Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Maar waarom zou je dat willen?

Als ik een natuurfilm zit te kijken, wil ik de natuur horen en niet een apparaat of alle rammelende spullen in de kamer of echo's uit een studio in Oberhausen.

Speakers zijn nooit perfect en liefst zou je ook geen speakers willen hebben maar het echte geluid, toch?

Als er muziek wordt opgenomen heb je al een "studiosound" of een akoestiek van een live-opname. Waarom zou je daar nog iets aan toevoegen?

Een Rembrandt ga je toch ook niet met de kwast bijwerken omdat het dan beter bij het behang past?

Noem dan eens een pluspunt, want ik snap er zo niks van.

En dit was toch het uitgangspunt?

Ligt het accent nu meer op "etc"?

Het pluspunt van de realiser is dus dat je setups kan clonen waarbij dus juist het overnemen van deze akoestische kenmerken "het geluid maakt" . Stel je calibreert de realiser in de amsterdam arena tijdens een concert dan kun je dus alle eigenschappen van hoe de speakers daar klonken in een groot stadion met je mee nemen naar huis en bijv met deze instellingen thuis naar je muziek luisteren, waarbij je je weer midden in dat stadion waant. Maar goed zoals ik al eerder zei, Begin je met niks en heb je thuis geen goeide setup dan werkt het idd tegen je dat je alle akoestiek mee kopieert. Heb ondertussen al weer heel wat gelezen over de realiser en het is dus zelfs mogelijk om je koptelefoon af te zetten en dan gaan je normale speakers weer aan. Zet je de koptelefoon weer op gaan de speakers weer uit maar klinkt alles nog precies het zelfde. Het cloned dus de exacte locatie die jij gemeten heb samen met alle akoestiek, ruimte gevoel en positionering van de speakers + de eigenscappen van de speakers .. Het is dus bijvoorbeeld mogelijk om kopieen te maken van peperdure systemen en die mee naar huis te nemen om daar weer te gebruiken op wat je ook maar wil luisteren. Ik weet dat het allemaal erg ongeloofwaardig klinkt maar als je eens opzoek gaat naar meer info zal je echt versteld staan.

En om terug te komen op het accent op ""etc."" Daarmee bedoelde ik evt. PC / Media spelers / HTPC / Game consoles / Set top boxes

EDIT -

Nu ik satcat's post nog eens terug lees krijg ik het idee dat hij het niet helemaal begrijpt .. Er worden dus absoluut geen echo's trammen of overvliegende vliegtuigen ofzo mee gekopieerd als jij een meting doet. En wanneer jij je de realiser gebruikt dat deze trams en vliegtuigen voorbij komen. Dat zou inderdaad erg lomp zijn :D

aangepast door Hoax

Nou, de vraag is eigenlijk meer waarom je bijvoorbeeld de akoestiek van een stadion of een studio zou willen kopiëren.

Wat is daar de meerwaarde van?

Is dat niet wat een artiest/producer, van wat je beluistert, al voor jouw gedaan heeft met zijn opnames? Dat wil je toch herscheppen?

Anders wordt het, als je zelf muziek gaat maken, dan bepaal/maak je zelf de sfeer.

Ook lijkt het mij onmogelijk om betere (duurdere) systemen te kopiëren omdat je eigen installatie, akoestiek of hoofdtelefoon toch de zwakste schakel gaat worden.

aangepast door satcat

Nou, de vraag is eigenlijk meer waarom je bijvoorbeeld de akoestiek van een stadion of een studio zou willen kopiëren.

Wat is daar de meerwaarde van?

Is dat niet wat een artiest/producer, van wat je beluistert, al voor jouw gedaan heeft met zijn opnames? Dat wil je toch herscheppen?

Anders wordt het, als je zelf muziek gaat maken, dan bepaal/maak je zelf de sfeer.

Ook lijkt het mij onmogelijk om betere (duurdere) systemen te kopiëren omdat je eigen installatie, akoestiek of hoofdtelefoon toch de zwakste schakel gaat worden.

Het is ook niet bedoeld om alleen muziek te mee gaan luisteren of maken .. De realiser's kracht ligt in het emuleren van surround sound setups of meerdere speaker systemen om je heen emuleren (zoals bijv een concert). De meerwaarde hiervan is dat je bijvoorbeeld naar een peperdure studio kan gaan waar ze bijv. films als lord of the rings af hebben gemixed. Als je het systeem dan daar calibreerd en weer naar huis neemt heb je dus eigenlijk het geluid van een dure studio in je eigen huiskamer over de koptelefoon. De realiser is oorspronkelijk ontwikkeld voor audio engineers die hun werk naar huis willen nemen. Het zijn over het algemeen ook vooral studio's die Realisers kopen. Overigens is de Realiser absoluut geen hype dat zn beloftes niet waarmaakt. Het schijnt echt baanbrekende techniek te zijn die ontwikkeld is door dezelfde mensen die onder andere DTS hebben uitgevonden. Over je eigen akoestiek of installatie hoef je je dus niet druk te maken aangezien je de koptelefoon gebruikt, de koptelefoon is hier absoluut de bottleneck vandaar dat het ook wordt aangeraden dure high end koptelefoons te gebruiken

aangepast door Hoax
Geplaatst:
Over je eigen akoestiek of installatie hoef je je dus niet druk te maken aangezien je de koptelefoon gebruikt, de koptelefoon is hier absoluut de bottleneck vandaar dat het ook wordt aangeraden dure high end koptelefoons te gebruiken

Dat maakt het een stuk duidelijker.

Eerder leek het alsof de realiser ook de luidsprekers even dingen ging laten doen die ze eerder niet konden.

Want je zou geen verschil horen tussen de luidsprekers en de hoofdtelefoon, maar dat is dus alleen als je een setup van je eigen installatie maakt.

Geplaatst:

Dat maakt het een stuk duidelijker.

Eerder leek het alsof de realiser ook de luidsprekers even dingen ging laten doen die ze eerder niet konden.

Want je zou geen verschil horen tussen de luidsprekers en de hoofdtelefoon, maar dat is dus alleen als je een setup van je eigen installatie maakt.

hmm.. Mja je eigen luidsprekers zullen idd niet zomaar dingen doen of klinken zoals ze ervoor niet konden klinken. Maar het geen of amper verschil horen tussen de luidsprekers en koptelefoon gaat dus ook op wanneer je een setup cloned die niet van jezelf is. Daarom wordt het ook aangeraden om nadat je de realiser koopt direct een bezoek en meting te regelen in een professionele studio. uiteraard kun je ook je eigen setup clonen maar dan zal je nooit echt de volle potentie uit de realiser halen.

Geplaatst:

Maar het geen of amper verschil horen tussen de luidsprekers en koptelefoon gaat dus ook op wanneer je een setup cloned die niet van jezelf is. Daarom wordt het ook aangeraden om nadat je de realiser koopt direct een bezoek en meting te regelen in een professionele studio.

Dat geloof ik dus niet.

Je kunt de akoestiek van je huiskamer niet zomaar uitgummen.

Die blijft altijd roet in het eten strooien en zou alleen niet verstoren als je een geluidsdode kamer zou hebben, of je zou deze met anti-geluiden dood moeten maken.

Maar dan moet je dus meten in je eigen kamer en niet in een studio.

Zover ik kan voorstellen werkt het systeem alleen op de hoofdtelefoon en niet op je installatie in je huiskamer.

En dan blijft bij mij ook de vraag waarom jij naar een studio zou moeten, terwijl de fabrikant die waarden toch standaard zou moeten kunnen leveren.

Dat meten in een specifieke studio zou m.i. alleen interessant zijn voor een technicus die zijn werk thuis via de hoofdtelefoon zou willen afmaken.

De akoestiek van die studio die de technicus uiteindelijk opneemt komt ook op de te produceren CD te staan.

De realiser voor thuis is dan geheel overbodig.

Dat geloof ik dus niet.

Je kunt de akoestiek van je huiskamer niet zomaar uitgummen.

Die blijft altijd roet in het eten strooien en zou alleen niet verstoren als je een geluidsdode kamer zou hebben, of je zou deze met anti-geluiden dood moeten maken.

Maar dan moet je dus meten in je eigen kamer en niet in een studio.

Zover ik kan voorstellen werkt het systeem alleen op de hoofdtelefoon en niet op je installatie in je huiskamer.

En dan blijft bij mij ook de vraag waarom jij naar een studio zou moeten, terwijl de fabrikant die waarden toch standaard zou moeten kunnen leveren.

Dat meten in een specifieke studio zou m.i. alleen interessant zijn voor een technicus die zijn werk thuis via de hoofdtelefoon zou willen afmaken.

De akoestiek van die studio die de technicus uiteindelijk opneemt komt ook op de te produceren CD te staan.

De realiser voor thuis is dan geheel overbodig.

Je moet in de studio je realiser calibreren omdat in een high end studio je de perfecte akoestiek heb en dure speaker systemen waarvan de realiser dus het karakter overneemt. Daarnaast moet je per persoon meten omdat het heel erg nauw komt kijken. De lengte van je lichaam, de vorm van je hood, de positie van je oren. Stel jij bent een boom van een vent met een groot hoofd en flaporen dan ligt de perfecte sweet spot bij jou heel anders dan bijv een klein mannetje met kleine oortjes. De fabrikant kan dus helaas niet de Realiser leveren met een preset die voor iedereen is. Dit is bijv wel weer mogelijk bij de beyerdynamic headzone maar volgens de experts is het resultaat lang niet zo goed dan dat je een echte ruimte met speakers / hoofd en oren op meet.

Wat betreft muziek opnemen, daar heb je idd geen realiser voor nodig, en daar is hij ook totaal niet voor bedoeld, de realiser is geen recorder.

De Realiser cloned dus een ruimte en speakers precies zoals jij (en niemand anders) het hoorde zodat bijv inderdaad de technicus zn studio met zich mee kan nemen en elders zijn werk voort te kunnen zetten wetende hoe het resultaat zal klinken zodra hij terug in de studio is.

En voor degene die dus de Realiser niet nodig hebben voor hun werk maar wel een studio gecloned hebben die kunnen dus thuis genieten van studio kwaliteit geluid. Of je kan gewoon je eigen kamer en speakers clonen en dan over de koptelefoon hetzelfde horen zonder dat de rest van de familie / buren mee hoeft te genieten :)

Dit laatste punt is eigenlijk DE reden dat de gewone consumer market zo geintresseerd is in de Realiser

aangepast door Hoax
Geplaatst:

Nadat ik zo'n beetje zoveel mogelijk heb kunnen lezen over de realiser ben ik zo nieuwsgierig geworden dat ik er een besteld heb .. Zal binnekort laten weten hoe het nu echt klinkt en of het de moeite waard was en hoe het geluid klinkt vs dolby amps/koptelefoons. Blijkt het in mijn ogen toch een overhyped apparaat te zijn mag ik m binnen 2 weken terug sturen :)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen