Dicomed Geplaatst: 6 mei 2012 Auteur Geplaatst: 6 mei 2012 Ok dan niet precies 23,5, maar het gaat om het principe bij het werken met een kompas
Big fellow Geplaatst: 6 mei 2012 Geplaatst: 6 mei 2012 @Dicomed; De gehele redenatie die je volgt is 100% foutief. Waarom?? Heel erg eenvoudig... Op zee en (in mindere mate) in de lucht wordt er genavigeert in een 2 dimensionaal vlak. Aangezien de (geostationaire) satelliet op een hoogte van ongeveer 36000km boven de evenaar hangt, is een 2D berekening veel te onnauwkeurig. De positie van de satelliet wordt bepaalt ten opzichte van het centrum van de aarde, met als "nulpunt" de nulmeridiaan die door Greenwich heenloopt. Alle berekeningen dienen met dit rekening te houden. Dus er kan nagenoeg nooit worden gesteld dat 23.5 graden oost hetzelfde is als 156.5 graden. (Ik zou moeten nadenken hoe ik dat eventueel kan berekenen waar deze stelling geldig is...) Om de azimuth en elevatie naar een satelliet te bepalen is het dus zeer belangrijk om te weten wat de posititie van de ontvang antenne is. De azimuth in Amsterdam is gegarandeerd anders dan in Nijmegen.. Er is vrij veel informatie te vinden op internet, ook op dit forum uiteraard, over deze berekeningen... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
alx Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 Als je met kompassen hebt gewerkt, heb je ook kennis van "variatie" . Dan weet je ook meteen waarom er geen kompaskoers wordt gebruikt! Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
Dicomed Geplaatst: 7 mei 2012 Auteur Geplaatst: 7 mei 2012 Bedankt voor alle reacties en de verhelderende info. Ik begrijp dat 23,5 oost de positie is van die satelliet ten opzichte van de nul-meridiaan. Ik begrijp ook dat je met die informatie overal ter wereld kunt uitrekenen hoe je je schotel moet richten. Uiteraard is die richting en elevatie niet overal hetzelfde als vanuit Greenwich.. Het is mij alleen nog niet gelukt om mijn punt duidelijk te maken. Probeer je even te verplaatsen in een onervaren koper van een satellietschotel met ontvanger en een enkele LNB. Deze consument weet niets van geostationaire banen en meridianen, hij wil alleen eenmalig alles goed uitrichten. Got it? In het informatieboekje van Canaal Digitaal staat dat hij de schotel onder een hoek van 30 graden moet zetten. Tot zover is het nog duidelijk voor die man, kan niet fout gaan. Volgens de info van zijn Nederlandse leverancier moet hij vervolgens zijn schotel richten op 23,5 oost. Daar moet hij het mee doen..... Niemand verteld erbij dat hij uit moet gaan van het zuiden!!! ( en er staat ook niet bij dat het op de camping in Spanje weer anders is) Zonder die extra informatie ga je dus je schotel richten op 23,5 graden kompaskoers en krijgt never nooit signaal. Hoe moet die man weten dat de leverancier anders denkt dan hij? Hij komt er uiteindelijk achter dat hij vanuit Nederland met zijn kompas gewoon grofweg richting 156,5 graden moet gaan zitten en dan verder moet fine-tunen. Hadden ze dat niet meteen kunnen zeggen? Ik wed dat 90% van alle schotelbezitters helemaal niet weet dat die satellieten in een geostationaire baan ergens boven de evenaar hangen. dat maakt ze niet uit, ze willen gewoon tv kijken.
trust Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 (ik vlieg zelf ook). Dat wisten we natuurlijk allemaal al heel lang ! Konden we zien aan je avatar Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Big fellow Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 Bedankt voor alle reacties en de verhelderende info. Ik begrijp dat 23,5 oost de positie is van die satelliet ten opzichte van de nul-meridiaan. Ik begrijp ook dat je met die informatie overal ter wereld kunt uitrekenen hoe je je schotel moet richten. Uiteraard is die richting en elevatie niet overal hetzelfde als vanuit Greenwich.. Je begrijpt het dus niet...... De satelliet posities worden helemaal niet berekend vanuit Greenwich.... Ze worden berekend vanuit het midden van de aarde. Het is mij alleen nog niet gelukt om mijn punt duidelijk te maken. Dit komt omdat je punt niet correct is.... Probeer je even te verplaatsen in een onervaren koper van een satellietschotel met ontvanger en een enkele LNB.Deze consument weet niets van geostationaire banen en meridianen, hij wil alleen eenmalig alles goed uitrichten. Got it? Iets vriendelijker mag wel... Wij zijn allemaal vriendelijk tegen jou, dus het hele "Got it?" maakt het erg negatief. (Het leest alsof wij niet weten waar wij over schrijven...) De consument hoeft ook helemaal niets te weten hiervan... Zet de schotel op een elevatie van een graad of 30, en draai de schotel langzaam maar zeker vanuit het zuiden naar links (het oosten)... Doe dit totdat je beeld hebt... In het informatieboekje van Canaal Digitaal staat dat hij de schotel onder een hoek van 30 graden moet zetten.Tot zover is het nog duidelijk voor die man, kan niet fout gaan. Volgens de info van zijn Nederlandse leverancier moet hij vervolgens zijn schotel richten op 23,5 oost. Daar moet hij het mee doen..... Niemand verteld erbij dat hij uit moet gaan van het zuiden!!! ( en er staat ook niet bij dat het op de camping in Spanje weer anders is) Zonder die extra informatie ga je dus je schotel richten op 23,5 graden kompaskoers en krijgt never nooit signaal. Hoeveel mensen begrijpen nu hoe ze een kompas moeten gebruiken? Dat is een aanname die je maakt, waarvan ik denk dat je fout zit. Hoe moet die man weten dat de leverancier anders denkt dan hij?Hij komt er uiteindelijk achter dat hij vanuit Nederland met zijn kompas gewoon grofweg richting 156,5 graden moet gaan zitten en dan verder moet fine-tunen. Hadden ze dat niet meteen kunnen zeggen? Fout dus. De azimuth vanuit Nederland naar 23,5 oost is geen 156,5 graden. Zoek het maar eens op met behulp van dishpointer ofzo.Ik wed dat 90% van alle schotelbezitters helemaal niet weet dat die satellieten in een geostationaire baan ergens boven de evenaar hangen. dat maakt ze niet uit, ze willen gewoon tv kijken.Inderdaad... Ze willen gewoon TV kijken. En ze weten hoogstwaarschijnlijk net zoveel af van een kompaskoers als van geostationaire satellieten op de Clarke belt... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Sverige Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 Nu zijn de aanduidingen 1 graad west, 19 graden oost etc heel gewoon....MAAR...ik moet toegeven, toen ik in 1986 bbegon met satelliet tv, was het voor mij ook ontzettend vreemd om 13 graden oost te 'vinden'... ik heb vroeger ivm wandelingen/trektochten door de Zweedse fjäll ook geleeerd om met een kompas om te gaan (GPS bestond niet) icm wandelkaarten (gröna kartan)... en dan 'weet' je dat o graden inderdaad gewoon het magnetische noorden is. Op goede kaarten staat de afwijking met het jaar erbij ook netjes afgedrukt... maar voor de wandelaars (en vliegeniers ) is het kompaslezen inderdaad anders dan voor satelliet liefhebbers... Of het een nu 'eenvoudiger' is dan het ander... ach, het is een afspraak, maar destijds vond ik het ook vreemd. - VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost Missachtet wird, was es umsonst gibt (Else Pannek)
Dicomed Geplaatst: 7 mei 2012 Auteur Geplaatst: 7 mei 2012 >Got it? Iets vriendelijker mag wel... Wij zijn allemaal vriendelijk tegen jou, dus het hele "Got it?" maakt het erg negatief. (Het leest alsof wij niet weten waar wij over schrijven...) De consument hoeft ook helemaal niets te weten hiervan... Zet de schotel op een elevatie van een graad of 30, en draai de schotel langzaam maar zeker vanuit het zuiden naar links (het oosten)... Doe dit totdat je beeld hebt...< Excuses dat het op die manier overkomt. Verkeerde woordkeuze. Ik bedoel zoiets van "kun je me nog volgen?" Beslist niet onvriendelijk bedoeld, sorry. (Dat vind ik het nadeel van geschreven tekst, komt soms heel anders over dan bedoeld!) >en draai de schotel langzaam maar zeker vanuit het zuiden naar links (het oosten)... Doe dit totdat je beeld hebt...< Dit is nu precies wat ik onhandig vindt: Je moet toch eerst het zuiden opzoeken? (Ook gewoon met een kompas) en dan het opgegeven aantal graden naar het oosten draaien totdat je beeld hebt) De echte richting waarin de schotel wijst kun je daarna toch aflezen op het kompas? Stel even dat dit 20 graden is ten opzichte van het zuiden, dan is dat ook gewoon 160 graden ten opzichte van het noorden. Waarom dan niet meteen zeggen: richt je schotel naar 160 graden? waarom eerst naar 180 en er dan 20 vanaf trekken? (Dit is nu mijn punt) Laat ik het nog eens anders proberen uit te leggen (laatse poging, daarna geef ik het op). _ Stel, ik heb prima beeld en ben gericht op een satelliet. en mijn kompas geeft als richting aan: 158 graden (bij 22 graden oostelijk van het zuiden is dat hetzelfde 180-22=158. _ Een kennis uit de buurt wil ook die Sat ontvangen en vraagt "welke richting heb jij je schotekl staan?" _Het antwoord van mij is dan : "158 graden" logisch toch? > De azimuth vanuit Nederland naar 23,5 oost is geen 156,5 graden. Zoek het maar eens op met behulp van dishpointer ofzo.< Welke richting dan wel voor de Astra-3? Waarom geven ze dat dan niet gewoon op? Waarom geeft de leverancier dan niet gewoon de globale kompasrichting vanuit Nederland? (Dan hadden we deze discussie niet gehad denk ik) Als ik schotelleverancier was in mijn woonplaats dat gaf ik mijn klanten gewoon de juiste richting in graden. Ik zou ze niet gaan verwarren met "23,5 oost" wat uiteindelijk toch net iets anders blijkt te zijn dan de kompaskoers ten opzichte van het zuiden.... Gewoon heel simpel de ware peiling in graden. Ik hoop dat jullie je een beetje in mijn gedachtengang kunt verplaatsen. Ik weet anders echt niet meer hoe ik het nog anders kan vertellen. Hartelijk dank voor jullie tijd en moeite om het uit te leggen. John
Big fellow Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 Het zuiden is grofweg waar de zon staat om 12:00 's middags... Dus geen kompas nodig... Je zou als handelaar als je zou willen inderdaad een "koerslijn" kunnen geven aan de klant, maar dan verwacht je dat die klant een kompas heeft en weet hoe hij hem moet gebruiken... Wat ik mensen aanraad is om te kijken waar de "buren" ongeveer op uitgericht staan... Dat is al een aardige richtlijn om mee te beginnen... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
bvwsatellite Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 Geachte Leden/lezers Ik vind dit een buitengewoon intrigerend onderwerp. Dit is een bewijs dat de materie satelliet toch niet zo eenvoudig is als het soms lijkt. Mvg bvwsatellite
verkerkbr Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 Beste allemaal, kijk gewoon even op www. dishpointer.com. Voer de plaats van de antenne in en de gewenste satelliet en je ziet de direct de gegevens zoals de niet magnetisch (true) en magnetische (magn) richting waar de antenne op gericht moet staan. Dit alles geprojecteerd op de kaarten van Google Earth. Met ook nog een hoogte aanwijzer voor objecten in de buurt. Een magnetisch kompas wijst bovendien niet naar het Noorden, maar naar het magnetische Noorden. Vandaar de correctie genaamd variatie. Die verandert al naar gelang de positie van de locatie. Dishpointer is een handig hulpmiddel omdat je de antenne grofweg kunt richten op objecten in de omgeving. Ook zonder kompas. Groet, Bram
verkerkbr Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 Aanvulling: Dishpointer blijkt er nu ook te zijn voor mobiele toepassing op een Iphone en Android.
bvwsatellite Geplaatst: 9 mei 2012 Geplaatst: 9 mei 2012 Geachte Dicomed De materie satelliet en aanbelangen is toch zo buitengewoon facinerend en wederom niet zo simpel als het lijkt. Tip : een goed bruikbare tool is : DISHPOINTER : zoals Verkerkbr reeds ook aanhaalde. U kan ook via de onderstaande link UKSATELLITEHELP Uw satelliet opzoeken. http://www.uksatellitehelp.co.uk/2007/08/12/satellite-alignment-calculator-v2/ Mvg bvwsatellite
mereltje Geplaatst: 9 mei 2012 Geplaatst: 9 mei 2012 Arthur C. Clarke zal het zo wel niet bedoeld hebben Groeten Willy Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)
Dicomed Geplaatst: 9 mei 2012 Auteur Geplaatst: 9 mei 2012 Dishpointer werkt uitstekend, thanks! Ik begrijp nu ook mijn verwarring over die "kompaskoersen" en de voor mij nogal merkwaardige aanduiding daarvan. Iemand die niet in deze satellietwereld zit, ziet zo'n positie-aanduiding gemakkelijk als een kompaskoers, wat het dus helemaal niet is! Kennelijk is dat in de sat-wereld zo vanzelfsprekend dat niemand zich realiseerd dat iemand dat weleens voor een kompasrichting aan kan zien. Wanneer je geen zeezeiler of piloot bent en braaf de aanwijzingen van de installateur volgt zonder er verder bij na te denken, gaat het eigenlijk probleemloos. Wanneer je echter denkt: "oh, dat is gewoon een kompaskoers, piece of cake, ik pak een kompas en dan doen we het wel even professioneel" ga je dus vreselijk op je gezicht.... Iedereen bedankt voor de geduldige lessen.... Weer wat geleerd!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen