Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

Ik heb op enkele kanalen af en toe blokken dus vermoed ik dat er iets niet goed staat maar wat ???

Vandaag heb ik sport op EDL2 op 23.5E zitten kijken en de SNR is 46 en de AGC is 89. De BER is 0

post-33576-0-85069300-1334509304_thumb.jpg

Ik heb een meter schotel met 4 koppen er op, Astra 1 en 3 en Hotbird en Thor

Iemand raad waar ik het moet zoeken ?

Geplaatst: (aangepast)

Beste gsm

Ik heb de indruk dat je lnb’s niet helemaal goed staan. De afstand tussen de Astra 1 en 3 lnb lijkt me te klein.

Ik neem aan dat je de Triax 110 hebt van 100cm breed en 110cm hoog.

Zou jij me de afstanden van de lnb’s eens op willen geven. Je moet dan meten van kuiltje voorzijde lnb tot kuiltje voorzijde lnb en dan graag de afstand tussen alle 4 de lnb’s.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

@gsm

Waarom schrijf je dat je een schotel van een meter hebt terwijl je in de gegevens onderaan schrijft een Triax 80cm. Dit is erg verwarrend want Triax heeft de schotels in de maten 64, 78, 88 en 110. Een triax 78 is 70cm breed en 78 cm hoog een Triax 110 is 100cm breed en 110cm hoog.

Zou je tevens een foto willen bijvoegen van de lnb’s zodat je de binnenzijde van de schotel ziet en de achterzijde van de lnb’s.

Geplaatst:

De 80cm schotel stond op mijn vorige woning en gezien de drukte van het verhuizen en alle bijkomende werkzaamheden heb ik er niet aangedacht om de nieuwe installatie hier te vermelden maar ik heb nu een Triax schotel van 88 dus 98 hoog met 4 Alps LNB´s die onderling op 160 mm - 78 mm - 48 mm staan, zie foto, en gemeten op de punten van de LNB´s

post-33576-0-71526500-1334658705_thumb.jpg

Geplaatst:

Zo te zien staat de LNB-rail niet schuin genoeg, maar Sprietje zal je nog wel antwoord geven over de juiste afstanden.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Geplaatst:

Beste gsm

Helaas klopt er van je lnb-afstanden niet veel. Dat verklaart meteen waarom je ontvangstproblemen hebt.

Voor locatie Utrecht en Alps-lnb’s moeten de afstanden als volgt zijn:

De afstand tussen de Hotbird en Astra 1 lnb moet 85mm zijn

De afstand tussen de Astra 1 en de Astra 3 moet 57mm zijn

De afstand tussen de Astra 3 en de Astra 2 moet 61,5mm zijn alles op de puntjes gemeten.

Ik weet niet waar je schotel staat maar in Utrecht moet de multirail 10,2 graden schuin staan. Zo te zien moet je hem schuiner zetten.

Het zou best kunnen dat als je de lnb’s op de juiste afstand hebt gezet, je de schotel even opnieuw moet fijntunen op de Astra 23,5 of 19,2 om voor alle satellieten maximale ontvangst te krijgen.

Geplaatst:

Ok bedankt. Ik ga dat later uitproberen want ik ga volgende week voor 6 weken naar Zweden.

Ik ga daar ook dezelfde schotel plaatsen dus misschien kan je mij daar ook de afstel gegevens laten weten ?

Even een uitleg hoe ik het gedaan heb :

Ik heb eerst de Hotbird met de LNB die tegen de arm aan zit afgesteld met mijn Schwaiger SF9000. Toen die goed stond heb ik de Thor gedaan en vast gezet op het sterkste signaal. Daarna de Astra 23,5 en 19 oost, beiden apart afgesteld zoals ik de Thor deed.

Ik doe dus iets niet correct. Kan jij me dat vertellen ? Dan kan ik dat doen als ik in Zweden de schotel ga plaatsen.

Alvast hartelijk dank.

Geplaatst:

@gsm, ik heb aardig liggen slapen. Ik heb je de gegevens gegeven voor de Hotbird, Astra 1, Astra 3 en Astra 2 maar jij hebt de Astra 2 niet maar de Thor op 4,3 graden west. Nou dat kun je wel vergeten op een Triax-schotel. Je praat hier maar liefst over een ontvangst van 27,8 graden orbit ofwel 34,7 graden Azimuth. De afstand tussen de Hotbird-lnb en de Thor 4,3 west-lnb moet op een Triax 88 238mm bedragen, jij hebt 160mm ingesteld.

Ik weet niet precies hoe sterk de signalen van de Thor zijn, dat zou ik op moeten zoeken, maar voor zo’n grote ontvangsthoek moet je toch naar een Wavefrontier T90 of Maximum E-85.

Geplaatst:

Ik heb inderdaad de Astra 2 niet maar ook de Thor op 4,3 niet - Ik heb de Thor op o,8W

Ik praat dus over een hoek van 23,5E naar 0,8W = 24,5°

Op de Thor is de SNR 53 en AGC is 85

De ber op de Thor schommelt tussen de 30 en 160 variërend welke zender die op staat. Dat is niet goed maar ik heb perfect beeld nu

Geplaatst:

Beste gsm

Een Triax schotel is niet gemaakt voor multiontvangst. Het multiblock dat Triax op de markt heeft gebracht, is eigenlijk al bedenkelijk maar werkt voor de ontvangst tussen de Hotbird 13 graden en Astra 28,2 graden. Dit is 15,2 graden orbit.

