Nihi Geplaatst: 24 april 2012 Geplaatst: 24 april 2012 Recent ben ik overgegaan tot de aankoop van een nieuwbouwwoning (sod) die reeds in aanbouw is. Ik ben er gelukkig wel nog vroeg genoeg bij om eigen keuzes te kunnen maken over heel wat zaken. Eén daarvan is het elektriciteitsplan. Op ons appartement hebben we op dit moment digitale tv van Telenet. Daar ben ik op zich wel tevreden over, maar nu we overstappen naar een volledig eigen stek, zou ik graag de optie satelliet tv op zen minst open houden. Aangezien ik op dit vlak een volledige leek ben had ik graag jullie advies gehad. Vooral over wat ik van kabels moet laten voorzien. Vereisten die de installatie zou moeten afdekken: Eén tv toestel in de leefruimte (simultaan opnemen + kijken) Indien mogelijk zelfde aansluiting gebruiken indien ik met kabel tv werk De aansluitingen in de leefruimte ontdubbelt, zodat ik als daar zin in heb eetruimte en zitruimte van plaats kan wisselen. Tv-vlaanderen kunnen ontvangen (Optioneel) Aansluiting in bureau zodat ik eens kan experimenteren met iets opnemen op pc etc. Een extra vraag die dan niet over de standaard coax bekabeling gaat, maar moet ik iets van aarding voorzien aan de zuid gerichte gevel? Ik ben ondertussen ook het forum aan het doorzoeken naar gelijkaardige vragen en de mogelijke componenten van een satelliet installatie. Het is echter een serieuze brok, dus ik dacht ik lanceer alvast een "draadje"
Sverige Geplaatst: 25 april 2012 Geplaatst: 25 april 2012 (aangepast) Als je het geluk hebt dat je zelf e.e.a. nog kan beinvloeden, zou ik altijd zorgen voor voldoende 'lege' pijpjes die via de meterkast naar alle ruimtes in je huis gaan. Denk hierbij ook aan slaapkamers, waar je waarschijnlijk ook wel tv oid wil hebben... denk ook aan ruimte voor utp kabel (internet). de telefoonaansluiting zit vaak in de meterkast en van daaruit is het dus erg fijn als je nog wat kabels kwijt kan naar verschillende ruimtes, omdat een bekabeld netwerk toch altijd wat beter werkt dan wifi. In principe moet een schotel niet geaard worden als hij beneden de dakrand blijft. 25 april 2012 aangepast door Sverige - VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost Missachtet wird, was es umsonst gibt (Else Pannek)
ton2207 Geplaatst: 25 april 2012 Geplaatst: 25 april 2012 Het is het eenvoudigst om vanuit de meterkast de kabels naar de kamers te trekken. In de woonkamer, waar je wilt kijken en opnemen maak je een dubbele aansluiting, de rest zou enkel kunnen. In de meterkast kun je met een combiner het signaal van de kabel TV combineren met dat van de satelliet, in de kamers splits je dat weer met een satelliet/kabel doos. Vanaf de plaats waar de schotel komt te hangen laat je evenzoveel loze leidingen trekken naar de meterkast als je satellieten wilt ontvangen. Bij mij thuis heb ik het zo gedaan: - Van dak (schotel) naar meterkast: 4 loze leidingen (hier heb ik zelf coax door getrokken). Op het dak komen de leidingen uit onder een soort 'hoedje' om water in de leidingen te voorkomen. De vier LNB's hebben elk 4 uitgangen en deze zijn via Disecq swtiches geschakeld naar 4 coax kables naar de meterkast. Zo heb ik op elke coax naar de meterkast het signaal van 4 satellieten. - in de meterkast gaat de kabeltv naar een versterker en vandaar gaan er voor elke kamer (5) een korte kabel naar 5 combiners. - Van de 4 satellietcoax heb ik in de meterkast 3 aangesloten op 3 combiners. De vierde coax gaat via een koppelstuk verder. - Van de meterkast naar de woonkamer lopen door twee aparte leidingen coaxkabels, deze komen uit in één muurdoos. De ene coaxkable wordt aangesloten in de meterkast op een combiner, de andere op de coax van het dak met het koppelstuk. In de woonkamer heb ik een gecombineerde satelliet (2x)/kabeldoos geplaatst en daar de twee coaxen aangesloten. Daar heb ik dan twee satellietuitgangen, een kableTV en kable radio uitgang. - Voor elke kamer heb ik een coax aangesloten op een combiner. Waar ik satelliet TV wil, sluit ik ook één van de coaxen van het dak aan. In elke kamer heb ik een satelliet/kabel doos geplaatst en daar de TV / satelliettuner op aangesloten. Zie ook de (amateuristische) tekening. Wat niet beter wordt, blijft niet goed.
Sprietje Geplaatst: 25 april 2012 Geplaatst: 25 april 2012 Welkom op dit forum. Bedenk dat als je een satelliettuner hebt waarmee je kunt kijken en opnemen tegelijk op een andere zender, je altijd twee coaxaansluitingen moet hebben vanaf de schotel. Door een elektriciteitspijp kan slechts 1 coax, dus moeten er al twee elektriciteitspijpen aangelegd worden naar de plek waar je satelliettuner staat. Ook moet je er rekening mee houden dat een coaxkabel heel veel moeilijker door een elektriciteitsbuis getrokken kan worden omdat coax van een veel zachtere plasticsoort is gemaakt dan installatiedraad. Probeer dan ook scherpe bochten in de leiding te vermijden en neem zeker geen flexibele buis maar gladde buis. Vanaf de plek waar de schotel komt te hangen moet je zeker 4 buizen naar de meterkast aanleggen.
Nihi Geplaatst: 25 april 2012 Auteur Geplaatst: 25 april 2012 Als je het geluk hebt dat je zelf e.e.a. nog kan beinvloeden, zou ik altijd zorgen voor voldoende 'lege' pijpjes die via de meterkast naar alle ruimtes in je huis gaan. Denk hierbij ook aan slaapkamers, waar je waarschijnlijk ook wel tv oid wil hebben... denk ook aan ruimte voor utp kabel (internet). de telefoonaansluiting zit vaak in de meterkast en van daaruit is het dus erg fijn als je nog wat kabels kwijt kan naar verschillende ruimtes, omdat een bekabeld netwerk toch altijd wat beter werkt dan wifi. In principe moet een schotel niet geaard worden als hij beneden de dakrand blijft. Dus als ik de tekening goed begrijp dan moet ik als ik 2m onder de daklijn blijf ik niet aarden. Stel dat ik wel moet aarden, waar moet die aarding dan aan voldoen? Ik ben eigenlijk niet van plan om in de kamers tv te voorzien. We zijn namelijk beiden van mening dat in een slaapkamer niet naar tv moet gekeken worden. Die 'lege pijpjes' welke diameter hadden die?
Nihi Geplaatst: 25 april 2012 Auteur Geplaatst: 25 april 2012 (aangepast) @ton2207x bedankt voor de input. Op basis van dit topic in de faq http://www.sat4all.c...dere-receivers/ zat ik met een multiswitch in mijn hoofd. Maar ik vond toch dat het toch allemaal wel resulteerde in heel veel coax naar binnen. Het idee van disecq switchen en combiners komt al realistischer over. Zeker iets om verder wat opzoekingswerk over te doen. Ik zou dan 2x2 coax naar de leefruimte hebben, afhankelijk van waar mijn salon staat patch ik dan het juiste koppel aan de combiners. Daarbij dan nog een wachtbuis naar de bureau en we hebben ruimte om te "spelen" @Sprietje Bedankt voor het onthaal. 25 april 2012 aangepast door Nihi
Sprietje Geplaatst: 25 april 2012 Geplaatst: 25 april 2012 Hier heb je een draadje met informatie: http://www.sat4all.com/forums/topic/283617-satelliet-signaal-en-kabel-signaal-samen-koppelen/ En hier informatie van Hirschmann: http://www.algerin.nl/shop/files/images/hirschmann.pdf
Sverige Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 In het blad Infosat heeft hetvolgende gestaan over het aarden van sat antennes: Nach der DIN VDE 0855 T1 (03-94), Abschnitt 10, sind für Außenantennen, die sich mehr als 2 m unterhalb der Dachkante und weniger als 1,5 m vom Gebäude oder Antennenanlagen, die sich innerhalb von Gebäuden befinden, keine Schutzmaßnahmen erforderlich. In allen anderen Fällen müssen Antennenanlagen nach Abschnitt 10.2 geerdet werden. Als geeigneter Erdungsleiter gilt ein Einzelmassivdraht mit einem Mindestquerschnitt von 16 mm2 Kupfer, isoliert oder blank, der auf kürzestem Weg mit einer Erdungsanlage verbunden werden soll. Schutzleiter und/oder Neutralleiter des Starkstromnetzes oder der Außenleiter eines beliebigen Koaxialkabels dürfen nicht als Erdungsleiter verwendet werden. Die Ausführung kann entweder durch eine Verbindung zu einer vorhandenen Blitzschutzanlage, durch Verbindung mit dem Erdungssystem des Gebäudes oder durch Verbindung zu einer Erdungsanlage erfolgen, die aus wenigstens zwei horizontalen Erdern von mindestens 5 m Länge oder einem vertikalen Erder von 2,5 m besteht. Der Mindestquerschnitt des Erders beträgt 50 mm2 Kupfer oder 80 mm2 Stahl. Die Ausführung sollte durch ein Fachunternehmen erfolgen, dabei sollte auch ein entsprechender Schutz gegen Überspannungen und ein ordnungsgemäßer Potentialausgleich beachtet werden. De pijpjes die in huis lagen zijn 1.50 cm ø die ik zelf gelegd heb zijn 2 cm. - VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost Missachtet wird, was es umsonst gibt (Else Pannek)
smoking Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 (aangepast) Tegenwoordig wordt bijna altijd geribbelde flexbuis met trek kabel gelegd , 20 mm ( of voor bekabelde flex voor elektriciteit ) . Dit heeft vele voordelen , op hetzelfde niveau kun je grote bochten maken , bestaan uit rollen van 50 a 100 m , dus niet zoals met een gladde pvc buis van 20 mm , waar je om de 5 meter een mofje moet tussen zetten . Het enige nadeel van de geribbelde buis is dat als je bocht wat te scherp is , je moeilijk die coax kunt vervangen . Dit los ik meestal op door er een 1.5 mm² aardingskabel bij in die buis te stoppen , moet je niet je oude coax als trekdraad gaan gebruiken bij vervanging . Best ook doen als je gladde buis gebruikt . Als je van de ruwe vloer de muur in moet slijpen heb je een scherpe bocht , ook bij gladde buis , En voor een coax is dit zowieso niet echt ideaal , laat staan als je er ooit ander dooruit wil sleuren . 26 april 2012 aangepast door smoking vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird
dutchandrew Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Mijn ervaring is dat je door een gladde buis veel makkerlijker draden trekt, dan door die geribbelde buizen, maar dat terzijde. Als je toch mantelbuizen aanlegd, waarom dan niet eentje erbij voor een netwerk aansluiting.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen