wm/d schakelaar !

gr eagle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het snoer van een losse contactdoos die met een snoer aan de wandcontactdoos aangesloten wordt. Vaak hebben die snoeren aders van 1,5mm² , en daar mag je nog geen 2kW over heen laten gaan. Een wasmachine trekt al gauw > 3kW, en een wasmachine plus een droogtrommel komen al gauw in de richting van 5kW of meer.

 

Had dus ook al gezegd dat vrouwlief de wasmachine en droger op de wandcontactdoos had aangesloten die er niet voor bestemd was. Ze had wat stekkers verwisseld omdat het makkelijker uitkwam. Op deze wandcontactdoos was normaal een radio en dect telefoon aangesloten.

 

Ik heb de rest natuurlijk zo goed als het kan allemaal gecontroleerd verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wandcontactdoos zit in de muur en is aangesloten met 2,5mm² installatiedraad. Dit was een contactdoos met een 1,5mm² snoer, en dus geen wandcontactdoos. Dat wilde ik duidelijk maken.

 

Ok, dan noem ik het maar gewoon stopcontact :-) ben geen elektricien, snap alleen wel hoe het inelkaar zit. Dus ben niet zo met alle specifieke termen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De achterliggende idee was dat het niet zo vreemd is dat 1,5mm² snoer gaat roken als je er 4 tot 5kW overheen jaagt. Bij een wandcontactdoos met 2,5mm² installatiedraad was dat waarschijnlijk niet gebeurd.

Ik weet niet hoe het bij jouw is geregeld maar ik kan hier maar max 3,68kW uit 1 groep halen van 16 ampere, zelfs met een zekering van 20 ampere kun je nog geen 5kW op 230volt uit het net halen en de snoer die op de foto te zien is, is volgens mij 0,75mm² en zeker niet geshikt voor grote vermogens.

Apparaten boven 500 watt aansluiten via verdeeldozen / verlengsnoeren is vragen om problemen omdat juist de contacten met schroefverbindingen een hele zwakke schakel zijn en t.g.v. overgangsweerstand op de schroef verbinding met de draden een gloeidraad onstaat waardoor brand kan onstaan. Hierdoor zijn al heel wat brandjes ontstaan.

Daarom wordt dus een droger wasmachine vaatwasser etc op een apparte groep aangesloten rechtstreeks op een wandcontactdoos en dus zonder verlengsnoeren!

aangepast door hugogertie

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het bij jouw is geregeld maar ik kan hier maar max 3,68kW uit 1 groep halen van 16 ampere, zelfs met een zekering van 20 ampere kun je nog geen 5kW op 230volt uit het net halen en de snoer die op de foto te zien is, is volgens mij 0,75mm² en zeker niet geshikt voor grote vermogens.

Apparaten boven 500 watt aansluiten via verdeeldozen / verlengsnoeren is vragen om problemen omdat juist de contacten met schroefverbindingen een hele zwakke schakel zijn en t.g.v. overgangsweerstand op de schroef verbinding met de draden een gloeidraad onstaat waardoor brand kan onstaan. Hierdoor zijn al heel wat brandjes ontstaan.

Daarom wordt dus een droger wasmachine vaatwasser etc op een apparte groep aangesloten rechtstreeks op een wandcontactdoos en dus zonder verlengsnoeren!

 

Geheel mee eens allemaal, maar een aantal berichten terug vertelt Outla space dat zijn vrouw er in geslaagd was om wasmachine en wasdroger tegelijk aan te zetten en daarbij het snoer van een contactdoos te laten roken..... Hoe dat kan weet ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het bij jouw is geregeld maar ik kan hier maar max 3,68kW uit 1 groep halen van 16 ampere

Dat is te simpel geredeneerd. Iedere beveiliging kan overbelast worden en dat zie je in een smelt (afschakel) karacteristiek.

Kijk eens naar de smeltkarakteristiek van een 16 A Diazed (schroefzekering) in http://www.automatio...121-a1-7600.pdf

Je ziet dat die:

- 400 seconden (6,6 minuten) lang 30 A doorlaat voor hij smelt. Dat is 6,9 KW

- 3600 seconden (1 uur) lang 22 A doorlaat voor hij smelt, Dat is 5 KW.

Een Diazed zekering houd dus een wasmachine en wasdroger makkelijk een tijdje samen. Wel zal hij daardoor snel verouderen en het na een x aantal keer voor gezien houden.

 

Ook automaten hebben een afschakel karacteristiek.Zie: http://www.legrandel...464 tm 469).pdf

Ook hier zie je dat je die gedurende 1 uur 35 % kunt overbelasten. Een 16 A automaat houd dus ook een 1 luur ang 16 x 1,35 = ± 22 A uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan wel opgaan maar als een wasmaschine en droger tegelijk aan staan op 1 groep gaat zeker de zekering eruit. Maar wat hier gebeurd is dat er een te dunne draad wordt gebruikt om beide apparaten te voeden waardoor de spanning op de apparaten terug loopt naar een lager voltage waardoor niet het volledige vermogen kan worden opgenomen door beide apparaten en dat het gemiste vermogen wordt opgenomen door de te dunne draden die functioneren als een weerstand en daardoor beginnen te verbranden door de hitte van de te dunne kabel.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...