Ga naar inhoud


Metaal-achtig tikken in mijn harley


Matchless

Aanbevolen berichten


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

  • Moderator

Het lastige is dat je bij een harley nooit weet hoe hij op additieven of toevoegingen reageert.

Want als hij al moeilijk gaat doen met synthetische olie dan zal hij een toevoeging ook niet leuk vinden denk ik zo.

 

De olie wat erin hoort is trouwens 20w50 en niet 5w50 zoals ik eerder zei.

 

Ik denk dat ik het blok in de komende winter helemaal uit elkaar ga halen en dan alle pakkingen vervangen. Dan weet ik tenminste dat het goed gedaan is. Want hij heeft ook een lekkende voetpakking op de achterste cylinder.

 

Dit kan ik beter doen want ik weet nu niet wat die prutser (vorige eigenaar) nog meer heeft verkl**t. Laat ik gelijk het frame stralen en moffelen.

 

En als ik genoeg gespaard heb komt er een primairy belt op , dan ziet de motor er nog beter uit :)

Maar volgende week de hoofdremcylinder reviseren want die lekt sinds een week.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet helemaal waarom de Harley niet overweg zou kunnen met synthetische olie, kun je dat eens uitleggen?

 

Eem motor waarvoor 20W50 is voorgeschreven kan normaal gesproken ook prima overweg met 5W50. Beide oliën hebben ongeveer dezelfde viscositeit in warme bedrijfstoestand ("50"), nl. ca. 17cSt. Het eerste getal duidt op de viscositeit van de olie in koude toestand, en die is bij de 5W50 ca. 110cSt. Een 20W50 olie is dan nog dikker, dus een 5W50 olie smeert beter in koude toestand.

 

Mobil 1 heeft een 5W50 olie (Mobil 1 Peak Life 5W-50), maar ook een speciale olie voor motorfietsen (Mobil 1 Racing 4T 15W-50).

 

Mochten die niet voldoen dan kun je altijd nog Mobil 600W Super Cylinder Oil gebruiken. Die is o.a. geschikt voor het smeren van de cilinders van een stoommachine, moet dus ook geschikt zijn voor een Harley ;) ;) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast peterp

ik heb een sportster 1200 met een evo blok gehad en daar mocht alleen maar 5/30 of 5/40 in sintetisch want de motor olie van het blok kwam ook in de versnellingsbak en koppelings gedeelte ik heb ongeveer de zelfde klacht gehad , ben naar de harley dealer in

almere gegaan las**r en die heeft de spoeling gedaan 2 delen olie 1 deel petroleum zoals ik al EERDER schreef daarna nooit meer problemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Wat voor type Harley is het eigenlijk?

 

Het is een FXR met evo blok. Daar is het blok, versnellingsbak en koppelig afzonderlijk van elkaar dus ze hebben ook verschillende soorten vloeistoffen.

 

Waar ik een beetje bang voor ben is dat een toevoeging of spoeling het blok kapot maakt.

Het veranderen v.d olie of toevoegingen kan goed gaan maar als het blok hier problemen mee krijgt :crazy:

Want een nieuw blok kan bruintje niet trekken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de keuze van de olie helpt dit bulletin wellicht. Volgens mij betekent dit dat je motor, versnellingsbak en koppeling kunt smeren met Harley Syn3 olie.

 

Die Forté Motor Flush waar ik het over had wordt gebruikt in garages, en staat ook niet op de plank bij automaterialenhandels etc. Het wordt ook aangeraden door auto importeurs. Ik heb het spul gebruikt door het bij een warme motor door de oude olie te gooien, daarna de motor drie kwartier stationair laten draaien, en om de vijf minuten even het toerental te verhogen naar ca. 3000 tpm. Daarna alles aftappen en olie en filter vervangen. Bijgaand een linkje naar de website van Forté. Je vindt daar ook een telefoonnummer van de helpdesk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast peterp

hoezo het wordt aangeraden door auto importeurs ???? wat hebben die met tikkende motoren te maken

auto importeurs importetern auto,s

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoezo het wordt aangeraden door auto importeurs ???? wat hebben die met tikkende motoren te maken

auto importeurs importetern auto,s

 

Forté Motor Flush is bedoeld om het oliecircuit van verbrandingsmotoren te reinigen. Naar ik begrijp wordt verondersteld dat het tikken van de Harley motor een gevolg kan zijn van gedeeltelijk verstopte oliekanaaltjes, dus dat product zou daar kunnen helpen. Als diverse autoimporteurs het spul aanraden om het oliecircuit van automotoren te reinigen, dan mag je er van uitgaan het goed en veilig werkt in automotoren. Omdat dezelfde prut ook ontstaat in het oliecircuit van motorfietsmotoren zie ik niet in waarom het daar niet goed en veilig zou werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Even gekeken en dat spul ziet er idd goed uit. Dat is toch een poging waard.

 

Maar eerst de rem ontluchten . Gisteren de hoofdremcylinder gereviseerd en de halve dag vergooit met ontluchten.

En nog steeds wilt hij niet.

Waarschijnlijk een hardnekkige luchtbel . Vandaag nog maar eens proberen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een smeerolie analyse kan mogelijk aangeven of er sprake is van ernstige problemen

in de motor. In de olie aanwezige slijtdeeltjes geven een indicatie wat de aard

is van een mechanische probleem. Zijn het de lagers, een gebroken zuigerveer of anders ?

 

Verder lijkt het goed om na te gaan wat de frequentie van de tikken in combinatie met het

motortoerental. Tikt er 1 klepstoter ? Betreft het 1 zuiger ? Bij een viertakt is dit de helft van het

motortoerental. Wat is de aard van het geluid ?

 

Als al eens eerder de zuigerveren vernieuwd zijn en de stootrand niet is weggehaald, dan kan de bovenste zuigerveer tegen

de (oude) stootrand in de cilinder tikken.

 

Een ervaren motorspecialist zal het geluid zeker wel herkennen, zonder een demontage uit te voeren.

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Een ervaren motorspecialist zal het geluid zeker wel herkennen, zonder een demontage uit te voeren.

 

 

Dat is net het probleem. Hij doet het niet altijd.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Matchless

 

zou het kunnen zijn dat je last hebt van een vervuilde klepsteel, op je klepstelen kan een soort sludge neerslaan.

Deze sludge wordt warm na de eerste kilometers en dan stroperig hierdoor kan het zijn dat de klep niet goed omhoog komt terug de klepgeleider in, het metalige geluid komt dan door een dan te grote klepspeling.

Zodra de motor op bedrijfs temperatuur komt verdwijnt het probleem dan meestal, om weer terug te keren tijdens de eerste koude kilometers.

Afhankelijk van de mate waarin de klep "open"blijft staan zou je ook vermogenverlies moeten ervaren, soms bijna niet waarneembaar overigens.

Dit is met de huidige benzine kwaliteit een vaker voorkomend probleem, er zijn benzine additieven op de markt die dit specifieke probleem mits het al niet te erg is vlot oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn ook toevoegingen voor in de benzine die alles reinigen, die lossen al het vuil en aanslag op zoals benzine leidingen aanslag en vastzittend vuil in de carburateur , koolaanslag op de zuigerkop aanslag op de klepsteel en op de klep zelf ,het is wel een paarden middel een vriend van mij doet het in z,n auto voordat hij naar de APK gaat met zijn auto en de uitlaattest is altijd grandioos

hij doet het erin als de tank nog een kwart vol /leeg is en gaat dan een flink stuk rijden een dag voor de apk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...