BB2000 Geplaatst: 23 april 2012 Geplaatst: 23 april 2012 Hallo allemaal, Na het hebben geplaatst van diverse schotels bij familie en vrienden (hobby) komt er nu voor het eerst de vraag of het mogelijk is om 6 tuners te kunnen aansluiten. Opzich moet dit geen probleem zijn maar toch wil ik de volgende vragen graag bij jullie neer leggen. 1. Biedt de Bigsat genoeg ruimte om meerdere octo lnb's goed af te kunnen stellen (astra's en hotbird) ? 2. Welke octo LNB's lenen zich hiervoor het best? Heb tot nu toe goeie ervaringen met alps's icm triax en wil graag op dit kwaliteitslevel blijven. 3. Zijn er nog alternatieven in bijvoorbeeld de vorm van andere lnb/switch combinaties ? Hopelijk kunnen jullie hierover meer roepen.. Mvg, BB2000 Cable rules, only for fools...
Sprietje Geplaatst: 23 april 2012 Geplaatst: 23 april 2012 Beste BB2000 Er zijn inderdaad andere oplossingen om de Hotbird, de Astra 1, 3 en 2 over 6 satelliettuners te verdelen. Je kunt bijv. gebruik maken van 4 quattro-lnb’s (dus geen quads) en die aansluiten op een 17/8 multiswitch. Je krijgt dan een multiswitch die 230V voeding moet hebben en niet buiten mag zitten. Kan wel eventueel in een kast. Je zou dan kunnen gaan voor een SAB multiswitch 17/8. Deze kost ongeveer 169 euro. De bos coax wordt dan wat minder groot namelijk 16 kabels die langs je lnb-arm moeten lopen i.p.v. 24. Alps heeft geen octo-lnb's maar wel quattro-lnb's
BB2000 Geplaatst: 23 april 2012 Auteur Geplaatst: 23 april 2012 @Sprietje, Bedankt voor je vlotte reactie. Zal gaan kijken naar de multiswitches. Overigens, wanneer deze direct bij de schotel geplaatst moeten worden, zoals ik dat nu even snel uit je verhaal opmaak, is dat helaas geen optie. Dit omdat er geen stroompunt aanwezig is. Verder ben ik erg benieuwd naar ervaringen met octo lnb's. Terecht dat je opmerkt dat Alps ze niet heeft. Mocht iemand een goed alternatief weten dan ben ik erg benieuwd. Cable rules, only for fools...
Sprietje Geplaatst: 23 april 2012 Geplaatst: 23 april 2012 Beste BB2000 Nee hoor, die multiswitch mag gewoon binnen zitten. Het enigste is dat je dan wel 16 coaxkabels van de schotel naar binnen moet laten lopen maar dat zijn er altijd nog een stuk minder dan dat je vier octo-lnb’s gaat nemen waarvan je er 6 gaat aansluiten. Dan heb je 24 coaxkabels die naar 6 stuks 4/1switches gaan lopen. Die zul je voor het goed zijn toch ook in een kast moeten zetten. Bovendien quattro-lnb’s zijn heel veel goedkoper dan octo-lnb’s en 6 goede 4/1 switches is ook niet goedkoop. Ik zie de Alps quattro al voor 24 euro in Duitsland te koop staan.
BB2000 Geplaatst: 24 april 2012 Auteur Geplaatst: 24 april 2012 @Sprietje, Bedankt voor de info/ hulp zover. Hmm, 16 kabels, klinkt helaas niet als een optie. Hopelijk zijn er nog wat andere mensen hier op het forum die hun ervaring willen delen aangaande een goede octo/diseqswitch combinatie. Cable rules, only for fools...
Sprietje Geplaatst: 24 april 2012 Geplaatst: 24 april 2012 @BB2000 Zover ik weet bestaan er geen octo-lnb’s met een smalle kop. Hoe ver staan de Alps-lnb’s voor de Astra 1 en 3 nu uit elkaar hart op hart? Meet dat even van kuiltje tot kuiltje aan de voorzijde van de lnb. Als je de maat opgeeft van het midden van de lnb-klemring tot aan het midden van de hoogte van de schotel, kan ik het ook even voor je uitrekenen of lnb’s met kop geplaatst kunnen worden.
BB2000 Geplaatst: 19 juni 2012 Auteur Geplaatst: 19 juni 2012 Inmiddels ben ik wat verder en kom idd op een multiswitch uit zoals Sprietje al aangaf, maar welke merk? Er is een grote diversiteit te krijgen, ben echter opzoek naar een goeie prijs kwaliteitsverhouding Wie kan mij hierin advies geven? Het is de bedoeling een 17/16 aan te schaffen. Alvast bedankt Cable rules, only for fools...
Sprietje Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 Beste BB2000 Waarom moet het nu ineens een 17/16 switch worden als je van plan bent 6 satelliettuners aan te sluiten? Dan is een 17/8 switch toch voldoende?
BB2000 Geplaatst: 19 juni 2012 Auteur Geplaatst: 19 juni 2012 Sprietje, opnieuw bedankt voor je reactie. Het is niet voor mezelf, maar voor een kennis. Deze wil meerdere dual tuners plaatsen. Kwam hier gelukkig op tijd achter en daarom is het eerdere plan veranderd. Ben het met je eens dat een 17/8 in eerste instantie idd perfect aansloot op het plan. Zag dat je de SAB noemde maar er zijn legio andere merken waaronder triax, pme, spaum. Ben opzoek naar een betrouwbare multiswitch welke niet direct verassingen oplevert dan wel zo moment van "Had ik toch maar die andere gekocht.." Hoop dat er wat echte liefhebbers zijn die hier hun kennis willen delen aangaande een goed advies. Cable rules, only for fools...
Sprietje Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 Beste BB2000 Tja, als het dan toch een 17/16 moet worden, dan zijn er verschillende merken die daarvoor in aanmerking komen. De goedkoopste is http://www.emp-centauri.cz/products.php?id_kateg=5&id_pkateg=14&id=251 Verder zijn er nog Spaun, zie deze site: http://www.spaun.de/pdf/flash/15/de/#/22 Triax, zie deze site: http://www.triax.com/upload/main_catalogue_2009/mainc_main.swf op blz. 134-135. Verder bestaat er nog een Megasat Multi-switch 17/16 De SAB 17/16, zie: http://www.sabsatellite.nl/upload/idosyalar/124_SABMultiswitchcataloguesENG-NL.pdf op blz. 7 Wat de beste is voor het minste geld weet ik niet.
Ventura Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 Zag dat je de SAB noemde maar er zijn legio andere merken waaronder triax, pme, spaum. Ben opzoek naar een betrouwbare multiswitch welke niet direct verassingen oplevert dan wel zo moment van "Had ik toch maar die andere gekocht.." Als ik mag kiezen, dan geef ik de voorkeur aan Spaun of Triax. Ik betaal liever iets meer voor beter en betrouwbaar product. Maw elke product heeft zijn prijs kwaliteit verhouding.
Sprietje Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 Tja, ik zou ook voor deze twee kiezen. Spaun heeft bijna altijd de beste recenties. Nooit geen gedonder, werkt altijd. Triax-Hirschmann is ook heel goed en komt zeker onmiddellijk achter Spaun op de tweede plaats.
BB2000 Geplaatst: 19 juni 2012 Auteur Geplaatst: 19 juni 2012 Heb zelf voor diseq switches altijd triax gebruikt icm alps, een combi die me nog nooit in de steek heeft gelaten. Spaum is overigens een merk wat bij mij ook goed te boek staat, maar nogmaals, qua multiswitches is het voor mij een blanko pagina, heb met alle merken op dit vlak geen ervaring. Bij SAB en EMP heb ik een minder goed "gevoel", ook al ben ik met deze producten niet bekent. Hoor dan ook graag of er nog leden zijn die iets over hun ervaring met deze producten willen delen. Ventura en Sprietje, bedankt voor jullie hulp zover.. p.s. verassing moet uiteraard verrassing zijn.. Cable rules, only for fools...
BB2000 Geplaatst: 7 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2012 Wou toch ff laten weten wat het uiteindelijk geworden is: Bigsat met 4* quatro ALPS LNB en (toch) een 17/16 SAB switchs De SAB viel me niet tegen behalve de wat discutabele voedings aansluiting. Een RCA stekkertje (niet een keurige gegoten stekker maar één die er achteraf aangesoldeerd is van de meest goedkope kwaliteit, jammer). Dit aan een minstens zo discutabele voedings adapter (de LED licht geleider lag al los in de voeding bij uitpakken). Maar goed verder is de switchs netjes afgewerkt en doet wat hij moet doen (Getest met een samsung LCD TV met geintegreerde sat tuner en een losse sat tuner waarvan ik het merk ff kwijt ben, beide zonder enig probleem) Grootste uitdaging was om de SAB buiten zo dicht mogelijk bij de schotel te krijgen om zo min mogelijk verlies op te lopen. Heb dit uiteindelijk met een waterdichte schakelkast opgelost. Alles in één keer draaiend, dus erg blij. Allen nogmaals bedankt voor het advies en meedenken. Cable rules, only for fools...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen