Ga naar inhoud


Inverto multconnect lnb's


Rebel22

Aanbevolen berichten


Hallo Rebel22,

 

Ik heb hier goede ervaring mee en expirimenteer al 3/4 jaar met deze LNB's als proefproject.

Ik heb 4 x multiconnect gemonteerd op een 54 cm Triax schoteltje.

Inderdaad zijn ze zeer gevoelig voor regendruppels i.v.m. de smalle feed.

De oplossing bij mij was er een kapje overheen te plaatsen en dit werkt perfekt.

Ook bij hevige regenval nog geen uitval gehad. (Een wolkbreuk is wat anders, ook bij LNB's met 60 m/m feeds)

Het kapje geeft geen merkbare verzwakking, maar moet vrij van de LNB-feeds worden gemonteerd.

Het is wat knutselen, zoals de plaatjes laat zien.

Deze LNB's presteren prima als ze droog blijven.

 

Resume:

Op een 110 Triax schotel met deze opties zou het zeker goed moeten gaan.

 

Gr. Ben

post-35794-0-92690700-1334304909_thumb.jpg

post-35794-0-83787300-1334304922_thumb.jpg

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik was in eerste instantie wel gevallen voor de Multiconnect vanwege de afregelmogelijkheden met de speciale rail en bevestiging.

Maar na diverse negatieve berichten op verschillende forums ik besloten eerst maar eens uitgebreid te testen. In de regen heb je niks aan de Multiconnect tenzij je een regenkapje hebt. Tip: een verbindingsmof voor 40 mm PVCbuis is een aardig regenkapje. Helaas bij vochtig weer krijg je condens en dan helpt een regenkapje ook niet.

 

Ik heb in een Triax TDS110 getest met diverse LNB's. Elke LNB maximaal uitgericht op satellieten in de range 30W - 36E.

De Inverto Black Ultra was de beste, zowel in signaalniveau als signaalkwaliteit. Ik kon er de meeste satellieten mee ontvangen.

Op de tweede plaats kwam de Megasat Multifeed. En de minste van de drie modellen was de Inverto Multifeed.

Ik heb getest met van ieder model 2x single en 2x de twin uitvoering en met dezelfde weersomstandigheden ('s middags met helder weer).

Dus exemplarische effecten zijn uitgesloten.

Ik heb de Inverto Multifeeds (ik had er 6 gekocht) omgeruild bij de leverancier. Ik gebruik de Megasat Multifeed nu bij multifeed situaties waarbij de LNB's erg dicht op elkaar zitten. Als er voldoende ruimte is op de rail is pas ik bij zwakkere satellieten de Inverto Ultra Black toe.

Op een Maximum E85 multifocus schotel heb ik 1x Black Ultra en 6x Megasat (28.2E - 1 W).

Op een Triax TDS78 schotel gebruik ik 2x Black Ultra (13E en 28.2E) en 2x Megasat (in de middelste posities voor 19.2E en 23.5E).

Ik gebruik de quad, twin uitvoeringen op de E85 en single uitvoeringen op de TDS78.

Op Triax110 (inmiddels met motor) gebruik ik een Inverto Black Ultra single.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ben klever

 

Laat rebel22 nu eerst maar eens even melden welke satellieten hij wil ontvangen. Dan zal ik wel even voor hem uitrekenen hoe ver de lnb’s van elkaar moeten staan en of het dan per sé punt-lnb’s moeten zijn. Als dat al nodig is, dan is de Megasat Multifeed een veel betere oplossing zoals @investigator ook al schreef. Dan heb je in ieder geval geen leeg frietbakje nodig om de lnb’s droog te houden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Goedenmorgen!

 

Ook ik heb met m'n domme kop op mijn Triax 88 van de week mijn vier normale twins vervangen door vier dunne Inverto multiconnect quads. En inderdaad: ze blijken erg gevoelig voor regen. Om tenminste de regendruppels te laten afglijden heb ik de koppen met wat zeepsop afgesponsd. Tot nu toe bij zware regen nog geen uitval gehad. Frietbakje kan altijd nog :-)

 

Opmerkelijk vind ik dat bij mooi weer Astra 2, evenals met de vorige LNB's nog steeds een SNR van 99% geeft, en dat in Oost Belgie! Astra 1 en 3 zitten rond de 90% en Hotbird rond 65%, wat ik ook doe. Deze laatste LNB ga ik wss als eerste vervangen.

 

Het lijkt er op alsof mijn schotel iets vervormd is ten voordele van Astra 2. Of kan iemand een andere verklaring verzinnen?

 

Vriendelijke groeten, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje! Ik zal het proberen, maar ik ga morgen voor een lang weekend naar Duitsland. Ik heb inmiddels voor Hotbird en Astra 1 "normale" LNB's besteld. De beide anderen (A2 & A3) zitten boven de 90 % dus die zullen niet zo snel wegvallen, hoop ik.

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal proberen 2 foto's te uploaden. Geen idee hoe dat moet...

 

post-31965-0-47744900-1335508694_thumb.jpgpost-31965-0-67470300-1335508722_thumb.jpg

 

 

Op hoop van zegen, dan maar. Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Belsat

Ik zie in ieder geval dat de skew (schuinstand) van je lnb’s niet goed staan. Als jij opgeeft waar de schotel ongeveer staat zal ik je de juiste skew doorgeven.

Verder zou ik van je willen weten wat de afstanden zijn van de 4 lnb’s gemeten van kuiltje naar kuiltje aan de voorzijde van de lnb.

Kijk, het probleem met punt-lnb’s is dat ze bijna geen vangtrechter voor de signalen hebben. Als ze niet heel precies staan afgesteld, heb je meteen een stuk minder signaal. Waarschijnlijk heb je de lnb-klemmen niet van zijn plaats gehad tijdens het omwisselen van de lnb’s en als ze dan niet helemaal goed stonden, heb je nu minder signaal.

Heb jij de klem van de lnb ongeveer in het midden van de hals van de lnb staan? Op de foto lijkt het er op dat je het huis van de lnb nagenoeg tegen de lnb-klem hebt staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx! Ik kom er op terug, sta nu op het punt naar Duitsland te vertrekken. See you, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik ben er weer. Eerlijk gezegd zijn alle door jou genoemde parameters mij bekend. Ik probeer altijd om deze op maximale SNR in te stellen. Maar goed, men is nooit te oud om te leren (ik ben 71 :-) en dus hier mijn antwoorden:

 

Ik zie in ieder geval dat de skew (schuinstand) van je lnb’s niet goed staan. Als jij opgeeft waar de schotel ongeveer staat zal ik je de juiste skew doorgeven.

 

* De skew heb ik proefondervindelijk op maximale SNR ingesteld. Dit bleek te zijn: A1 vertikaal en de andere loodrecht op de balk. Tot mijn vreugde las ik in een andere discussie exact hetzelfde ;-) Maar helemaal goed zal het nog wel niet zijn. Ik woon bij Vielsalm in Belgie.

 

Verder zou ik van je willen weten wat de afstanden zijn van de 4 lnb’s gemeten van kuiltje naar kuiltje aan de voorzijde van de lnb.

 

* Die afstanden zijn, beginnend bij HB: 71, 46 en 55 mm.

 

Kijk, het probleem met punt-lnb’s is dat ze bijna geen vangtrechter voor de signalen hebben. Als ze niet heel precies staan afgesteld, heb je meteen een stuk minder signaal. Waarschijnlijk heb je de lnb-klemmen niet van zijn plaats gehad tijdens het omwisselen van de lnb’s en als ze dan niet helemaal goed stonden, heb je nu minder signaal.

 

* Klopt. Ik heb het evt. schuiven tot het laatst bewaard :-)

 

Heb jij de klem van de lnb ongeveer in het midden van de hals van de lnb staan? Op de foto lijkt het er op dat je het huis van de lnb nagenoeg tegen de lnb-klem hebt staan.

 

* De LNB's staan zo ver mogelijk naar achteren. Geeft ook beste SNR..

 

OK, ben benieuwd of je hier wat aan hebt. Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Belsat

Ik heb het een en ander voor je uitgerekend.

Op dit moment heb je de lnb’s op resp. 71, 46 en 55mm van elkaar staan. De twee buitenste lnb’s staan dus 71+46+55=172mm van elkaar.

Controleer als eerste met een waterpas of je rail in de juiste schuinstand staat. De rail moet bij jou 10,4 graden schuin staan. Bij de afstand van 172mm betekent dit, dat de rechter lnb 38mm lager moet staan dan de linker lnb aan de voorzijde van de lnb gemeten als je de rail voor je hebt en dus naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Dan de afstanden van de lnb’s:

Jij hebt de afstanden 71, 46 en 55mm, dat is best goed maar de afstand van de Astra 2-lnb in niet goed. De afstanden die ik berekend heb zijn 70, 47 en 50,5mm

Het verschil tussen 71 en 70mm is te verwaarlozen en kun je gerust zo laten staan. Ook het verschil tussen 46 en 47mm is te verwaarlozen en kun je zo laten staan maar de Astra 2-lnb staat bij jou op 55mm van de Astra 3-lnb en dat is iets te veel. Dat moet dus 50,5mm worden.

Dan de skew van de lnb’s voor jou ontvangstpositie. Die moet t.o.v. verticaal waterpas als volgt zijn:

Hotbird 13,0 een skew van 5,9 graden

Astra 19,2 een skew van 3,3 graden

Astra 23,5 een skew van 6,6 graden

Astra 28,2 een skew van 10 graden

Dit allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je de lnb’s voor je hebt en dus naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Meet dit met een klein gradenboogje.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor al je berekeningen! Het paradoxale is dat volgens Bartjens dus eigenlijk alleen Astra 28.2 zou moeten opschuiven. Maar die geeft nu juist mijn sterkste signaal van 99%. En dat nog wel in oost Belgie, dus wss tegen de rand van de footprint.. Kan ook zijn dat juist de andere drie wat meer richting Astra 28.2 moeten. Of dat mijn schotel wat vervormd is; die staat al 12 jaar op de hoek van het huis waar de meeste wind is.

 

Anyway van de week komen de nieuwe LNB's aan die ik heb besteld voor HB en A1. Respectievelijk een Inverto Ultimo quad en een normale Inverto quad. Dan loop ik alles nog eens rustig na, gebruik makend van jouw berekeningen.

 

Je hoort er van. Henk (Nederbelg)

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...