Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Beste bvwsatellite

Het is ook belangrijk dat de openingshoek (kijkhoek) van een lnb zodanig is, dat hij niet buiten de rand van de schotel kijkt om er dus voor te zorgen dat hij die ongewenste signalen niet oppikt. Daarom is er ook een afspraak gemaakt dat schotelfabrikanten zich aan een f/D-verhouding (is focus/Diameter verhouding) houden van 0,65 en de fabrikanten van lnb’s ook. Als ze allemaal maar een dotje zouden doen, zou het een grote chaos worden.

Is de kijkhoek van de lnb echter te klein, dan wordt niet het volledige schoteloppervlak benut en dat is natuurlijk ook zonde.

Ik heb een bijlage toegevoegd van een lnb met een kijkhoek voor een schotel met een f/D-verhouding van 0,65. Je ziet dat de lnb een cirkelvormige ontvangstkarakteristiek heeft, de witte cirkel. Tevens zie je ook dat in het midden van de schotel de lnb het meeste versterking geeft. Naar mate hij verder naar de rand van de schotel kijkt, ontvangt 10dB minder signaal. Dit is te zien aan het blauwe vlak dat vanaf het middelpunt van de schotel tot aan de rand steeds groter wordt. Aan de rand van de schotel is het signaal 10dB minder dan in het midden van de schotel. Je ziet zelfs dat de lnb ook nog een beetje buiten de rand van de schotel kijkt, het rood gekleurde deel. In dit gedeelte vang hij dus atmosferische ruis en warmtestraling.

Nu zou je zeggen, waarom wordt dan niet voorkomen dat een lnb over de rand kijkt. Ja, dat kan wel maar dan wordt het verlies naar de zijkant van de schotel ook weer een stuk groter en dat wil je eigenlijk ook niet. Daarom is deze ontvangstkarakteristiek de beste van de slechtste.

De electronica in een lnb is zeer complex. De eerste fase wat er in de lnb gebeurt is het signaal versterken. De tweede stap is de ruis eruit filteren. Daarna volgen er nog heel veel stappen maar daar zal ik verder niet op ingaan.

Als je beseft wat een techniek er in zo’n lnb zit, dan snap je niet dat die dingen voor soms iets meer dan 10 euro verkocht kunnen worden.

En nu komt de kwaliteit van een lnb om de hoek kijken. Een Inverto Black Ultra staat bekent om zijn zeer goede prestaties. Dit is mede te danken aan de optimale filtertechniek van de lnb om de ruis er uit te filteren. En in deze techniek wordt een lnb-fabrikant steeds beter. Daarom presteren oude lnb’s dikwijs minder dan de nieuwste generatie omdat daar de nieuwste technieken in ondergebracht zijn.

Dat een lnb ook echt iets over de rand van de schotel kijkt, kun je zelf ook vaststellen. Neem een vlakke metalen plaat van laten we zeggen 30x30cm en hou deze tegen de zijkant van de schotel. Probeer de plaat zo te houden dat deze in dezelfde richting loopt als de buitenrand van de schotel. Dan zie je ineens op de signaalsterktemeter die je op de lnb hebt aangesloten, dat je meer signaal krijgt.

De kijkhoek van een lnb wordt bepaald door de coniciteit van de feedhorn (zie de bijlage). Daarom heb ik ook zo’n hekel aan die smalle lnb’s want die hebben bijna geen feedhorn. Ik noem ze dan ook altijd verminkte lnb’s.

Ja, in schotelontvangsttechniek zit heel wat in.

post-60869-0-91565800-1336663355_thumb.jpg

post-60869-0-20672000-1336663409_thumb.jpg

post-60869-0-40671400-1336663503_thumb.png

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Geachte Sprietje

Bedankt voor deze facinerende, geillustreerde, en ruim uitgebreide informatie, over de kijkhoek bepalend door de CONICITEIT van een FEEDHORN van een LNB t.o.v.het schoteloppervlak.

U persoonlijk bent dus eigenlijk geen voorstander/fan van de smalle LNB'S doordat ze bijna geen FEEDHORN hebben.

En Sprietje, inderdaad... in schotel ontvangsttechniek zit zeker heel wat in.

Menige leden/lezers zullen door deze nuttige informatie er wat van kunnen opsteken.

Mvg

bvwsatellite

Geplaatst: (aangepast)

Beste hakim29

Ja, dat gaat een beetje moeilijk op dit forum. Je mag geen namen noemen van satellietshops. Maar als je nu een goedkope satellietshop gevonden hebt, moet je gewoon eens op Google kijken als je de naam van die shop intoetst, of er klachten van mensen zijn over die winkel. Vindt je er geen, dan zal het waarschijnlijk wel in orde zijn.

Dat doe ik al jaren zo en ik heb nog nooit een kat in de zak gevangen.

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Geplaatst:

Geachte Hakim29

Bedankt voor de intresse in mijn artikel : SAB SLIM PREMIUM SINGLE LNB 0.1db .

Geachte Hakim29, via sat4all kan en mag men geen informatie verschaffen/geven over handelaars en verdelers.

Ik raad U dan ook aan om even op het internet te googlen, U zal ongetwijfeld vinden wat U zoekt.

Mvg

bvwsatellite

• Like 1
  • 10 maanden later...
Geplaatst:

Ik heb een sab schotel 80cm met 4 slim lines sab lnbs en een maximum 4/1 switch. Echter de switch werkt niet, 3 stuks geprobeerd maar switch werkt niet. Komt dit door de combinatie, moet ik een sab switch gebruiken ?

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Geplaatst:

Maximum werkte tot nu toe ook altijd maar deze combinatie heb ik nog niet gehad. Sab switch zou toch moeten werken met sab lnbs. Ik heb ook vermoeden dat wellicht een van coax kabels sluiting maakt.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Geplaatst:

Er zijn flink wat goedkope diseqc-switches die bij het ene merk lnb of tuner wel goed werken en bij een andere tuner of lnb ineens niet meer werken. Maximum is er daar één van.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen