Ga naar inhoud


Metaal-achtig tikken in mijn harley


Matchless

Aanbevolen berichten

....Maar eerst de rem ontluchten . Gisteren de hoofdremcylinder gereviseerd en de halve dag vergooit met ontluchten.

En nog steeds wilt hij niet.

Waarschijnlijk een hardnekkige luchtbel . Vandaag nog maar eens proberen.

Gelukt? Als de rem sponzig is, nachtje wegzetten met druk op het systeem: tiewrap om de hendel.

Is het de volgende dag waarschijnlijk ok.

Samsung LED C6800 met S2 tuner en 2 maal MaxDigital XP1000

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Gelukt? Als de rem sponzig is, nachtje wegzetten met druk op het systeem: tiewrap om de hendel.

Is het de volgende dag waarschijnlijk ok.

 

Lol..jow, maar niet zomaar..

 

Ik heb 2 dagen staan pompen en pompen maar de rem wilde niet ontlucht worden.

Toen ik het revisie setje inbouwde leek het allemaal op de oude onderdelen.

Maar..

 

Harley heeft motoren met enkele en dubbele disk. Omdat de harleyverkoper mijn harley gezien had ging ik er van uit dat hij de juiste onderdelen had gegeven. En ze leken op elkaar.

Op 1 ding na. Een single disk setje is iets smaller. Genoeg om een beetje druk op te bouwen in een dubbele disk cylinder maar je krijgt geen goede druk.

 

Ik had dus de verkeerde set gekregen :crazy:

Bij de juiste set heb ik nu wel de goede druk. Beter zelfs, want er zat de verkeerde rem-vloeistof in samen met een flinke portie water en sludge.

Voor de revisie hapte de rem waardoor ik een paar keer bijna op me plaat ben gegaan. Nu kan ik zelfs "zachtjes" remmen :)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi,

 

heb de problemen gelezen en heb precies het zelfde met mijn FXR 1340 evo uit 88. er komt een tikkend geluid uit de koppen, vooral uit de achterste cilinder. dit is bij mij gekomen nadat ik bovenblok revisie gedaan heb, olie + oliefilter en alle olieledingen vervangen heb. heb me ook laten vertellen dat het kan komen doordat de klepdekselpakkingen zijn ingesmeerd met siliconen, het geen wat ik gedaan heb bij het inelkaar zetten. weet zeker dat het de kleppen zijn want als ik ze strakker stel is het even weg. bij langer draain komt het dan toch weer treug. was benieuwd of MAtchlessx het probleem al verholpen heeft, heb je het motorblok nog gespoelt met forte. wil dit ook gaan proberen. heeft iemand anders nog tips om de oliekanelen schoon te krijgen?

 

probleem met hoofdremcilinder heb ik ook precies het zelfde gehad. mij hadden ze origineel gegeven, terwijl ik zodiac had. zag er precies het zelfe uit maar was iets dunner, waardoor ik geen druk kreeg op het systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukt? Als de rem sponzig is, nachtje wegzetten met druk op het systeem: tiewrap om de hendel.

Is het de volgende dag waarschijnlijk ok.

Vreemd ik laat hem juist zonder druk erop een nachtje staan dan.

Naar mijn idee zitten de belletjes ergens onderin en borrelen makkelijker omhoog als daar meer ruimte voor is.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@beestachtig..

 

 

heb de problemen gelezen en heb precies het zelfde met mijn FXR 1340 evo uit 88
.

 

Ik heb ook een evo1340 (uit 92) maar de kleppen kan je niet instellen omdat hij hydraulische klepstoters heeft.

Met het motorblok heb ik nog niks gedaan. Dit omdat het tikken al een tijdje vanzelf niet meer terugkomt.

En ik wil het blok in de winter uit elkaar halen omdat de voetpakking achter lekt samen met de koppelingshuis/versnellingsbak.

Dan kan ik beter alles in 1x goed doen.

 

Ik ben wel aan het uitzoeken wat er gedaan moet worden om een primairy belt op me motor te bouwen. En waar ik die voor een leuke prijs kan uithalen. Want dat is niet echt goedkoop spul. Maar wel vet :)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit omdat het tikken al een tijdje vanzelf niet meer terugkomt.

 

Dat kan door door de nieuwe olie komen. Olie heeft ook reinigende eigenschappen, en zeker nieuwe olie. Het kan dus zijn dat rommel in de oliekanaaltjes door de nieuwe olie losgekomen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heey matchless

 

Ik heb zelf een ironhead uit 77 en heb een kantelzuiger gehad in de voorste cilinder, door een warmte vastloper is de zuiger als het ware ovaal geworden en gaat kantelen wat een vreemde tik kan veroorzaken. Een ironhead heeft "veel" speling tussen de zuiger en de cilinder. ik weet niet hoe dat met een fxr zit, maar ik zou toch even een specialist laten oordelen. Bij mij heb ik de cilinders op laten honen en een overmaatse zuiger geplaatst en het loopt weer als een trein. Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heey matchless

 

Ik heb zelf een ironhead uit 77 en heb een kantelzuiger gehad in de voorste cilinder, door een warmte vastloper is de zuiger als het ware ovaal geworden en gaat kantelen wat een vreemde tik kan veroorzaken. Een ironhead heeft "veel" speling tussen de zuiger en de cilinder. ik weet niet hoe dat met een fxr zit, maar ik zou toch even een specialist laten oordelen. Bij mij heb ik de cilinders op laten honen en een overmaatse zuiger geplaatst en het loopt weer als een trein. Succes!!

 

Het Kantelen van de Zuiger wat het tikken vaak veroorzaakt gebeurt bij een HD meestal alleen in de voorste cilinder.

 

Omdat de voorste cilinder van het V-blok door de rijwind beter gekoeld wordt

(de achterste cilinder hierdoor in de schaduw zit) ,

heeft Harley Davidson dit opgelost door deze cilinder extra oversmering te gegeven ,

voor extra koeling door overvloedig olie te geven.

 

Door uit een koude start gelijk maar stevig weg te rijden en daarna flink te gassen .

bij een HD wordt de voorste cilinder te heet met het risico van een lichte vastloper.

 

Hierbij vreet de zuiger in de cilinder waardoor de zuiger gaat kantelen = tikken.

Goed te horen met een (goedkoop te verkrijgen) stethoscoop waar het tikkend geluid vandaan komt.

Test maar eens Voorste en Achterste cilinder en luister maar eens bij je hydraulische klepstoters.

Lukt ook met een grote schroevendraaier tegen je oor te drukken

Bij tikkende geluid voorste cilinder; zoals Toeters schrijft , cilinder honen en nieuwe zuiger plaatsen, niet te lang door blijven rijden.!

 

Mijn ervaring met HD Luchtgekoelde motor( heb er 9 gehad) geef hem a.u.b.. de tijd om op temperatuur te komen

(minimaal rustig-warmrijden ...10 a 15 km-20 km. )

 

Kijk maar naar je Oliedruk meter of als je die hebt de olietemperatuur meter. (nuttig accessoire)

 

Het is een Harley Davidson.(over 100 year)

 

Met vriendelijke groet xsatx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@xsatx..

 

 

Het Kantelen van de Zuiger wat het tikken vaak veroorzaakt gebeurt bij een HD meestal alleen in de voorste cilinder.

 

Maar is het niet zo dat dit tikken dan bij iedere koude start te horen zou moet zijn?

Want soms wel en soms niet tikken lijkt me dan bij een kantelende zuiger vreemd. Dat blijft immers kantelen bij elke koude start.

En de laatste 10 keer dat ik gereden heb hoor ik niks meer.

 

 

Mijn ervaring met HD Luchtgekoelde motor( heb er 9 gehad) geef hem a.u.b.. de tijd om op temperatuur te komen

(minimaal rustig-warmrijden ...10 a 15 km-20 km. )

 

genoteerd en ter harte genomen. Daar moet ik idd wel schuld bekennen :o. Ik scheur niet maar rij wel wat pittiger.Komt door dat heerlijke geluid wat de fiets geeft ;)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@xsatx..

 

 

Maar is het niet zo dat dit tikken dan bij iedere koude start te horen zou moet zijn?

Want soms wel en soms niet tikken lijkt me dan bij een kantelende zuiger vreemd. Dat blijft immers kantelen bij elke koude start.

En de laatste 10 keer dat ik gereden heb hoor ik niks meer.

 

Hallo Matchless,

Dat je de laatste 10 keer dat je gereden hebt niks meer hoort is alleen maar positief wat betreft een evt kantelende zuiger.

Ik weet me te herinneren dat je dat kantelen vooral met een warme motor hoorde.

 

Dat je bij een koude start een tikkend geluid hoort en daarna ophoud , hoort bij voorbeeld bij een hydraulische klepstoter die zich slecht vult met olie of op druk houd , door vervuiling van het afsluitend kogeltje.

Zie: Werkplaats handboek (Aanrader) hoe je dit gemakkelijk controleert.

 

Unit Demonteren >> Unit reinigen en dan testen door Unit schoon samen te drukken en de tijd op te nemen hoe lang hij druk houd.

Ik heb destijds veel Buitenlandse HD-Rallys gereden en weet nog dat er veel naar elkaars motorgeluid werd geluisterd en dat je altijd wel iets dacht te horen, het is tenslotte 1 grote mechanische fabriek en oude (bewezen) techniek (,maar daarom niet minder).

Maar nogmaals koop een stethoscoop met zon lange pen eraan , voor een paar centen.

Ik ben machinist geweest en kon hiermee precies bepalen welke kogellagers vervangen moesten worden.(Meten is Weten)

 

@xsatx..

genoteerd en ter harte genomen. Daar moet ik idd wel schuld bekennen :o. Ik scheur niet maar rij wel wat pittiger.Komt door dat heerlijke geluid wat de fiets geeft ;)

 

Over dat "Nice HD "geluid ben ik het helemaal met je eens , maar dat is zelf stationair draaiend zelf mooi.

 

Ik heb bv met mijn 6e HD (nieuw gekochte ) Electra Glide 1971 80.000 km gereden door geheel Europa zonder problemen. (bv.weekendje Zwitserland 1200 km.)

 

Echter toen ik hem verkocht had , is het de volgende eigenaar gelukt om het motorblok binnen een week op de snelweg Sneek-Heerenveen aan gort te rijden.

Dus voor mij voorzichtig met een koude Start tot werktemperatuur , ...maar geld dat eigenlijk niet voor iedere verbrandings-motor , ...en ook zeker voor een HD

 

Met vriendelijke groet xsatx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Zie: Werkplaats handboek (Aanrader) hoe je dit gemakkelijk controleert

 

Dat is altijd het eerste (na de voertuig uiteraard :) ) wat ik aanschaf.En ik heb nogal wat voertuigen gehad.

Maar het is ook de eerste keer dat ik zo'n dik wp handboek gezien heb (clymer).

 

De truuk met de stethoscoop ken ik , moet er idd een gaan halen.

 

Maar moet de hele kop er af om de stoters te demonteren?

Het is niet zo dat ik gelijk als een gek begin te scheuren maar rustiger is beter ;)

 

 

Ik heb bv met mijn 6e HD (nieuw gekochte ) Electra Glide 1971 80.000 km gereden door geheel Europa zonder problemen. (bv.weekendje Zwitserland 1200 km.)

 

Waren die shovels niet bekend als "sleutelbakken" ?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maar moet de hele kop er af om de stoters te demonteren?

Het is niet zo dat ik gelijk als een gek begin te scheuren maar rustiger is beter ;)

 

Nee hoor de cilinderkop kan gewoon blijven zitten.

Zie je Handboek maar , hoe de stoter bescherming er eenvoudig afligt.

Hydraulische stoter reinigen en testen en weer demonteren.

 

Waren die shovels niet bekend als "sleutelbakken" ?

 

Mijn ervaring alleen benzine tanken en olie verversen en banden vernieuwen na ca. 30.000 km ,

niet vergeten oliefilter op tijd verversen anders gaat die op den duur vlokken

en je hydraulische stoters verstoppen en de tik veroorzaken,

heb dit eens bij iemand zijn HD 1973 moeten oplossen (door zijn onkunde en gemak zucht)

 

Heb nu een Streetbob 1400 cc. (1500 op de teller) en een

 

Sportster 1200 cc. Streaming the Eagle met shotgun uitlaten voor een Nice Harley geluid (10.000 op de teller) die evt. wacht op een nieuwe eigenaar.

 

Met vriendelijke groet. xsatx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...