magielsr Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 Ik heb, dacht ik, een eenvoudig probleem, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe onzekerder ik wordt. Ik heb de volgende installatie: een 90 cm offset schotel met daarop een dubbele LNB (twee koppen): een voor de Astra 1 en de aqndere voor de Hotbird. Nu komt het: Als ik met mijn rug naar de schotel sta, dan wil ik weten welke LNB voor Astra 1 is en welke voor Hotbird (ik kan er niet snel bij om het proefondervindelijk vast te stellen met een afscherming).. Dus: met mijn rug naar de schotel is er 1 LNB-kop in het verlengde van de houderstang (wat een woord!) en de andere, nog steeds met mijn rug naar de schotel, rechts daarvan.Wie is wat? IK zelf dacht zelf dat de meest rechtse Astra is (19 graden) en die in het verlengde van de houderstang Hotbird? Heb ik dit goed bedacht of maak ik een denkfout enzo ja, welke? Sorry voor deze in veel ogen misschien onbenullige vraag, maar op dit forum moet dit kunnen, hoop ik.
Sprietje Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 (aangepast) Beste magielsr. Zie de afbeelding. Bij een monoblock Astra 1-Hotbird is de Astra 3 in de tekening de Astra 1-lnb en de Astra 1 in de tekening is de Hotbird-lnb. Maar welke lnb heb je eigenlijk voor een 90cm offsetschotel en over welk merk en type schotel gaat het? 7 mei 2012 aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 Ach, ik heb een beter plaatje waar het precies op staat.
satencom Geplaatst: 7 mei 2012 Geplaatst: 7 mei 2012 De ontvanger moet ook goed ingesteld zijn ,de lnb diseqc instellingen zijn Hotbird op A en de 19,2 op B Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
bvwsatellite Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 Geachte Magielsr Ik wil U even mededelen : De adviezen die Sprietje en Satencom U en ook de leden/lezers van dit forum meegeven zijn accuraat en up to date, maw : deze heren weten uitstekend uit hun ervaring waar ze over schrijven en zijn steeds bereidwillig U met goede raad en daad bij te staan. Ik kan dit uit mijn persoonlijke ervaring zeker beamen. Mvg bvwsatellite
magielsr Geplaatst: 8 mei 2012 Auteur Geplaatst: 8 mei 2012 Dank jullie voor de antwoorden. De tekening van 'Sprietje' is inderdaad duidelijk en bevestigt mijn gedachte: in het verlengde van de 'houderstang' (is hier eigenlijk een beter woord voor?) zit Hotbird en de andere is dus Astra. Als antwoord op de andere vraag van 'Sprietje': ik heb een hele oude schotel, ooit ergens in Duitsland gekocht, daarop heb ik een 'dubbele twin dual LNB' (dus een kop voor Astra 1 en een kop voor Hotbird, met twee uitgangen voor 2 ontvangers). Dit brengt me op een extra vraag: kan deze duo/twin LNB op iedere schotel gebruikt worden of is een LNB schotel specifiek?
satencom Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 Er zijn verschilde monoblock lnb,s te koop de grote van de schotel bepaalt welke monoblock het beste past ,wat is het merk type lnb die nu hebt Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
vGnp Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 Zie plaatje. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Sprietje Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 (aangepast) @magielsr vraagt: “kan deze duo/twin LNB op iedere schotel gebruikt worden of is een LNB schotel specifiek?” Voordat ik een antwoord op deze vraag ga geven eerst even iets over de benaming. Twee lnb’s die samen op één huis gemonteerd zitten en die door middel van een diseqc-switch met elkaar zijn verbonden, wordt een monoblock genoemd. De eerste monoblocks waren voor de ontvangst van de Hotbird en de Astra 1. Later, toen Astra SES naast de Astra 19,2 ook de Astra 23,5 in de ruimte bracht, heeft Astra SES hiervoor monoblocks laten ontwikkelen en deze duo-lnb’s genoemd. Dit sprak de klanten wat beter aan voor het begrip dat daarme twee satellieten gelijktijdig ontvangen kunnen worden op dezelfde schotel. Bepaalde mensen kunnen het met me oneens zijn en zeggen dat er beslist een verschil in benaming is tussen die twee, dan ga ik daar graag over in discussie maar dan graag in een ander draadje. Dus monoblocks. Er bestaan vele soorten monoblocks. De eerste dus voor Hotbird 13 graden en Astra 19,2 graden. Het verschil tussen deze twee satellieten is 6,2 graden orbit. Orbit wil zeggen gemeten op de Clarkebelt vanuit het middelpunt van de aarde. Zo’n monoblock wordt ook wel 6,2 gaden monoblock genoemd. Hierbij wordt dan altijd bedoeld voor een schotel van 80 tot 85cm breedte. Even ter verduidelijking, een Triax 78 wordt door vele mensen een 80cm-schotel genoemd maar dat is hij absoluut niet met zijn afmetingen van 70cm breed en 78cm hoog. Een Triax 78 is dus een 70cm-schotel. Zo’n monoblock past dus het beste op een Triax 88 die 85cm breed is en 95cm hoog. Later zijn er ook monoblocks ofwel duo-lnb’s genaamd gemaakt voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 graden ofwel een monoblock 4,3 graden genoemd voor een 60cm schotel, een Triax 64 bijvoorbeeld van 60cm breed en 65cm hoog. Hiervan staan de twee lnb’s dichter op elkaar. Deze zelfde duo-lnb’s worden ook verkocht als 3 graden duo-lnb’s maar dan weer bedoeld voor een 80-85cm-schotel. Heb je nu een flinke grote schotel (bijv. een Triax 110) waarmee je slechts de Astra 1 en 3 wilt ontvangen, dan past het monoblock 4,3 graden niet goed meer. Je kan in dit geval dan monoblock 6,2 graden gebruiken. De afstanden van de twee lnb’s passen dan veel beter dan als je een monoblock 4,3 graden gebruikt en je kunt er prima de Astra 1 en 3 mee ontvangen. Er dient echter wel op gelet te worden dat de ontvangsthoek tussen de Astra 1 en 3 of de Astra 1 en Hotbird op elke plek in Europa anders is. Welke monoblock het beste op welke schotel past kan ik voor je uitrekenen. Belangrijk hierbij is ook de f/D-verhouding (de afstand van de lnb tot de schotel in verhouding tot de breedte van de schotel) die je gebruikt want die kan varieren van 0,5 tot 0,7 en ook dat heeft allemaal invloed op de keuze van het juiste monoblock. Naast al deze verschillen bestaan er dus monoblocks met 1, 2 en 4 aansluitingen. 8 mei 2012 aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 Oh ja, dat was ik nog vergeten. Het meest bijzondere monoblock is wel de DUO LNB THREE BLOCK PHANTOM. Dit is een duo-lnb voor de ontvangst van de Astra 1 en Astra 3 voor een 60cm-schotel waarbij er een aansluiting aanwezig is voor een derde lnb, bijvoorbeeld de Hotbird. Jammer dat deze Phantom slechts één aansluiting heeft anders zou hij vaker gebruikt worden. Zie bijlage:
magielsr Geplaatst: 8 mei 2012 Auteur Geplaatst: 8 mei 2012 Wederom bedankt, het wordt steeds duidelijker, mede dank zij het uitstekende schetsje van vGnp. Hulde hiervoor! Ook het antwoord over van Sprietje over de monoblocks was zeer verhelderend. Hierdoor aangemoedigd bedacht ik dat ik nog ergens een duo monoblock had liggen, waarom weet ik niet: Maximum MBT-22 met een hoek van 6 graden, dus Astra en Hotbird, als ik Sprietje goed begrepen heb. Deze ziet er ongebruikt uit, echter is deze geschikt voor gebruik met een digitale ontvanger? Als ik er op Google lijkt me dat wel, maar kan iemand dat bevestigen? Is er een manier om een LNB te testen zondar dat deze aan en schotel gemonteerd is, want het ongebruikte uiterlijk makat me enigszins wantrouwend. Nog even iets over mij: waarom deze plotselinge interesse voor satelliet TV? Van jongs af aan vond ik het geweldig als we op de oude TV bij goed weer Spanje of zelfs soms de BBC kregen, daarom altijd interesse gehad zonder er echt verstand van te hebben (wreekt zich nu ). Mijn kijkinteresses zijn de regionale Duitse zenders en de Spaanstaligen. Verder is dit een prima forum met een zeer vriendschappelijke sfeer!!!!
Sprietje Geplaatst: 8 mei 2012 Geplaatst: 8 mei 2012 Beste magielsr Natuurlijk is de Maximum MBT-22 geschikt voor digitale satellietontvangst van de Astra 1 en 3. Dat 6 graden-monoblock van Maximum maar dan met 4 aansluitingen gebruik ik al jaren op een 100cm-schotel en heb ik ook al bij vele andere mensen geplaatst. Dat werkt uitstekend maar alleen op bijv. een Triax 110 en niet op een Triax 88. De Hotbirdkop gebruik je dan voor de ontvangst van de Astra 1, de Astra 1-kop gebruik je dan voor de ontvangst van de Astra 3. De kop voor de ontvangst van de Astra 3 moet je in de klem zetten. Dat hij ongebruikt is komt waarschijnlijk omdat hij gekocht is voor de ontvangst van de Astra 1 en 3 maar bij plaatsing bleek voor de Hotbird en Astra 1 te zijn. Die fout wordt wel vaker gemaakt. Je hoeft hem niet te testen want die zal het gewoon wel doen. Bij het merk Maximum heeft de Hotbirdkop diseqc-instelling 1 of a en de Astra 1-kop diseqc-instelling 2 of b. De twee koppen staan hart op hart 65mm uit elkaar, bij een gewone duo-lnb voor een 80-85cm-schotel 53mm en bij een duo-lnb voor een 60cm-schotel 37mm. Wist je trouwens dat er een monoblock bestaat waarvan je de afstand tussen de twee lnb’s in kunt stellen. Het is de OCTAGON. Ik het er drie afbeeldingen van bij gedaan, één dat de koppen tegen elkaar staan, ze staat dan hart op hart 58mm van elkaar, afbeelding dat ze zo ver mogelijk uit elkaar staan en een afbeelding waarin staat aangegeven dat ze 37mm in breedte te verstellen zijn. Op deze manier kan dit monoblock gebruikt worden voor de ontvangst van twee satellieten die 4 tot 15 graden uit elkaar staan.
bvwsatellite Geplaatst: 9 mei 2012 Geplaatst: 9 mei 2012 Geachte Sprietje Bedankt voor deze uiterst facinerende en zeer bruikbare informatie, en Sprietje zoals altijd, bedankt voor Uw uitstekende adviezen en natuurlijk de steeds duidelijk leesbare raadgevingen en raadopvolgingen. Mvg bvwsatellite
bvwsatellite Geplaatst: 9 mei 2012 Geplaatst: 9 mei 2012 Geacht vGnp Zoals magielsr hierboven ook aanhaalde, ook mijn persoonlijke dank voor de bruikbare schets. Mvg bvwsatellite
bvwsatellite Geplaatst: 9 mei 2012 Geplaatst: 9 mei 2012 Geachte Magielsr Ivm : verder is dit een prima forum met een zeer vriendschappelijke sfeer : wel geachte Magielsr, dat is nu het grote verschil tussen het sat4all forum en andere "soortgelijke" forums op het internet. Bij sat4all zijn de leden er prioritair steeds weer voor elkaar te helpen met raad en daad, zoals U nu persoonlijk ook al heeft ondervonden. Bijdragen van o.a. : Sprietje, Satencom, vGrip, en natuurlijk niet te vergeten, ook alle andere leden van sat4all wel te verstaan, hebben als 1 groot doel andere leden te behelpen in raad en daad, met bruikbare en zeer nuttige informatie zoals onder andere Sprietje daar toch wel in uitblinkt, en dit allemaal maakt nu juist dat sat4all niet te vergelijken valt met andere "soortgelijke" forums op het internet. Bij deze wil ik ook nog even van de gelegenheid gebruik maken om een persoonlijke dankbetuiging over te brengen aan de moderators van sat4all voor hun geweldige inzet om dit forum draaiende te houden. Mvg bvwsatellite
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen