Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Met normale navigatie zoals gebruikelijk in de zeevaart en luchtvaar gaat men uit van een kompaskoers tussen 0 en 360 graden.

Bij het uitrichten van een schotel zit de Astra-3 dus op 156,5 graden.

Dat is meteen voor iedereen duidelijk en kan onmogelijk misverstanden geven.

Waarom dan de merkwaardige gewoonte om dit aan te geven als " 23,5 graden oost " ?

Je moet dan maar toevallig weten dat je daarbij uit moet gaan van 180 graden (zuid dus)

Vreemd.

Ik heb jarenlang navigatiesystemen gecalibreerd met behulp van gyrokompassen, magenetische kompassen en zichtpeilingen.

Gezien vanuit deze achtergrond beschouw ik het als idioot en onnodig ingewikkeld om te stellen dat de Astra-3 in de richting "23,5 graden oost" staat, in plaats van "gewoon" 156,5 graden kompaskoers.

Waarom zo omslachtig en onduidelijk? Wie is er begonnen met die onzin?

John

• Like 1

Geplaatst:

ik snap uw berekening niet - waar staat de 0 ? Toch op Greenwich ? Astra3 kan dan toch nooit op 156,5 graden zitten ?

ofwel zit deze op 23.5 graden, ofwel op 380-23.5=356.5 graden .......

zijt ge niet noord/zuid aan het verwisselen met oost/west ?

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:

Nul gradenl is het noorden en 180 graden is zuid.

Dat kun je zien bij ieder kompas.

Wanneer je een richting aangeeft gebruik je dus een kompaskoers.

De astra staat ten opzichte van mij in Rotterdam op 156,5 graden

Dat is logisch.

23,5 graden ten opzichte van het zuiden is niet logisch bij navigeren en peilingen nemen.

Geplaatst:

dat kan toch niet werken ?

aan de evenaar wijst elk kompas naar het noorden. een satelliet die pal boven je hoofd staat, die zou dan op 0 graden staan ? Maar verder op de evenaar staat die satelliet niet meer boven je hoofd, dat zou dus bvb 10 graden zijn. De positie van elke satelliet zou dus verschillen afhankelijk van de lengtegraad waarop ge staat ? En kan dus elke waarde innemen tussen 0 en 359,59 graden ?

leg mij eens uit hoe zoiets "eenvoudiger" zou zijn ?

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:

Uiteraard varieert de richting ten opzichte van de positie waar je je bevindt.

Met die kompaskoesr ten opzichte van het zuiden is dat gewoon precies hetzelfde.

De astra-3 staat voor iemand in bijvoorbeeld Polen dan ook niet op "23,5 oost" maar meer zuidelijk.

Wanneer je een kompas gebruikt om de richting te bepalen, ga je normaal gesproken uit van het noorden.

23,5 graden "oost" is precies hetzelfde als 156,5 graden "gewoon"

Wanneer je een kompas gebruikt zoals al honderden jaren gebruikelijk is dan krijg je geen misverstanden.

Je hoeft geen "oost" of "west" erbij te vermelden.

156,5 graden is ALTIJD oost. Eenduidig, geen enkele twijfel.

Geplaatst:

Ik weet best dat geostationaire satellieten zoals de Astra zich allemaal boven de evenaar bevinden.

Dat zal wel de oorzaak zijn dat met wat richting betreft uitgaat van het zuiden (180 graden kompaskoers dsu).

Voor iemand die gewend is te navigeren met een kompas is dat echter niet logisch.

Bij plaatsbepaling en peilen met een kompas ga je uit van het noorden ( nul graden)

Ik heb dit onderwerp al eens besproken met scheepskapiteins en piloten die ik ken.

Al deze professionals vonden het vreemd en onlogisch, net als ik

Geplaatst:

juist, en net DAAROM klopt je redenering niet. Ten oosten van "156.5 graden" ligt de astra3 namelijk ten westen van die lokatie, niet langer ten oosten. 153.5 kan nooit als "algemene" satellietaanduiding gebruikt worden voor de astra3. Van in IJsland tot in Turkije weer iedereen de Astra3 op 23.5 graden oost terug te vinden. Als je dit wijzigt naar de Astra3 op 156.5 graden, dan geldt die instelling enkel voor Rotterdam. uw aanduiding is totaal nutteloos voor iemand die zich ten oosten of ten westen van Rotterdam bevindt.

Geplaatst:

Prachtig staaltje van langs elkaar heen praten.Dicomed heeft gelijk. Praten over oost en west is is vreemd voor zee en luchtvarenden (ik vlieg zelf ook).

De positie van de satelliet wordt aangeduid tov de 0 meridiaan. Omdat wij op het noordlijk halfrond wonen staan alle sats voor ons in het zuiden. De hoek van de schotel moet je corrigeren afhankelijk van de meridiaan waar je op woont.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

ik zeg ook niet dat hij ongelijk heeft, alleen is zijn methode niet erg praktisch om algemeen toe te passen. Ik zit nog steeds te wachten dat iemand mij uitlegt waarom die methode minder "omslachtig, onduidelijk, onzin" zou zijn dan de momenteel toegepaste aanduiding van 23.5 oost.

Geplaatst:

ZIjn methode is net zo praktisch en in de wereld van zee en luchtvarenden correcter.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

praktisch ?

laat ons even kijken naar satellites.xml :

<sat name="23.5E Astra 3B..Thor 2" flags="1" position="235">

het volstaat om één bestand te maken dat wereldwijd overal kan toegepast worden. Met uw "praktische" methode moet iedereen een eigen satellites.xml maken, met de juiste gradenpositie ten opzichte van uw lokatie !

laat die berekening over aan uw ontvanger, want dat is wat de USALS methode inhoudt natuurlijk. Het volstaat om de juiste lengte en breedtegraad in te brengen in de ontvanger, en die berekend zelf op basis van de satellites.xml de juiste beweging voor de rotor. Deze methode werkt universeel, en iedereen kan dezelfde satellietposities gebruiken.

en als ge dan toch écht de juiste gradenpositie wenst te weten, dan is er op het internet zeker een site te vinden die deze berekening op zich neemt. Maar ik zie deze methode niet algemeen gebruikt worden, en daar ging het de TS toch om dat hij niet begrijpt waarom de huidige methode van satellietaanduiding gebruikt wordt, in plaats van een gradenpositie methode. Welnu : mijn stelling is omdat die methode nooit een universele satellietaanduiding oplevert.

Geplaatst:

Het klopt helemaal niet dat de Astra-3 voor iedereen op 23,5 oost ligt. Dat klopt alleen vanaf onze lokatie!

Vanuit een andere meridiaan is de richting beslist anders.

Geplaatst: (aangepast)

en nu ga je ook de mist in : Astra3 ligt op 23.5 graden oost vanaf Greenwich (de 0-meridiaan). Op onze lokatie ligt deze al korter. Op 23.5 graden oosterlengte ligt deze pal in het zuiden. De satellietaanduidingen geven hun positie aan ten opzichte van de 0-meridiaan, en zijn bijgevolg onafhankelijk van elke lokatie. Als je de positie wenst te weten voor je eigen lokatie, dan moet je beginnen rekenen, wat jij doet met je gradenpositie. Het enige voordeel wat ik daarbij zie is dat je hiermee een schotel beter kunt uitrichten met behulp van een kompas, maar daar stopt het dan ook bij.

aangepast door Jean-Claude

Geplaatst:

Ik probeer het nog een keer uit te leggen:

Stel dat je een boot hebt of een caravan.

Wanneer een schotel gaat richten heb je een kompas nodig om grofweg de juiste richting te bepalen.

Die richting verschilt per lokatie, en in onze regio ligt de Astra op 156,5 graden ten opzichte van het noorden.

Het is daarom onlogisch om vanuit 180 graden (het zuiden) de denken en vandaar 23,5 graden naar het oosten te draaien.

Voor iemand die gewend is om te navigeren met een kompas is dat onhandig en niet logisch.

Wanneer ik tegen mijn buurman vertel dat hij zijn schotel op 156,5 graden moet richten, dan kan dat onmogelijk fout gaan

Zeg ik: "23,5 graden oost", dan moet ik er toch echt bijvertellen dat dit dan ten opzichte van het zuiden moet zijn.

Dat verzin je zelf namelijk niet!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen