Ga naar inhoud


Welke antenne is voor 3G het beste?


Con

Aanbevolen berichten

Zoals velen al weten heb ik inmiddels internet via 3G en dat bevalt een

stuk beter dan mijn vaste aansluiting die ik binnenkort op ga zeggen.

 

Nu heb ik de standaard externe dongel van Huawei gekocht maar het

resultaat werd er alleen maar minder door.

 

Daarna een niet richtbare buitenantenne gekochte volgens mijn router

ging het (9dBi) ontvangst van 48 naar zo'n 60 a 65%, een mooi resultaat

maar ik wil meer.

 

Nu stelde de antenneshop een richtantenne voor met een gain van 12 dBi.

Voorts vond ik elders een Yagi met een gain van 20,5 dBi.

Ik denk dat mijn shop die ook wel kan leveren, maar dit terzijde.

 

Nu heb ik 2 vragen, heeft iemand enig idee wat voor een effect dit kan

gaan leveren? (zonder garantie uiteraard)

 

En men praat over horizontaal en vertikaal BW, deze zijn

respectievelijk 42 en 38gr de tweede 12 en 14gr.

Wat mag dat betekenen?

 

HG CC

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat die bw de 'Öffnungswinkel" is... als ik vergelijk met de duitse yagi antenne op het 2e plaatje.

 

en na even zoeken... inderdaad :)

 

-3dB Bundelbreedte, openingshoek, -3dB Beam Width, -3dB BW, Half Power Beam Width, HPBW De bundelbreedte van een antenne is het aantal graden tussen de punten in het stralingsdiagram waarbij de gain tot 3 dB beneden het maximum gedaald is. Onder bundelbreedte wordt in de regel dus niet verstaan de breedte van de bundel in meters waarbij de veldsterkte met 3 dB gedaald is.

 

Men onderscheidt bundelbreedte in het verticale en horizontale vlak. Er geldt: brede doch lage antennes welke veel groter dan de golflengte zijn, hebben een kleine horizontale openingshoek en een grotere verticale openingshoek. Grofweg geldt:

 

BWhor=70*lambda/breedte, BWver = 70*lambda/hoogte.

 

Breedte=breedte van de antenne in m, Hoogte=hoogte van de antenne in m (niet te verwarren met de opstelhoogte). Zowel de breedte als de hoogte dient veel groter dan de golflengte te zijn.

 

Gi=40k/(BWhor*BWver) BWhor en BWver in graden (geen radialen) Gi=100/BWver voor rondomstralende antennes ("omni-directional antennas")

 

Bron : http://www.tetech.nl/begripAP.htm

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die bw de 'Öffnungswinkel" is... als ik vergelijk met de duitse yagi antenne op het 2e plaatje.

 

en na even zoeken... inderdaad :)

 

 

Bron : http://www.tetech.nl/begripAP.htm

Zie je kans te vertalen zodat ik het snap? Met betrekking tot antennes ben ik een volsagen wrak.

Ik ben benieuwd wat de twee antennes nu verschillen in de praktijk. Is de een gevoeliger of heeft eentje

een breder bereik maar vangt ook meer vervuiling op?

 

Vandaag T-mobile gesproken en die had ik een mailtje gestuurd met mijn situatie in het veld, dus

mijn huis in relatie tot de mast. Helaas is dat niet doorgedrongen tot de juiste personen en via

een eerste lijns (die het even besprak met een collega) mag je verwachten dat er voorbij wordt

gegaan aan de details. Daarom ben ik hier ten rade gegaan.

Het vreemde is, wanneer mijn buitenantenne op het zuiden zit met zicht op de mast heb ik minder

signaal dan wanneer ik de antenne op het westen plaats.

Dat waarschijnlijk dat de providers richt(zend)antennes gebruiken.

Dat is dan ook de reden tot een richtantenne voor ontvangst, maar een advies is denk ik lastig.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergelijk het met een zaklantaarn. Een kaal bolletje geeft niet veel licht maar wel overal naar toe. Als je een reflector toepast wordt de lichtstraal gebundeld en krijg je meer licht naar 1 kant. Hoe meer je gaat bundelen (lees openingshoek) hoe sterker (feller) de straal wordt, maar het lichtpuntje wordt wel kleiner in omvang.

Hetzelfde gebeurt bij schotels. Veel versterking dus een kleine openingshoek dus je moet nauwkeuriger uitrichten en hoe groter de schotel des te kleiner wordt de openingshoek dus des te preciezer moet je uitrichten, maar als beloning meer versterking dus je bent in staat om zwakkere signalen waar te nemen

.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat winwiz schrijft kan je dus ook zien bij de kenmerken van de 2 antennes die je eerder plaatste. De winst van de antenne met de kleinste openingshoek is het grootste. Voor een vast opgestelde antenne, die steeds gericht is op 1 vaste zender is dus de 'yagi' met de kleine openingshoek de beste optie. Je moet wel even de tijd nemen om hem exact uit te richten, maar als hij eenmaal 100% goed uitgericht staat, heb je wel het beste ontvangstresultaat.

 

Je hebt uiteraard ook nog de meer "traditioneel" uitziende yagi antennes voor 3G, met een behoorlijke antennewinstwinst. Volgens mij zijn dit soort antennes langer 'houdbaar', ik weet niet hoe het plastic van die witte antennes zich houdt in het UV licht van de zon...

3G_ANTENN.jpg

 

deze antenne wordt in Zweden aangeboden voor ca 700 Skr (ca 80 euro)... waarschijnlijk kan je vergelijkbare antennes hier ook wel voor dit bedrag vinden...

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allen voor de heldere uitleg, dit kon ik allemaal volgen en snappen.

 

Ik ga me beraden. Wordt vervolgd.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...