Ga naar inhoud


is er een registratie bij een brandmelding bij een meldkamer?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

hi,

er staat bij ons een brandalarm met meldkamer.

het brandalarm heeft minimum 1X afgegaan,terwijl ik er bij was en de meldkamer belde.

er is iets gebeurt tussen mijn vertrek de vrijdagmiddag en de maandagavond.

volgens de meerderheid heeft het alarm maar éénmaal afgegaan.er is discussie tussen het al of niet verkeerd afschakelen van het alarm.

er heeft iets gesmolten tussen vrijdagnammidag en maandagavond.zekering waren doorgeslegen,en van een toestel was de draad gesmolten.

volgens mij heeft het alarm in die tijd afgegaan,toen deze draad smolt/brand/veuzde.

om mij in die zaak te verdedigen,denk ik dat het alarm wel is afgegaan,en verkeerdelijk is afgezet.

helaas,kan ik mijn vermoeden niet hardmaken,en daarom dus mijn vraag:

worden meldingen van het alarm naar meldkamer en melding brandalarm naar bewoner geregistreerd?indien ja,welke procedure kan ik volgen om die gegevens te krijgen,waardoor ik kan bewijzen,dat het alarm is afgegaan tijdens mijn afwezigheid?

voor jullie misschien een niemendalletje,maar voor mij wel reden genoeg,om die bewijslasten te kunnen verkrijgen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kun ook een log uitdraai van een bepaalde periode opvragen, dit kan eventueel wel administratie kosten met zich mee brengen.

een Sony 40W4500, 2x ipbox 9000, Triax 110, Moteck SG-2100 A ontvangst van 53,1 Oost t/m 24,5 West en een Logitech Harmony Remote 785 (ideaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je in het pand een brandmeld / alarmcentrale hebt. Ook die registreert alle meldingen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je een goede brandmeldinstallatie hebt, met keurmerk, zal die zelf een logfile aanmaken, waar je precies in kunt zien of er een melding is, in welke groep die was, of die door gemeld is en of het alarm uitgeschakeld is of groepen afgeschakeld zijn.

 

Een meldkamer zal alle meldingen altijd registreren.

 

De verantwoordelijke heeft toegang tot een uitdraai van een meldkamer.

 

Maar ik meen te begrijpen, dat er een alarm geweest is, wat je hebt uitgeschakeld, en bij de meldkamer telefonisch hebt afgemeld?

En nu heeft men brandsporen gevonden en wil jij bewijzen dat die niets te maken hebben met het door jou gemelde "loos alarm"?

 

Was de rook/brandmelder die jouw alarmmelding liet aangaan in die groep, waar de brandsporen gevonden zijn?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In vrijwel elk systeem (met of zonder keurmerk) zit tegenwoordig wel een geheugen welke uitgelezen kan worden om te zien of en wanneer er een alarm is ontstaan.

Zijn er klanten met een meldkamer aansluiting die een uitdraai willen hebben over een bepaalde periode dan kunnen ze die bij ons maximaal 2 keer per jaar gratis opvragen (mits ze een onderhoudscontract hebben)

 

Gaat er een brandalarm af dan is het normaal dat je op onderzoek uitgaat om te kijken waarom dat alarm is ontstaan.

Schakel je het alarm na een melding uit en schakel je vervolgens deze weer in zonder iets te controleren dan kan natuurlijk door het smelten van die draad het alarm zijn afgegaan, hierdoor zijn de stoppen doorgeslagen, heeft de rook zich niet verder kunnen ontwikkelen en is er niet opnieuw een alarm ontstaan.

Zou je het geluk hebben dat de beveiliging op een uitgeslagen groep/aardlek was aangesloten dan zou ook dat weer een melding naar de meldkamer hebben moeten geven.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer eens te verduidelijken.allereerst weet ik niet of dit brandalarm zo modern is,dat er een log file gemaakt wordt.indien ja,dan zou ik niet weten,hoe dit uit te lezen,maar de schade,maakt het mij nu niet waard om een logfile op te vragen.

bij brand,gaan er hier 5 sirene's gaan loeien.er is mij aangeleerd toen ik hier kwam wonen,dat je eerst de sirene's afzet,NIET het alarm.dan heb je (bij ons 6 zone's) die je eerst controleert,en werkelijk bij die zone's ervan gaat vergewissen of er brand is of niet.als er derden in de buurt zijn,vraag je die om te blijven bij de telefoon.indien je constateert,dat het vals alarm is,dan druk je op reset en zet je het alarm weer aktief.in die tijd,wordt je ook opgebeld om te vragen waarom het alarm afging.ik had vals alarm,en dit via de getoonde manier gedaan.echter is bij mij een raadsel waarom de groene lichtjes branden naast de zone's,ik had daar niet op gedrukt.ik wilde enkel zeker zijn,van die logfile,mocht het een (zeer) ernstige brand zijn,want ik weet niet,als die groene ledjes naast de zone's branden,deze ook geaktiveerd worden door melding door de brandmelder.in iedere ruimte aan het plafond.

het ziet er een oud systeem uit,en ik zal eens van het alarm zelf een foto uploaden.misschien zijn er hier wel lezers aanwezig die beroepshalve met (brand)alarms te maken heeft.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de oudere systemen die ik ken betekend groen detectielus actief, geel continu storing, geel knipperend detectielus buiten werking gesteld , rood er is een alarm in die detectielus.

Maar denk idd. dat een foto meer duidelijk maakt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo,ik heb er een 2tal foto's van gemaakt.

de eerste foto is het geheel van het alarm,met onderaan de noodbatterij.

maar mij gaat het eer over de 2de foto,dat je kan zien dat er zone's zijn,met 3 led's naast elke zone:

geel,rood en groen.nu gaat er het bij mij om,als het groen ledje naast een zone brandt,die is aangezet door een druk op de groene knop,er nog brandmelding zou zijn,van die zone moest er brand zijn?of m.a.w.,deactiveer je het alarm op desbetreffende zone,misschien mogelijk om te testen of andere doeleinden dat het nodig is?

wie is er bereidt mij een beetje info te geven,want de baas,is niet altijd aanspreekbaar.

ook vraag ik mij af,waarom er een isdn lijn nodig is voor een alarm?bij mijn broer staat ook een alarm en daar is voldoende dat er een analoge lijn is.

alvast bedankt op voorhand voor de info.

post-40019-0-98265500-1334855467_thumb.jpg

post-40019-0-33990900-1334855481_thumb.jpg

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien heeft deze centrale geen logfunctie. Maar de PAC (de alarmcentrale waar bij alarm de melding naartoe wordt gestuurd) kan dat wel. De PAC kan op verzoek een uitdraai van meldingen in bepaalde periode maken, uitgesplitst in brandmeldingen, storingen en uit-/in-schakelingen.

 

Met de groene knop naast iedere zone kan de bijbehorende lus uitgeschakeld worden. Bijvoorbeeld voor het testen of in geval van werkzaamheden in die ruimte waarbij het alarm ongewenst af zou kunnen gaan. Denk daarbij aan zagen of slijpen waarbij veel stof vrij komt.

 

De toegepaste methode van doormelding is afhankelijk van de risicoklasse 1, 2, 3 of 4. De meeste systemen vallen onder categorie 2 of 3 en kunnen volstaan met een normale doormelding (AL1). Objecten met risicoklasse 4 hebben een grotere betrouwbaarheid voor doormelding nodig (AL2) Denk daarbij aan banken, ziekenhuizen, e.d.

 

AL1 houdt o.a. in:

een gekozen verbinding waarbij minimaal 1x per 24 uur een melding moet worden afgeven aan de meldkamer, dit om te controleren of de verbinding nog in orde is.

 

AL2 houdt o.a. in:

Een verbinding waarbij minimaal 1x in de 90 seconden een melding moet worden afgeven aan de meldkamer.

 

AL1 is prima te doen met een analoge kiesverbinding, maar met AL2 niet omdat dan de kosten veel te hoog worden.

 

Met een ISDN-2 lijn kun je een abonnement nemen op Digi Access Alarm van de KPN. Hierbij wordt via het datakanaal (D-kanaal) van de lijn continu een verbinding open gehouden met de alarmcentrale. Dit is dus geen telefoonverbinding en er worden dus ook geen telefoonkosten voor berekend. De 2 B-kanalen zijn dus ook gewoon beschikbaar voor telefonie. Mocht de lijn onderbroken raken door een storing of sabotage dan wordt dat dus direct opgemerkt door de PAC en deze kan daar direct op reageren.

aangepast door Varkentjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...