Ga naar inhoud

signaalsterkte vs kwalitiet

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

kon het zo snel nergens vinden maar wat is samenhang signaal sterke en kwaliteit ?<BR>Vermoed dat het iets te maken heeft met ontvangst signaal juiste satelliet maar kan het tot nu toe nergens vinden.

Geplaatst:

De signaal sterkte indicatie is niets anders dan de relatieve sterkte van het HF signaal uit de LNC. (Te vergelijken met de "waterdruk" uit de kraan). Dit is geen geijkte aanduiding daar verschillende factoren deze aanduiding beinvloeden, zoals transponder bandbreedte, transponder zwaai.<BR>Alleen professionele meetapparaten geven een geijkte aanduiding.<BR>Deze aanduiding is dus alleen een hulp om je schotel in te stellen en komt praktisch nooit op nul. Staat vaak al op 50% of meer zonder dat er iets ontvangen wordt. Dit is dan de eigen ruis van de LNC.<BR>De Signal Quality is veel belangrijker en is een indicatie van de hoeveelheid correctie die je ontvanger uitoefend op een bepaald signaal.<BR>Het digitale signaal is behoorlijk robuust omdat het een zogenaamde FEC (Forward Error Correction) bezit. Deze data gebruikt de ontvanger om eventuele fouten die in de transmissieweg ontstaan te corrigeren. Hoe "slechter" nu de transmissieweg is, hoe meer de ontvanger moet corrigeren.<BR>Is je SQ nu b.v. 50% en je hebt toch nog een goed beeld, dan weet je dat je ontvanger behoorlijk staat te corrigeren en dat er toch iets niet goed is op weg van de bron naar je onvanger. De oorzaak is bijna altijd een te kleine of slecht uitgerichte schotel.<BR>Groet wink.gif" border="0

Geplaatst:

Nou zal wel aan uitrichtten liggen denk ik. ga het straks nog eens proberen. Uiteindeijk moet het wel lukken denk ik.<BR>Zal nog eens goed mijn n/z richting bepalen zodat ik goed begin. pick nu vaak een kennelijk verkeerd signaal op

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.