Jij wilt dus van 0,8 west tot 23,5 oost ontvangen, dit is 24,3 graden orbit, dit is 60% meer.

De lnb’s die helemaal aan het einde van de rail komen te staan, krijgen aanzienlijk minder signaal dan de lnb’s die vlak bij de schotelarm staan en dat zijn nu juist de satellieten waar je het meeste signaal voor nodig hebt. Dit komt omdat de schotel niet ontworpen is voor multiontvangst.

Daar komt ook het volgende nog eens bij:

De satellieten staan aan de Clarkebelt op ongeveer 36.000km hoogte. Ze staan dus aan een boog. Om over een grote ontvangstbreedte de lnb’s op de juiste hoogte te hebben staan, moet de rail tegengesteld gebogen zijn aan de boog van de Clarkebelt. Bij schotels die voor een breed ontvangstgebied zijn gemaakt, is de rail ook in twee richtingen gebogen.

Ten eerste gebogen zodat alle lnb’s altijd naar het midden van de schotel zijn gericht.

Ten tweede gebogen zodat de lnb’s de Clarkebelt volgen.

Een schotel waarbij je dit mooi kunt zien is de Visiosat Big Bisat, zie bijlage.

Helaas is de Triaxrail alleen maar zo gebogen dat ze altijd naar het midden van de schotel kijken maar niet de ronding van de Clarkebelt volgen.

Met deze beperking ga je al flink de mist in met 24,3 graden orbit. Dit betekent dus dat je de elevatie van de schotel zo moet instellen dat de buitenste lnb’s op de juiste hoogte staan. Hierdoor staat de lnb die in het midden van de rail staat, in dit geval de Hotbird dus niet op de juiste hoogte.

Maar ik heb toch nog even voor je uitgerekend hoe de zaak afgesteld moet worden.

De schuinstand van de rail moet 4 graden zijn, d.w.z. zoals je de foto bekijkt rechts iets omlaag. Dus even een blokje van 28mm dik aan de rechter zijde leggen en dan waterpas stellen.

Ik heb de afstanden van de lnb’s nog even uitgerekend voor de Thor 0,8 west, Hotbird, Astra 1 en 3.

De afstand tussen de Thor 0,8W en de Hotbird moet 189mm zijn

De afstand tussen de Hotbird en Astra 1 lnb moet 85mm zijn

De afstand tussen de Astra 1 en de Astra 3 moet 57mm zijn

Ik zie hier dat de maten die ik heb uitgerekend allemaal groter zijn dan die jij hebt. Ik ga me het volgende afvragen. Jij had eerst een Triax 78, nu een Triax 88. Komt de rail met lnb’s misschien kompleet gemonteerd zo van de Triax 78 af en heb je die nu op de Triax 88 gezet? Als ik jouw maten bekijk die je in bericht 4 hebt opgegeven, heeft het daar alle schijn van want dan kloppen ze vrij behoorlijk.

post-60869-0-58947200-1334737139_thumb.jpg

Geplaatst:

Als eerste dank ik je hartelijk voor de geweldige uitleg !

Ik heb alles nieuw gekocht dus geen rail overgezet vanaf de 78cm schotel en alles met de FS9000 afgesteld.

Ik ga het e.e.a. bekijken en opnieuw afstellen als ik terug kom maar hoe kan ik het doen als ik in Zweden ben ? Ik ga daar dezelfde schotel plaatsen, die is daar al.

Geplaatst:

Als jij opgeeft waar de schotel in zweden ongeveer komt te staan, dan zal ik het voor je uitrekenen. Het gaat dan over dezelfde satellieten neem ik aan die je ontvangen wil.

Geplaatst:

Beste Gsm

In Storfors, Zweden, moet je voordat je de Triax 88-schotel gaat uitrichten eerst het multiblock in de juiste schuinstand zetten. Die moet 1,5 graden gekanteld zijn, als je voor de rail staat en dus naar de binnenzijde van de schotel kijkt links lager dan rechts. Die 1,5 graden stel je af met een waterpas waarbij je aan de linker zijde een vulblokje van 10mm moet leggen tussen de rail en de waterpas gemeten over een afstand van 40cm.

Je gaat de Hotbird-lnb juist rechts van de schotelarm zetten. Hier ga je de schotel ook op uitrichten. De elevatie van de schotel moet op 22,7 graden ingesteld worden.

De Hotbird staat op 9 graden oost t.o.v. het zuiden.

Nu de schotel op maximaal signaal afstellen.

De afstanden van de lnb’s moeten nu als volgt afgesteld worden gemeten aan de voorzijde van de lnb/s van kuiltje naar kuiltje.

Tussen de Hotbird en Astra 1 = 79mm

Tussen de Astra 1 en Astra 3 = 55mm

Tussen de Horbird en de Thor 0,8W = 173,5mm

Als laatste ga je de elevatie van de schotel nu fijnafstellen zodat je op de Thor en Astra 3 maximale signaalkwaliteit krijgt.

De skew van de lnb’s moet als volgt worden afgesteld:

Astra 3 lnb 2 graden tegen de wijzers van de klok in.

Astra 1 lnb 4,5 graden tegen de wijzers van de klok in.

Hotbird lnb gewoon verticaal.

Thor lnb 8,5 graad tegen de wijzers van de klok in.

Dit allemaal als je de lnb’s voor je hebt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen