Ga naar inhoud


Metaal-achtig tikken in mijn harley


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Sinds een tijdje heb ik een vreemd geluid in de harley en ik weet niet precies waar het vandaan komt.

 

Mischien dat hier een harley techneut zit die me wat raad kan geven.

 

Ik heb pas geleden de pakking vernieuwd van het koppelingshuis en zag dat de ketting aan 1 kant wat tegen de tandwielen heeft gelopen. Ook zat de ketting te los. Deze heb ik gespannen en de boel weer dicht gemaakt.

 

Ook voor deze "renovatie" zat dat tikken al in de motorfiets.

Het tikken komt soms wel en soms niet, wat het nog lastiger maakt, en het geluid komt pas als ik een straat verder ben.

 

Dan lijkt het alsof het geluid van de voorste cylinder komt. Als ik het gas loslaat dan wordt dat tikken minder en is na een tijdje ook weer weg en blijft dan ook weg.

Het geluid is echt een metaal achtig tikken wat anders klinkt als een te grote klepspeling die ik ken van me kawasaki (slechte vergelijking, I know :P ).

 

Omdat het mij niet goed voor de motor is wil ik deze tik eruit halen of minimaal weten wat de oorzaak is.

 

Omdat de aandrijfketting beschadigd is zou ik zeggen dat dit de fout is maar voor mijn gevoel komt het echt van de voorste cylinder. Maar dat weet ik niet zeker omdat ik dan op de motor zit. Als ik aan de kant ga dan is dat geluid weg omdat het bij een bepaalde toerental en zeer onregelmatig voorkomt.

Is er een simpele test om te zien of de oliedruk goed is? Als de oliedruk niet goed is kan dat tikken dan maar op 1 cylinder te horen zijn of hoor je dat op beide cylinders?

Of zou het toch de koppeling zijn? Want daar heeft een tijd geen olie in gezeten (door prutswerk van de vorige eigenaar).

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

mss lul ik een eind in de ruimte,en een hd ken ik zo niet, maar heb ook zo iets meegemaakt met een gilera,toen tikte de zuiger tegen de bougie, kijk daar eens na

 

Ha uniden..

Iig denk je wel mee en dat waardeer ik zeer :)

De zuiger raakt gelukkig de bougie niet want als ik een voertuig koop geef ik hem meteen een odnerhoudsbeurt. Want dan weet ik 100% dat deze zijn beurt gehad heeft. Of de vorige eigenaar dit gedaan heeft is altijd de vraag bij een verkoop.

 

Via een mail conversatie met iemand van een auto forum werd me verteld dat het wel eens een kantelende zuiger kon zijn :(

Als de motor voor de rest goed loopt hoefde ik er niets aan te doen. Maar het is wel gigantisch balen.

En ik wil dat probleem wel met de tijd oplossen want ik wil een goede motor hebben.

 

Maar veel geld betaald en er dan achter komen dat er veel mis is. De dingen die er fout aan waren of nog zijn:

ongelijk ingestelde achtervering, geen olie in versnellingsbak, oude olie in de motorblok, geen olie in de koppelingshuis, lekkende koppelingspakking, verkeerde rem vloeistof, nu ook al lekkende hoofdremcylinder(gisteren achter gekomen), vastzittende remklauwen, kapotte accu, kapotte spanningsregelaar,lekkende benzine nippel,scheur in luchtfilter,lekkende voetpakking en nu dus ws een kantelende zuiger...pfff.

 

15 jaar spaargeld naar de kl*te..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hydraulisch. .

 

Het is ook niet echt tikken zoals te losse kleppen (dat geluid ken ik wel) maar een echt metalen ..ehh..ting..ting..

Een geluid wat ik nog nooit bij een motor gehoord heb.

 

Toch maar eens voor een geluids opname zorgen denk ik..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan ook zijn dat je cilinders niet synchroon lopen.

Dan krijg je ook zo'n tikkend geluid.

 

Dan zou dat geluid constant moeten zijn. Ik ben vandaag bij de harley dealer geweest en die vertelde dat het wel eens het hydraulische blok kon zijn. Deze bedienen de stoterstangen en als een hydraulisch blok tijdelijk of gedeeltelijk verstopt is dan gaan de stoterstangen rammelen en de klepspeling klopt dan niet. Dat zou een metaal achtig geluid geven.

Als de olie dan warm is en daardoor dunner kan de hydraulische klepstoter wel zijn druk opbouwen en dan is het geluid weg.

 

Omdat de vorige eigenaar huis/tuin en keuken silikone kit als pakking op de koppeling gebruikt heeft en ik een rare kleur pakkingsvloeistof bij die hydraulische blokken zie lijkt me dit wel plausibel.

Iig hoop ik dat dit de oorzaak is en niet iets met de zuigers/lagers of krukas.

 

Ik heb geprobeerd het geluid op te nemen maar nu kwam dat geluid niet..zal je net hebben.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Omdat de vorige eigenaar huis/tuin en keuken silikone kit als pakking op de koppeling gebruikt heeft en ik een rare kleur pakkingsvloeistof bij die hydraulische blokken zie lijkt me dit wel plausibel.

Iig hoop ik dat dit de oorzaak is en niet iets met de zuigers/lagers of krukas.

 

 

Heb je deze oude motorolie al vervangen en zo ja zitten er deeltjes siliconen in.

Want anders heb je het probleem ook zo weer terug na reinigen of met nieuwe hydraulische stoterstangbedieners.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast peterp

wat je ook kan doen is:motor goed heet rijden en dan motorolie eruit laten lopen , en dan SPOELOLIE erin doen. olie filter nog niet wisselen ,spoelolie is 2 delen olie en 1 deel petroleum ik weet niet hoeveel olie in de harley gaat dan de motor starten en 2 minuten

STATIONAIR laten lopen , dan de harley uit zetten en direct de olie eruit laten lopen en dan een nieuw oliefilter erop en nieuwe olie erin ik zou een syntetische 5/40 nemen . ik heb vroeger ook zoiets gehad , niet met een harley maar met een norton comando interstate ook een verstopt olie kanaal deze hadden toen al oliefilters , ik zal niet zeggen succes verzekerd maar succes!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat je ook kan doen is:motor goed heet rijden en dan motorolie eruit laten lopen , en dan SPOELOLIE erin doen. olie filter nog niet wisselen ,spoelolie is 2 delen olie en 1 deel petroleum ik weet niet hoeveel olie in de harley gaat dan de motor starten en 2 minuten

STATIONAIR laten lopen , dan de harley uit zetten en direct de olie eruit laten lopen en dan een nieuw oliefilter erop en nieuwe olie erin ik zou een syntetische 5/40 nemen . ik heb vroeger ook zoiets gehad , niet met een harley maar met een norton comando interstate ook een verstopt olie kanaal deze hadden toen al oliefilters , ik zal niet zeggen succes verzekerd maar succes!!!!

 

dat spoelen met olie en petroleum zou ik niet adviezeren wel heb je tegen woordig een heel goed middel van forte

om de hydr. stoters te reingen wordt veel toe gepast bij auto motoren en met succes

daarna olie en filter vervangen met een goede kwaliteit synth. oile bijv. 5 w 30

het tikken wordt meestal veroorzaakt door de olie zelf bijv. te lange service interval of slechte kwaliteit (merk) olie

vervuiling speelt ook een rol maar meestal is de olie de oorzaak

 

gr metropar

aangepast door metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De silicone kit zat op de pakking v.d koppeling dus of hij dat ook op het blok zelf gebruikt heeft weet ik nog niet.

Anders dan de meeste motoren heeft harley een losse koppelingshuis, een losse versnellingsbak en een los motorblok gedeelte. Ook zit er bijna geen olie in het blok maar in het oliereservoir.

 

Het spul ziet er anders uit maar dat kan mischien door de hitte zijn. Toen ik de motor kocht heb ik meteen alle vloeistoffen vervangen samen met de oliefilter.

Het blok mag geen synthetische olie hebben maar er mag uitsluitend minerale 5w40 in.Volgens de dealer zouden de naaldlagers dan de geest kunnen geven.

Petroleum lijkt me dan niet zo'n veilige manier als dat blok al zo gevoelig reageert op de olie. Dat van die forte zal ik eens onderzoeken/navragen.

 

Maar eerst nieuwe pakkingen voor die hydraulische blokken bestellen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo in de HD thuis maar meer in de tractoren. Al is dat volgens sommigen het zelfde :cry:

Bij oltimer tractoren komt een kantel zuiger ook wel eens voor maar dit hoor je nooit tijdens het rijden. Hij start dan moeilijker en heeft een hogere carter druk.

Als je de kop van de cilinder er af draait .Kun je wel zien/voelen of de cilinder nog goed is.

Als je geen moment sleutel hebt of dit nog nooit hebt gedaan zou ik er niet aan beginnen.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De silicone kit zat op de pakking v.d koppeling dus of hij dat ook op het blok zelf gebruikt heeft weet ik nog niet.

Anders dan de meeste motoren heeft harley een losse koppelingshuis, een losse versnellingsbak en een los motorblok gedeelte. Ook zit er bijna geen olie in het blok maar in het oliereservoir.

 

 

Dry sump systeem dus net als sommige auto s dan zal er normaal gesproken geen siliconen bij de motorolie zitten.

Hou het er dan maar op dat er te lang is doorgereden met oude motorolie of verkeerde olie en dat dit de hydraulische klepbedieners heeft verstopt.

Deze kanaaltjes zijn zo klein dat spoelen vaak niet eens werkt.

Dan kun je met perslucht een beter resultaat bereiken.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo in de HD thuis maar meer in de tractoren. Al is dat volgens sommigen het zelfde :cry:

Bij oltimer tractoren komt een kantel zuiger ook wel eens voor maar dit hoor je nooit tijdens het rijden. Hij start dan moeilijker en heeft een hogere carter druk.

Als je de kop van de cilinder er af draait .Kun je wel zien/voelen of de cilinder nog goed is.

Als je geen moment sleutel hebt of dit nog nooit hebt gedaan zou ik er niet aan beginnen.

Ik ben niet zo in de HD thuis maar meer in de tractoren. Al is dat volgens sommigen het zelfde :cry:

Bij oltimer tractoren komt een kantel zuiger ook wel eens voor maar dit hoor je nooit tijdens het rijden. Hij start dan moeilijker en heeft een hogere carter druk.

Als je de kop van de cilinder er af draait .Kun je wel zien/voelen of de cilinder nog goed is.

Als je geen moment sleutel hebt of dit nog nooit hebt gedaan zou ik er niet aan beginnen.

Kans dat het een kantelende zuiger is ,is nihil dat hoor je namelijk altijd en matchless zegt dat het soms weg is en dat kan niet met een kantelende zuiger

die speling is er altijd.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...